فانی لند‌

تحلیل شخصیت ترور؛ بازی GTA V

سری بازی جی تی ای یا همان Grand Theft Auto یکی از محبوب‌ترین فرانچایز‌های دنیای ویدیو گیم است. هر نسخه از این بازی پر از شخصیت‌های محبوب و اگر نگیم دوست داشتنی، خاص است. نسخه پنجم از این سری، برای اولین بار سراغ سه شخصیت اصلی رفت و داستان هر کدام را جداگانه و به صورت موازی تعریف کرد. یکی از این شخصیت‌ها، شخصیت ترور فیلیپس است که جزو محبوب‌ترین شخصیت‌های GTA V است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مقاله شخصیت ترور را از نظر روانشناسی بررسی می‌کنیم. با تحلیل شخصیت ترور همراه ویجیاتو بمانید.

همچنین پیشنهاد می‌شود تا مقاله تحلیل شخصیت نیکو بلیک؛ بازی GTA IV را نیز از دست ندهید.

معرفی شخصیت ترور فیلیپس از بازی GTA V

شخصیت ترور یکی از سه شخصیت اصلی بازی Gta V است. ترور اهل کانادا و متولد سال 1961 است و هنگام شروع بازی چهل و نه سال دارد. ترور از دوستان قدیمی مایکل است و در آغاز بازی هم در یک دزدی بزرگ با او همدست می‌شود. اما این دزدی آن‌طور که برنامه‌ریزی شد پیش نمی‌رود.

بعد از دزدی، مایکل موفق به فرار می‌شود و پول‌های زیادی به جیب می‌زند اما ترور ناچار به نقل مکان به سندی شورز در ایالت سن آندریس می‌شود. با گذر زمان، ترور از وضعیت خوب مایکل با خبر می‌شود و به لوس سانتوس می‌رود. او همراه با مایکل و یک جوان به نام فرانکلین شروع به تبهکار‌های بزرگ و دزدی‌های کلان می‌کنند.

شخصیت ترور، یک شخصیت خشن و ضد اجتماعی است. او معمولا زیاد اهل خوش و بش و رفتار درست با آدم‌ها نیست و همیشه رک و با خشونت با آن‌ها بر خورد می‌کند. با این وجود، ارزش‌های معرفتی و رفاقتی را رعایت می‌کند و برایش این موضوع جزو اولیت‌هایش است.

ویژگی‌های شخصیتی

در این بخش از مقاله به معرفی ویژگی‌های شخصیتی ترور می‌پردازیم. این ویژگی‌ها شامل یکسری عناصر سطحی و بیرونی از شخصیت است که کمک می‌کند ویژگی‌های عمیق‌تر شخصیت را بررسی کنیم.

خشونت

شخصیت ترور به خشونت بسیار زیادش مشهور است. او معمولا بدون تصمیم‌گیری عمل می‌کند و اکثرا بر اساس عقده خشم خود راهش را می‌رود. انگار عنصر خشم برای ترور نوعی احساس عادی است که باید به آن پرداخته شود. حتی زمانی که نیازی به خشونت و ابراز خشم نیست، ترور بازهم با خشونت برخورد می‌کند، زیرا این موضوع در وجود او تبدیل به یک عقده شده است.

دلیل چنین عقده‌ای به شک دوران کودکی ترور است. دورانی که شخصیت در ضعیف‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد و واکنشش به همه چیز صرفا جمع کردن عقده است. زمانی که مادرش او را مورد آزار قرار می‌داد، نمی‌توانست مقاومت کند برای همین خشمی در وجود او شکل می‌گرفت در زمان بزرگ‌سالی در قالب دزدی‌های بزرگ و قتل اقدام با خالی کردن عقده‌اش کرد.

جامعه ستیزی

ترور یک شخصیت عمیقا جامعه ستیز است. او ارتباط سازنده و درستی با اعضای جامعه ندارد و دیدگاه تک‌روی را پیش گرفته است. یک شخصیت جامعه ستیز مثل ترور، این عقیده را دارند که مردم جامعه همگی دچاری بیماری هستند و هیچکدام هیچ ارزشی برای زندگی ندارند. در واقع جامعه ستیزی به معنای گوشه گیر شدن و اهمیت ندادن به اعضای جامعه و غیر عادی دانستن روال روزمره است.

ترور از کودکی از طرف اعضای خانواده مورد آزار قرار می‌گرفت. در واقع او بدی‌های زیادی از سمت آدم‌ها دید. حتی ظاهرا در کودکی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته که باعث شد در بزرگسالی انحرافات اخلاقی زیادی داشته باشد. شخصیت ترور مقصر تمام آسیب‌های دوران کودکی‌اش را جامعه می‌داند. جامعه‌ایی که جایی برای او تعیین نکرده، برای همین هیچ ارزشی برای آن قائل نیست.

همچنین پیشنهاد می‌شود تا مقاله ماموریت های داستانی برتر در GTA | معرفی ۱۵ مرحله جذاب این سری را نیز از دست ندهید.

شخصیت تکانشی

امروزه از این موضوع با اصطلاح مودی معرفی می‌شود. شخصیت ترور دارای یکسری رفتار‌های تکانشی است. او قدرت خیلی کمی در برنامه ریزی و تصمیم گیری دارد، به همین دلیل در لحظه و آن هم به صورت تکانشی تصمیم می‌گیرد. تصمیم‌هایی که هیچ فکری پشتش نیست و معمولا بر اساس حال و هوای لحظه‌ای او گرفته می‌شود. چنین چیزی بی اهمیت بودن تصمیمات زندگی برای ترور را نشان می‌دهد.

علت این رفتار‌های تکانشی، هیجان کنترل نشده ترور است. ترور مجموعه‌ای از هیجانات افسار گسیخته را درون خود دارد که در کودکی فرصت بر انگیخته شدن نداشتند؛ به همین دلیل در سن بزرگسالی، ترور ناخودآگاه این هیجانات را از طریق رفتار‌های تکانشی خودش تخلیه می‌کند.

نکات عمیق درونی

در این بخش از مقاله تحلیل شخصیت ترور، به بررسی نکات عمیق‌تری از شخصیت او می‌پردازیم. این نکات عمیق همان لایه‌های درونی هر شخصیت است که رفتار‌ها و کنش‌های آن را پیش‌بینی و تحلیل می‌کند. به نوعی این ویژگی‌ها به رفتار شخصیت جهت می‌دهند.

اختلال شخصیت مرزی

شخصیت ترور یک شخصیت مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است. این اختلال باعث میشه تا شخصیت یک سری رفتار‌های تکانشی از خود نشان دهد و کار‌هایی انجام دهد که در واقع باعث آسیب به خود و دیگران می‌شود. چنین اختلالی مستقیما با عواطف و احساسات شخصیت در ارتباط است؛ به گونه‌ای که شخصیت تلاش می‌کند برای رهایی از احساسات منفی، هیجانات شدیدی از خودش بروز دهد. این هیجانات بسته به شخصیت می‌تواند رفتار‌های جامعه ستیزی مثل دعوا و درگیری باشد یا حتی درگیر افکار خودکشی و آسیب به خود شود.

علت چنین اختلالی معمولا به دوران کودکی شخصیت مربوط است؛ شاید مهم‌ترین عامل این اختلال رفتار والدین باشد. ترور یک مادری داشت که مانند خودش رفتار‌های تکانشی و غیر عادی از خودش نشان می‌داد. دیدن چنین چیزی توسط ترور باعث شد تا به مرور خودش را شبیه به مادرش کند. در حقیقت سایه تاریک مادرش به مرور در او شکل گرفت و تبدیل به کابوسش شد. ترور که معمولا این گونه شناخته می‌شود که هیچ ترسی ندارد، از مادرش تا حد زیادی می‌ترسد. او مادرش را به شکل یک هیولا می‌بیند و این هیولا در وجود ترور کاشته شده. تنها راه او برای مقابله با این هیولا، تبدیل شدن به یک هیولای بدتر است.

شخصیت ترور در دوران کودکی مدام توسط والدینش تحقیر و طرد می‌شده؛ مادرش در کودکی را تنبیه می‌کرد و چنین عواملی باعث نوعی حس سایه گونه در‌وجودش شد. سایه‌ای که در بزرگسالی خودش را در قالب اختلال شخصیت مرزی نشان داد. این گونه ترور برای رهایی از این سایه، شروع به رفتار‌های تکانشی کرد تا ذهنش از آن سایه فرار کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود تا مقاله شخصیت های جذاب در بازی جی تی ای | معرفی ۱۰ کاراکتر به یادماندنی را نیز از دست ندهید.

تمایل به احساسات

یکی از مهم‌ترین عناصر در‌ وجود هر شخصیت احساسات و عواطف است. عواطف در همان ابتدای کودکی شروع به شکل‌گیری می‌کنند و رویداد‌های مختلف تاثیر مستقیمی روی آن می‌گذارند. شخصیت ترور تمایل شدیدی به احساسات دارد. این شاید باعث تعجب شما بشود که چگونه چنین آدم قاتل و بی رحمی می‌تواند احساس داشته باشد. در طول بازی مشاهده می‌کنیم که ترور عمیقا به مایکل وابسته است و او را خانواده خودش می‌داند. حتی در بعضی از قسمت‌های بازی این حس را به فرانکلین پیدا می‌کند.

ترور در طول زندگی مدام احساساتش نادیده گرفته شده و عواطفش در‌ وجود او طرد و سرکوب شده است. او توجه کافی را از پدر و مادرش نگرفته و چنین چیزی همیشه باعث شده تا ترور به صورت ناخودآگاه به احساس و عواطف تمایل داشته باشد. این نیاز همه شخصیت‌ها است اما ترور به دلیل سرکوب، بیشترین نیاز را به احساسات دارد.

وقتی در کودکی ترور از سمت خانواده و عزیزانش طرد شده، با نوعی حس تنهایی و طردشدگی آشنا می‌شود که آسیب زیادی به روح و روان او می‌زند. او به صورت ناخودآگاه تلاش می‌کند تا این حس تنهایی را با بروز کمی احساسات خاص جبران کند. حس وابستگی‌اش به مایکل نمونه‌ای از این تلاش برای دیده شدن و توجه گرفتن است.

فرار از گذشته

عنصر گذشته و رویداد‌های مربوط به آن، یکی از مهم‌ترین عناصر در وجود یک شخصیت است. گذشته روی خیلی از رفتار‌ها و احساسات شخصیت تاثیر می‌گذارد و به نوعی می‌تواند عواطف خاصی را در شخصیت نمایان کند. ترور گذشته تاریکی داشته، از والدین بد گرفته تا آزار و اذیت در دوران کودکی پس گذشته ترور خیلی نکته مثبتی ندارد. گاهی خاطرات بد به قدری به روان آسیب می‌زنند که شخصیت مجبور به فرار از آن‌ها می‌شود.

گذشته ترور دردناک است. بیشترین آسیب به این دلیل است که شخصیت دیگر کاری نمی‌تواند بکند و این اتفاقی هست که افتاده. گذشته تاریک روح و روان ترور را به بازی می‌گیرد و فشار‌های زیادی به او وارد می‌کند. به همین دلیل ترور تلاش می‌کند تا با انجام یکسری اعمال خاص مثل، درگیر شدن به مسائل خلافکاری و تبهکاری، از گذشته فرار کند و آن را فراموش کند.

اتفاقات بد گذشته در زندگی ترور، که شامل تجاوز و جنگ نرم خانواده بود، باعث شد تا روان او به شدت آسیب ببیند و بخواهد این گذشته را فراموش کند. این موضوع که دیگری کاری از دست ترور بر نمی‌آید، بدجوری به او فشار روحی وارد کرده و تصمیم می‌گیرد با انجام یکسری رفتار‌های تکانشی از این موضوع فرار کند. در سکانسی از بازی ترور با مادرش ملاقات می‌کند و به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که ترور چه فشاری را تحمل می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌شود تا مقاله بهترین ماموریت های GTA Online برای کسب پول سریع و آسان را نیز از دست ندهید.

نقاط قوت و ضعف شخصیتی

در این بخش از مقاله به بررسی نقاط قوت و ضعف شخصیت ترور می‌پردازیم. اینکار باعث می‌شود تا شناخت بیشتری نسبت به شخصیت ترور و لایه‌های عمیق روانی ترور پیدا کنیم.

نقاط قوت

ریسک پذیری: شخصیت ترور عملا هیچ ترسی از قمار ندارد. او بزرگ‌ترین ریسک‌ها را انجام می‌دهد و معمولا چیز‌های زیادی را به خطر می‌اندازد. این ویژگی به اختلال شخصیتی مرزی او در ارتباط است.

شجاعت: شخصیت ترور بزرگ‌ترین مانع زندگی هر شخصیت انسانی را ندارد؛ آن هم ترس است. شخصیت از هیچ اتفاق یا آدم خاصی نمی‌ترسد.

مکانیسم دفاعی قوی: ترور با وجود داشتن تروما‌ها و گذشته تاریک، می‌تواند با انجام یکسری کار‌ها، این تروما‌ها را تا حدودی سرکوب کند. در واقع ترور با داشتن یکسری مکانیسم‌های دفاعی، مانع فشار روانی از طریق تروما می‌شود.

نقاط ضعف

احساسی بودن: ترور بر خلاف ظاهرش شخصیت احساسی دارد. تصمیمات او عموما از روی عواطف است نه منطق. برای همین معمولا تصمیمات زیاد جالبی نمی‌گیرد و این جهت گیری‌های خاص عاطفی می‌تواند نتایج تصمیماتش را خراب کند.

احساس تنهایی: بدترین چیزی که به شخصیت ترور آسیب می‌زند؛ احساس تنهایی است. احساس تنهایی شدیدا با روح و روان شخصیت بازی می‌کند و عزت نفس او را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

ناتوانی در ارتباط درست: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر انسان، ارتباط اجتماعی او است. اگر شخصیتی نتواند به خوبی از این ویژگی استفاده کند، در مراحل مختلف زندگی دچار چالش‌های بزرگی می‌شود. شخصیت ترور ضعف بزرگی در برقراری ارتباط با دیگران دارد و این موضوع باعث شده تا در جامعه به عنوان یک شخص ناهنجار تلقی شود.

نکات جالب در مورد شخصیت ترور

در طول جابه جایی به شخصیت‌های دیگر، معمولا گاهی اوقات لباس‌هایشان تغییر می‌کند، اما ترور تنها شخصیتی است که تنها یک لباس می‌پوشد؛ بنابراین ترور زیاد به نظافت شخصی اهمیتی نمی‌دهد.

شخصیت ترور از کودکی از دلقک‌ها می‌ترسد. در واقع هیچ چیزی جز دلقک نمی‌تواند ترور را دچار وحشت کند.

بین سه شخصیت اصلی جی تی ای، شخصیت ترور ساعات بیشتری در روز می‌خوابد. هنگام ذخیره بازی، ترور 12 ساعت می‌خوابد، فرانکلین 8 ساعت و مایکل 6 ساعت.

شاید جالب باشد بدانید، ترور تنها موردی سری بازی جی تی ای است که قهرمانی از این بازی را به قتل رساند. او جانی کلبیتز از دی ال سی بازی جی تی ای وی را در ابتدای بازی به قتل می‌رساند.

هنگام جا به جایی بین شخصیت‌های مختلف، ترور تنها شخصیتی است که معمولا در حال انجام کار‌های نامتعارفی است. یا مست در لباس زنانه است یا در حال فرار از دست پلیس.

طبق گفته خود ترور، اگر از مدرسه اخراج نمی‌شد، هنرمند می‌شد و حرف‌های بزرگش را به دنیا می‌زد.

اگر با شخصیت‌های مایکل یا فرانکلین او را تعقیب کنید، ترور با سر به شما ضربه می‌زند.

سخن آخر

شخصیت ترور یکی از سه شخصیت اصلی بازی محبوب Gta v است. این شخصیت تکانشی‌ترین شخصیت و غیر معقول‌ترین شخصیت در کل سری بازی GTA است. در مقاله تلاش کردیم تا این شخصیت را از نظر روانشناسی و شخصیت شناسی بررسی کنیم. در این مقاله ضمن تحلیل شخصیت ترور، به بررسی نقاط قوت و ضعف آن و همچنین ذکر یکسری از حقیقت‌های جالب از این شخصیت پرداختیم. دوست دارید کدام شخصیت را برای مقاله بعدی تحلیل کنیم؟

بیشتر بخوانید:

تحلیل شخصیت نیکو بلیک؛ بازی GTA IV

تحلیل شخصیت کارل جانسون (سی جی)؛ بازی GTA San Andreas

تحلیل شخصیت سنوا _ بازی Hellblade 2

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!