فانی لند‌

لایحه عفاف و حجاب چیست؟

شورای نگهبان لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» را که به «لایحه عفاف و حجاب» معروف شده، سرانجام پس از ماه‌ها تایید کرده و جهت طی مراحل قانونی به مجلس فرستاده است.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری صبح شنبه ۲۸ مهر خبرهای هفته‌های گذشته چندین تن از نمایندگان مجلس ایران در خصوص تایید این لایحه را تایید کرد و دلیل اعلام نشدن رسمی آن را اطلاع رسانی برخی نمایندگان خواند و گفت که دیگر نیازی به اعلام رسمی نبوده است.

وی در این خصوص گفت: در این مدت چند نفر از نمایندگان مجلس در این خصوص اطلاع رسانی کردند و دیگر نیازی به این موضوع نبود؛ این مصوبه جهت طی مراحل قانونی خود در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

طحان‌نظیف همچنین درباره اینکه آیا لایحه عفاف و حجاب قابلیت اصلاح دارد؟ تصریح کرد: هر قانونی امکان اصلاح دارد و دولت از طریق لایحه و مجلس از طریق طرح می‌تواند فرایند لازم را در مجلس طی کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی‌های انجام شده در شورای نگهبان در زمینه کارآمدی و اجرایی بودن قانون عفاف و حجاب چگونه است گفت: نسبت به هر مصوبه‌ای ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد اما طبیعتاً انتظار از مجلس شورای اسلامی این است که در بررسی مصوبات دیدگاه‌های مختلف را بشنود و مباحث اجرایی آن را نیز در نظر بگیرند؛ شورای نگهبان فقط از جهت مطابقت با قانون اساسی و موازین شرعی مصوبات را رسیدگی می‌کند.

در این مورد سعی کردیم رویکردهای مختلف را بشنویم؛ این مصوبه ۶ مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته است. حیطه ورود ما در جایی است که مغایرت شرعی و قانون اساسی وجود داشته باشد و ما وارد مباحث کارشناسی به این معنا نمی‌شویم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!