فانی لند‌

کالری‌سوزی بیشتر با راه رفتن «با وقفه»؛ ۶۰ درصد بیشتر لاغر شو!

راهنماتو-یک تیم از آسیب‌شناسان در دانشگاه میلان کشف کرده‌اند که بالا رفتن از پله‌ها یا راه رفتن در فواصل کوتاه به افراد اجازه می‌دهد تا ۲۰ تا ۶۰ درصد انرژی بیشتری نسبت به انجام همان فعالیت به صورت مداوم و بدون توقف برای همان مسافت مصرف کنند.

به گزارش راهنماتو، در مطالعه‌ای که در نشریه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده، این گروه تحقیقاتی، از داوطلبان درخواست کردند تا بر روی تردمیل راه یا از پله‌ها بالا بروند و در همان حال مصرف اکسیژن آنها را بررسی کردند.

تیم تحقیقاتی اشاره کرد که گزارش‌های موجود در مورد مصرف انرژی معمولاً مربوط به فعالیت‌هایی است که در حالت متابولیک پایدار انجام می‌شوند، که پس از مدتی از شروع فعالیت ایجاد می‌شود. آنها کنجکاو بودند بدانند که آیا اگر افراد چندین بار به طور متناوب ورزش کنند، تفاوتی در میزان مصرف انرژی وجود دارد یا خیر. برای این منظور، آنها ۱۰ داوطلب را به خدمت گرفتند.

داوطلبان برای مدت‌های مختلفی از ۱۰ ثانیه تا چهار دقیقه روی تردمیل راه  یا از یک پله کوتاه بالا می‌رفتند. در این مدت، ماسکی به آنها متصل شده بود تا میزان اکسیژن مصرفی آنها، که معیاری برای اندازه‌گیری مصرف انرژی است، ثبت شود.

محققان دریافتند که داوطلبان، در فعالیتی که توقف‌های مکرر داشت، انرژی بیشتری نسبت به انجام یک فعالیت ثابت و طولانی‌مدت مصرف می‌کردند. این درحالی بود که مسافت در هر دو برابر بود.  

محققان توضیح می‌دهند که دلیل این امر این است که بدن، نسبت به زمانی که به حالت پایدار رسیده است، برای شروع یک فعالیت و رسیدن به یک سرعت مناسب انرژی بیشتری مصرف می‌کند. آنها این موضوع را به یک خودرو تشبیه می‌کنند که برای رسیدن به سرعت از حالت سکون بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که ورزش در چندین دوره کوتاه نسبت به یک دوره طولانی‌تر منجر به افزایش مصرف انرژی از ۲۰ تا ۶۰ درصد می‌شود.

این تیم پیشنهاد می‌دهد افرادی که می‌خواهند بیشتر از ورزش خود بهره ببرند، بهتر است چندین فعالیت کوتاه و پرانرژی انجام دهند تا اینکه برای مدت‌های طولانی با سرعت ثابت ورزش کنند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!