فانی لند‌

حضور فعال در بریکس فشارهای غرب علیه ایران را دفع کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای سیاسی و مالی از جمله بریکس به دفع طرح‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه ایران کمک می‌کند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، شانزدهمین نشست سران عضو بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، مصر، امارات و اتیوپی روز چهارشنبه در کازان روسیه آغاز شد.

کازان که در سواحل رودخانه ولگا واقع شده یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی، علمی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی روسیه است.

نشست بریکس ۲۰۲۴، اولین اجلاسی است که از زمان گسترش بریکس در ژانویه برگزار می‌شود و اکنون ایران، مصر، اتیوپی و امارات در این گروه حضور دارند.

ائتلاف بریکس، که هدف آن مقابله با نظم جهانی به رهبری غرب است، در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، اما به سرعت در حال گسترش است و اکنون کشورهای ایران، مصر، اتیوپی و امارات به آن اضافه شده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی افتتاحیه نشست بریکس در قالب محدود گفت: ما به دنبال تقویت اقتدار بریکس، افزایش نقش آن در امور جهانی و حل مشکلات فوری جهانی و منطقه‌ای بودیم. بریکس پاسخگوی بخش اصلی جامعه جهانی است و این سیاست در جهان کنونی مورد نیاز است. همه کشورهای بریکس به دنبال برابری حسن همجواری و احترام متقابل هستند.

هیات‌هایی از حدود ۳۶ کشور و ۶ سازمان بین‌المللی در این رویداد سه روزه حضور دارند.

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به عنوان عضو رسمی این گروه در این اجلاس حضور داشته و سخنرانی کرد.

کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و مالزی به طور رسمی درخواست عضویت در بریکس را داده‌اند و تعدادی از کشورهای دیگر نیز برای عضویت در این اتحادیه ابراز تمایل کرده‌اند.

مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۰ کشور عضو بریکس در حال حاضر حدود یک سوم کل جهان را تشکیل می‌دهد که جمعیت آنها تقریباً نیمی از کل جهان و تجارت آنها یک پنجم کل جهان را تشکیل می دهد.

حضور در بریکس می‌تواند به تامین منافع ملی ایران کمک کند

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بریکس جایگاه مهمی در سطح روابط بین‌الملل به لحاظ سیاسی و اقتصادی دارد و با توجه به این‌که هویت و ویژگی اصلی این گروه توسعه اقتصادی کشورهای عضو است، می‌تواند یک موقعیت مطلوب برای ایران فراهم کند. حضور در اجلاس‌های بریکس برای کشورمان ضروری و مهم است و می‌تواند به تامین منافع ملی کشور اعم از منافع سیاسی و اقتصادی کمک کند.

وی با اشاره به ملاقات‌های پزشکیان در حاشیه این نشست در کازان با سران کشورهای شرکت کننده اظهار کرد: این ملاقات‌ها، موقعیت بسیار مهم و بزرگی است که در شرایط کنونی منطقه و جهان پیش می‌آید و از آن‌ها می‌توان برای تحکیم روابط با این کشورها و نیز بهبود روابط دوجانبه استفاده کرد. از این نظر حضور آقای پزشکیان می‌تواند مثبت و مفید تلقی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره موقعیت بریکس در تعاملات سیاسی و اقتصادی جهان گفت: راه افتادن تشکل جدید البته که زمان می‌برد و بریکس شامل این مساله است. اغلب کشورهای عضو بریکس جزو کشورهای جنوب جهان محسوب می‌شوند و معادلات و بنیه اقتصادی‌شان تا حدود زیادی با یکدیگر مشابهت‌هایی دارد و نیاز است که برآوردهای جدیدی از ترکیب اقتصاد این کشورها به عمل آید تا مسیر توسعه و پیشرفت تسهیل شود. البته معتقدم بریکس و کشورهای عضو نباید تعاملات و همکاری‌شان با کشورهای غربی و اتحادیه‌های غربی را کم کنند و باید به سمتی بروند که تعاملات بریکس با اتحادیه‌های اروپایی و آمریکایی توسعه یابد. اینکه بریکس بخواهد با این گروه‌های و اتحادیه‌ها رقابت منفی داشته باشد عاقلانه نیست و آثار مثبتی ندارد.

حضور ایران در بریکس به دفع طرح‌ها و فشارها علیه ایران کمک می‌کند

زنگنه ادامه داد: عضویت ایران در بریکس در افزایش سطح مناسبات و تامین منافع ملی و منطقه‌ای بی‌تاثیر نیست و جایگاه ایران در منطقه و جهان را ارتقا می‌بخشد. عضویت و هم‌پیوستگی ایران در گروه‌هایی از جمله بریکس و شانگهای موجب می‌شود تا اگر کشورهای غربی تفکرات منفی یا طرح های غیرسازنده در منطقه و درباره ایران داشتند به راحتی قادر به این کار نباشند. وقتی می‌بینند این همه کشور با ایران همراه هستند و می توانند در مسائل اقتصادی و سیاسی کمک‌کننده جدی باشند، در سیاست‌هایشان تعلل خواهند کرد.

وی تاکید کرد که «موقعیت ایران با حضور در این سازمان‌ها متفاوت خواهد بود و با ترک یا عدم حضور جدی و قوی و برنامه نداشتن قطعا انزوای ایران را رقم می‌زنیم. در شرایط سخت فعلی و تحریم‌هایی که وجود دارد، باید ایران از فرصت حضور در گروه‌های و سازمان‌های منطقه استقبال کند و برای این حضور برنامه‌ریزی جدی داشته باشد. حضور ایران در این سازمان‌ها به دفع طرح‌ها و فشارها علیه ایران کمک می‌کند».

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: البته بلافاصله آثار مثبت حضور کشورمان در این بلوک خود را نشان نمی‌دهد و باید برای بهره‌مندی از نتایج آن صبور بود. بریکس از جمله مجموعه‌هایی است که به تازگی به عضوگیری جدید روی آورده است و در حال به روز شدن است و سعی دارد تا استانداردها و قوانین خود را متناسب با اعضای جدید به‌روز کند. بریکس در حال تبیین زمینه‌های جدید همکاری است تا به یک وضعیت مناسب‌تر برسد، از این رو باید برای بهره‌مندی از مزایای عضویت در این گروه صبور بود و تلاش کرد.

نباید خود را از سایر بلوک‌های اقتصادی دیگر کنار بکشیم

وی اظهار کرد که «عضویت در بریکس با توجه به مشکلات اقتصادی که این کشورها دارند و بهره‌مندی از ابزارهای مالی مشترک با اعضا از مهم‌ترین مزایایی است که دارد. به علاوه این گروه امیدوار است از همکاری مالی اعضا بتوانند از حاکمیت و هژمون دلار در معاملات مالی دنیا بکاهند».

زنگنه ضمن استقبال از عضویت ایران در بریکس تصریح کرد: عضویت در این گروه‌های منطقه‌ای نباید به این معنا باشد که از سایر معادلات سیاسی و مالی و بلوک‌های اقتصادی دیگر خود را کنار بکشیم بلکه باید حضور خود در بخش‌های دیگر را هم تسهیل کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!