خانه » دستهبندی نشده » پلیموت باراکودا با طعم مک لارن و eBay؛ تاریخچه افسانه باراکودا (تصاویر)
پلیموت باراکودا با طعم مک لارن و eBay؛ تاریخچه افسانه باراکودا (تصاویر)
برای رنگ بدنه پلیموت باراکودا از پوششی با رنگ نارنجی پاپایا ویژه ریسینگ مک لارن استفاده شده است. این رنگ در تاریخ تیم فرمول یک مک لارن عنصری نوستالژیک محسوب میشود.
به گزارش عصر ایران، حتی مک لارن هم عاشق خودروهای عضلانی آمریکایی دهه ۷۰ میلادی است! در همین رابطه اخیرا یک همکاری میان ئی بی (eBay) و تیم فرمول یک مک لارن شکل گرفته تا پلیموت باراکودا مدل ۱۹۷۳ طی پروژه بازسازی مجددا متولد شود.
برای بدنه پلیموت باراکودا از پوشش با رنگ نارنجی پاپایا ویژه ریسینگ مک لارن استفاده شده است. این رنگ در تاریخ تیم فرمول یک مک لارن عنصری نوستالژیک محسوب میشود.
شاید انتظار داشته باشید که زیر درپوش موتور هم تپنده ۸ سیلندر توربودوقلو مک لارن قرار بگیرد، اما اینطور نیست، زیرا بخش فنی کار برعهده تیم آمریکایی قرار داشته و اینجا همه چیز به شدت جذاب و استاندارد حفظ شده است. سیستم تعلیق با قطعاتی از برندهای فوق حرفهای موپار و ویلوود بروزرسانی شده است.
منظره دیسکها با برند ویلوود در ۴ چرخ حقیقتا بیننده را تحت اثر خود قرار میدهد.
انجین ۸ سیلندر در وضعیت استاندارد نوسازی شده تا این قلب تپنده ۲۴۰ اسب بخار خروجی داشته باشد. البته سیستم اگزوز نیز بروزرسانی شده و صدای فوق العاده جذابی دارد.
جعبه دنده اتوماتیک توان انجین را به محور عقب انتقال میدهد تا چرخهای ۱۵ اینچی باراکودا را آماده یک حرکت پر سر و صدا کند.
از دیگر تغییرات باید به مجموعه نوردهی باراکودا در پروفایل دماغه و همچنین عقب خودرو اشاره کنیم. فرمان جدید، صندلیهای ریسینگ، کفپوش جدید و سایر قطعات همگی توسط ئی بی از فروشندههای آنلاین تامین شده است.
در ادامه تصاویر مرتبط با این دلبر آهنی را مشاهده میکنید:
تاریخچه خودرو پلیموت باراکودا
ظهور پونی کار به سال ۱۹۶۴ و عرضه مدل “باراکودا” از سوی شرکت خودروسازی پلیموت باز میگردد. این شرکت در آن زمان یکی از زیر شاخههای شرکت کرایسلر محسوب میشد.
طی سالیان متمادی خودروهای تولید شده در شرکتهای خودروسازی آمریکا مانند کادیلاک، بیوک (با تلفظ صحیح بیوایک)، شورلت و … به عنوان محصولاتی لوکس، جادار و در عین حال پرمصرف شناخته میشدند. این مسئله حتی تا قبل از تغییر نگرش مردم و کاهش خرید این قبیل خودروها به واسطه عوامل مختلف، به یکی از نمادهای کشور آمریکا تبدیل شده بود.
اما در این میان شرکتهای دیگری همچون فورد، پلیموت، پونتیاک، دوج و … ردههایی جدید و انحصاری در این صنعت معرفی کرده و متعاقب آن طرفداران بسیاری را در سراسر جهان شیفته خود ساختند. دو رده “ماسل کار (Muscle Car)” یا خودروهای عضلانی و “پونی کار (Pony Car)” که به خودروهای اسپرت کوچک اطلاق میشود، از مطرحترین نمونهها در این رده و سبک طراحی هستند. این دو رده از محبوبیت بسیاری در آمریکا برخوردار بوده، اما شاید در کشور ما نام پونی به اندازه ماسل چندان شناخته شده نباشد. این در حالی است که در اکثر مواقع بیشتر خودروهای قدیمی آمریکائی نیز به اشتباه و بطور کلی در رده ماسل کارها قرار داده میشوند.
به عنوان مثال پونتیاک “فایربرد” در رده پونی کار و مدل “جی تی اُ (GTO)” این شرکت در رده ماسل کارها قرار میگیرد. از مشخصات پونی کارها میتوان به ابعاد کوچک، قابلیتهای اسپرت، کاپوت کشیده و صندوق بار کوتاه اشاره کرد. اما ظهور پونی کار به سال ۱۹۶۴ و عرضه مدل “باراکودا” از سوی شرکت خودروسازی پلیموت باز میگردد. این شرکت در آن زمان یکی از زیر شاخههای شرکت کرایسلر محسوب میشد.
در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ با توجه به خارج شدن نسل اول فورد تاندربرد از خط تولید و تبدیل شدن نسل دوم آن به خودروئی کشیده و لوکس تر، کمبود محصولی کوچک و اسپرت در بازارهای آمریکا محسوس بود. اگرچه تا قبل از سال ۶۴ شرکتهای خودروسازی مختلف این کشور تلاش کردند تا با عرضه مدلهای مختلف این جای خالی را پر نمایند، اما توفیق چندانی در این زمینه کسب نکردند. اما سال ۱۹۶۴ را باید دوران شکوفائی محصولاتی بی نظیر و تولد پونی کارها دانست. فورد و پلیموت دو خودروساز مطرح آن زمان با عرضه مدلهای ماستنگ و باراکودا به خوبی بازار این رده را به تسخیر خود در آوردند.
اگر چه باراکودا در سایه فروش خیره کننده ماستنگ قرار گرفت، اما این خودرو اولین محصول و پرچم دار رده پونی کارها بوده و به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت خودرو اگر عرضه ماستنگ با باراکودا تقریبا همزمان نمیشد- ماستنگ دو هفته بعد از عرضه باراکودا، عرضه شد- اکنون به جای واژه “پونی کار” از “فیش کار” برای معرفی این رده استفاده میشد. این نامگذاری به شیوه طراحی و نام این دو خودرو باز میگردد. پلیموت به مدت یک دهه به تولید باراکودا پرداخت. اما از سال ۱۹۷۰ و مدلهای عرضه شده در این سال به عنوان دوران طلائی باراکودا یاد میشود.
در این سال انواع مختلف موتور از نمونه پایه ۳۴۰ به قدرت ۲۷۵ اسب بخار تا نمونه فوق العاده پرقدرت ۴۲۶ اسب بخاری “همی” برای این محصول قابل سفارش بود. مشکلاتی نیز که در مدلهای قبلی این محصول وجود داشت اصلاح شده و پلیموت مدل به یاد ماندنی را خلق کرده بود.
مدل همی باراکودا به هواکش هائی مجهز شده بود که مستقیما به موتور خودرو متصل بوده و در زمان فشار پدال گاز باعث لرزش خودرو میشد. در سال ۱۹۷۱ نیز باراکودا با تغییراتی اندک در ظاهر خودرو که شامل جلو پنجره چند بخشی، چراغهای دوتائی جلو و سه قسمتی عقب میشد، به بازار آمد. همچنان انواع مختلف موتور برای این محصول قابل سفارش بود، اما با وضع قوانین جدید از سوی دولت آمریکا قدرت موتورهای این خودرو کاهش یافته بود.
در سال ۱۹۷۲ و با توجه به خارج شدن موتورهای همی از خط تولید پلیموت، آینده تولید و موفقیت باراکودا نیز در هالهای از ابهام قرار گرفت. از این رو طرفداران این شرکت نیز سال امیدوار کنندهای را پشت سر نگذاشتند. در سال ۱۹۷۳ نیز روند کاهش فروش محصولات پلیموت ادامه یافته و موتورهای ۶ سیلندر نیز از خط تولید این شرکت کنار گذاشته شد. سال ۱۹۷۴ آخرین سال تولید مدل جاودانه باراکودا بود. در این سال باراکودای پلیموت، خودروئی که ردهای جدید در صنعت خودروسازی آمریکا را پایه گذاری کرد، برای همیشه در اقیانوس ذهن طرفدارانش به افسانهها پیوست.
بیستم آبانماه امسال بود که برای نخستین بار در چند دهه اخیر، اعمال خاموشیهای برنامهریزی شده در بخش خانگی را شاهد بودیم. برنامههایی بهمنظور قطع برق خانگی بهطوری که هر مشترک روزانه دو ساعت سهمیه قطع برق داشته باشد، تنظیم شد؛ اما در ادامه، سهم هر مشترک از خاموشی های برنامهریزی شده به دو یا سه نوبت قطع برق دوساعته در هفته رسید.
حدود 2 هفته این برنامههای خاموشی در سراسر کشور اجرا شد و در نهایت، از روز گذشته خاموشیهای برنامه ریزی شده پاییزه، متوقف شد.
چه شد که خاموشی های پاییزه آغاز شد؟
پایین بودن سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها دلیل اصلی اعمال خاموشی ها بود. به علت ناترازی موجود گاز در فصول سرد سال، نیروگاهها به دلیل افزایش مصرف گاز بخش خانگی، در گازرسانی دچار محدودیت میشوند و ناچار به استفاده از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین هستند. از اینرو میبایست در فصل گرم سال، ذخایر سوخت مایع نیروگاهها تا حد قابل قبولی پُر شود تا نیروگاهها بتوانند در شرایط کسری تخصیص گاز، با تکیه بر ذخایر سوخت مایع، تولید برق پایداری در زمستان داشته باشند.
در نیمه نخست امسال، مصرف مازوت در بخش نیروگاهی رشدی دوبرابری و مصرف گازوئیل رشدی 1.8برابری داشته است. تخصیص سوخت مایع به نیروگاهها در نیمه نخست سال جاری، در بخش مازوت 50درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و در بخش گازوئیل 26درصد رشد داشته، اما ازآنجایی که شیب رشد مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی، بسیار بیشتر از رشد تخصیص بوده است، ذخایر نیروگاهها در فصل گرم بهاندازه مورد نیاز تکمیل نشد.
مجموع سطح ذخیره سوخت مایع در نیروگاهها در ابتدای شهریور سال 1403 نسبت به ابتدای شهریور سال 1402 بالغ بر 36درصد کمتر بود؛ در ابتدای شهریورماه 1403 که شروع استقرار دولت چهاردهم بوده، سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل، 43 درصد کمتر و سطح ذخایر مازوت نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل، 23 درصد کمتر بود.
در تابستان سال جاری، علاوه بر عدمتخصیص مناسب سوخت مایع به نیروگاهها، گاز کمتری نیز به نیروگاهها تحویل شد و این مسئله موجب شد نیروگاهها ناچار به استفاده از سوخت مایع بیشتر در روزهای گرم سال شوند.
محاسبات تجمیع مصرف سوخت نیروگاهی (گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت) در نیمه نخست سال جاری نشان میدهد که در مجموع 6 درصد گاز کمتری به نیروگاهها نسبت به مدت مشابه سال قبل تخصیص داده شده که این میزان بالغ بر 3 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است.
این روند در مهرماه هم ادامه داشت بهطوری که نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود 1.9 میلیارد مترمکعب گاز کمتری به نیروگاهها تحویل شد و در نیمه نخست آبانماه نیز حدود یکمیلیارد مترمکعب گاز کمتری به نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل، تخصیص پیدا کرد که بهدلیل ادامه تعمیرات دورهای و اساسی پالایشگاهها و معوق شدن تعمیراتی که باید در تابستان انجام میشد به ماههای مهر و آبان بود.
چه شد که خاموشی های خانگی متوقف شد؟
بالاخره در آبانماه تعمیرات پالایشگاهها به اتمام رسید. بیستوچهارم آبانماه شورایعالی اقتصاد برای واردات گازوئیل و گاز به وزارت نفت مجوز داد تا کسری سوخت نیروگاهی جبران شود.
روز گذشته که خاموشی های برق خانگی متوقف شد، بهموجب افزایش 3درصدی سطح ذخایر سوخت نیروگاهی و افزایش گازرسانی به نیروگاهها بود. گازرسانی به نیروگاهها از مجموع 230 میلیون مترمکعب سوخت معادل موردنیاز نیروگاهها به 180 میلیون مترمکعب رسید و همین مسئله موجب شد نیروگاهها از نظر سوخت، در شرایط پایداری برای تولید برق قرار بگیرند.
آیا خاموشی ها بازمیگردند؟
توقف خاموشی های برنامهریزیشده خانگی بهموجب افزایش سوخترسانی (چه از نظر گاز و چه از نظر سوخت مایع) بود. درشرایط فعلی از مجموع 830 میلیون مترمکعب گاز تزریقشده در شبکه حدود 450 میلیون مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء مصرف میشود. با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، گازرسانی به نیروگاهها بیش از پیش محدود میشود.
سازمان هواشناسی از ورود موج جدید سرما به کشور طی روزهای آتی و کاهش دما و بارش در 22 استان کشور خبر داده است، ازاینرو کاهش میزان گازرسانی به نیروگاهها در چنین شرایطی محتمل است، از سوی دیگر، در زمان حاضر سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها حدود 30درصد است؛ این درحالی است که سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها در زمان مشابه سال قبل 70 درصد بوده و اکنون 2 میلیارد لیتر گازوئیل کمتر در مخازن نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل برای ورود به فصل سرما داریم.
مسئولان وزارت نیرو نیز تداوم توقف فعلی خاموشیهای پاییزه را، مشروط به تأمین مناسب سوخت نیروگاهی اعلام کردهاند، ازاینرو در صورت کاهش تخصیص گاز و نبود سوخت مایع کافی پشتیبان برای نیروگاهها، احتمال بازگشت خاموشی ها وجود دارد.
بیستم آبانماه امسال بود که برای نخستین بار در چند دهه اخیر، اعمال خاموشیهای برنامهریزی شده در بخش خانگی را شاهد بودیم. برنامههایی بهمنظور قطع برق خانگی بهطوری که هر مشترک روزانه دو ساعت سهمیه قطع برق داشته باشد، تنظیم شد؛ اما در ادامه، سهم هر مشترک از خاموشی های برنامهریزی شده به دو یا سه نوبت قطع برق دوساعته در هفته رسید.
حدود 2 هفته این برنامههای خاموشی در سراسر کشور اجرا شد و در نهایت، از روز گذشته خاموشیهای برنامه ریزی شده پاییزه، متوقف شد.
چه شد که خاموشی های پاییزه آغاز شد؟
پایین بودن سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها دلیل اصلی اعمال خاموشی ها بود. به علت ناترازی موجود گاز در فصول سرد سال، نیروگاهها به دلیل افزایش مصرف گاز بخش خانگی، در گازرسانی دچار محدودیت میشوند و ناچار به استفاده از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین هستند. از اینرو میبایست در فصل گرم سال، ذخایر سوخت مایع نیروگاهها تا حد قابل قبولی پُر شود تا نیروگاهها بتوانند در شرایط کسری تخصیص گاز، با تکیه بر ذخایر سوخت مایع، تولید برق پایداری در زمستان داشته باشند.
در نیمه نخست امسال، مصرف مازوت در بخش نیروگاهی رشدی دوبرابری و مصرف گازوئیل رشدی 1.8برابری داشته است. تخصیص سوخت مایع به نیروگاهها در نیمه نخست سال جاری، در بخش مازوت 50درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و در بخش گازوئیل 26درصد رشد داشته، اما ازآنجایی که شیب رشد مصرف سوخت مایع در بخش نیروگاهی، بسیار بیشتر از رشد تخصیص بوده است، ذخایر نیروگاهها در فصل گرم بهاندازه مورد نیاز تکمیل نشد.
مجموع سطح ذخیره سوخت مایع در نیروگاهها در ابتدای شهریور سال 1403 نسبت به ابتدای شهریور سال 1402 بالغ بر 36درصد کمتر بود؛ در ابتدای شهریورماه 1403 که شروع استقرار دولت چهاردهم بوده، سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل، 43 درصد کمتر و سطح ذخایر مازوت نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل، 23 درصد کمتر بود.
در تابستان سال جاری، علاوه بر عدمتخصیص مناسب سوخت مایع به نیروگاهها، گاز کمتری نیز به نیروگاهها تحویل شد و این مسئله موجب شد نیروگاهها ناچار به استفاده از سوخت مایع بیشتر در روزهای گرم سال شوند.
محاسبات تجمیع مصرف سوخت نیروگاهی (گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت) در نیمه نخست سال جاری نشان میدهد که در مجموع 6 درصد گاز کمتری به نیروگاهها نسبت به مدت مشابه سال قبل تخصیص داده شده که این میزان بالغ بر 3 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است.
این روند در مهرماه هم ادامه داشت بهطوری که نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود 1.9 میلیارد مترمکعب گاز کمتری به نیروگاهها تحویل شد و در نیمه نخست آبانماه نیز حدود یکمیلیارد مترمکعب گاز کمتری به نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل، تخصیص پیدا کرد که بهدلیل ادامه تعمیرات دورهای و اساسی پالایشگاهها و معوق شدن تعمیراتی که باید در تابستان انجام میشد به ماههای مهر و آبان بود.
چه شد که خاموشی های خانگی متوقف شد؟
بالاخره در آبانماه تعمیرات پالایشگاهها به اتمام رسید. بیستوچهارم آبانماه شورایعالی اقتصاد برای واردات گازوئیل و گاز به وزارت نفت مجوز داد تا کسری سوخت نیروگاهی جبران شود.
روز گذشته که خاموشی های برق خانگی متوقف شد، بهموجب افزایش 3درصدی سطح ذخایر سوخت نیروگاهی و افزایش گازرسانی به نیروگاهها بود. گازرسانی به نیروگاهها از مجموع 230 میلیون مترمکعب سوخت معادل موردنیاز نیروگاهها به 180 میلیون مترمکعب رسید و همین مسئله موجب شد نیروگاهها از نظر سوخت، در شرایط پایداری برای تولید برق قرار بگیرند.
آیا خاموشی ها بازمیگردند؟
توقف خاموشی های برنامهریزیشده خانگی بهموجب افزایش سوخترسانی (چه از نظر گاز و چه از نظر سوخت مایع) بود. درشرایط فعلی از مجموع 830 میلیون مترمکعب گاز تزریقشده در شبکه حدود 450 میلیون مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء مصرف میشود. با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، گازرسانی به نیروگاهها بیش از پیش محدود میشود.
سازمان هواشناسی از ورود موج جدید سرما به کشور طی روزهای آتی و کاهش دما و بارش در 22 استان کشور خبر داده است، ازاینرو کاهش میزان گازرسانی به نیروگاهها در چنین شرایطی محتمل است، از سوی دیگر، در زمان حاضر سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها حدود 30درصد است؛ این درحالی است که سطح ذخایر گازوئیل نیروگاهها در زمان مشابه سال قبل 70 درصد بوده و اکنون 2 میلیارد لیتر گازوئیل کمتر در مخازن نیروگاهها نسبت به زمان مشابه سال قبل برای ورود به فصل سرما داریم.
مسئولان وزارت نیرو نیز تداوم توقف فعلی خاموشیهای پاییزه را، مشروط به تأمین مناسب سوخت نیروگاهی اعلام کردهاند، ازاینرو در صورت کاهش تخصیص گاز و نبود سوخت مایع کافی پشتیبان برای نیروگاهها، احتمال بازگشت خاموشی ها وجود دارد.