فانی لند‌

رونمایی از پراید برقی؛ گذری از آینده به گذشته

به گزارش تجارت نیوز،

پراید، خودرویی کوچک و اقتصادی، در اواخر دهه 1980 توسط کیا موتورز طراحی و تولید شد و به سرعت در بازار جهانی مورد توجه قرار گرفت. این خودرو در کشورهای مختلف با نام‌های مختلف عرضه شد و به دلیل قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین، محبوبیت زیادی یافت. 

در ایران، پراید از اوایل 1990 و با همکاری سایپا تولید شد. این خودرو به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروها در کشور شناخته شد و به دلیل هزینه پایین نگهداری و مصرف سوخت پایین، جایگاه ویژه‌ای میان خانوده‌های ایرانی پیدا کرد.

با گذشت زمان و بهبود‌های متعدد روی این خودرو، ازجمله ارائه مدل‌های مختلف و بهبود ایمنی و کیفیت آن، انتقادات از پراید به دلیل ایمنی پایین کم نشد و تقاضای مشتریان برای خودروهای باکیفیت نهایتاً سایپا را به سمت توقف تولید این خودرو سوق داد.

این خودرو از قدیم تا به امروز جایگاه ویژه‌ای میان اقشار متوسط و کم‌درآمدتر جامعه دارد و با وجود توقف تولید آن در سال 1400، هنوز هم مورد توجه مردم است.

پراید، علاوه بر جایگاه ویژه‌اش میان مصرف‌کنندگان ایرانی به عنوان نمادی از تحول کیا به یک برند شناخته می‌شود.

این خودرو همزمان با ورودش به ایران، به بازار انگلستان هم عرضه شد و امروزه به عنوان یک خودروی کلاسیک محبوبیت خاصی در آن کشور دارد تا حدی که  تیونرهای انگلیسی با همکاری کیا انگلستان، همزمان با هشتادمین سالگرد برند کیا، برآن شدند تا نسخه‌ای برقی و نمادین از پراید ارائه دهند.

تحول کیا پراید: از کلاسیک به برقی

تحول کیا پراید به یک خودروی برقی (EV) نشانه‌ای از ترکیب میراث و فناوری مدرن است. این تغییر تقریباً سه دهه پس از تولید نخستین پراید در گوانگمیونگ، کره‌جنوبی انجام شد و در تأسیسات پیشرفته الکتروژنیک واقع در کیدینگتون، آکسفوردشایر، انگلستان انجام گردید.

مهندسی نوین الکتروژنیک در کنار طراحی کلاسیک کیا

الکتروژنیک در طراحی و تولید پیشرانه‌های برقی برای مشتریان مختلف، از جمله نهادهای دفاعی، تخصص دارد. فرآیند آنها برای تبدیل پراید کلاسیک به پرایدEV با استفاده از اسکن لیزری خودرو کلاسیک آغاز شد تا مدل دیجیتالی دقیق آن ایجاد شود.

این اطلاعات به آنها این امکان را داد تا با بهره‌گیری از مدل‌سازی و طراحی دیجیتال به توسعه باتری و سیستم‌های کنترل‌شونده بپردازند و فناوری‌های جدید را بدون آسیب به طراحی کلاسیک، با خودرو ترکیب کنند.

الکتروژنیک، برای تولید اجزای لازم از چندین تکنیک مدرن ازجمله برش لیزری، دستگاه CNC، چاپ سه‌بعدی استفاده کرد. علاوه بر این، پوشش‌های عایق پیشرفته برای بهبود کارایی و عملکرد به کار رفت.

همچنین، الکتروژنیک نرم‌افزار کنترل اختصاصی خود را معرفی کرد که به بهینه‌سازی مدیریت انرژی و بهبود تجربه رانندگی کمک می‌کند.

در فرایند تولید پرایدEV، موتور 1.3 لیتری قدیمی این خودرو جای خود را به یک موتور برقی با دو باتری داده که قادر به تولید 107 اسب بخار و 235 نیوتن متر گشتاور است و گیربکس 5 سرعته قدیمی این خودرو با یک کیت کلاچ جدید به موتور برقی متصل شده است.

به لطف نرم‌افزار کنترل موتور الکتروژنیک، پرایدEV سه حالت رانندگی اکو، اتوماتیک و اسپورت را ارائه می‌دهد که در حالت اکو، توانی مشابه خودروی بنزینی کلاسیک قابل تجربه است.

هماهنگی ترکیب مدرنیته با کلاسیک

یکی از ویژگی‌های بارز این تبدیل، تعهد به حفظ ساختار اصلی پراید است. الکتروژنیک به فلسفه قابلیت برگشت‌پذیری در تغییرات پایبند است، به این معنا که هیچ‌یک از اجزا بریده یا تغییر دائمی پیدا نکرده است.

این رویکرد، میراث کیا را محترم می‌شمارد و با شیوه‌های پایدار معاصر همخوانی دارد و امکان ترمیم یا تغییرات آتی بدون آسیب به طراحی اصلی را فراهم می‌آورد.

تعهد کیا به نوآوری و پایداری

تحول پراید به یک EV، تعهد مستمر کیا به نوآوری و پایداری را به‌ویژه در زمانی که این شرکت ۸۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد، نشان می‌دهد.

کیا در سال ۱۹۴۴ به عنوان صنایع دقیق کیونگ‌سانگ تأسیس شد و در ابتدا به تولید قطعات دوچرخه پرداخت. تا سال ۱۹۵۲، این شرکت نام خود را به صنایع کیا تغییر داد و به تولید دوچرخه‌های پدالی مشغول شد که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری آن در برابر نیازهای بازار بود.

سفر خودرویی کیا با معرفی K-360 در سال ۱۹۶۲ آغاز شد، یک کامیون سبک سه‌چرخ که تحت لیسانس مزدا تولید می‌شد. معرفی کیا بریسا در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان اولین خودروی سواری این شرکت، این روند را ادامه داد.

کیا در سال ۱۹۹۱ با پراید وارد بازار انگلستان شد و این امر زمینه‌ساز رشد بیشتر در اروپا شد. معرفی اسپورتیج، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کیا، اعتبار این برند را به‌عنوان خودرویی قابل اعتماد و مقرون به صرفه تقویت کرد.

کیا در جریان بحران مالی آسیا شراکتش با برند هیوندای را آغاز کرد و به کمک این شراکت، به یک رهبر جهانی در صنعت خودرو تبدیل شد و سالانه حدود سه میلیون فروش در بازارهای مختلف به دست می‌آورد.

نتیجه‌گیری

تبدیل پراید به یک EV نقطه عطفی مهم در سفر کیا به حساب می‌آید که تعادل میان احترام به میراث گذشته و تمرکز بر آینده را بازتاب می‌کند. تولید این خودرو تنها در یک نسخه نمادین توسط کیا انگلستان و الکتروژنیک تهیه شده و برنامه‌ای برای تولید انبوه آن نیست.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!