فانی لند‌

بیوگرافی نفیسه کوهنورد خبرنگار بی بی سی فارسی

نفیسه کوهنورد خبرنگاری است که نامش در تحولات منطقه بیشتر از نام سایر خبرنگاران به گوش مخاطبان فارسی‌زبان آشناست. این خبرنگار ارشد شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی، در رخدادهای تنش‌آلود کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و… معمولا از میانه‌ میدان جنگ گزارش‌های خود را تهیه می‌کند.

او به‌عنوان خبرنگاری که گزارش‌های میدانی مهمی را از از مناطق جنگی در منطقه در سال‌های اخیر تهیه کرده مشهور شده است.

بیوگرافی نفیسه کوهنورد

نفیسه کوهنورد، ۱۵ دى ۱۳۵۶ در ارومیه متولد شد. دو خواهر دارد که به گفته خودش هیچ علاقه‌اى به سیاست ندارند. پدرش باغدار است و شغل آزاد دارد و مادرش رئیس دانشکده پرستارى و مامایى ارومیه بوده که الان بازنشسته شده است.

کوهنورد فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران است و به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی مسلط است.

او درباره آن روزها می‌گوید: «دوست داشتم همیشه کار متفاوتى از بقیه اطرافیانم انجام بدهم. در طول دوران تحصیل با اینکه همیشه سرگرم خواندن کتاب‌هاى سیاسى بودم، تصور مى‌کردم که باید پزشک شوم، اما براى پزشکى فقط دوست داشتم در تهران یا شهر بزرگ دیگرى مثل اصفهان درس بخوانم. دو سال پشت کنکور ماندم، ولی رتبه لازم براى تهران را نیاوردم. همان سال مصادف شد با باز شدن ظرفیت مدیریت بازرگانى براى گروه علوم تجربى و به این ترتیب من در سال ۱۳۷۶ وارد رشته مدیریت بازرگانى دانشگاه شهید بهشتى شدم و یک‌باره تصمیم گرفتم مسیرم را به علوم انسانى تغییر بدهم که برایم جذابیت داشت.»

شروع فعالیت رسانه‌ای با همشهری

ورود نفیسه کوهنورد به دانشگاه، هم‌زمان با فعال شدن دانشگاه‌ها در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمى بود. 

آن روزها او قرار بود براى روزنامه «سلام» بنویسد که روزنامه توقیف شد، اما بعد از آن بود که کار در روزنامه «همشهرى» را به‌عنوان نویسنده و تحلیلگر حوزه ترکیه شروع کرد. 

او از سوی روزنامه همشهری به عنوان خبرنگار اعزامی همشهری به ترکیه سفر کرد و پس از مدتی به عنوان مسئول صفحه سیاست خارجی همشهری منصوب شد.

نفیسه کوهنورد درباره انتخاب روزنامه‌نگاری به عنوان شغل گفته است: «روزى که به والدینم گفتم مصمم هستم روزنامه‌نگار شوم، با واکنش تند مادرم مواجه شدم که معتقد بود من مدام از این شاخه به آن شاخه مى‌پرم. خانواده‌ام راضى به ماندن من در تهران نبود و ترجیح می‌­دادند من با‌توجه به تحصیلاتم در رشته بازرگانى به ارومیه برگردم و با پدرم در کارخانه‌ای که به‌تازگی راه‌انداخته بود کار کنم. در نهایت من زیر بار نرفتم و اصرار کردم باید در تهران بمانم و کار کنم، این جنگ تا چاپ اولین مطلبم درباره ترکیه در روزنامه همشهرى کماکان ادامه داشت، اما با چاپ اولین مطلبم در روزنامه همشهرى که درباره رجب طیب اردوغان و خیزش او براى انتخابات آن زمان بود، این تنش رنگ باخت و جایش را به حمایت خانواده داد.»

اتهام جاسوسی برای ترکیه و ممنوع‌الکاری

او پس از مدتی، همزمان با کار در همشهری، کار خود را به‌عنوان خبرنگار شبکه خبرى سى‌ان‌ان ترک‌ در تهران شروع کرد که البته با‌وجود داشتن مجوز بعد از آخرین جلسه مطبوعاتى محمد خاتمى در آخرین هفته دولت‌­اش، ممنوع الکار شد که به گفته خودش علت آن سوالاتی که بود که در آن جلسه از طرف همشهرى پرسید.

بلافاصله بعد از این جلسه نفیسه کوهنورد از همشهری اخراج شد.

همان روز روزنامه کیهان با نشر مطلبى در ستون ویژه او را متهم به جاسوسى براى ترکیه کرد و از او به‌عنوان «دختر جوانى با روابط مشکوک» نام برد.

او بعد از چند ماه محرومیت از کار توانست در سرویس بین‌الملل روزنامه ایران شروع به کار کند، اما این همکاری با ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به انتها رسید.

ورود به بی‌بی‌سی فارسی

او با شروع کار تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی با شرکت در آزمون ورودی این شبکه، مرحله تازه‌ای از کار خود را آغاز کرد و در سه سال اول ورودش به بی‌بی‌سی خبرنگار این شبکه در ترکیه بود.

پس از سه سال مأموریت در استانبول راهی لندن شد و کارش را به عنوان مجری برنامه «نوبت شما» این شبکه خبری خارجی فارسی‌زبان آغاز کرد.

پس از بیرون آمدن از این برنامه، کوهنورد مسئولیت دفتر بیروت بی‌بی‌سی فارسی را بر عهده گرفت.

او با آغاز حمله داعش به موصل در ژوئن ۲۰۱۴  عازم این منطقه شد و بارها همراه با تیم همراهش در نزدیکی داعش گزارش تهیه کرد، محاصره داعش در سنجار و پوشش حمله هوایی نیروهای ائتلاف و ارتش عراق بر فراز موصل و وقایع کوبانی را پوشش داد.

این خبرنگار ۴۶ ساله اکنون به عنوان خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی‌ فارسی در لبنان گزارش‌های میدانی تهیه می‌کند.

کوهنورد در سال ۲۰۲۰ به خاطر ساخت مستند «فرزندان پنهان ایزدى» برای بی‌بی‌سی فارسی جایزه معتبر «وان ورلد مدیا» را در بخش فیلم‌های مستند از آن خود کرد. این جایزه هر سال به بهترین پوشش رسانه‌اى از کشورهاى در حال توسعه داده مى‌شود. 

همسر نفیسه کوهنورد

در زسانه‌ها از مهرداد فرهمند، دیگر خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی به عنوان همسر نفیسه کوهنورد یاد شده است. مشخص نیست که این زوج هنوز با یکدیگر در رابطه‌اند یا خیر.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!