فانی لند‌

کارگردان فیلم I, Robot از ایلان ماسک به خاطر دزدی از طراحی‌های فیلم، انتقاد کرد

چند روز پیش، مدیرعامل شرکت تسلا، ایلان ماسک، نمونه‌های جدیدی از ربات‌ها، روبوتاکسی خودران (Cybercab) و Robovan خودران را رونمایی کرد.

اما در حالی که طراحی‌های شیک ممکن است یادآور ظاهر مشخصه شرکت او باشد، کاربران در شبکه‌های اجتماعی شباهت دیگری را هم متوجه شدند. آن‌ها مشابه ساز و کار فوق مدرنی هستند که فیلمساز، الکس پرویاس در فیلم I, Robot با بازی «ویل اسمیت» در سال ۲۰۰۴ استفاده کرد.

این شباهت عجیب نادیده گرفته نشد و خود پرویاس، به پلتفرم X ماسک رفت تا او را به خاطر دزدیدن طراحی‌هایش سرزنش کند. کارگردان استرالیایی که سازنده فیلم‌هایی مانند The Crow در سال ۱۹۹۴ است، نوشت:

هی ایلان، می‌توانم طراحی‌هایم را پس بگیرم لطفا؟

فیلم نامزد اسکار I, Robot که در شیکاگو در سال ۲۰۳۵ می‌گذشت، به دنیایی می‌پرداخت که در آن اندرویدهای انسان‌نما موقعیت‌های خدمات عمومی را پر می‌کنند. همه تحت قوانین سه‌گانه رباتیک آیزاک آسیموف که برای اولین بار در مجموعه داستان‌های او ابداع شد، به عنوان مبنای فیلم علمی‌تخیلی عمل می‌کنند. داستان زمانی باز می‌شود که شخصیت کارآگاه بیزار از تکنولوژی برای تحقیق در مورد خودکشی مشکوک یکی از بنیانگذاران U.S. Robotics فراخوانده می‌شود.

روز پنجشنبه، ماسک رویداد We, Robot شرکت تسلا را در مکان متعلق به برادران وارنر در بربنک، کالیفرنیا برگزار کرد که در ابتدا برای ماه آگوست برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل نیاز به اصلاحات فنی به اکتبر موکول شد. ماسک ربات‌های Optimus را رونمایی کرد که در ابتدا به نظر می‌رسید اتوماتیک هستند، اما بعدا مشخص شد توسط انسان‌ها در زمان واقعی کنترل می‌شوند.

نکته برجسته آن شب رونمایی از Cybercab با درهای بال‌مانند و بدون فرمان و پدال بود که سپس ماسک Robovan را رونمایی کرد، یک اتوبوس مجلل خودران که می‌تواند کالا و یا ۲۰ نفر را حمل کند. اگرچه این رویداد در فضای آنلاین بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما منجر به کاهش قابل توجهی از سهام شرکت شد که نشان‌دهنده ناامیدی سرمایه‌گذاران بود.

پرویاس به زودی در سیدنی، استرالیا فیلمبرداری فیلم علمی‌تخیلی آینده خود تحت عنوان R.U.R. را از ۳۰ مهر آغاز خواهد کرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!