فانی لند‌

با یک سری «بازی‌های رسانه‌ای» در خصوص «اکران فیلم‌های ایرانی» در «عرصه بین المللی» روبرو هستیم که یک «فریب بزرگ» است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «محسن صرافی» تهیه کننده سینما در خصوص دلایل کم توجهی به صادرات تولیدات فرهنگی گفت: با توجه به اینکه آقای فریدزاده در عرصه بین المللی فعالیت های جدی دارند می توانیم امیدوار باشیم که با حضورشان در سازمان سینمایی اتفاقات جدی در این زمینه رقم بزنند.

این تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ما زمانی می توانیم به مقوله صادرات تولیدات فرهنگی توجه کنیم که مدیران سینمایی مان روی این مقوله اشراف داشته باشند؛ به عنوان مثال با توجه به اینکه آقای فریدزاده در عرصه بین المللی فعالیت های جدی دارند می توانیم امیدوار باشیم که با حضورشان در سازمان سینمایی اتفاقات جدی در این زمینه رقم بزنند.

وی یادآور شد: ما روزگاری در سینمای کشورمان با فیلمسازانی مانند زنده یاد کیارستیم و یا اصغر فرهادی روبرو بودیم که خودشان می رفتند و زبان فرا می گرفتند و با دنیا ارتباط برقرار می کردند؛ آن ها توانستند به واسطه همین ارتباط گرفتن های شان از خارج کشور فاند دریافت کنند و اینجا مبادرت به تولید اثر کنند. ما باید بدانیم تا زمانی که بخواهیم خودمان فیلم تولید کنیم و خودمان فیلم های مان را در جشنواره ها ارائه دهیم و خودمان برای خودمان به به و چه چه کنیم هیچ اتفاق نوینی در سینمای مان رخ نخواهد داد و هیچ پیشرفتی نیز نخواهیم داشت.

صرافی تأکید کرد: بنده معتقدم منتقدان و اهالی رسانه می توانند کاری کنند که سینمای کشورمان بالنده شود؛ آن ها هستند که باید سینماگران و مدیران سینمایی را به سمت رشد و توسعه سوق بدهند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تا زمانی که تحریم ها برداشته نشوند صادرات تولید فرهنگی تنها شبیه به یک شوخی خواهد بود تصریح کرد: این نکته مهم را ما نباید فراموش کنیم که امروز با توجه به مقوله تحریم ها هرچقدر هم از صادرات صحبت کنیم بیشتر شبیه به یک شوخی است. ما می خواهیم فیلم صادر کنیم که در ازای آن ارز به کشور وارد کنیم و خوب این اتفاق در شرایط فعلی امکان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً ما برای اینکه بتوانیم سینمای مان را به استانداردهای بین المللی نزدیک کنیم نیازمند اتفاقات ویژه ای هستیم نظیر آنکه باید به اندازه فیلم های خارجی برای تولیدات مان هزینه کنیم و یا حتی نرخ بلیت سینماهای مان باید شبیه به کشورهای دیگر شود؛ الآن این وضعیت بلیت ۸۰ هزار تومانی و یا بلیت نیم بها و… شبیه به یک شوخی است.

صرافی ادامه داد: از سوی دیگر ما در خارج از ایران نیازمند پایگاه هایی هستیم که با ما تعامل داشته باشند؛ ما باید شرکت های خواهر و برادر داشته باشیم. این رفتار بسیار غلط است که ما در ایران فیلم می سازیم و تازه پس از ساخت فیلم است که در به در در پی پخش کننده میفتیم! این رویه باید برعکس باشد و پخش کننده و زمان اکران فیلم باید قبل از ساختش مشخص باشد.

این تهیه کننده سپس با انتقاد از بازی های رسانه ای در خصوص حضور و اکران فیلم ها در خارج از کشور متذکر شد: گاهی اوقات با یک سری بازی های رسانه ای در خصوص اکران فیلم های ایرانی در عرصه بین المللی روبرو هستیم که یک فریب بزرگ است؛ چطور برخی مدعی اکران بین المللی فیلم های ما در خارج از کشور هستند در صورتی که ما به دلیل تحریم ها امکان مراودات بانکی را با دنیا نداریم؟ بنده بار دیگر تأکید می کنم که تا زمانی که تحریم ها از بانک های ایران برداشته نشود اینکه ما به صادرت آثارمان فکر کنیم بیشتر شبیه به یک شوخی است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم رئیس جدید سازمان سینمایی بتواند با دغدغه مندی به جهانی شدن سینمای کشورمان اندیشه کند. رئیس سازمان باید زبان بلد باشد، ایمیل ها را باید شخصاً بخواند و بفهمد. ما در فوتبال هم این مشکل را قبلاً داشتیم. ما نیاز به مدیری داریم که تحلیل درست داشته باشد و وقتی درخواستی از کشور خارجی می آید آن ها را درک کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!