فانی لند‌

تاثیر پردازنده بر روی افزایش FPS: واقعیت یا افسانه؟

احتمالا شنیده باشید که اجرا بهتر بعضی از بازی‌ها، منوط به داشتن یک پردازنده بهتر است تا بتواند پردازش بهتری از آن بازی داشته باشد. FPS بالا و ثابت برای تجربه دلپذیر از بازی کردن نیاز است. ۶۰ FPS الان به یک استاندارد تبدیل شده است و فریم‌های بالا‌تر مانند ۱۴۴ و ۲۴۰ فریم در حال جذب طرفداران بیشتری هستند. اما آیا تاثیر پردازنده روی افزایش FPS شما در واقعی است؟ با ویجیاتو همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.


چگونه پردازنده بر روی FPS بازی تأثیر می‌گذارد؟

یک پردازنده همیشه به عنوان مغز یک کامپیوتر شناخته می‌شود و قطعه بسیار حیاتی برای کلیت کامپیوتر شما محسوب می‌شود. اما زمانی که بحث راجبه یک سیستم گیمینگ است، کارت گرافیک جای پردازنده را می‌گیرد و پردازنده به عنوان دومین قطعه، بعد از کارت گرافیک اهمیت بیشتری دارد.

کارت گرافیک شما (واحد پردازنده گرافیکی) وظیفه دارد تا تمام پیکسل‌هایی که شما در تصویر صحفه نمایش خود می‌بینید را بتواند در لحظه پردازش کند، کنار یک دیگر قرار دهد و به شما نشان دهد. به طور کلی، کارت گرافیک تأثیر بیشتری در مقدار فریم ریت شما در بازی‌ها نسبت به پردازنده دارد. با همه اینها، این دو قطعه باید کنار یک دیگر بدون مشکل کار کنند تا بتوانند تصویر که می‌بینید را به شما نمایش دهند.

پردازنده، وظیفه دارد تا تمام فعالیت‌های منطقی، ریاضی و محاسبات فیزیکی که موتور بازی شما نیاز دارد را انجام دهد. CPU نقش تولید محیط‌های گرافیکی را به کارت گرافیک محول می‌کند، قعطه‌ای که به گونه‌ای طراحی شده است تا این کار را انجام دهد. پردازنده شما، ساختار ونحوه ساخت تصویری که باید کارت گرافیک شما تهیه کند را به او می‌دهد. در آخر، خروجی نهایی به عنوان یک فریم به شما از طریق صحفه نمایش، به شما نمایش داده می‌شود.


پردازنده چگونه بر روی FPS شما تأثیر می‌گذارد؟

پردازنده شما زمانی بر روی FPS شما تأثیر می‌گذارد که در سیستم شما گلوگاه (bottleneck) وجود داشته باشد. bottleneck زمانی در سیستم شما به وجود می‌آید که پردازنده شما نتواند پا به پای کارت گرافیک کار کند. این به این معنی است که ساختار فریمی که باید کارت گرافیک شما آن را بسازد، دیر به دست کارت گرافیک برسد. در چنین شرایطی، پردازنده شما مدتی را بدون اینکه کاری انجام دهد، منتظر دستورجدید پردازنده می‌ماند تا به دستش برسد.

در این شرایط، پردازنده شما توانایی انجام محاسبات با سرعت لازم برای اینکه ساختار فریم را به دست کارت گرافیک برساند ندارد. ضعف قدرتی که در پردازنده شما وجود دارد، باعث می‌‌شود که FPS شما پایین بیاید و سیستم شما آن گونه که باید عمل نمی‌کند.

زمانی شما دچار bottleneck در کارت گرافیک می‌شوید که پردازنده شما محاسبات خود را انجام می‌دهد، ولی کارت گرافیک توانایی کافی را ندارد که فریم مورد نظر را در زمان کافی نشان دهد. در این حالت، قدرت گرافیکی شما است که باعث افت FPS در بازی می‌شود.

یک کامپیتور گیمینگ جدید، باید مقدار کمی bottleneck در کارت گرافیک خود داشته باشد. به عبارت دیگر، پردازنده شما باید مقداری ظرفیت پردازشی که از آن استفاده نمی‌کند داشته باشد در حالی که کارت گرافیک شما باید با تمام قدرت گرافیکی به پردازش مشغول باشد. کار کردن با وجود bottleneck در کارت گرافیک، بسیار ساده‌تر است و می‌توان با تنظیمات گرافیکی آن را تغییر داد. اما در پردازنده بیشتر غیر قابل رفع هستند و به چشم می‌آیند.


آیا ارتقاء پردازنده باعث افزایش FPS می‌شود؟

ارتقاء پردازنده فقط در زمانی باعث افزایش FPS شما می‌شود که bottleneck پردازنده داشته باشید. اگر کامپیوتر شما bottleneck در کارت گرافیک داشته باشد، تغییر آنچنانی در FPS خود مشاهده نمی‌کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی bottleneck به دست آورید، می‌توانید مقاله باتل نک پردازنده یا کارت گرافیک را بخوانید.

یک مثال برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید: فرض کنید شما کامپیوتری دارید که کارت گرافیکGTX 1060 دارد و یک Core i7 13700K اینتل نیز پردازنده آن است. اگر شما پردازنده را به Core i9 13900K ارتقاء دهید، شما در واقع هیچ تغییری در مقدار FPS خود نمی‌بینید. با اینکه Core i9 13900K از Core i7 13700K قوی‌تر است، مشکل سیستم در کارت گرافیک ضعیف آن است که اجازه افزایش بیشتر FPS را نمی‌دهد.


تأثیر پردازنده بر روی FPS بازی‌ها

پردازنده شما وظیفه دارد تا تمام عملیات‌های محاسباتی را انجام دهد و دستورلازم را به کارت گرافیک شما برای ساخت فریم را ارسال کند. کارت گرافیک شما نیز کار ساخت تصویری که از طریق نمایشگر می‌بینید را انجام می‌دهد. اگر پردازنده شما قادر نباشد دستورات را به سرعت پردازش فریم‌ها به کارت گرافیک برساند، bottleneck به وجود می‌آید. در این شرایط، پردازنده شما باعث افت فریم ریت شما در بازی می‌شود.

پردازنده وظیفه دارد تا تمام محاسبات مورد نیاز موتور گرافیکی بازی را انجام دهد و آن را برای کارت گرافیک ارسال کند تا کارت گرافیک بتواند فریم مورد نظر را بسازد.

اگر ترکیب پردازنده و کارت گرافیک شما باعث به وجود آمدن bottleneck در پردازنده شود، FPS شما کاهش پیدا می‌کند شما نمی‌توانید از تمام قدرت کارت گرافیک خود استفاده کنید.

شما تنها در زمانی نیاز دارید که پردازنده خود را ارتقاء دهید که bottleneck در پردازنده شما به وجود داشته باشد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!