فانی لند‌

اگر خودروهای داخلی فرغون هستند چرا مردم برای خرید آن صف می‌بندند؟

به گزارش تجارت نیوز،

پس از وقفه بیش از 1.5 ساله بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده که این گمانه‌ها با استقبال رئیس سازمان بورس جان گرفته و با مخالفت شورای رقابت شرایطی پیچیده‌ برای خودروسازان به وجود آورده است. 

تجربه عرضه خودرو در بورس که پیش از این اتفاق افتاد نشان می‌دهد که دولت این موضوع را هم به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کرد و با شیوه‌های نادرست عرضه توانست بورس را هم که نماد شفافیت است به محلی برای دلال‌پروری تبدیل کند. 

چراکه با وجود نرخ آزاد بازار و البته محدودیت عرضه کارخانه‌ها باز هم برخی افراد با ورود به بورس سود نجومی یک‌شبه خود را تضمین کنند. حال بدون تغییر این شرایط باز هم رئیس سازمان بورس نسبت به تکرار این تجربه استقبال نشان داده است. 

عرضه در بورس بهتر از قیمت‌گذاری دستوری

ابراهیم احمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان، درباره عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس به تجارت‌نیوز گفت: باید توجه داشت که مواد اولیه خودروسازان و قطعه‌سازان از بورس تامین می‌شود. امروزه بورس مبنای فروش و قیمت‌گذاری فولاد، آلومینیوم، مس و پلی‌‌آمید شده که تمام این‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی خریداری می‌شود. وقتی خودروساز برای تهیه مواد اولیه به بورس مراجعه می‌کند، عرضه محصولاتش هم به جای قیمت‌گذاری دستوری، باید در بورس صورت بگیرد.

خودروسازی داخلی رو به نابودی است

احمدی در رابطه با شرایط کنونی بازار خودرو توضیح داد: در این مدت ده‌ها مدل خودرو خارجی وارد کشور شده‌اند و دیگر نباید بازار را انحصاری دانست. در شرابطی که روزگار خودروسازان داخلی روز به روز سخت‌تر می‌شود، امتیاز صنعت خودرو در اختیار واردکنندگان و مونتاژکاران قرار گرفته است.

او ادامه داد: در شرایطی که خودروسازان توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، کارگران و … را ندارند، وزیر اقتصاد با شادی مضاعف از تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو به عنوان یک دستاورد مهم یاد می‌کند. باید به آقای همتی یادآور شد که صنعت خودروسازی داخلی که حاصل 70 سال زحمت صنعت‌گران ایرانی است رو به نابودی قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر در کنار خودروسازان، گروهی خودروباز هستند که به بازار ایران خودرو عرضه می‌کنند. ده‌ها خودروباز ازجمله مونتاژکاران چینی را می‌توان نام برد که فقط سال گذشته حد.ود 500 هزار خودرو به بازار عرضه کردند و هر یک از شرکت‌ها بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان سود بردند. در حالی که دو خودروساز داخلی که ملزم به پرداخت حقوق 700 هزار کارگر هستند با سالانه 50 هزار میلیارد تومان زیان مواجه هستند و از نیش زخم‌زبان‌ها و ناسزاها در امان نمی‌مانند.  

بازار را آزاد کنید، نهایتاً در زندان می‌خوابیم!

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان در واکنش به اینکه خودروسازان داخلی هم بدون ایراد نیستند و انتقادات زیادی به عملکرد و محصولات آن‌ها وارد است، تشریح کرد: بله، می‌گویند خودروسازان فرغون می‌سازند؛ اما اگر فرغون می‌سازیم چرا جلوی ساخت آن را نمی‌گیرند؟ پیشنهاد من این است که تعطیلش کنند و به مردم بگویند نخرند. اگر ما بدیم، چرا برای خرید محصولاتمان صف می‌بندند؟ چرا وقتی شرایط فروش اعلام می‌شود سه میلیون نفر صف تشکل می‌دهند؟ 

وی به دولت پیشنهاد داد: بازار را آزاد بگذارید تا مردم برای طرح‌های فروش خودروسازان صف نبندند. وقتی خریدی انجام نشود، احتمالاً ما ورشکست می‌شویم و درنهایت در زندان می‌خوابیم یا از کشور خارج می‌شویم. ولی با این راهی که دولت در پیش گرفته، از صبح تا شب در شرکت‌های خودروسازی مراسم عزا برقرار است. 

او خاطرنشان کرد: تمام دولت‌های جهان  از صنعت خودروسازی خود حمایت می‌کنند. هفته گذشته بازار اروپا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را چهار برابر کرد. آن‌ها این‌گونه از خودروسازهای خود حمایت می‌کنند. اما در شرایط کنونی ایران، بسیاری از مهندسان صنعت خودروسازی یا مهاجرت کرده‌اند یا در اندیشه آن هستند. 

عرضه و تقاضا باید مبنای قیمت‌گذاری باشد

احمدی در پایان بار دیگر با یادآوری عرضه خودرو در بورس تصریح کرد: مبنای تامین مواد اولیه خودروسازی بر اساس بورس است. اگر تولید بر این اساس صورت می‌گیرد، باید خودرو هم در بورس فروش رود. یک بام و چند هوا نمی‌شود. باید تعرفه خودرو صفر شده، قیمت خودرو آزاد شود و یکسان‌سازی نرخ ارز صورت بگیرد. باید اجازه داد که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده باشند. خودروساز اگر توان مقابله داشته باشد می‌ماند و اگر نداشته باشد درنهایت کنار می‌رود و نابود می‌شود.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!