فانی لند‌

بازسازی ویرانی‌های غزه چند سال زمان می‌برد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، کارشناس مسکن سازمان ملل اظهار کرد، غزه از زمانی که رژیم صهیونیستی حمله نظامی خود را در هفتم اکتبر گذشته آغاز کرد، در معرض ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است و بازسازی آن سالیان سال زمان می‌برد.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، «بالاکریشنان راجاگوپال» گزارشگر مستقل سازمان ملل درباره حق برخورداری از مسکن مناسب در جمع خبرنگاران گفت: «غزه از زمانی که تل‌آویو حمله نظامی خود را در پی عملیات حماس در هفتم اکتبر سال گذشته آغاز کرد، در معرض ویرانی‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. تخریب وحشیانه در غزه، در درگیری‌ها در سوریه و اوکراین دیده نشدند.»

این مسوول سازمان ملل در ادامه اظهار کرد: «تا ژانویه ۲۰۲۴ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از تمامی خانه‌ها در غزه ویران شدند و در شمال غزه نیز ۸۲ درصد از خانه‌ها تخریب شدند. در حال حاضر شرایط در شمال بسیار وخیم است و میزان تخریب‌ها در آستانه رسیدن به ۱۰۰ درصد است.»

به گفته راجاگوپال، در گزارشی که به تازگی از سوی برنامه توسعه‌ای سازمان ملل منتشر شده، تخمین زده شده که در ماه مه بیش از ۳۹ میلیون تُن آوار در غزه وجود دارد و این آوارها با مهمات منفجر نشده، زباله‌های سمی، اسکلت ساختمان‌های فروریخته و دیگر موارد مخلوط شده است.

او در ادامه گفت: «آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک، به شرایط بسیار فاجعه‌باری رسیده است، تا حدی که نمی‌دانیم آیا می‌توانیم آن‌ را در مدت زمان مناسبی اصلاح کنیم تا دست‌کم مردم این نسل قادر به بازگشت باشند، یا خیر.»

این مسوول سازمان ملل در پاسخ به این سوال که عملیات بازسازی غزه چقدر زمان خواهد برد، گفت: «ابتدا باید آوارها برداشته شوند و در مرحله بعد باید بودجه‌ای وجود داشته باشد، پس از آن مشکل بزرگ دیگری وجود دارد و آن اینکه تا زمانی که اشغالگری پایان نیافته، امکان بازسازی وجود ندارد. علت این شرایط این است که تل‌آویو محدودیت‌هایی را بر ورود مصالح و تجهیزات ساختمان‌سازی اعمال می‌کند و مدعی است که این اقلام کاربرد دوگانه‌ای دارند.»

راجاگوپال ادامه داد: «پس از جنگ سال ۲۰۱۴ در غزه، سالانه کمتر از ۱۰۰۰ خانه ساخته شد.»

این مسوول سازمان ملل در پایان گفت: «برنامه توسعه‌ای سازمان ملل تخمین می‌زند که ۸۰ هزار خانه در جنگ کنونی تخریب شده است، به همین دلیل اگر اشغالگری ادامه یابد، عملیات بازسازی ۸۰ سال زمان می‌برد.»

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!