فانی لند‌

سهم بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز،

«بودجه عمرانی نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته». مسعود پزشکیان این جمله را صبح امروز پس از تحویل لایحه بودجه ۱۴۰۴ به رئیس مجلس بیان کرد.

این آمار در حالی از زبان رئیس‌جمهور گفته شد که به‌روزترین اطلاعات مرکز آمار در شهریور امسال می‌گوید که تورم ارزش پول ایران را در یکسال گذشته ۳۴ درصد کاهش داده است.

مقایسه سهم بودجه عمرانی از کل منابع عمومی دولت نشان می‌دهد، اگر بودجه سال ۱۳۹۸ نبود، این بودجه رکورد کمترین سهم منابع عمرانی از کل را در بیست سال گذشته را به خود اختصاص می‌داد.

بنا بر تعریف سازمان برنامه‌وبودجه کشور، بودجه عمرانی آن بخش از هزینه‌های دولت است که خرج توسعه پروژه‌های زیرساختی نظیر ساخت راه، نیروگاه، پالایشگاه و سایر ملزومات توسعه می‌شود.

بیشترین رشد مستمر اقتصاد ایران در دهه هشتاد به ثبت رسیده است، جایی‌که بودجه عمرانی کشور به بیشترین میزان خود رسیده بود.

سال آینده بودجه عمرانی کشور ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۲.۲ درصد از منابع بودجه عمومی منهای منابع هدف‌مندی و نفت تخصیص‌یافته به نیروهای مسلح را به شامل می‌شود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا جان‌اف کندی زیرساخت‌های عمرانی را سنگ بنای توسعه اقتصاد دانسته و می‌گوید که «بدون پل‌ها، جاده‌ها و مدارس نمی‌توان آینده‌ای برای یک ملت ساخت».

کارشناس اقتصادی رحیم زارع معتقد است که دولت کارمندانی و بازنشستگانی دارد که ندادن حقوق و دستمزد آن‌ها به معنای بروز نارضایتی گسترده در جامعه است و آن‌ها باید پیش از بودجه عمرانی در اولویت باشند.

اما یک کارشناس اقتصادی مهدی هاشم‌زاده نظر دیگری دارد و می‌گوید که کاهش سهم بودجه عمرانی به معنای ذبح آینده کشور است و دولت‌ها نباید به بهانه کسری وظیفه اصلی خود را قربانی حقوق دستمزد کنند.

اتکا منابع مالی خارج از بودجه شامل اتکا به سرمایه مردمی، تامین مالی از نظام بانکی و همچنین استفاده از ظرفیت بورس در تامین مالی پروژه‌های عمرانی توصیه کمیته بودجه اندیشکده ماهد به دولت برای توسعه اقتصادی کشور علی‌رغم کسری بودجه است.

منبع :

ايسنا

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!