فانی لند‌

کشاورزان سال آینده نیز با مشکلات قطعی برق مواجه خواهند بود

به گزارش تجارت نیوز،

حجت صفرنژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه کشاورزان سال آینده هم به دلیل ناترازی برق با قطع برق چاه‌های کشاورزی مواجه خواهند بود و حتی امکان دارد ساعات قطعی برق افزایش یابد، درخواست می‌شود نسبت به برنامه‌ریزی برای نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از وزارت نیرو و سازمان جهاد کشاورزی درخواست می‌شود نسبت به ارائه تسهیلات برای نصب تسهیلات پنل‌های خورشیدی همکاری لازم را داشته باشند، افزود: متأسفانه همه ساله قطع برق چاه موتورها خسارت‌های بسیاری را به کشاورزان تحمیل می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ با اشاره به وجود ۶۷ رشته چاه عمیق و تعداد ۴۷ رشته چاه نیمه عمیق در شهرستان کوهسرخ گفت: به دلیل خرده مالکی شدید کشاورزان و درآمد پایین هنوز پنل خورشیدی در شهرستان نصب نشده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و جلسات هماهنگی با اداره برق شهرستان و حمایت‌های تسهیلاتی برای چاه موتورها تا پایان سال بتوانیم تعدادی که کل مالکین را که از نظر درآمدی هم وضعیت بهتری دارند را مجاب به نصب پنل خورشیدی کنیم.

صفرنژاد با بیان اینکه چاه‌های کشاورزی در صورت نصب پنل خورشیدی از قطعی برق معاف می‌شوند، تصریح کرد: به تبع با نصب پنل‌های خورشیدی و جلوگیری از قطع برق چاه موتورها میزان خسارت‌های وارده به کشاورزان به خصوص تأسیسات و تجهیزات چاه‌ها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی در ادامه با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش سفره‌های زیرزمینی تغییر الگوی کشت و تجهیز به آبیاری نوین را از ضروریات دانست و خاطرنشان کرد: برای کاهش خسارت‌ها کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ نبود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات مهم بخش کشاورزی شهرستان دانست و افزود: شهرستان کوهسرخ در راه‌اندازی صنایع تبدیلی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی همچنین از آموزش‌ چهره به چهره ۲۵۵۰ کشاورز با موضوع تولید و افزایش بهره‌وری به کشاورزان شهرستان کوهسرخ خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون علاوه بر آموزش‌های چهره به چهره و انفرادی، ۳۷ عنوان کارگاه و دوره آموزشی به صورت گروهی در قالب برنامه‌های کاروان و روز مزرعه برگزار شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲۵۵۰ نفر روز در قالب آموزش‌های چهره به چهره، دوره‌های آموزشی ترویجی، روز انتقال یافته‌ها، روز مزرعه، بازدید ترویجی، دوره‌های مهارتی و آموزش انفرادی به مهارت‌های تولیدی و بخش کشاورزی دست یافتند.

صفرنژاد آموزش‌های ترویجی به کشاورزان در سطح شهرستان‌ را از اولویت‌های این مدیریت دانست و گفت: ضمن آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها، بهره‌برداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات غیردولتی جهاد کشاورزی واقع در شهر ریوش، روستای طرق و روستای ایور از این نوع خدمات بهره‌مند شوند.

وی از فعالیت بیش از ۱۱هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: آموزش‌ها با هدف انتقال‌ یافته‌های تحقیقاتی نوین، افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران، افزایش بهره‌وری، افزایش سطح تولید و عملکرد در واحد سطح، تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود.

منبع :

ايسنا

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!