فانی لند‌

سرمایه‌گذاری روی طلا بهتر است یا بازار کریپتو؟

بار دیگر به دوران رکود اقتصادی بزرگ نزدیک می‌شویم و وقوع چنین فاجعه‌ای بسیاری از سرمایه‌گذاران را درباره ضررهای احتمالی نگران کرده است. یک سرمایه‌گذار سنتی براساس تجربه‌ای که از رکودهای سال 2000 میلادی و همچنین رکود کوتاه مدت ایام شیوع کووید 19 دارد، پرتفوی خود را به فلز گرانبهای طلا اختصاص می‌دهد که امتحان خود را پس داده و در رکودهای پیشین و در برابر تورم‌های کمرشکن، ارزش خود را حفظ کرده است؛ اما در این میان و از بازه زمانی سال 2009 تا به امروز بازار مالی دیگری نیز تحت عنوان بازار رمزارزها ایجاد شده است که در آن بیت کوین معادلات جهانی را در حوزه امور مالی برهم زده است. حال سوال اینجاست که سرمایه‌گذاری بر روی طلا بهتر است یا می‌توان به جای طلا بر روی بیت کوین به عنوان معتبرترین دارایی بازار کریپتو نیز حساب باز کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را تفصیلاً مورد بررسی قرار دهیم.

طلا به لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین فلزات گرانبهایی به شمار می‌رود که همواره مورد توجه جوامع بشری قرار داشته است. وجود ذخایر محدود از این فلزگرانبها از یکسو و افزایش تقاضا برای استفاده از آن در سوی دیگر موجب شده تا طلا همواره رشد قیمتی خوبی داشته باشد و بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش سرمایه در دوران رکود و تورم یاد کنند. در واقع قیمت طلا اصولاً ثابت است مگر آن که خطر رکود فراگیر باشد که در چنین حالتی با هجوم سرمایه‌گذاران به بازار طلا، قیمت آن سیر صعودی به خود می‌گیرد. به عنوان مثال در ماجرای کووید 19، بسیاری از سرمایه‌گذاران با خرید طلا موجب شدند تا طلایی که در اوایل سال 2019 با قیمتی کمتر از 1300 دلار مورد خرید و فروش قرار می‌گرفت، در اواسط سال 2020 به قیمت نجومی 2100 دلاری دست پیدا کند.

در طرف دیگر ماجرا بیت کوین به عنوان پادشاه بازار کریپتو جای گرفته است که در سال 2009 به دنیا معرفی گردید. هرچند که بسیاری از تحلیل‌گران از بیت کوین به عنوان آغازگر عصر جدید در امور مالی و سرمایه‌گذاری یاد می‌کنند؛ اما چندین سال طول کشید تا بیت کوین بتواند به جایگاه فعلی خود در جوامع مختلف دست پیدا کند و پذیرش آن از سوی جوامع با توجه به بدبینی‌های دولتی نسبت به آن که همچنان نیز در بسیاری از کشورها نظیر قطر وجود دارد، کار چندان راحتی نبوده است. در ماجرای کووید 19 برخی از سرمایه‌گذاران که آشنایی نسبی با مبانی خرید و فروش ارز دیجیتال داشتند، متوجه شدند که ارزش بیت کوین برخلاف ارزش سایر سهام‌ها روند نزولی به خود نگرفته و گویی همچون طلا در برابر رکود مقاوم است.

این موضوع سبب شد تا این سرمایه‌گذاران بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به خرید بیت کوین اختصاص دهند و بدین ترتیب یک افزایش تقاضا را در بازار بیت کوین رقم زنند. نتیجه این روند، رشد قیمتی بسیار خوب بیت کوین در این سال بود؛ به طوری که قیمت بیت کوین در آوریل سال 2021 به 61 هزار دلار رسید و در نهایت در ماه نوامبر و با قیمت 69 هزار دلاری یک رکورد قیمتی را به ثبت رساند.

تفاوت های کلیدی میان طلا و بیت کوین

گفته شد که طلا تقریباً هزاران سال است که نقش ابزاری برای مبادله و نگهداری ثروت را در بازارهای مختلف ایفا کرده است و این در حالیست که عمر بیت کوین در حال حاضر به 15 سال رسیده و جالب‌تر این که صرفاً چند سالی است که با پذیرش نسبی جهانی مواجه شده است؛ اما تفاوت سنی تنها تفاوت موجود میان طلا و بیت کوین نیست، باقی تفاوت‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

 طلابیت کوینمقرراتدارای برخی محدودیت‌هابستگی به کشور دارد.سطح تقاضادر بسیاری از صنایع و محصولات استفاده می‌شود.میزان کاربرد بیت کوین در حال افزایش است.میزان نقدینگیبستگی به بازار دارد.بستگی به بازار دارد.      نوسانات قیمتیسال 2021 را با قیمت 1943 در هر اونس شروع کرد و در نهایت سال را با قیمت 1805 به پایان رساند. قیمت طلا در حال حاضر و تحت تاثیر اخبار کاهش نرخ بهره در ایالات متحده مجدداً سیر صعودی به خود گرفته و با قیمت 2659 دلار در هر اونس مورد معامله قرار می‌گیرد.سال 2021 را با قیمت 32782 دلار شروع کرد و سپس در یک روند صعودی به قیمت 69 هزار دلاری دست یافت؛ اما در نهایت سال را با قیمت 46306 دلار به پایان رساند. روند قیمتی بیت کوین در سال 2024 روند خوشبینانه‌ای داشته که باید آن را تحت تاثیر تائید صندوق‌های ETF بیت کوین دانست که قیمت بیت کوین را در ماه مارس به 75830 دلار رساند.

در ادامه به بررسی تفصیلی‌تره این عوامل تفاوت کلیدی می‌پردازیم تا با کمک این سرنخ‌ها راحت‌تر بتوانید درباره این که کدام یک از این دو دارایی ارزشمند را باید در سبد سرمایه‌گذاری خود بگنجانید، تصمیم‌گیری کنید:

 

 

مقررات و قوانین کشورها

خرید و فروش طلا در داخل کشورها و با توجه به استفاده از آن به عنوان زیورآلات، آزاد است و هیچگونه منع قانونی برای آن وجود ندارد؛ اما در قوانین بسیاری از کشورها قید شده است که بدون داشتن مجوز قانونی امکان حمل طلا به هنگام عبور از مرزها وجود ندارد از طرفی باید در حفظ امنیت این دارایی‌ فیزیکی گرانبها نهایت دقت و توجه خود را به خرج دهید تا آن را از خطرات مربوط به دزدیده شدن در امان نگه دارید.

در طرف دیگر ماجرا نیز بیت کوین قرار گرفته که به لطف سیستم رمزنگاری شده و غیرمتمرکز موجود در آن، امکان جعل آن وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری از کشورها رسماً یا در لفافه، بیت کوین را به رسمیت شناخته‌اند؛ اما در برخی از کشورها همچنان محدودیت‌هایی برای مبادلات رمزارزی در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد با روشن‌تر شدن کاربردهای بیت کوین در جهان امروز و رفع اتهامات موجود در کاربرد داشتن رمزارزها در انجام جرایم مالی نظیر پولشویی و فرار مالیاتی تا چند سال آینده شاهد استفاده از بیت کوین در کلیه کشورها باشیم؛ همان طور که ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال‌های ریاست جمهوری خود یکی از مخالفان اصلی بیت کوین بود؛ اما حالا در کنفرانس بیت کوین به عنوان سخنران شرکت کرده و به حمایت تمام قد از بیت کوین می‌پردازد.

سطح کاربرد و بازار تقاضا

طلا در طول تاریخ مصارف مختلفی داشته و نه تنها از آن به عنوان ارز و ساخت اقلام لوکس استفاده شده بلکه دارای کاربردهای تخصصی در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی، الکترونیک و غیره نیز بوده است؛ اما بیت کوین در مقایسه با طلا دارای کاربردهای محدودتری است. در حال حاضر بیت کوین صرفاً یک ارز دیجیتال بوده که معامله‌گران با ترید آن به دنبال کسب سود از نوسانات قیمتی هستند. با این حال تمام تلاش تیم توسعه‌دهنده بیت کوین و سایر پروژه‌های رمزارزی در این است که یک فناوری مالی نوظهور ایجاد کنند تا به شکل غیرمتمرکزتری بتوان تراکنش‌های مالی را انجام داد. در صورتی که چنین سیستمی به طور گسترده مورد قبول فروشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد، می‌توان گفت که بیت کوین جایگزین ارز فیات و فیزیکی شده است.

البته عدم وجود کاربرد زیاد در زمان حال عیب و نقصی برای بیت کوین به شمار نمی‌رود؛ چراکه تا پیش از پیشرفت جوامع بشری، نفت دارای کاربرد بسیار محدودی بود ولی حالا به یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های موجود در کره زمین تبدیل شده که متاسفانه سال‌ها استعمار را برای برخی کشورهای دارای نفت به ارمغان آورده است.

میزان نقدینگی

به گزارش صرافی کیف پول من، یکی از نگرانی‌های اصلی آن دسته از سرمایه‌گذارانی که بیت کوین را به جای طلا انتخاب کرده‌اند در موضوع میزان نقدینگی و قابلیت نقدشوندگی آن است. بیت کوین از معدود رمزارزهای موجود در بازار کریپتو است که به دلیل ارزش بازار قابل توجه خود در دسته دارایی‌های بسیار نقدی جای گرفته است؛ چراکه حجم معاملات زیادی داشته و سرمایه بیشتری در بازار به آن اختصاص پیدا کرده است. البته این موضوع درباره تمامی رمزارزهای بازار کریپتو صادق نبوده و ارزهایی که محبوبیت کمتری دارند، قدرت نقدشوندگی کمتری نیز دارند؛ چراکه تقاضای زیادی برای آن‌ها وجود ندارد.

لازم به ذکر است پلتفرم‌های معاملاتی استفاده شده از سوی سرمایه‌گذاران نیز می‌تواند در قدرت نقدشوندگی بیت کوین تاثیر بگذارد؛ به عنوان مثال اگر سرمایه‌گذاری دارای چند صد واحد بیت کوین در صرافی مثل کوین‌بیس باشد، در نقد کردن با عجله این دارایی‌ها به مشکل خواهد خورد! چراکه این صرافی فقط اجازه فروش رمزارز تا سقف 100 هزار دلار در روز را به کاربران داده است. طبیعتاً اگر فردی دارای تعداد بیت کوین زیادی نباشد این موضوع برای وی مشکل‌آفرین نخواهد بود و به راحتی می‌تواند بیت کوین‌های خود را مورد معامله قرار داده و از نوسانات قیمتی موجود، سود خوبی کسب کند.

مطلب پیشنهادی: تحلیل فاندامنتال چیست؟

خرید بیت کوین بهتر است یا طلا؟

به طور خلاصه، این که آیا خرید بیت کوین سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به طلاست، به اهداف سرمایه‌گذاری، میزان تحمل ریسک و به طور کلی دیدگاه‌ها و ترجیحات هر سرمایه‌گذاری بستگی دارد. مسلماً سرمایه‌گذاری بر روی طلا و بازار کریپتو هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود است؛ اما آنچه ثابت شده این که بیت کوین از پتانسیل کافی برای رقابت با طلا برخوردار است. مطالب گفته شده در این مقاله همگی برداشتی از گزارشاتی بود که صرافی کیف پول من در مقایسه بازار کریپتو و طلا منتشر کرده است و اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر درباره این موضوع یا حتی اطلاع از قیمت روز طلا هستید، توصیه می‌کنیم که حتماً سری به وب‌سایت صرافی کیف پول من به آدرس www.kifpool.me بزنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!