فانی لند‌

تسلا سایبرکب (Tesla Cybercab) رسماً معرفی شد: اولین روبوتاکسی ایلان ماسک

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، امروز از اولین خودروی تاکسی الکتریکی جدید خود با قابلیت کاملاً خودران رونمایی کرد. Robotaxi تسلا که با نام رسمی سایبرکب (Cybercab) شناخته می‌شود، کمتر از 30 هزار دلار قیمت خواهد داشت و در سال 2026 وارد تولید انبوه می‌شود. این خودرو همچنین برای رانندگی خودران با هزینه‌های عملیاتی 0.30 دلار در هر مایل، شارژ القایی و روتین خودتمیزشونده بهینه شده است.

تسلا سایبرکب

روبوتاکسی یک وسیله نقلیه خودمختار هدفمند می‌باشد که فاقد فرمان یا پدال است، به این معنی که پیش از شروع به تولید انبوه، نیاز به تأیید قانون‌گذاران دارد. طراحی این خودرو کاملاً آینده‌نگر است، با درهایی که مانند بال‌های پروانه به سمت بالا باز می‌شوند و کابینی کوچک با فضای کافی برای دو سرنشین. در این خوردو اثری از فرمان، پدال و دنده به‌چشم نمی‌خورد و ماسک بیان می‌کند که این وسیله نقلیه به‌صورت القایی شارژ می‌شود.

مفهوم شارژ القایی به این معنی است که تسلا نیازی به تجهیز Robotaxi به پورت NACS ندارد، اما همچنین به این معنی است که پدهای اختصاصی برای شارژ وجود خواهد داشت و سرعت شارژ آن احتمالاً بسیار کندتر از شارژ سیمی خواهد بود، درست مانند مقایسه شارژ سیمی و بی‌سیم گوشی‌های هوشمند.

روبوتاکسی همچنین برای خرید در دسترس همگان خواهد بود و آن را ارزان‌ترین خودروی تسلا می‌سازد که تا به امروز معرفی شده است. اگرچه قیمت این مدل به ارزانی مدل 2 یعنی 25000 دلاری نیست، اما با قیمت زیر 30 هزار دلار به‌نظر می‌رسد به‌همان اندازه امیدوارکننده است، جدای از این واقعیت که فقط می‌تواند دو مسافر را حمل کند.

تسلا سایبرکب

ازآنجایی‌که Robotaxi بخشی از یک پلتفرم اشتراکی سواری Cybercab بزرگتر خواهد بود که صاحبان تسلا نیز می‌توانند با خودروهای مدل Y یا مدل 3 خود در آن شرکت کنند، تسلا مجبور شده راهی برای تمیز کردن آن بین خودروهای خود پیدا کند. این شرکت اخیراً سیستمی از اشعه ماوراء بنفش و جاروبرقی خودکار را برای خودتمیزشوندگی ثبت کرده است و این دقیقاً همان چیزی است که در هنگام رونمایی نشان داد.

به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که Robotaxi درحال شارژ است، یک بازوی رباتیک با جاروبرقی وارد فضای داخلی آن می‌شود، تمام خرده زباله‌های آن را جارو کرده، سپس صفحه لمسی بزرگ وسط داشبورد را پاک می‌کند. باید دید Robotaxi هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهد، زیرا این پتنت همچنین به سیستمی اشاره دارد که براساس سنسورهای مختلف و حتی آب‌و‌هوا تشخیص می‌دهد که ماشین کثیف یا آلوده است.

ماسک در ادامه می‌افزاید که انتظار می‌رود خودروهای خودران 10 تا 20 برابر ایمن‌تر از وسایل نقلیه انسانی باشند و قیمت آن‌ها به 0.20 دلار در هر مایل می‌رسد، در مقایسه با 1 دلار در هر مایل برای اتوبوس‌های شهری.

تسلا قصد دارد سال آینده رانندگی کاملاً خودران را در تگزاس و کالیفرنیا اجرا کند، با تولید Cybercab تا سال 2026؛ اگرچه ماسک می‌گوید که ممکن است این هدف تا سال 2027 نیز به‌طول بینجامد.

ایلان ماسک در مراسم معرفی سایبرکب بیان می‌کند: «این یک معامله بسیار بزرگ است. این خودرو جان افراد زیادی را نجات می‌دهد و از صدمات جلوگیری می‌کند.»

ماسک نمونه اولیه روبوتاکسی را در رویداد «We, Robot» تسلا که در کالیفرنیا برگزار شد، با تعداد زیادی از جاده‌های غیرعمومی برای نمایش معرفی کرد. طبق گزارش‌ها، تسلا پیش از برگزاری نمایش، نقشه‌برداری منطقه را انجام داده است، حتی اگر این شرکت می‌گوید برای تقویت ویژگی کمک‌راننده کامل خودران (FSD) به نقشه‌های با وضوح بالا متکی نیست.

ماسک در تلاش است تا تسلا را از کسب‌وکار اصلی خود یعنی ساخت و فروش خودروهای برقی به سمت تولید ربات و هوش مصنوعی هدایت کند. ارزش بازار تسلا تقریباً برابر است با مجموع ارزش سایر خودروسازان جهانی. بیشتر قیمت سهام این شرکت براساس وعده چندین ساله ماسک برای حل خودروهای خودران با عرضه یک وسیله نقلیه واقعاً انقلابی است که می‌تواند خود را به هر کجا که می‌خواهد براند.

اینکه آیا روبوتاکسی تسلا این کار سخت را انجام خواهد داد یا خیر، هنوز مشخص نیست. ماسک به خلق ایده‌های نوآورانه شهرت دارد، اما کارشناسان AV به‌طورمعمول رویکرد تسلا به این فناوری را زیر سؤال می‌برند، به‌ویژه با توجه به تلاش تهاجمی این شرکت برای سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده سطح 2 مانند Autopilot و Full Self-Driving (Supervised).

تسلا سایبرکب

این ویژگی‌ها که مستقل نیز نبوده و به راننده‌ای نیاز دارند که همیشه هوشیار بماند، می‌توانند چشمگیر باشند، اما همچنین خطاهای مهمی مرتکب می‌شوند. در اوایل سال جاری، یک موتورسوار 28 ساله توسط یک راننده تسلا به اتهام استفاده از FSD کشته شد. تسلا مجبور شده است هر دو سیستم کمکی راننده خود را در مواجهه با افزایش نظارت دولت بر ادعای استقلال این شرکت فرابخواند.

در طول این رویداد، ماسک ایده اتومبیل‌های خودران را به‌عنوان یک صرفه‌جویی در زمان مطرح کرد. وی گفت: «به زمان تجمعی که مردم در ماشین می‌گذرانند فکر کنید و زمانی را که می‌توانند برای کتاب‌هایشان یا تماشای فیلم یا انجام کار یا هر چیز دیگری صرف کنند.»

بااین‌حال، تسلا از شرکت‌هایی مانند Waymo و Cruise عقب مانده است که هر دو میلیون‌ها مایل تست در جاده را با وسایل نقلیه بدون راننده خود پشت سر گذاشته‌اند. مطمئناً، روبوتاکسی‌ها با مشکلات متعددی از مسدودشدن وسایل نقلیه، ترافیک و حتی تعداد انگشت‌شماری جراحات همراه بوده‌اند. تنظیم‌کننده‌های ایمنی فدرال درحال بررسی چندین شاخص اصلی هستند تا تشخیص دهند که آیا فناوری نیروبخش این خودروها ایمن است یا باید فراخوان شود.

نظر شما درباره روبوتاکسی تسلا چیست؟

بفرست برای دوستات

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!