فانی لند‌

«بازار سینما» به سمتی رفته که «پُردرآمد» و «پُردغدغه» نیست/ «سینما» امروزه به سمت تولید آثار «پُرهزینه» با داستان‌های لاغر و نحیف رفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «سیدجلال دهقانی اشکذری» کارگردان سینما در خصوص اولویت های سازمان سینمایی در دوره مدیریتی جدید آن گفت: نباید بودجه های هنگفت صرف تولید فیلم هایی شود که معادل آن می توان ۶-۷ فیلم سر پا ساخت! اینکه اصل بودجه تولید ما به سمت این آثار برود باعث می شود تا فضای خوبی را شاهد نباشیم. سینما باید زبانش متفاوت از سایر رسانه ها و هنرها باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه ای کنار ابرها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: توقع از سینمای ایران بیشتر از آن چیزی است که این روزها شاهدش هستیم؛ ما از نظر مباحث مالی، شایسته سالاری و… انتظار داشتیم فضای متفاوت تری را شاهد باشیم. توقع ما این بود که فیلم های بهتری را در سینما ببینیم اما آنچه شاهدش هستیم این است که سینما امروزه به سمت تولید آثار پر هزینه با داستان های لاغر و نحیف رفته است.

وی ادامه داد: البته در این میان قطعاً برخی آثار خوب هم داریم اما توقع ما از سینمای ایران این است که میزان آثار خوبش چند برابر آثار متوسطش باشد. اینکه ما بر این باور باشیم که مثلاً سوژه ای ارزشی انتخاب کردیم و کار تمام است و در نهایت فیلمی تولید کنیم اما هیچ خروجی خاصی را از آن اثر شاهد نباشیم درست نیست.

دهقانی اشکذری سپس به اهمیت سینمای اجتماعی اشاره کرد و در این راستا متذکر شد: حذف فیلم های اجتماعی و آثاری که می توانست نقد درون گفتمانی داشته باشد یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در سینما شاهدش بودیم. سینمای اجتماعی رسماً به حاشیه رفت. قطعاً اگر فیلمی با زبان تلخ و دردمندانه تولید شود اتفاق بدی نمی افتد. ما این روزها بیشتر شاهد تولید فیلم هایی هستیم که از هر نظر جوانب احتیاط را رعایت می کردند. سینما به هر فیلمی با هر ژانری نیاز دارد و این را مدیران باید در دستور کار خود قرار دهند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: سرمایه ها در سینما امروزه بیشتر به سمت تولید فیلم های طنز رفته و از سوی دیگر ارگان ها هم آثار معروف به ارگانی را تولید می کنند. همین اتفاق باعث شده تا فیلم های اجتماعی که زاییده ذهن یک فیلمساز اجتماعی بود را این روزها کمتر ببینیم. بازار سینما به سمتی رفته که پر درآمد و پر دغدغه نیست.

کارگردان سریال های تلویزیونی «حانیه» و «شاهرگ» در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما آیا برای این معضلات می توان راهکاری ارائه کرد یا خیر؟ گفت: طبیعتاً سیاست های کلی سازمان سینمایی می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: نباید بودجه های هنگفت صرف تولید فیلم هایی شود که معادل آن می توان ۶-۷ فیلم سر پا ساخت! اینکه اصل بودجه تولید ما به سمت این آثار برود باعث می شود تا فضای خوبی را شاهد نباشیم. سینما باید زبانش متفاوت از سایر رسانه ها و هنرها باشد.

دهقانی اشکذری تأکید کرد: برخی از این سوژه های انقلابی یا تاریخی که بودجه سینمایی زیادی می گیرد می توانست به سمت تلویزیون برود یا به سمت کارهایی برود که فضای اجتماعی داشته باشد. ما این روزها با پدیده ای عجیب در سینما مواجه شده ایم و آن این است که مثلاً می آییم و پرتره یک شخصیت بزرگ را می سازیم و فکر می کنیم همین که قرار است به این شخصیت بپردازیم کافی است و دیگر تمرکز لازم را بر روی فیلمنامه و محتوای مناسب و حتی امکانات لجستیکی برای ساخت فیلم نداریم و همین اتفاقات است که باعث می شود با سینمایی روبرو باشیم که در بهترین شرایط سینمایی متوسط است و بنده امیدوارم این مسائل در دوره مدیریتی جدید وزارت ارشاد مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!