فانی لند‌

درمانی اعجاب انگیز و خانگی برای دانه‌های قرمز خارش‌دار روی پوست + کشف علت آن!

اگر به دنبال بهترین درمان خانگی دانه های قرمز روی پوست هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

درمان خانگی دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش

یکی از مشکلات پوستی که می‌تواند افراد در موقیعت‌های مختلف را درگیر کند، ظاهر شدن دانه های قرمز پوستی است. این وضعیت ناخوشایند که اغلب با خارش همراه است می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در این مطلب از فانی لنددرمان خانگی دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش را شرح داده و علت آن را ارائه می‌کنیم.

همچنین بخوانید: بهترین پماد برای اگزمای پوستی

راش گرمایی

علت دانه های قرمز روی پوست

درست مانند آکنه، بثورات حرارتی زمانی رخ می دهد که منافذ پوست شما با عرق مسدود می شود، به خصوص پس از قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب در هوای بسیار مرطوب. در حین سفر به سطح پوست، عرق گاهی اوقات مسدود می شود و باعث ظاهر شدن برجستگی های قرمز کوچک می شود. ورزش شدید، کار سخت یا هر گونه فعالیت بدنی که باعث تعریق شدید شما شود، می تواند منجر به راش گرما شود. همچنین ممکن است برای کسانی که برای مدت طولانی در رختخواب هستند، به خصوص اگر تب دارند، اتفاق بیفتد.

درمان خانگی دانه های قرمز روی پوست ناشی از راش گرمایی

بثورات گرمایی یا عرق سوز مانند پوست قرمز شده با تاول های ریز به نظر می رسند و معمولاً در مناطقی که بیشتر عرق می کنید و مناطقی که احتمالاً پوست شما به چیزی ساییده می شود ظاهر می شود. این نواحی شامل ناحیه شرمگاهی، زیر بغل، یقه و سایر نواحی مستعد تعریق است. علائم آن شامل برجستگی های قرمز روی سطح پوست، برآمدگی های خارش دار و دردناک و هنگامی که پوست سرد می شود، کاهش می‌یابد.

بثورات ناشی از گرما معمولاً زمانی که بدن شما سرد می شود ناپدید می شوند. باید مطمئن شوید که ناحیه آسیب دیده خنک، خشک و عاری از سوزش است. حمام خنک یا حمام بلغور جو دوسر بگیرید، از کمپرس سرد استفاده کنید، لباس‌های گشاد بپوشید و از مرطوب‌کننده‌های غلیظ خودداری کنید.

چنین بثورات معمولاً مضر نیستند و خود به خود برطرف می شوند. با این حال، بی توجهی به آنها ممکن است منجر به عفونت ثانویه شود. برای تسکین پوست تحریک شده، پزشک ممکن است استفاده از لوسیون کالامین یا هر کرم موضعی دیگری را به شما توصیه کند. در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت همراه با بثورات یا ترشحات چرک از آن، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید: پماد هیدروکورتیزون برای قارچ پوستی

آبله مرغان

علت آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری ویروسی و یکی دیگر از علل ظاهر شدن دانه های قرمز خارش دار روی پوست است. با ابتلا به این بیماری تاول ها و لکه های کوچکی که در سراسر بدن ظاهر می شوند و باعث خارش زیادی می شوند.

درمان خانگی دانه های قرمز آبله مرغان

استراحت زیاد، استفاده از کمپرس سرد، حمام با آب سرد، استفاده از ژل الوئه ورا و … از روش های درمان خانگی دانه قرمز خارش دار پوستی است. داروهای مسکن (مانند استامینوفن) برای درمان ناراحتی و بتادین روی تاول ها برای جلوگیری از عفونت. هر دارویی باید طبق دستور مصرف شود، به ویژه زمانی که برای کودکان تجویز می شود.

سرخجه یا سرخک آلمانی

علت سرخک آلمانی

سرخجه یا سرخک آلمانی برجستگی های کوچک و کمی برجسته ایجاد می‌کند که باعث خارش می شود. آنها معمولاً از صورت و پشت گوش شروع می شوند، اما به سرعت در بدن پخش می شوند و حدود سه روز ادامه می یابند.

درمان خانگی دانه های قرمز سرخجه (سرخک آلمانی)

درمان خانگی شامل استفاده از شربت خاکشیر، شربت ترنجبین، عرق کاسنی و دم کرده گل گاو زبان است. درمان دارویی باید طبق دستور پزشک انجام شود که تا زمان رفع بیماری شما را تحت نظر خواهد داشت.

همچنین بخوانید: بهترین پماد برای سوزش واژن

عفونت فولیکول مو

علت دانه قرمز ناشی از فولیکول مو

فولیکولیت می تواند در هر قسمت از پوست دارای مو ظاهر شود و زمانی رخ می‌دهد که فولیکول های مو به دلیل مخمر، سایر قارچ ها یا باکتری ها ملتهب شوند. تراشیدن، پوشیدن لباس هایی که پوست را تحریک می کند، تعریق، چربی و آرایش همگی می توانند منجر به ایجاد این لکه های قرمز کوچک روی بدن شوند. نواحی معمولاً درگیر شامل پاها، بازوها، باسن، پشت و ناحیه ریش صورت است.

درمان خانگی دانه های قرمز خارش دار عفونت فولیکول مو (فولیکولیت)

اشکال خفیف این عارضه می توانند خود به خود در طی یک دوره دو هفته ای بهبود یابند که در طی آن می توان با کمپرس گرم آن را تسکین داد. با این حال، اشکال شدیدتر فولیکولیت را می توان با شامپوهای دارویی و/یا آنتی بیوتیک های تجویز شده درمان کرد.

کهیر

علت کهیر با دانه های قرمز خارش دار

کهیر کهیر نیز نامیده می شود، به صورت برجستگی ها یا پلاک های قرمز کم رنگی ظاهر می شود که متورم می شوند و اغلب به طور ناگهانی به عنوان یک واکنش آلرژیک به یک عامل تحریک کننده ظاهر می شوند. موارد مزمن می تواند ناشی از شرایطی مانند سرطان یا عفونت هپاتیت و همچنین استفاده از برخی داروها باشد.

درمان خانگی دانه های قرمز با خارش کهیر

کهیر با آزمایش آلرژی تشخیص داده می شود و پزشک معمولاً آنتی هیستامین ها را برای کمک به درمان علائم تجویز می کند. پوشیدن لباس های گشاد و استفاده از کمپرس خنک می تواند کمک کننده باشد.

همچنین بخوانید: بهترین زمان مصرف ویتامین سی جوشان برای پوست 

زونا

علت زونا با دانه های قرمز پوستی

زونا یک عفونت ویروسی است که زمانی رخ می دهد که ویروس آبله مرغان برای دومین بار در بدن ظاهر شود. این می تواند در هر قسمت از بدن به صورت جوش دردناکی ظاهر شود که ترشح می کند و در نهایت پوسته پوسته می شود.

درمان خانگی دانه های قرمز پوست با خارش زونا

درمان‌های زونا شامل کرم‌های موضعی است که التهاب را تسکین می‌دهد و همچنین از جوش شیرین و نشاسته ذرت برای خشک کردن زخم‌ها استفاده می‌کند. محلول Burow و آب لوله کشی گزینه های عالی برای تمیز کردن زخم پوسته شده و کاهش ترشح و التهاب هستند. استفاده از کمپرس یخ، حمام با نمک دریا، کمپرس بابونه، استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن آویشن، روغن درخت چای، روغن نعناع به تسکین خارش کمک می کند.

نیش پشه و حشرات

نیش پشه علت خارش پوستی و دانه های قرمز

برخی از بثورات ناشی از نیش حشرات از جمله پشه ها، عنکبوت ها، مورچه ها، کک ها، مگس ها و زنبورها هستند. به دنبال نیش حشره یک واکنش آلرژیک به شکل یک برآمدگی متورم و خارش دار است.

درمان دانه های قرمز پوستی خارش دار

در بیشتر موارد، بثورات ناشی از یک واکنش آلرژیک خفیف به نیش حشرات می تواند خود به خود از بین برود. استفاده از یخ، آلوئه ورا، سرکه، گیاه ریحان، آویشن و … روی محل خارش می‌تواند به تسکین آن کمک کند. با این حال، در صورت بروز واکنش شدیدتر، ممکن است لازم باشد به اورژانس یا پزشک عمومی خود سفر کنید. پزشک در این موارد یک کرم موضعی تجویز می کند.

همچنین بخوانید: خواص نشستن در جوشانده بومادران

سخن آخر

در این مطلب از فانی لندبرخی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش و علت آن را شرح دادیم. اما این لیست کاملی از علل بروز جوش ها و زخم های قرمز روی پوست نیست. بهتر است برای تشخیص دقیق تر با پزشک مشورت کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!