فانی لند‌

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان را بشناسید! + تصویر

در دنیایی زندگی می‌کنیم که اهمیت منابع انرژی تجدیدپذیر هر روز بیشتر می‌شود. کشورهای مختلف در حال تلاش برای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود هستند تا وابستگی‌شان به منابع انرژی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی کاهش یابد. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش این وابستگی، راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی است. در ادامه با بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان آشنا می شوید.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در کدام کشورها قرار دارد؟

وقتی صحبت از انرژی خورشیدی و بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان می‌شود، نام کشور چین بیشتر از همه مطرح است. این کشور وسیع به تنهایی با بیش از ۴۳۰ گیگاوات ظرفیت نصب‌شده، در زمینه تولید انرژی خورشیدی پیشتاز است. کشورهای دیگری نیز اهداف جاه‌طلبانه‌ای برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی دارند و در حال ساخت نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس برای تأمین نیازهای انرژی خود هستند. از جمله این کشورها می‌توان به هند و مصر اشاره کرد.

با بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان آشنا شوید

در ادامه به معرفی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان می‌پردازیم.

پارک خورشیدی بهادلا

پارک خورشیدی بهادلا، بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به شمار می‌رود. این نیروگاه در زمینی به مساحت ۱۴ هزار هکتار در منطقه جودپور راجستان واقع شده است. نیروگاه خورشیدی بهادلا در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و برای راه‌اندازی آن بیش از ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. این ابرنیروگاه دارای بیش از ۱۰ میلیون پنل خورشیدی است و ظرفیت تولید ۲,۲۴۵ مگاوات برق را دارد.

نیروگاه خورشیدی هوانگا هایدروپاور هینن

مزرعه خورشیدی هوانگا هایدروپاور هینن در استان دورافتاده چینگهای چین قرار دارد. این نیروگاه با ظرفیت ۲,۲۰۰ مگاواتی، بزرگترین تأسیسات خورشیدی در چین محسوب می‌شود. این مزرعه خورشیدی توسط یکی از شرکت‌های دولتی چین احداث شده و هزینه ساخت آن به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است. این نیروگاه خورشیدی بزرگ در ۵ فاز توسعه یافته و در زمینی به وسعت ۵۶۴ هکتار ساخته شده است. این تأسیسات عظیم در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری رسید.

پارک خورشیدی پاواگادا

این مزرعه خورشیدی در منطقه تومکور از ایالت کارناتاکای هند واقع شده است. این نیروگاه با ظرفیت ۲,۰۵۰ مگاوات در زمینی به مساحت ۱۳ هزار هکتار ساخته شده است. برای ساخت این نیروگاه که سومین نیروگاه بزرگ جهان و دومین نیروگاه بزرگ هند است، ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. این پارک خورشیدی در دسامبر ۲۰۱۹ به بهره‌برداری رسید. در سپتامبر ۲۰۲۳ دولت ایالتی اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت این نیروگاه تا ۳ گیگاوات دیگر انجام شده است. ایالت کارناتاکا برترین ایالت هند در زمینه انرژی خورشیدی است و پارک خورشیدی پاواگادا حدود ۲۲ درصد از کل ظرفیت انرژی خورشیدی این ایالت را به خود اختصاص داده است.

پارک خورشیدی بنبن

این نیروگاه در روستای بنبن در استان اسوان مصر قرار دارد و بزرگترین نیروگاه خورشیدی در آفریقا محسوب می‌شود. این تأسیسات از ۴۱ نیروگاه خورشیدی کوچک‌تر تشکیل شده و ظرفیت تولید ۱,۶۵۰ مگاوات برق دارد. این پروژه در راستای اهداف پایدار انرژی مصر تا سال ۲۰۳۵ ساخته شده و در سال ۲۰۱۹ به شبکه برق ملی مصر متصل شد. پارک خورشیدی بنبن در حال حاضر برق بیش از ۴۲۰ هزار خانوار را تأمین می‌کند.

پارک خورشیدی تنگر دیزرت

پنجمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان در صحرای تنگر نینگشیا در چین واقع شده است. ظرفیت تولید برق این نیروگاه خورشیدی که به «دیوار بزرگ خورشیدی» نیز معروف است، ۱,۵۴۷ مگاوات است. این پروژه بزرگ ۱,۲۰۰ کیلومتر مربع از صحرای تنگر را پوشش داده و متعلق به شبکه برق ملی چین است. این نیروگاه در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری رسید و برق بیش از ۶۰۰ هزار خانه را تأمین می‌کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!