فانی لند‌

پرفروش‌ترین بازی‌های سری Call of Duty

کال آو دیوتی در چند سال اخیر با انتقادات فراوانی از سمت گیمرها مواجه شده و بسیاری از ما معتقد هستیم که در تلاش برای کسب درآمد بیشتر، اکتیویژن این سری خاطره‌انگیز را از روزهای طلایی خود دور کرده است. با این وجود، تنها چیزی که از زمان انتشار اولین بازی در سال ۲۰۰۳ با ثبات تا سال ۲۰۲۴ پیش آمده، فروش فوق‌العاده‌ی تک تک نسخه‌های منتشر شده از این سری به حساب می‌آید. به عبارت دیگر، به دلایل فراوان و حتی با وجود تغییر ندادن موتور بازی‌سازی از سال ۲۰۱۹، کالاف دیوتی همچنان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فرنچایزهای تاریخ سرگرمی و البته پرفروش‌ترین شوتر اول شخص تاریخ شناخته می‌شود. در حال حاضر ما با ۲۴ بازی در خط اصلی تولید و در مجموع ۵۲ عنوان (با احتساب دی‌ال‌سی‌ها و بازی‌های موبایلی) مواجه هستیم که هیچکدام از لحاظ مالی، شکست نخوردند. به همین دلیل ویجیاتو تصمیم گرفته، تا پرفروش‌ترین بازی‌های سری Call of Duty را به شما معرفی کند.

بازی Call of Duty 3

سومین Call of Duty درست هنگام شروع موفقیت سری، منتشر شد. کال آو دیوتی 3 که تری‌آرک مسئولیت ساخت و اکتیویژن مسئولیت انتشار آن را داشت، بیش از ۷ میلیون نسخه فروخت و در این زمینه نسبت به بازی قبلی، دو برابر بهتر عمل کرد. این اثر یکی از عناوین هنگام انتشار کنسول PS3 بود و برای زمان خود، گرافیکی بسیار پیشرفته داشت.

Call of Duty 3 برخی از مهم‌ترین امضاهای سری مانند اتمسفر ترسناک جنگ‌های تاریخی را داشت. با وجود داشتن بخش چند نفره، CoD 3 بیشتر بخاطر بخش داستانی قوی که جنگ جهانی دوم را از دید سربازان آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و لهستانی نشان می‌داد، محبوبیت پیدا کرد.

بازی Call of Duty Modern Warfare 2 (2022)

زمانی که Call of Duty Modern Warfare 2 در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، توانست خیلی سریع تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین‌های سری شود و از این لحاظ رکورد دار باشد. در اولین هفته‌ی عرضه، بازی بیش از ۱ میلیارد دلار کسب درآمد کرد و تبدیل به پرفروش‌ترین عنوان سال شد. تعداد دقیق نسخه‌های فروخته‌ شده تا به امروز مشخص نشده است اما به صورت رسمی، در همان هفته‌ی اول ۸ میلیون نفر بازی را تجربه کردند.

بازی داستان ریبوت مدرن وارفر ۲۰۱۹ را ادامه داد. این بدان معنی بود که حالا نه یکی بلکه دو Modern Warfare 2 در رتبه‌های بالای پرفروش‌ترین‌های سری قرار داشتند. این بازی هوش مصنوعی‌ای پیشرفته‌تر در بخش داستانی و چند نفره، چند مکانیک جدید و چند مود گیم‌پلی سرگرم کننده را برای تازه نگه داشتن کال آو دیوتی، معرفی کرد.

بازی Call of Duty: Infinite Warfare

این عنوان در فرنچایز کال آو دیوتی، بازیکن را به خارج از زمین می‌برد. شما کنترل ستوان نیک رِیِز را در اختیار داشتید و باید از منظومه‌ی شمسی در برابر SDF محافظت می‌کردید. هنگام معرفی، هواداران از قدم برداشتن سری در فضای علمی تخیلی ناامید و خسته شده بودند. با این وجود Call of Duty: Infinite Warfare فروش خوبی داشت و موفق به فروش 12 میلیون نسخه شد. بازی بعد از عرضه توانست به خصوص بخاطر بخش زامبی خود، محبوبیت فراوانی پیدا کند.

بازی Call of Duty: World At War

Call of Duty: World At War بازیکنان را دوباره به قلب جنگ جهانی دوم پرت کرد و این بار به اتفاقات دیگر این واقعه‌ی تاریخی پرداخت. بازی از همان موتوری که برای ساخت Call of Duty 4: Modern Warfare استفاده شده بود، بهره می‌برد و ویژگی‌هایی مانند مبارزات واقعی، گیم‌پلی پیشرفته و مدل‌های پرجزئیات برای شخصیت‌ها، داشت. World At War بخاطر درگیری‌های واقع‌گرایانه‌ی خود مورد تحسین قرار گرفت و در نهایت باعث به وجود آمدن یکی دیگر از پرفروش‌ترین عناوین سری یعنی بلک آپس، شد. این بازی همچنین نقطه‌ی آغاز بخش زامبی بود. Call of Duty: World At War از زمان عرضه در سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۷ میلیون نسخه فروش داشته است.

بازی Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII در تاریخ ۱۲ آبان سال ۱۳۹۶ منتشر شد و سومین عنوان بعد از World At War و Call of Duty 3 بود که بر جنگ جهانی دوم تمرکز داشت. این بازی تمامی مود‌های محبوب هواداران مانند بخش زامبی و مولتی‌پلیر را در خود می‌دید. WWII نازی‌های زامبی شده را نیز با داستانی که فراتر از زنده ماندن برای چند راند بود، دوباره تعریف کرد. بر اساس آمار تا آبان ماه سال ۱۳۹۸ بازی بیش از ۱۹.۸۲ میلیون نسخه فروخته است؛ عددی که قطعا در چند سال اخیر افزایش داشته.

بازی Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۳ به عنوان یازدهمین قسمت اصلی از سری، منتشر شد و تا آبان سال ۱۳۹۸ دقیقا ۲۱.۷۸ میلیون نسخه فروش داشته است. برخلاف بازی‌های قبلی که داستان خود را حول محور چند کارکتر تعریف می‌کردند، ادونس وارفر فقط یک شخصیت قابل کنترل داشت. نکته‌ای که برای بازیکنانی که داستانی خطی‌تر دوست داشتند، بسیار مثبت بود.

بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)

Call of Duty: Modern Warfare 2 محصول سال ۲۰۰۹، یکی از محبوب‌ترین شوتر‌های اول شخص تاریخ است. بازی به صورت رسمی در ۱۹ آبان سال ۱۳۸۸ منتشر شد و برخی از به یادماندنی‌ترین لحظات فرنچایز را برای هواداران رقم زد. بخش داستانی بین بازیکنان بسیار محبوب بود و مرگ گوست، یکی از دردناک‌ترین اتفاقات تاریخ ویدیو گیم را به گیمرها نشان داد. تلاش و عشقی که صرف ساختن داستان شده بود بسیار مورد استقبال هواداران قرار گرفت و باعث بالا رفتن فروش بازی شد.

بخش مولتی‌پلیر بازی نیز برخی از به یادماندنی‌ترین نقشه‌ها مانند ترمینال (Terminal) و راست (Rust) را در خود داشت. تا به امروز بحث اینکه که آیا نسخه‌ی ریمیک سال ۲۰۲۲ به خوبی نسخه‌ی اصلی بوده یا نه، وجود دارد، اما چیزی که همه روی آن اتفاق نظر دارند، محبوبیت فراوان هر دو بین هواداران است. تا آبان سال ۱۳۹۸، دقیقا ۲۵.۰۲ میلیون فروش برای بازی سال ۲۰۰۹ دیده می‌شود.

بازی Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3 در ۱۴ آبان سال ۱۳۹۴ به عنوان دوازدهمین قسمت اصلی در تاریخ فرنچایز، منتشر شد. یکی از بزرگ‌ترین نکات جذب کننده این بازی، توانایی تمام کردن کامل بخش داستانی به صورت دو نفره بود. دوست‌ها می‌توانستند مراحل داستانی را با یکدیگر تکمیل کنند، چیزی که به بالا رفتن فروش بلک آپس سه کمک شایانی کرد.

بازیکنان می‌توانستند مودی را در بازی آزاد کنند که تمامی دشمن‌های بخش داستانی را با زامبی‌ها جایگزین می‌کرد، اتفاقی که برای اولین بار ممکن شده بود. با وجود آن که بدست آوردن برخی اچیومنت‌ها زیادی سخت بود، اما در کل هواداران بلک آپس‌های قبلی، از بازی رضایت داشتند. در سال ۲۰۱۹ گزارش شد که ۲۶.۷۲ میلیون نسخه از بلک آپس سه، به فروش رفته است.

بازی Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts دهمین قسمت اصلی در سری است و به صورت رسمی در ۱۴ آبان ۱۳۹۲ منتشر شد. گوست دقیقا بعد از بلک‌ آپس ۲ به شدت محبوب عرضه شد و هواداران در زمان عرضه‌ی آن حاضر بودند هرچیزی که نام کال آو دیوتی را یدک می‌کشد، بدون ذره‌ای فکر خریداری کنند. بازی برخی ایده‌های جدید را معرفی کرد، مانند کنترل کردن یک سگ نژاد ژرمن شپرد در بخش داستانی، اما هواداران کمی بخاطر استفاده‌ی دوباره آن از ساختار داستانی قدیمی شده‌ی نسخه‌های قبلی، ناامید شده بودند.

Call of Duty: Ghosts قبل از عرضه یک گیم مود جدید به نام Extinction که بازیکنان را به مبارزه با موجودات بیگانه می‌فرستاد، تبلیغ می‌کرد، چیزی که احتمال قوی باعث بالا رفتن آمار فروش آن شد. تا سال ۲۰۱۹ CoD: Ghosts بر اساس گزارشات ۲۸.۸ میلیون نسخه فروش داشته است؛ کمی پایین‌تر از امار فروش بلک آپس ۲.

بازی Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty: Black Ops 2 به عنوان یکی از موفق‌ترین دنباله‌های تاریخ سری شناخته می‌شود. بازی در ۲۲ آبان سال ۱۳۹۱ منتشر شد و تقریبا به اندازه اولین بلک آپس، موفق بود. بازیکنان توانستند در نقش دو شخصیت اصلی بلک آپس اول و همچنین فرزند یکی از شخصیت‌های قابل بازی آن، قرار بگیرند. بلک آپس دو اولین کال آو دیوتی منتشر شده برای نینتندو Wii U بود و همین مسئله باعث بالا رفتن فروش آن شد، البته که بازی به هر حال بیشتر برروی کنسول‌های پلی‌استیشن و ایکس باکس خریداری شد. تا سال ۲۰۱۹ بلک آپس 2 شاهد فروش ۲۹.۵۹ میلیون نسخه بوده است.

بازی Call of Duty: Vanguard

ونگارد یکی از جدیدترین آثار اضافه شده به فرنچایز است و مانند عناوین قدیمی بر محیط جنگ جهانی دوم تمرکز دارد. با وجود آن که اکتیویژن در ابتدا از آمار فروش چندان راضی نبود، اما بازی در نهایت بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروخت. Call of Duty: Vanguard به شدت به مدرن وافیر‌های جدید شباهت داشت و به علت اضافه نکردن مکانیک‌های جدید به فرنچایز، نقدهای فراوانی دریافت کرد.

به هر حال باید توجه داشته باشید که اکتیویژن هیچ‌گاه اعداد و ارقام فروش را به صورت رسمی منتشر نکرد. عدد ۳۰ میلیون توسط یکی از اعضای سابق آن‌ها یعنی برایان هونگ در بین هواداران پخش شد. با در نظر گرفتن استقبال کم هواداران از بازی، باید آمار فروش ونگارد را کمی با شک و شبهه قبول کنیم.

بازی Call of Duty: Black Ops Cold War

Call of Duty: Black Ops Cold War در تاریخ ۲۲ آبان سال ۱۳۹۹ به عنوان هفدهمین قسمت اصلی فرنچایز منتشر شد. بلک آپس محبوب‌ترین سری در کال آو دیوتی به حساب می‌آید و هرچیزی تحت این عنوان، به علت میراث خود، شروعی خوب تجربه می‌کند. دنیای کلد وار بین وقایع بلک آپس یک و دو قرار داشت و باعث کنجکاوی هواداران نسبت به اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده، شد.

البته این امکان هم وجود دارد که به علت پاندمی کووید ۱۹ و خانه نشین بودن اکثر مردم در هنگام عرضه، آمار فروش کلد وار بالا رفته باشد. بزرگ‌ترین عامل در بالا رفتن آمار این بازی اما، اتصال مستقیم آن به وارزون بود و بازیکنان باید با استفاده از کلد وار، وارد بتل رویال می‌شدند. بلک آپس کلد وار براساس شایعات توانسته بیش از 30 میلیون نسخه فروش داشته باشد.

بازی Call of Duty: Modern Warfare (2019)

اکتیویژن تصمیم گرفت با عرضه‌ی دوباره عنوان Modern Warfare ریبوتی کوچک را برای یکی از برترین سری‌های خود رقم بزند. این اثر شانزدهمین نسخه در کل بود و یک شبه بازسازی از بازی اصلی با همین نام در سال ۲۰۰۷ به حساب می‌آمد. اکتیویژن CoD 4 را در سال ۲۰۱۶ ریمستر کرد اما به صورت رسمی نسخه‌ی جدید آن را در سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار داد. Call of Duty: Modern Warfare به عنوان نقطه‌ی آغاز یک سری چندگانه جدید منتشر شد و برخی از ایده‌های مدرن وارفر اصلی را ادامه داد. بازی همان شخصیت‌های دوست داشتنی قدیمی مانند کاپیتان جان پرایس را به همراه اشاره‌ای به سوپ و گوست، معرفی کرد. اتفاقی که باعث تایید وجود دنباله‌های بعدی و در نتیجه بالا رفتن آمار فروش شد. همین اقدام باعث شد تا طرفداران استقبال خوبی از بازی داشته باشند و چیزی بیش از 30 میلیون نسخه فروش داشته باشد.

بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)

Call of Duty: Modern Warfare 3 با عرضه در ۱۷ آبان سال ۱۳۹۰، داستان سه گانه‌ی مدرن وارفر اورجینال را به پایان رساند. هدف اصلی‌ترین تبلیغات بازی، جلب نظر بازیکنان به نحوه‌ی به پایان رسیدن داستان بود. ماکاروف یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های بد فرنچایز، به بالا رفتن انتظارات از باقی اتفاقات داستان کمک فراوانی کرد. بازی همچنین یک مود عملیات ویژه داشت که قبلا در مدرن وارفر دو از آن رونمایی شده بود. این ویژگی نیز باعث جذب بازیکنان بسیاری شد زیرا آن‌ها می‌توانستند این مراحل را تنهایی و یا همراه با گروهی از دوستان تجربه کنند. مدرن وارفر 3 یکی از گسترده‌ترین مارکتینگ‌های دنیای بازی‌های ویدیویی داشت و نتیجه آن فروش بیش از 30 میلیون نسخه بود. برخی گزارشات حاکی از آن بود که بودجه بازی چیزی نزدیک به 400 میلیون دلار بوده و فقط در یک روز ابتدایی موفق شده تا بیش از 6 میلیون نسخه فروش داشته باشد.

بازی Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops، پرفروش‌ترین بازی در تاریخ فرنچایز، در ۱۹ آبان سال ۱۳۸۹ منتشر شد. این اثر به گونه‌ای دنباله‌ی World at War به حساب می‌آید، مسئله‌ای که می‌تواند تا حدودی فروش خوب آن را توضیح دهد. بازی همچنین برای اولین بار از زمان نسخه اصلی خود، مود زامبی را به فرنچایز برگرداند. بخش چند نفره‌ی آن هم یکی از محبوب‌ترین نقشه‌های تاریخ یعنی نوک‌تاون (Nuketown) را که مدل‌های فراوانی در ادامه از آن ساخته شدند، به هواداران معرفی کرد. بلک آپس توانست یکی از محبوب‌ترین سری‌های در فرنچایز کال آو دیوتی شود و اکتیویژن استقبالی باورنکردنی از هواداران بعد از موفقیت این بازی، دریافت کرد. طبق گزارشات، کال آو دیوتی بلک آپس موفق شد تا بیش از 31 میلیون نسخه فروش داشته باشد و بدین ترتیب لقب پرفروش‌ترین بازی تاریخ فرنچایز کالاف دیوتی را کسب کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!