فانی لند‌

کچلیک بِشتِباش؛ غذای گیاهی خوشمزه شمالی

فراروـ  غذا‌های سنتی نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم خاص هر منطقه‌ای هستند. خطه شمال ایران با نعمت‌های فراوان دارای متنوع‌ترین و بیش‌ترین نوع غذاست که بسیار خوشمزه، پر طرفدار و مقوی هستند. در این میان غذا‌های گیلانی گل سرسبد غذا‌های شمالی است و دارای تنوع بسیار در طعم، مزه و رنگ و لعاب است. همین چند سال پیش بود که نام شهر رشت با عنوان شهر خلاق غذا ثبت جهانی شد.

 به گزارش فرارو، گیلانی‌ها خورشت‌های بسیار متنوعی دارند که معمولا با گردو، رب انار، بادمجان و سبزی‌های معطر و جذاب شمالی تهیه می‌شوند. کچلیک بشتباش یکی از غذا‌های خوشمزه و قدیمی شمالی است که از ترکیب کدو سبز با پیاز، عدس، سیر و… تهیه می‌شود و یک غذای گیاهی بسیار خوشمزه و مقوی است. اگر دوست دارید برای وعده شام یا ناهار این غذای سبک و خوشمزه را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش کچلیک بشتباش همراه ما باشید.

مواد لازم

کدو سبز: ۲ عدد
عدس نیم‌پز: ۱ پیمانه
پیاز: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۵ حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این غذای خوشمزه ابتدا پیاز‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز نرم و طلایی شود، سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و سی ثانیه تفت بدهید. حالا نوبت کدو سبز است که آنها را از قبل خوب شسته‌اید، به صورت خیلی ریز و نگینی خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک بریزید و اجازه بدهید کدو و پیاز و سیر چند دقیقه با هم تفت بخورند. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و سی ثانیه تفت بدهید تا رنگ رب باز شود و بعد نوبت عدس نیم‌پز شده است. عدس را یکی دو دقیقه با مواد تفت بدهید و بعد نصف لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا مواد حسابی بپزد و آب غذا کشیده شود. در این مرحله کچلیک بشتباش خوشمزه ما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با نان تازه یا برنج سرو کنید، نوش جان.

نکات مهم 
کدو سبز یکی از سبزیجات پر کاربرد با ارزش غذایی بسیار بالاست که سرشاز از آنتی اکسیدان، منیزیم، مس، فسفر و منبع غنی ویتامین A و ویتامین C است. کدو سبز فیبر بالایی دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن گزینه مناسبی است؛ همچنین مصرف کدو سبز برای حفظ سلامت قلب، سلامت چشم‌ها، کنترل دیابت، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد غده تیروئید، بهبود پروستات، بهبود عملکرد مغز و حافظه، کمک به آبرسانی برای پوست و… مفید است. کدو سبز را می‌توانید به صورت بخارپز، آب پز، کبابی و یا سرخ کرده مصرف کنید. هنگام خرید کدو سبز توجه داشته باشید که حتما سفت و دارای پوستی شفاف باشد و از خریدن کدوی شل و با پوست کدر و جمع شده اجتناب کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!