فانی لند‌

۵ تغییر بتمن در Absolute Batman

دی‌سی با انتشار نخستین شماره از کمیک Absolute Batman، رسماً یک سری تازه را آغاز کرد. همچون دنیای آلتیمیت مارول، دنیای آبسولوت قرار است خودش را سرگرم نگارش‌هایی ساده‌شده و مدرن‌شده از کاراکترهای نمادین دی‌سی کند تا دیگر درگیر پیوستگی چند دهه‌ای نباشند. اگر چیزی هم از بتمن در شماره‌ی ۱ کمیک Absolute Batman فهمیده باشیم این است که این شوالیه‌ی تاریکی با شخصیتی که می‌شناسیم تفاوت‌های فراوانی دارد.

در این نوشته به سراغ تغییرات بتمن در Absolute Batman می‌رویم تا ببینید نگهبان گاتهام و برخی از کاراکترهای همیشگی پیرامونش چگونه برای دنیای آبسولوت دی‌سی دگرگون شده‌اند.

بتمنِ Absolute Batman در یک نگاه

اوریجین تازه

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دنیای آبسولوت این است که شخصیت‌هایی همانند بتمن و سوپرمن دیگر برتری‌های نهادی دنیای بنیادین دی‌سی را ندارند. درباره‌ی بروس وین باید گفت که او دیگر یک پلی‌بوی میلیونر نیست که عمارت، خدمتگذار و غاری پر از ابزارهای گران‌بها دارد. او اکنون بک مهندس عمران یقه‌آبی با پس‌زمینه‌ای خاکی‌ست.

در طی شماره‌ی ۱ کمیک Absolute Batman داستان سرگذشت تازه‌ی بروس وین روایت می‌شود. پدر او به جای یک پزشک، یک آموزگار بود. خود بروس هم که در کودکی هوش در اندازه‌ی نابغه از خود نشان داد یک رقابت علمی را با طراحی پلی قابل‌حمل و جمع‌شدنی در موارد اورژانسی برد. جایزه‌ی این رقابت اردویی با هم‌کلاسی‌هایش به باغ وحش شهر گاتهام بود.

تراژدی کودکی بروس وین دنیای آبسولوت زمانی رخ می‌دهد که تیراندازی در باغ وحش رقم می‌خورد. توماس که آموزگار این کلاس بود، دانش‌آموزان را به درون قفس امن خفاش‌ها هدایت می‌کند و خودش بیرون می‌ماند. این ضربه‌ای بود که مایه‌ی دگرگونی بروس شد.

بخشی از زندگی این پسر جوان در مسیر تبدیل شدن به یک ویجلنتی در همین شماره‌ی ۱ به نمایش در می‌آید. پس از به دست آوردن بورسیه‌ی تحصیلی از طریق فوتبال آمریکاییِ دوره‌ی دانشگاه و جعل یک آسیب‌دیدگی که به این مسیر پایان داد، بروس به خواندن شیمی، مهندسی، روان‌شناسی جنایی و دیگر موضوعات مربوط به مبارزه با جنایت مشغول شد.

هر چند او در دنیا سفر نکرد تا زیر نظر برترین مبارزان و کارآگاهان جهان آموزش ببینید ولی توانست یک سبک مبارزه‌ای خیابانی ترکیبی را برای خودش پدید آورد. همچنین با کار کردن به عنوان یک مهندس عمران در بخش‌های گوناگون گاتهام، توانست دانشی از درون شهری که امید به رستگاری‌اش دارد به دست آورد.

گروه دوستان بروس وین

از دگرگونی‌های چشمگیری در شماره‌ی ۱ کمیک Absolute Batman، گروه دوستان بروس وین است. نمایان می‌شود که دوستان کودکی او شامل هاروی دنت، سلینا کایل، وایلون جونز، ادی نشتون و آزوالد کابلپات‌اند. اگر با فرانچایز بتمن آشنا باشید می‌دانید که این کاراکترها در دنیای بنیادین دی‌سی به ترتیب ویلن‌هایی با اسامی مستعار تو-فیس، کتوومن، کیلر کراک، ریدلر و پنگوئن هستند.

از بین آن‌ها تنها وایلون جونز در نخستین شماره‌ی Absolute Batman حضور دارد. او مالک باشگاه بوکسی‌ست که بروس در آن تمرین می‌کند و سوای علاقه‌ای که به خزندگان دارد نشانی از تبدیل خودش به آدمکشی با پوست یک خزنده ندارد. در واقع، انگار وایلون بهترین دوستی‌ست که بروس وین در دنیای آبسولوت دارد.

در کنار مورد وایلون جونز و این که بروس هنوز پس از این سال‌ها با آن‌ها دوست مانده است چیز دیگری از گروه دوستانش آشکار نمی‌شود. البته خود او هم به خاطر فعالیت‌های پشت نقابش با شتاب در حال فاصله گرفتن از دوستان خود است. با همه‌ی این اوصاف، هنوز نمی‌دانیم که آیا گروه دوستان بروس وین تبدیل به گروه دشمنان او خواهند شد یا دنیای آبسولوت دی‌سی خواب دیگری برای این شخصیت‌ها دیده است.

آلفرد پنی‌ورث: مأمور پنهان

شاید بروس خدمتگزاری نداشته باشد اما بدان معنا نیست که آلفرد پنی‌ورثی در دنیای آبسولوت وجود ندارد. این کمیک از دیدگاه آلفرد روایت می‌شود؛ کاراکتری که در دنیای آبسولوت یک مأمور پنهان سال‌خورده برای یک سازمان مرموز است. پنی‌ورث که سرگرم یک مأموریت بیرون از ایالات متحده بود دستور می‌گیرد تا مأموریتش را ناتمام بگذارد و به گاتهام بیاید تا درباره‌ی بحران در حال رشد این شهر داده گردآوری کند. در گاتهام گروهی با نام پارتی انیمالز (The Party Animals) روزانه شهروندان را سلاحی می‌کنند و بالادستان آلفرد به دنبال این هستند تا بدانند اوضاع دقیقاً از چه قرار است.

به این مأمور هشدار داده می‌شود که یک بازیگر تازه به میدان افزوده شده است تا سر و کله‌ی نخستین نشانه‌ها از فعالیت بتمن پدیدار شوند. خود آلفرد هم کمی بعد با خفاش گاتهام هنگام تماشای یورش پارتی انیمالز روبه‌رو می‌شود.

در حالی که به پنی‌ورث دستور داده شده است تا به اعضای این گروه جنایی یورش نیاورد و تنها به گردآوری داده‌ها سرگرم باشد، او چندان از این شیوه خوشش نمی‌آید. برای همین دور از انتظار نخواهد بود اگر در آینده همکاری بتمن و آلفرد پنی‌ورث را در کمیک Absolute Batman ببینیم.

البته فعلاً شوالیه‌ی تاریکی دنیای آبسولوت در جایگاه یک آنتاگونیست برای این مأمور پنهان قرار گرفته و حتی موتور او و اطلاعات ارزشمندی که درونش قرار داشتند را از چنگش درآورده است. در عوض نیز این آلفرد پنی‌ورث خیلی زود توانست به هویت پنهان بتمن پی ببرد و حتی بخواهد تا حذفش کند؛ البته پیش از این که تصمیم بگیرد بروس وین تنها یک بچه است.

تن‌پوش خفاشی نوین

آلفرد و خوانندگان شماره‌ی ۱ کمیک Absolute Batman همزمان برای نخستین بار این بتمن تازه را زمانی می‌بینند که برای رویارویی با یکی از یورش‌های پارتی انیمالز سر می‌رسد. اگر قرار باشد تنها یک چیز از این شوالیه‌ی تاریکی در این نبرد بفهمیم این است که بتمن دنیای آبسولوت بدون دسترسی به منابع یک میلیاردر کلی ابزار جذاب در لباس خفاشی خود جای داده است.

کم و بیش همه‌ی بخش‌های تن‌پوش خفاشی به خودی خود یک جنگ‌افزار به شمار می‌آید. گوش‌های نقاب و تیغ‌های دستکش‌هایش خنجرهایی جمع‌شدنی هستند. شنل ضدگلوله‌اش یک ورژن اصلاح‌شده از همان پل قابل‌حملی‌ست که در هنگام کودکی طراحی کرده بود. بدین گونه، شنل او می‌تواند شکل‌های گوناگونی به خود بگیرد و کاربردهای تازه‌ای را ارائه کند.

حتی نماد خفاش بزرگی که روی سینه‌ی نگهبان گاتهام قرار دارد هم یک ابزار محسوب می‌شود. این نماد حفاشی نه تنها از جنس فولاد تقویت‌شده است و از سینه‌ی بروس محافظت می‌کند بلکه می‌توان آن را از جایش سوا کرد و با متصل کردن به یک دسته تبدیل به تبری تیز شود. رهبر این گروه پارتی انیمالز پس از قطع شدن دستش توسط تبر خفاشی دیر و دردناک به این موضوع پی می‌برد.

سرنوشت مارتا وین

فلش‌بک‌ها به رویداد تراژیک کودکی بروس وین نشان می‌دهد که توماس وین هنگام محافظت از دانش‌آموزانش در باغ‌وحش کشته شد. ولی سرنوشت مارتا وین چه بود؟ نمایان می‌شود که او زنده و تن‌درست است. هنگامی که آلفرد از دور او را زیر نظر دارد، بروس پس از گذاشتن گل بر آرامگاه پدرش سری به مادرش می‌زند.

شاید بتوان گفت سرنوشت متفاوت مارتا بزرگ‌ترین تغییر بتمن در دنیای آبسولوت به حساب می‌آید. بروس وین همیشه به عنوان یک یتیم به نمایش درآمده است که زندگی‌اش را وقف این می‌کند تا دیگر بلایی همچون از دست دادن والدینش برای هیچکس دیگری رخ ندهد. حالا که مادر او زنده است و در بزرگ کردن او نقش دارد، چه اندازه بتمن دگرگون می‌شود؟ کم‌ترین چیزی که می‌توان گفت این است که اکنون بروس وین در دنیای آبسولوت چیزی برای از دست دادن دارد؛ به ویژه اگر هویتش فاش شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!