فانی لند‌

گزارش هواشناسی کشور/ ورود سامانه بارشی شدید از فردا

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، سازمان هواشناسی کشور هشدار نارنجی درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی صادر کرد. این سامانه با خود رگبار باران، رعد و برق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات و همچنین پدیده مه را به همراه دارد.

طبق پیش‌بینی‌ها، مناطق زیر تحت تأثیر این سامانه قرار خواهند گرفت:

دوشنبه: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی

سه‌شنبه: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی آذربایجان غربی

چهارشنبه: اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، شمال کردستان، دامنه‌ها و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، گلستان، بوشهر، جنوب یزد، شمال کرمان و نیمه شمالی فارس

این پدیده جوی می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد، از جمله لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب، آب‌گرفتگی معابر، کاهش دید به علت پدیده مه، صاعقه، روان‌آب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، و اختلال در شبکه برق‌رسانی.

سازمان هواشناسی به مردم توصیه کرده است که از هرگونه تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین، از اسکان و برپایی چادرهای مسافرتی در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها باید اجتناب شود. علاوه بر این، فعالیت‌های تفریحی نظیر طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها نیز باید متوقف شود. اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و پل‌ها، و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی نیز از دیگر توصیه‌ها است. همچنین، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، همچون راهداری و وزارت نیرو، برای مقابله با بحران‌های احتمالی باید فراهم شود.

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!