فانی لند‌

قیمت دلار مستعد رشد است؟

قیمت دلار درحالی‌که طی هفته‎‌های گذشته با کنترل بازارساز در کانال پایانی کریدور پنجم درجا زده بود،‌ در بحبوحه جنگ لبنان به کریدور ششم رسید و با حملات ایران به سرزمین‌های اشغالی تا کانال سوم این کریدور پیشروی کرد. بازارساز اما تمام تلاش خود را کرده است تا از رشد بیشتر نرخ دلار جلوگیری کند و همچنین خبرهایی از جمله عرضه ۱۰۰ میلیون درهم به بازار منتشر شد. اما آیا بازارساز می‌تواند جلوی رشد قیمت دلار را بگیرد و همچنین در صورت کاهش تنش‌ها در منطقه، نرخ دلار کاهشی خواهد شد؟

بازار ارز پتانسیل رشد دارد

به گزارش تجارت نیوز، علی صادقین، کارشناس اقتصادی، توضیح داد: «بازار ارز از بُعد فاندامنتال و بنیادی، پتانسیل رشد دارد. اگر ما نقدینگی، تورم، وضعیت تراز تجاری و همچنین متغیرهای اقتصاد کلان را مد نظر قرار دهیم، بازار ارز می‌تواند روند صعودی داشته باشد.»

او افزود: «همچنین، اخبار سیاسی در کنار انتظارات تورمی‌ای که ایجاد می‌کند، می‌تواند پتانسیل رشد را برای نرخ ارز همراه داشته باشد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد از روز گذشته، شاهد بهبود اخبار سیاسی هستیم و التهاب تا حدودی کمتر شده است.»

دلار با دریافت اخبار مثبت سیاسی تا دو هزار تومان اصلاح می‌شود

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره دخالت بازارساز در بازار ارز گفت: «خبرهایی مبنی بر عرضه سنگین دلار و درهم از سوی بازارساز به گوش می‌رسد و حتی بحث عرضه ۱۰۰ میلیون درهم نیز از طرف بازارساز مطرح شده است. به نظر می‌رسد در صورت دریافت اخبار مثبت سیاسی، اصلاح یک تا دو هزار تومانی در نرخ ارز محتمل خواهد بود.»

تک‌نرخی شدن ارز در شرایط فعلی غیرممکن است

صادقین درباره اصلاح نظام ارزی و حرکت به سوی تک‌نرخی شدن توضیح داد: «با توجه به وضعیت ساختار اقتصاد ایران و شوک‌های بیرونی، بشخصه اعتقاد دارم تک‌نرخی شدن ارز در شرایط فعلی اقتصاد ایران، به‌ویژه با توجه به اتفاقاتی که در پیش داریم، از جمله انتخابات آمریکا، فعلاً غیرممکن است.»

فاصله ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ ارز و نرخ نیما مطلوب است

این کارشناس اقتصادی درباره مزایای نظام تک‌نرخی تشریح کرد: «هدف سیاست‌گذاران پولی و حتی سیاست‌گذاران مالی این است که به سمت نزدیک شدن نرخ نیما و نرخ ارز بازار آزاد حرکت کنیم. این امر به صادرات کمک می‌کند، همچنین تا حدودی جلوی رانت را می‌گیرد و باعث شفافیت قیمت می‌شود.»

صادقین در پایان گفت: «در همین حال، تخصیص ارزهای غیرضروری تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و عطش استفاده از این شکاف بالا را تا حدودی کاهش می‌دهد. این موارد از مزایایی به شمار می‌رود که به‌درستی در حال پیگیری است. به نظر من، با یک فاصله ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ ارز نیما و بازار آزاد، می‌توانیم وضعیت مطلوبی پیدا کنیم.»

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!