فانی لند‌

گرانقیمت ترین فیلم های وسترن تاریخ سینما

از شاهکارهای کلاسیک مانند سه گانه دلار سرجیو لئونه گرفته تا برداشت های مدرن تر این ژانر، نمی توان منکر تاثیر میراث فرهنگی فیلم های وسترن بر صنعت سینما شد. پیامد این تأثیر عمده این ژانر، این است که وسترن ها اغلب پشتوانه مالی عظیمی در پشت خود دارند که برخی از بزرگترین بودجه های تاریخ سینما را به آنها می دهد. اگر چه بودجه زیاد تضمین کننده یک فیلم خوب نیست یا موفقیت آن در گیشه را تضمین نمی کند اما بسیاری از پرهزینه ترین فیلم های وسترن تاریخ سینما در گیشه نیز موفق بودند. در این مطلب شما را با ۱۰ مورد از پرهزینه ترین فیلم های وسترن تاریخ سینما آشنا خواهیم کرد.

پرهزینه ترین فیلم های وسترن تاریخ سینما:

۱۰- The Horse Whisperer (1998) (۱۱۵ میلیون دلار)

۹- The Alamo (1960) (۱۲۸ میلیون دلار)

۸- The Alamo (2004) (۱۳۰ میلیون دلار)

۷- Wyatt Earp (1994) (۱۴۵ میلیون دلار)

۶- The Revenant (2015) (۱۵۱ میلیون دلار)

۵- Heaven’s Gate (1980) (۱۶۳ میلیون دلار)

۴- Rango (2011) (۱۸۰ میلیون دلار)

۳- Home On The Range (2004) (۱۹۴ میلیون دلار)

۲- Cowboys & Aliens (2011) (۲۲۰ میلیون دلار)

۱- The Lone Ranger (2013) (۱۹۴ میلیون دلار)

۱۰- The Horse Whisperer (1998)

۱۱۵ میلیون دلار

نجواگر اسب به کارگردانی رابرت ردفورد، برداشتی دراماتیزه در ژانر وسترن است. این فیلم داستان نوجوانی به نام گریس (اسکارلت جوهانسون) را دنبال می کند که در اثر یک تصادف هولناک اسب سواری دچار قطع عضو شده است. مادرش که به دنبال راهی برای کمک به بهبودی عاطفی و جسمی گریس است، به سراغ فردی به نام تام بروکر (ردفورد)، ملقب به “نجواگر اسب” می رود. او با گریس و اسبش، پیلگریم، کار می کند تا پس از حادثه هولناکی که برایشان رخ داده، به هر دوی آنها کمک کند.

The Horse Whisperer با بودجه کلان تقریباً ۱۱۵ میلیون دلاری (با در نظر گرفتن تورم)، در نهایت در باکس آفیس نسبتاً خوب ظاهر شد. این فیلم یک وسترن غنی با مضامینی در مورد پیوند بین انسان و اسب و همچنین اهمیت غم و اندوه پس از تراژدی است. ممکن است اکشن انفجاری وسترن های سنتی تر را نداشته باشد، اما با این وجود نجواگر اسب یک فیلم بسیار خوب در ژانر وسترن است.

۹- The Alamo (1960)

۱۲۸ میلیون دلار

زمانی که در سال ۱۹۶۰ اکران شد، آلامو اثر جان وین یکی از بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین وسترن‌هایی بود که این ژانر تا به آن زمان دیده بود. آلامو به کارگردانی و با بازی جان وین در نقش دیوی کراکت، وقایع نبرد آلامو در سال ۱۸۳۶ بین مکزیک و جمهوری تگزاس را نمایش می دهد. این نبرد در فرهنگ آمریکایی به اتفاقی افسانه ای تبدیل شده است و آلامو تلاش می کند تا این نبرد را با تمرکز بر شجاعت قهرمانانه سربازان تگزاسی بازسازی کند.

این فیلم یک تولید بسیار بزرگ بود و تیم سازنده یک کپی در مقیاس سه چهارم از قلعه آلامو را صرفاً برای این فیلم ساختند. این باعث شد که بودجه ساخت فیلم با احتساب تورم به رقم خیره کننده ۱۲۸ میلیون دلار برسد، در حالی که این فیلم به دلیل اصالت آن مورد تحسین قرار گرفت. در حالی که آلامو فیلمی موفق بود و هفت نامزدی اسکار را به دست آورد، یک شکست تجاری بود و هرگز آنطور که وین انتظار داشت در میان مخاطبان سینمای وسترن پرطرفدار و محبوب نشد.

۸- The Alamo (2004)

۱۳۰ میلیون دلار

بازسازی فیلم آلامو اثر جان وین در سال ۲۰۰۴ به دنبال رویکردی متفاوت نسبت به نسخه اورجینال بود. این فیلم رویکردی بسیار دقیق و تاریخی نسبت به نبرد آلامو داشت، با هدف از بین بردن برخی از اسطوره سازی های بیش از حد دراماتیزه شده نسخه ۱۹۶۰. این فیلمی است که به شکلی عمیق به پرسونای شخصیت‌های افسانه‌ای مانند دیوی کروکت (بیلی باب تورنتون) و جیم بووی (جیسون پاتریک) می‌پردازد.

با این حال، این پروژه جاه طلبانه عملکرد خوبی در گیشه نداشت. آلامو با بودجه ای حدوداً ۱۳۰ میلیون دلاری با احتساب تورم، کمتر از ۳۰ میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد. بودجه زیاد این فیلم ان را به یکی از بزرگترین بمب های باکس آفیس تاریخ سینما تبدیل کرده است و منتقدان نیز بر سر کیفیت آن اختلاف نظر دارند. آلامو اکنون به عنوان یادآور تعادل دقیقی است که باید بین دقت تاریخی و جذاب بودن به عنوان یک درام در هر فیلم رعایت شود.

۷- Wyatt Earp (1994)

۱۴۵ میلیون دلار

وایت ایرپ اثر لارنس کاسدان یکی از بلندپروازانه‌ترین برداشت‌ها از قانون‌گذاران برجسته تاریخ ایالات متحده است که تاکنون ساخته شده. وایت ایرپ که یک وسترن بیوگرافیک حماسی و باشکوه است، کوین کاستنر را در نقش ایرپ داشته و زندگی او را از دوران مزرعه‌داری تا شرکت در نبرد افسانه ای تیراندازی در او کی کورال تشریح می‌کند. کاسدان می خواست که این فیلم یک مطالعه حماسی شخصیت باشد، با زمان روایت سه ساعته ای که امکان نقب عمیق به پیچیدگی های شخصیت اصلی داستان را می دهد.

بودجه Wyatt Earp، با در نظر گرفتن تورم، به حدود ۱۴۵ میلیون دلار می رسد. با این حال، عوامل متعددی مانع از عملکرد خوب فیلم در گیشه شد، از جمله این واقعیت که فیلمی اکشن و فشرده تر از زندگی ایرپ، همان سال با نام Tombstone منتشر شد. وایت ایرپ علیرغم شکست‌های تجاری‌اش، یکی از پیچیده‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین وسترن‌هایی است که تاکنون ساخته شده است.

۶- The Revenant (2015)

۱۵۱ میلیون دلار

فیلم The Revenant به کارگردانی لخاندرو گونزالس ایناریتو یکی از منحصر به فردترین برداشت های داستانی در ژانر وسترن در تمام دوران است. این فیلم بر داستان واقعی هیو گلس (لئوناردو دی کاپریو) تمرکز دارد، تله گذاری که پس از زخمی شدن توسط یک خرس، دوستانش او را رها می کنند تا بمیرد. گلس اما به سختی سعی دارد زنده بماند و علیرغم شرایط دشواری که دارد سعی می کند خود را زنده نگه داشته و به دنبال انتقام گرفتن از کسانی است که او را ترک کرده اند تا بمیرد و البته پسرش را کشته اند.

بودجه امروز از مرگ بازگشته با احتساب تورم به حدود ۱۵۱ میلیون دلار می رسد، فیلمی که تولید آن بسیار دشوار و پرزحمت بود. این فیلم تقریباً به طور کامل با نور طبیعی فیلمبرداری شده است، به این معنی که هم بازیگران و هم عوامل فیلم در هنگام حضور در صحنه فیلمبرداری تحت شرایط بسیار سختی قرار گرفتند. با وجود این، جاه طلبی The Revenant به ثمر نشست، به یک موفقیت تجاری و هنری تبدیل شد و اولین جایزه اسکار را برای دی کاپریو به ارمغان آورد.

۵- Heaven’s Gate (1980)

۱۶۳ میلیون دلار

دروازه بهشت ​​نه به خاطر محتوای خود فیلم، بلکه به خاطر داستان های هولناک پشت تولید آن، شهرت پیدا کرده است. مایکل چیمینو پس از موفقیت بزرگ خود با فیلم The Deer Hunter، اساساً کنترل هنری کاملی بر ساخت فیلم دروازه بهشت داشت. این فیلم بر اساس جنگ کانتی جانسون، اختلاف و درگیری نهایی بین بارون های زمین دار و مهاجران اروپایی در وایومینگ دهه ۱۸۹۰ روایت می شود.

به بیان ساده، دروازه بهشت ​​یک هرج و مرج مطلق بود. دیدگاه پرهزینه و بلندپروازانه چیمینو برای این فیلم، باعث افزایش بودجه این فیلم به میزان چهار برابر بودجه اولیه اش شد که با احتساب تورم معادل ۱۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ است. کارگردان به دلیل سبک کارگردانی مستبدانه اش مورد انتقاد قرار گرفت و اغلب گفته می شود که شکست های انتقادی و تجاری دروازه بهشت پایانی بر عصر فیلم های کارگردان محور در هالیوود بود.

پس از اکران Heaven’s Gate، استودیوها بیش از پیش در ساخت فیلم ها خود را در بحث های خلاقانه درگیر کردند، و در حالی که شکست عظیم چیمینو در سال های پس از اکران با واکنش های مثبت تری همراه شد، نمی توان منکر تاثیر منفی این فیلم بر ژانر وسترن شد.

۴- Rango (2011)

۱۸۰ میلیون دلار

شاید رنگو آن چیزی نباشد که بیشتر مردم هنگام فکر کردن به یک وسترن به یاد آن بیفتند. این یک فیلم انیمیشنی در مورد آفتاب پرستی به نام رنگو (جانی دپ) است که به طور تصادفی وارد شهر کثیف می شود. مجموعه ای از دروغ ها و حوادث ناگوار منجر به این می شود که مردم شهر باور کنند که او یک قهرمان افسانه ای است تا آنها را از خشکسالی نجات دهد. رنگو به طور شگفت‌انگیزی مضامین عمیق هویت و تعلق را بررسی می‌کند و در عین حال داستانی جذاب در مورد یک آفتاب‌پرست هفت تیرکش ارائه می‌دهد.

کارگردان فیلم، گور وربینسکی، این پروژه بلندپروازانه را با بودجه ای تقریباً ۱۸۰ میلیون دلاری با احتساب تورم ساخت. با این حال، این فیلم یک موفقیت بزرگ، هم از نظر انتقادی و هم از نظر تجاری بود و توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کند. در نگاهی به گذشته، رنگو مسلماً یکی از خلاقانه‌ترین و منحصربه‌فردترین وسترن‌های تمام دوران است، برداشتی تازه از ژانری که تا حد زیادی از دوران اوج خود دور شده است.

۳- Home On The Range (2004)

۱۹۴ میلیون دلار

Home on the Range یک وسترن بود که دیزنی در نظر داشت تا قبل از تغییر کامل استودیو به انیمیشن سازی سه بعدی، آخرین تصویر انیمیشنی دوبعدی باشد. این یک انیمیشن کمدی است که داستان گروهی از حیوانات مزرعه به رهبری گاوی به نام مگی (رزان بار) را دنبال می‌کند که با هم متحد می‌شوند تا مزرعه خود را از بسته شدن نجات دهند. برنامه آنها برای جمع آوری پول این است که سارق دامی بدنام، آلامدا اسلیم (رندی کواید) را دستگیر کنند و از پولی که به خاطر دستگیری او به دست می آورند برای باز نگه داشتن مزرعه استفاده کنند.

انیمیشن های دستی و موسیقی های متعدد باعث شد که خانه ای در مزرعه حدود ۱۹۴ میلیون دلار هزینه داشته باشد. این فیلم که در یک دوره انتقال برای دیزنی اکران شد، هرگز هزینه های تولید خود را جبران نکرد و نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت نمود. با نگاهی به گذشته، Home on the Range افزوده ای عجیب و غریب به این ژانر است و به عنوان یکی از فیلم‌های کمتر شناخته شده تر دیزنی در قرن بیست و یکم شناخته می شود.

۲- Cowboys & Aliens (2011)

۲۲۰ میلیون دلار

Cowboys & Aliens یک تلاش واقعا جاه طلبانه برای ترکیب ژانرهای وسترن و علمی تخیلی در یک فیلم موفق بلاک باستری بود. در این فیلم دانیل کریگ در نقش یک قانون شکن دچار فراموشی شده و هریسون فورد در نقش یک مزرعه دار ثروتمند نقش آفرینی می کنند، جایی که این دو با هم متحد می شوند تا گروهی از مردم شهر را که توسط بیگانگان ربوده شده اند نجات دهند. فیلم گاوچران ها و بیگانگان که در نسخه‌ای واپس-آینده نگرانه از جنوب غربی ایالات متحده در دهه ۱۸۷۰ روایت می شود، چیزی کمتر از یک ترن هوایی پر ازاکشن و ماجراجویی نیست.

بازیگران ستاره فیلم، همراه با جلوه‌های ویژه و سکانس‌های اکشن آن، با احتساب تورم، بودجه آن به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رساند. Cowboys & Aliens در باکس آفیس موفق نبود و نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. با وجود این شکست تجاری، Cowboys & Aliens یکی از منحصر به فردترین وسترن های اخیر است و داستانی هیجان انگیز را روایت می کند.

۱- The Lone Ranger (2013)

۲۹۴ میلیون دلار

احتمالاً اگر بگوییم اکثر مردم رنجر تنها را فقط به دلیل شکست بدنامش در گیشه می شناسند پربیراه نگفته ایم. دومین تجربه گور وربینسکی در ژانر وسترن، تلاشی برای احیای فرنچایز The Lone Ranger بود، در حالی که آرمی همر برای ایفای نقش اصلی انتخاب شده بود، در حالی که جانی دپ نقش رفیق سرخپوست او، تونتو را بازی کرد. فیلم داستان این دو را دنبال می کند که در پی قتل گروهی از رنجرهای تگزاس به دنبال پاسخ و عدالت هستند.

تأخیرهای فروان، فیلم‌برداری های مجدد، لوکیشن های عظیم، قطارها و جلوه‌های ویژه بیش از حد گرانقیمت باعث شد که فیلم با احتساب تورم بودجه ای ۲۹۴ میلیون دلاری داشته باشد. این فیلم بدون شک گران‌ترین وسترن ساخته شده در تاریخ سینماست و دلیلی بر این مدعاست که بودجه کلان موفقیت تجاری یا انتقادی یک پروژه سینمایی را تضمین نمی‌کند. رنجر تنها از آن زمان به یکی از بزرگترین شکست های گیشه در تاریخ سینما تبدیل شده است و به دلیل به خدمت گرفتن دپ، یک بازیگر با نژاد قفقازی، در نقش یک بومی آمریکایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در حالی که مطمئناً داستان جذابی برای گفتن دارد، اما رنجر تنها برای دیزنی یک فاجعه مالی بود و زمان اجرای ۱۶۰ دقیقه ای آن مانع از موفقیت تجاری اش شد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!