فانی لند‌

10 + 1 فیلمی که مثل جوکر ۲ افتضاح از آب در آمدند!

یکی از مورد انتظار‌ترین فیلم‌های امسال فیلم Joker: Folie à Deux (جوکر ۲) بود که به تازگی اکران خودش را آغاز کرده؛ اما متاسفانه این فیلم تا حد خیلی زیادی در فروش باکس آفیس ضعیف عمل کرده و خیلی از مخاطبان از تماشای آن ناراضی بودند. با معرفی این فیلم و با توجه به موفقیت فیلم اول با هنرنمایی واکین فینیکس، خیلی از مخاطبان هیجان زده شده بودند و فیلم نوید چیزهای بزرگی را به آن‌ها می‌داد. اما منتقدان فیلم را شدیدا پایین آوردند و نمره آن در وبسایت راتن تومیتوز به 33 درصد کاهش یافته است.

همه این آمار‌ها حاکی از آن است که فیلم جوکر ۲ به عنوان بدترین فیلم کمیک بوکی شناخته می‌شود. البته این فیلم تنها اثری نیست که در این ژانر مخاطبان را ناامید کرده است. فیلم‌های زیادی در طول تاریخ اقتباس از کمیک بوک‌ها بودند که در ابتدا مخاطبان را هیجان زده کردند اما در نهایت با شکست بزرگی رو به رو شدند. در ادامه نگاهی داریم به 10 + 1 فیلمی که مثل جوکر 2 افتضاح از آب در آمدند. با ویجیاتو همراه باشید.

1. Madame Web

کارگردانS.J. ClarksonبازیگرانDakota Johnson, Sydney Sweeney, Isabela Mercedسال انتشار2024امتیاز Imdb4

بیایید قبول کنیم که سال 2024، سال خوبی برای اقتباس‌های کمیک بوکی نبوده است؛ زیرا جز چند گزینه معدودی اکثر فیلم‌های کمیک بوکی امسال با شکست بزرگی مواجه شده است. درست چند ماه قبل از اینکه جوکر 2 اکران شود، مارول و سونی با اکران فیلم Madame Web شکست بزرگی را تجربه کردند. ستاره اصلی سریال داکوتا جانسون است؛ شاید او را با فیلم Fifty Shades به یاد بیارید. داستان فیلم در مورد شخصیت مادام وب است که با قدرت‌های ماورایی که دارد باید از سه دختر نوجوان دربرابر یک دشمن مرموز محافظت کند.

با توجه به قدرت جلوه‌های بصری و اکشنی که پیش از آن در فیلم‌های مارول دیده بودیم؛ اما به شدت این فیلم در این بخش‌های مهم ضعیف عمل کرد و داستان جذابی را روایت نمی‌کرد. فروش ضعیف این فیلم و نمره بسیار پایین 17 درصدی منتقدان در راتن تومیتوز باعث شد تا CinemaBlend از فیلم مادام وب به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های ساخته شده در هر ژانری یاد کند.

2. Batman and Robin

کارگردانJoel SchumacherبازیگرانArnold Schwarzenegger, George Clooney, Chris O’Donnellسال انتشار1997امتیاز Imdb3.8

ورود بتمن به سینما به شکلی جدی در اواخر دهه 80 میلادی آغاز شد و با همه نقص‌ها و ضعف‌هایی که به دلیل عدم وجود امکانات برای ساخت سکانس‌های اکشن بود، این فیلم‌ها در باکس آفیس موفق ظاهر شدند. آغاز آن با فیلم بتمن 1989 بود که یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های آن سال شد. در طول هشت سال بعدی، دنباله‌هایی برای این فیلم با عناوین بازگشت بتمن 1992 و بتمن برای همیشه 1995 اکران شد. اما همه چیز با ورود بتمن و رابین 1997 به سینما به یکباره خراب شد. این فیلم تبدیل به یک اشتباه بد نام برای عوامل فیلم از جمله جورج کلونی در لباس بتمن، کریس اودانل در نقش رابین، آرنولد شوارتزنگر در نقش آقای فریز و اوما تورمن در نقش پویزن آی‌وی شد.

اگرچه این فیلم مانند دیگر فیلم‌های این لیست، از نظر مالی شکست بزرگی نخورد؛ اما به هر حال درآمد بسیار کمتری از فیلم‌های قبلی کسب کرد و افتخار دریافت 11 نامزدی تمشک طلایی(یکی از بد نام‌ترین جایزه‌ها) را داشت. چنین شکست بزرگی باعث لغو دنباله آن با عنوان Batman Unchained شد.

3. Shazam! Fury Of The Gods

کارگردانDavid F. SandbergبازیگرانZachary LeviAsher AngelJack Dylan Grazerسال انتشار2023امتیاز Imdb5.9

اولین قسمتی که از فیلم Shazam در سال 2019 منتشر شد، با وجود رقابت با فیلم Captain Marvel در باکس آفیس به شکل نسبتا موفقی ظاهر شد. بنابراین این موضوع اجتناب ناپذیر بود که استودیو سازنده برای دنباله فیلم چراغ سبز نشان می‌دهد. اگرچه این دنباله انتظار مخاطبان را برآورده نکرد و به اندازه فیلم قبلی موفق ظاهر نشد. در اصل قرار بود در فیلم Fury Of The Gods دواین جانسون در نقش مقابل یعنی بلک آدام بازی کند اما چنین اتفاقی نیفتاد و در عوض قهرمان اصلی به مبارزه با دختران اطلس پرداخت.

مخاطبان خیلی سریع این فیلم را سرزنش کردند و منتقدان نمره 49 درصد را در وبسایت Rotten Tomatoes به آن اختصاص دادند و فیلم 117 میلیون دلار ضرر کرد. اگر برای‌تان سوال شد که چرا دواین جانسون در این فیلم حضور نداشت؛ نگران نباشید. جلو تر به آن می‌پردازیم.

4. Black Adam

کارگردانJaume Collet-SerraبازیگرانDwayne Johnson, Aldis Hodge, Pierce Brosnanسال انتشار2022امتیاز Imdb6.2

بلک آدام نتوانست در فیلم Shazam حضور داشته باشد. دلیلش هم این بود که تهیه کنندگان دوست داشتند شخصیت فیلم مستقل خودش را داشته باشد نه صرفا یک حضور وابسته در فیلم دیگر. شخصیت بلک آدام یک ابرانسان باستانی است که توسط گروهی از باستان شناسان از زندان طلسم شده خود آزاد می‌شود. به هر حال این فیلم با وجود ظرفیت بالایی که داشت و همچنین حضور دواین جانسون، 127 میلیون دلار ضرر کرد و نقد‌های آن منفی بود و نمره 39 درصد را از وبسایت راتن تومیتوز گرفت.

5. Steel

کارگردانKenneth JohnsonبازیگرانShaquille O’NealAnnabeth GishJudd Nelsonسال انتشار1997امتیاز Imdb3

بیایید دوباره به دهه نود برگردیم. زمانی که ساخته شدن فیلم‌های کمیک بوکی ضعیف سرعت گرفت و تعدد این فیلم‌ها در صف اکران مشخص بود. یکی از این فیلم‌ها با عنوان Steel اسطوره بسکتبال یعنی اونیل را به عنوان شخصیت اصلی قرار داد. داستان در مورد شخصیت جان هنری آیرونز (استیل) است که یک طراح تسلیحات عضو ارتش ایالات متحده آمریکا است. وظیفه او ساخت سلاح‌هایی با تکنولوژی‌های خاص است. زمانی که رقیب او با نام جاد نلسون شروع به ساخت سلاح‌هایی با طرح او و فروش آن به تبهکاران می‌کند، استیل تصمیم می‌گیرد تا با آن مقابله کند.

این شخصیت از طریق یک لباس فلزی، تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود. لباسی که شاید به نوعی شبیه به لباس مرد آهنی باشد. چنین ایده‌ها با اجرای بسیار ضعیفی رو به رو شد تا حدی که نمره آن در راتن تومیتز به 8 درصد کاهش یافت. یکی از وبسایت‌های نقد فیلم با پرسیدن این سوال طعنه شدیدی به فیلم زد “به نام خدا؛ آنها دقیقا به چی فکر می‌کردند که چنین فیلمی ساختند؟”

6. The New Mutants

کارگردانJosh BooneبازیگرانMaisie Williams, Anya Taylor-Joy, Charlie Heatonسال انتشار5.3امتیاز Imdb2020

فیلم The New Mutants با تیم بازیگری فوق العاده‌اش از جمله Anya Taylor-Joy مخاطبان را شدیدا به خودش امیدوار کرده بود. این فیلم اسپین آفی از فرانچایز X – men بود و روی گروهی از نوجوانان جهش یافته تمرکز داشت که در یکی از مراکز مخفی نگه داری می‌شدند که پس از تجربه چشم انداز‌های نگران کننده از گذشته خود، در خطر می افتند.

متاسفانه این فیلم نتوانست در بین منتقدان و جدول باکس آفیس جا باز کند و با دریافت نمره 36 درصدی از راتن تومیتوز و همچنین 111 میلیون دلار ضرر مالی، تبدیل به یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های کمیک بوکی شد. تیر خلاص برای این فیلم آنجایی بود که درست در زمان همه گیری ویروس کرونا اکران شده بود و بیشتر مخاطبان سینما ریزش کرده بودند.

7. Tank Girl

کارگردانRachel TalalayبازیگرانLori Petty, Ice-T, Naomi Wattsسال انتشار1995امتیاز Imdb5.4

فیلم Tank Girl بر اساس یک کمیک بریتانیایی است که داستان آن در استرالیای آینده یعنی سال 2033 اتفاق می‌افتد. در آن سال یک آخر الزمان به وقوع پیوسته در وسط یک خشکسالی و قحطی بزرگ، قهرمان خوش بر و روی داستان ما با عنوان Tank Girl و رفیقش Jet Girl با کمک نیروی کانگوروهای جهش یافته معروف به Rippers با یک شرکت شرور بزرگ مبارزه می‌کنند.

شاید در نگاه نخست فیلم Tank Girl نقدهای نسبتا ملایمی دریافت کرده باشد و در باکس آفیس فروش تقریبا متوسطی کرده باشد؛ اما به مرور زمان این فیلم برای هر مخاطبای تبدیل به یک جوک بزرگ شد. در واقع این فیلم یک تلاش عجیب و غریب برای بر انگیختن حس کنجکاوی مخاطب بود.

8. Catwoman

کارگردانPitofبازیگرانHalle Berry, Sharon Stone, Benjamin Brattسال انتشار2004امتیاز Imdb3.4

همه ما می‌دانیم که عنوان بتمن، دنیای سینمایی شگفت انگیزی را در چند دهه گذشته تولید کرده است؛ یکسری از این فیلم‌ها گیشه‌های بسیار موفقی داشتند اما یکسری دیگر شکست‌های جبران ناپذیری بودند. به هر حال فیلم Catwoman جزو فیلم‌های موفقی که در شهر گاتهام روایت شده، نیست. در این فیلم هالی بری برنده جایزه اسکار، در نقش پاتینس فیلیپس که طراح گرافیک است بازی می‌کند که در ادامه تبدیل به زن گربه‌ای یک تبهکار جنایت‌کار در شهر گاتهام می‌شود.

با توجه به منابع کمیک بوکی، این فیلم 118 میلیون دلار ضرر داشت و فقط رضایت 8 درصدی را در راتن تومیتوز بدست آورد. جالب است بدانید که هالی بری بعد‌ها جایزه تمشک طلایی را به خاطر بازی در این فیلم بدست آورد و خودش در مراسم به صورت حضوری این جایزه را دریافت کرد.

9. Howard The Duck

کارگردانWillard HuyckبازیگرانLea Thompson, Jeffrey Jones, Tim Robbinsسال انتشار1986امتیاز Imdb4.7

شاید در یک دهه اخیر فیلم‌های مارول در رتبه‌های نخست باکس آفیس باشند، اما در دهه 80 زمانی که فیلم کمیک بوکی مارول که یک اردک قهرمان اصلی آن بود اکران شد، خبری از فروش بالایی نبود. داستان در مورد اردکی است که از سیاره Duckworld (سیاره‌ای که اردک‌های انسان نما در آن زندگی می‌کنند) به اوهایو رانده می‌شود؛ جایی که تلاش می‌کند خودش را با زندگی انسانی وقف دهد. اما زمانی که زنگ خطر به صدا در می‌آید؛ او تلاش می‌کند از ایجاد هرج و مرج توسط دیگر بیگانگان در کره زمین جلوگیری کند.

به هر حال، این فیلم با اکران خود به طور پیوسته توسط منتقدان و مخاطبان مورد تمسخر قرار گرفت. هر چند این فیلم، تیم بازیگری موفقی همچون لی تامپسون از سری فیلم بازگشت به آینده را در خود دارد؛ اما با وجود چنین عواملی بازهم به موفقیت نرسید و نتوانست از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده کند.

10. Green Lantern

کارگردانMartin CampbellبازیگرانRyan Reynolds, Blake Lively, Peter Sarsgaardسال انتشار2011امتیاز Imdb5.5

شاید شماهم فکر کنید که حضور رایان رینولدز در این فیلم باید باعث موفقیت آن در باکس آفیس شود؛ اما حتی حضور او در این فیلم باعث موفقیت آن نشده بود. گرین لنترن در سال 2011 برای رقابت با فیلم‌های موفق مارول ساخته شده بود. داستان آن در مورد یک خلبان آزمایشی هال جوردن با بازی رینولدز بود که به یک نیروی پلیس بین کهکشانی منسوب می‌شود و حلقه ویژه‌ای با قدرت‌های ماورایی به او داده می‌شود. او با لباس سبز رنگش در این فیلم مقابل پارالکس ابرشروری که به دنبال بهم زدن توازن جهان است قرار می‌گیرد.

این فیلم با بازیگرانی مثل بلیک لایولی، پیتر سارسگارد، آنجلا باست و مارک استرانگ تمام ظرفیت‌های لازم برای یک فیلم ابرقهرمانی را بدست آورده بود اما نتوانست به درستی از آن استفاده کند امتیاز 25 درصدی را در سایت راتن دریافت کرد. منتقدان تحت تاثیر داستان قرار نگرفتند و این فیلم را عاملی برای نابودی شخصیت گرین لنترن دانستند. این فیلم چیزی حدود 160 میلیون دلار ضرر کرد و باعث لغو دنباله‌های برنامه ریزی شده آن شد.

11. Barb Wire

کارگردانDavid HoganبازیگرانPamela Anderson, Amir AboulEla, Adriana Alexanderسال انتشار1996امتیاز Imdb3.5

در نهایت برای یازدهمین فیلم کمیک بوکی که با شکست بزرگی رو به رو شد، بر می‌گردیم به دهه نود. زمانی که پاملا اندرسون، مدل و نماد زیبایی آن زمان، به تازگی در برنامه تلویزیونی Baywatch خودش را نشان داده بود و توانست مخاطبان را مجذوب زیبایی خود کند. بعد از این حضور، اندرسون به عنوان نقش اول فیلم Barb Wire انتخاب می‌شود. داستان در سال 2017 روایت می‌شود؛ زمانی آمریکا در طول جنگ داخلی دوم به سر می‌برد. در آن زمان کشور در یک برنامه مخفی که مربوط به سلاح‌های بیولوژیکی است گرفتار می‌شود و قهرمان اصلی یعنی بارب، درگیر این ماجرا می‌شود.

این فیلم بلا فاصله بعد از اکران با انتقادات زیادی رو به رو شد و خیلی بی و سر صدا از سینماها برداشته شد تا ضربه‌ای به گیشه وارد نکند. البته در همان مدت زمان کوتاه نیز بعضی از مخاطبان همچنان منتظر یک بازسازی بهتر از این فیلم بودند اما بعید است دیگر پرونده چنین ایده‌ای دوباره باز شود.

سخن پایانی

چند روزی است که فیلم Joker: Folie à Deux (جوکر ۲) اکران شده و با وجود انتظارات فراوانی که مخاطبان از این فیلم داشتند، فیلم با شکست بزرگی در فروش مواجه شده است. چنین اتفاقی برای یک فیلم کمیک بوکی تازگی ندارد و در طول تاریخ سینما از دهه 80 تا کنون؛ اقتباس‌هایی از کمیک بوک‌ها ساخته شدند که بر خلاف انتظارات با شکست مواجه شدند. در این مقاله به معرفی 11 مورد از آن‌ها پرداختیم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!