فانی لند‌

این ویروس‌ها زندگی شما را نجات می‌دهند!

فرارو- محیط‌های گرم و مرطوب مانند سر دوش و مسواک محل مناسبی برای رشد صد‌ها میکروب و ویروس هستند.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، ویروس‌های موجود در سر دوش یا مسواک از آن دسته ویروس‌هایی نیستند که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا شوند. این ویروس‌ها باکتریوفاژ نام دارند و به اختصار فاژ نامیده می‌شوند و دشمن طبیعی باکتری‌ها هستند. هر فاژ کوچک برای شکار، حمله و بلعیدن یک گونه باکتری خاص تکامل یافته است. اریکا هارتمن، دانشیار دانشکده مهندسی مک کورمیک دانشگاه نورث وسترن که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: «تعداد ویروس‌هایی که ما پیدا کردیم غیرقابل باور است. ما ویروس‌های زیادی پیدا کردیم که اطلاعات کمی درباره آنها داریم و بسیاری دیگر که قبلاً هرگز ندیده‌ایم. تنوع زیستی دست نخورده در اطراف ما شگفت انگیز است.»

باکتریوفاژ‌ها در حال حاضر در آزمایشات بالینی به عنوان راه حلی بالقوه برای مشکل رو به رشد مقاومت بدن انسان‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شوند. فاژ‌ها با آلوده کردن و تکثیر در داخل یک باکتری میزبان، میتوانند پاتوژن‌ها را از بین ببرند و اساس دارو‌های جدید و جایگزین آنتی بیوتیک‌ها باشند. محققان همچنین علاقه به طراحی دارو‌های پیچیده‌تری دارد که به جای از بین بردن کل میکروبیوم، فقط بر پاتوژن تأثیر بگذارد و بقیه میکروبیوم را دست نخورده باقی بگذارند.

تنها در ایالات متحده، سالانه بیش از ۲.۸ میلیون عفونت مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها رخ می‌دهد، در حالی که سازمان بهداشت جهانی این مشکل را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی جهانی معرفی می‌کند. مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند درمان‌های پزشکی استاندارد مانند جراحی، سزارین و شیمی درمانی را دچار مشکلات زیادی کند. جو پارکر، پژوهشگر ارشد مرکز ملی نوآوری زیست لایه‌های بریتانیا، گفت: «با تعیین توالی دی ان‌ای باکتری و سپس بررسی فاژ‌های مربوط به آنها با استفاده از تحلیل‌های کامپیوتری نسبتاً پیچیده به محققان امکان تولید دارو‌هایی جدید می‌دهد.

بسیاری از میکروب‌های موجود سر دوش حمام از منابع آب سرچشمه می‌گیرند، در حالی که میکروب‌های روی مسواک از مخلوطی از دهان انسان و محیط اطراف ناشی می‌شوند. تنوع میکروبی زیادی بر روی وسایل شخصی و روزمره وجود دارند. یک باکتری در دهان می‌تواند به مسواک منتقل شود و ویروس‌های خود را نیز همراه کند و روی مسواک به تکامل خود ادامه دهند. پارکر گفت: «بنابراین، ممکن است ویروس‌هایی وجود داشته باشند که اساساً بومی مسواک شما باشند و در هیچ کجای دیگر زمین یافت نشوند. ما این را نمی‌دانیم و تنها یک فرضیه است که می‌تواند تنوع بسیار زیاد ویروس‌ها را توضیح دهد.

در حالی که این ایده که خانه‌های ما دارای موجودات بسیار کوچکی هستند ممکن است ناراحت کننده به نظر برسد، هارتمن معتقد است که ما باید یاد بگیریم که از مهمانان کوچک خود قدردانی کنیم. هارتمن گفت: «میکرو‌ها همیشه همه جا هستند. اگر میکروب‌هایمان را نداشتیم نمی‌توانستیم غذای خود را هضم کنیم یا از عفونت جلوگیری کنیم. به نظر من واقعاً مهم است که با یک حس شگفتی و کنجکاوی به دنیای میکروب‌ها نزدیک شویم. آنها در واقع فواید زیاد و پتانسیل عظیمی برای انسان‌ها دارند.»

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!