فانی لند‌

چرا باید سریال ترسناک From را تماشا کنیم؟

سریال «از جانبِ» یا همان From یکی از بزرگترین سورپرایزهای تلویزیونی در سال‌های اخیر است. جانشین معنوی «Lost»، که به لطف توزیع در HBO Max (امروز در مکس)، به سرعت جایگاه خود را در میان پربیننده‌ترین سریال‌های این پلتفرم تثبیت کرده است. سریال «From» برای طرفداران ژانرهای ترسناک و علمی تخیلی یک معمای واقعی است. بنابراین هر طرفدار مشتاق این چنین فضا‌هایی، نمی‌تواند نسبت به تئوری‌هایی که پیرامون داستان این سریال اتفاق می‌افتد مقاومت کند.

سریال From و فستیوال معماهای وحشتناک!

جامعه‌ای مرموز که در مکانی ناشناخته به دام افتاده‌اند، مبارزه برای بقا در مواجهه با موجودات تاریک و فقدان پاسخ به سوالات آزاردهنده؛ اینها تنها برخی از عناصری هستند که ساختار کلی این اثر مهیج/ترسناک جذاب را تشکیل می‌دهند. اما واقعاً در «From» چه اتفاقی می‌افتد؟ و چرا باید آن را تماشا کنیم؟!

اگر طرفدار سریال‌هایی هستید که به شما دلهره تزریق می‌کنند پس باید From را در لیست خود قرار بدهید. این سریال حال و هوایی مشابه با Yellowjackets دارد و همچنین می‌تواند Lost را به یادتان بیندازد. کارگردانی سریال برعهده‌ی جان گریفین بوده است و اشخاص نام‌داری وظیفه‌ی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته‌اند؛ مثلاً برادران روسو را که به‌خاطر همکاری در آثار مارول می‌شناسیم از اشخاص اصلی در پروسه‌ی تولید هستند.

سریال From این روز‌ها با فصل سوم به خانه مخاطبان بازگشته و دوباره فکر کردن به معما‌های مخوف آن داغ شده است. این داستان مملو از تعلیق‌، شخصی به نام بوید استیونز را دنبال می‌کند که از پیشکسوتان جنگ عراق است؛ او در اینجا لیدر اصلی شهری در آمریکاست که توسط موجودات شبگرد جنگلی مورد تهدید قرار گرفته. این سریال علمی تخیلی با مضامین ترسناک و رازآلود، چندین دلیل دارد که می‌بایست آن را تماشا کرد و باید به آن توجه بیشتری داشت. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا این دلایل را بررسی کنیم.

سریال From نمونه‌ای جذاب از تعلیق

مثل هر اثر تعلیق‌آمیز روانشناختی همواره باید یک خطر رازآلود تهدیدکننده‌ی شخصیت‌های اصلی باشد؛ مثلاً در سریال Lost می‌تواند موجودی مرموز باشد که هیچ چهره‌ای ندارد یا سریالی مثل Yellowjackets احتمال وجود یک موجود فیزیکی یا گروهی‌ست که با عناصر ماورا طبیعی در ارتباط هستند. در سریال From خطرِ موجود از هر دو نوع است و آن را می‌توان در جنگل احساس کرد؛ بدون آنکه اطلاعات زیادی از داستان بدهیم، اشاره می‌کنیم که تهدید موجود در سریال از نوع آدمیزاد است (با لبخندی گیرا و ظاهری مودب!)؛ اما وقتی که وارد خانه می‌شوند می‌توانند قربانیان خود را رسماً تیکه پاره کنند.

داستان سریال که پیش می‌رود، سوالات بیشتری پیش می‌آید؛ این موجودات چه هستند و ماهیت‌شان چیست؟ اما در فصل یک بیشتر درباره‌ی نوع تهدیدی که می‌توانند ایجاد کنند می‌بینیم و اینکه اگر آماده‌ی دفاع از خود با وضعیت آماده نباشید چه چیزی پیش خواهد آمد؟!

در فصل اول بیشتر به جنبه‌ی فیزیکی موجودی پرداخته می‌شود که در شب حمله می‌کند؛ حال آنکه وقتی به فصل دوم می‌رسیم بیشتر و بیشتر به وقایع و جنبه‌ی فراطبیعی این موجودات پرداخته می‌شود. اگر سریال Yellowjackets را خاطرتان باشد، در اینجا هم به همین ترتیب شاهد پروریدن داستان در فصل دوم From هستیم. در فصل سوم نیز، زمستان فرا می‌رسد، غذا کمیاب می شود و هیولاها بی رحمانه‌تر از گذشته مشغول شکار هستند.

شکلی که این موجودات شیطانی سرکوب می‌شوند شاید با عقل جور درنیاید، مثلاً چطور یک سنگ که روی آن سمبل وجود دارد می‌تواند سبب ترس آن‌ها شود؟ ولی اگر فرصت بدهید، با پرداختن به پیش‌زمینه‌ی شهر متوجه خواهید شد که قضایا از چه قرار است.

داستانی با چاشنی یک آزمایش ترسناک!

با کمی کاوش در داستان سریال From می‌توان آن را به یک آزمایش تشبیه کرد؛ و تئوری این آزمایش یکی از جذاب ترین تئوری هاست. بیایید تصور کنیم که کل شهر چیزی بیش از یک آزمایشگاه در فضای باز نیست و ساکنان آن خوکچه‌های هندی بی خبر هستند. چه کسی پشت این ماجراست؟ دولت؟ یا شاید این یک آزمایش اجتماعی است که توسط هوش مصنوعی پیشرفته انجام شده است که واکنش‌های انسان را مشاهده می‌کند.

این فرضیه پدیده‌های عجیبی را که شخصیت‌ها با آن مواجه می‌شوند، مانند تغییرات ناگهانی آب و هوا، ناتوانی در ترک شهر، و ظاهر شدن موجودات مرموز – فقط در شب را جذاب‌تر می‌کند. شاید ناظران این آزمایش بخواهند ببینند که مردم چگونه با ترس، مرگ و درگیری در یک جامعه بسته برخورد می‌کنند. جالب اینجاست که این ایده توسط جیم متیوز، یکی از شخصیت‌های سریال مطرح شده است. به گفته وی، وقایع عجیب و غریب ممکن است با دقت توسط شخصی طراحی شده باشد تا ساکنان را به حد توان خود برساند و محدودیت‌های عاطفی و روانی آنها را آزمایش کند.

اما به طور کلی در داستان این سریال بسیاری از نقوش آشنا وجود دارد، اما به طرز جالبی پردازش شده و با سبک رمان‌های ترسناک و هیجان‌انگیز استیون کینگ ترکیب شده است. همچنین یک عنصر بقا نزدیک به آنچه که در سریالی چون The Walking Dead دیده می‌شود نیز وجود دارد. و بالاتر از همه، راز‌های بدون جواب است. این راز‌ها فوق العاده اعتیاد آور، جذاب است و به شما اجازه نمی‌دهد که خودتان را از آنجا دور کنید.

سریال From در حد Lost است!

اگر به ارجاعات گفته شده توجه نکرده‌اید باید باز هم گفت که مقایسه‌ای مشخص می‌توان بین سریال Lost و سریال From داشت. نه تنها این آدم‌ها در جایی دورافتاده گیر کرده‌اند، بلکه یک نیروی رازآلود شیطانی هم به دنبال‌شان می‌باشد. با توجه به اینکه بعضی تهیه‌کنندگان سریال لاست مثل جنک بندر و جف پینکنر هم در اینجا حضور دارند، این مقایسه قابل توجیه است؛ حتی بازیگری که شخصیت هارولد پرینیو را هم بازی می‌کند برایمان به دلیل حضور در لاست آشناست (او در آنجا شخصیت مایکل داوسون را بازی می‌کرد).

در سریال From پرینیو کلانتر شهر است که تا به اینجا تنها راه مقابله با موجودات شب را یافته است و به شهروندان کمک کرده تا از خودشان محافظت کنند. این شخصیت در جدی نشان دادن وضعیت و خطری که در کمین است نقشی محوری دارد و با پرداختن به این تهدیدها باعث شده که تعلیق سریال بالا برود و ملموس به‌نظر برسد. یک‌سری تونل‌های زیرزمینی‌ هم وجود دارد که در کنار مکان‌های مخفی یادآور سریال Lost هستند.

در حالی که در Lost رمز و راز مکان شخصیت‌ها در نقطه‌ای در پس زمینه بود، در From سازندگان چشم از آن بر نمی‌دارند و انگیزه اصلی همچنان کشف راز این مکان است. ما در اینجا نه تنها موجودات عجیب و غریبی داریم که کمی زامبی هستند، کمی ارواح، کمی چیزی شبیه خون آشام ها، بلکه جدا از آن پدیده‌های ماوراء الطبیعه‌ای داریم که نمی‌توان آن‌ها را به وضوح توضیح داد.

سریال From در یک موقعیت مکانی دورافتاده قرار دارد

نکته‌ی اصلی این سریال وجود موجودات چهره‌خوارِ استخوان خردکن حاضر در طبیعتِ وحشی نیستند، بلکه خود آن مکان دورافتاده است که همه‌چیز پیرامونش شکل گرفته. به این دلیل که رازآلودگی سریال را مدیونش هستیم؛ مثلاً همانطور که در سریال Lost جزیره در محوریت آن قرار داشت و همانطور که طبیعت در Yellowjackets نقشی مهم ایفا می‌کرد. در سریال From این خود مکان است که سبب ایجاد کابوس می‌شود!

در دوازده اپیزود ابتدایی سریال قسمت‌هایی وجود دارد که اصلاً به موجودات شیطانی پرداخته نمی‌شود و راز مکانی که شخصیت‌ها در آن هستند مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. خود شهر از مردمی تشکیل شده است که با حادثه‌ای یکسان سر از آنجا درآورده‌اند؛ آن‌ها هنگام رانندگی یک تنه‌ی درخت سقوط کرده در جاده دیده‌اند و نقطه اشتراک‌شان این است.

چیز زیادی درباره‌ی موقعیت مکانی نمی‌دانیم؛ تنها چند نکته‌ی کوچک، مثلاً می‌دانیم که احتمالاً تنها برای چند دهه وجود داشته است و همچنین لزوماً جایی مشخص برای آن نمی‌توان در نظر گرفت؛ چرا که افرادی که به آنجا آمده‌اند از سراسر کشور حادثه‌ی درخت سقوط کرده را تجربه کرده‌اند. آیا با جهانی چند بُعدی روبرو هستیم؟ آیا ساکنان از نوعی سیاه چاله عبور کرده‌اند؟ همانند دیگر سریال‌های این مدلی می‌توان حدس‌های زیادی زد و مباحثه تمامی نخواهد داشت. چندین تئوری درباره‌ی اقلیم این مردم وجود دارد، همچنین ریشه‌ی پیدایش هیولاها مبهم است و زمانی که این مکان بوجود آمده ما را به پرسش وامی‌دارد.

با این حال، شهری که سریال From در آن جریان دارد نکته‌ی اصلی در جذابیتش می‌باشد. بدون اینکه قرار باشد چیز مهمی را اسپویل کنیم، می‌توان به صحنه‌ای اشاره کرد که گروهی با اتوبوس، شب‌ هنگام وارد آنجا می‌شوند. محلی‌های شهر باید این تهدید را به عنوان یک پیغام مرگ یا زندگی سریعاً مخابره کنند و این‌کار برای کسانی که تازه‌وارد هستند عجیب به‌نظر می‌رسد.

در همین صحنه می‌توان مشاهده کرد که چقدر در ستینگ این سریال غریب است! افرادی که وارد آنجا می‌شوند به اندازه‌ی بیننده شوک‌زده هستند و باید سریعاً خودشان را با این دنیای جدید مطابقت بدهند. شاید اصلاً به همین دلیل است که نام سریال From می‌باشد!

البته نمی‌توان رد کرد که هر چه در داستان این سریال می‌بینیم یک استعاره است. شاید سازندگان می‌خواستند به ما نشان دهند که هیولاهای واقعی همان‌هایی هستند که ما در درون خود حمل می‌کنیم؟ که بزرگترین چالش رویارویی با شیاطین درون است و شهر فقط صحنه‌ای برای این مبارزه داخلی است. هر کدام از این تئوری‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند، اما یک چیز مسلم است – «From» سریالی است که شما را به فکر و تحلیل وا می‌دارد. البته این یک سرگرمی برای بینندگان است، اما می‌تواند یک معمای فکری نیز باشد که به همان اندازه جذاب و ترسناک است. و این چیزی است که من در مورد این نوع تولیدات دوست دارم – فرصتی برای کنکاش در نظریه‌های مختلف و جستجو برای پاسخ‌هایی که ممکن است هرگز به وضوح توضیح داده نشوند.

آیا From در آزمون زمان مقاومت خواهد کرد؟

برای خیلی از مخاطبان، سریال‌هایی که در آنها جذابیت اصلی و هسته اصلی داستان معمایی جذاب است، بهترین چیزی است که این رسانه می‌تواند ارائه دهد. رمز و رازی که از قسمتی به قسمت دیگر توسعه می‌یابد و در عین حال، هر چه به فینال نزدیک‌تر می شود، بیشتر می‌آموزیم که رمز و راز چیست – این یک فرمول بسیار اعتیاد آور است که برای داستان های پخش شده در یک سریال تلویزیونی عالی است.

با این حال، این نوع سریال ها نیز پرخطر هستند و تم رازآلود نیز حاوی تله‌ها و خطرات بسیاری است. اما چرا؟ چون تمام این فرمول توسط سریال تلویزیونی Lost بازسازی شده است. این فرمول شامل موارد زیر است: در مورد به تاخیر انداختن پاسخ به طور نامحدود، چند برابر کردن معماهای جدید و توضیح کمتر و کمتر، که منجر به انباشته شدن موضوعاتی می‌شود که نمی‌توان آنها را بست؛ زیرا زمانی برای آن وجود ندارد و یا حتی فیلمنامه نویسان آنها را فراموش کرده‌اند.

ریسک بزرگ دیگر این است که معمولاً وقتی یک سازنده ایده عالی برای سریالی معمایی به ذهنش می‌رسد، به ندرت ایده خوب یا حتی واضحی برای حل آن دارد. و متاسفانه در این مرحله خیلی از مخاطبان این تصور را دارند که «From» کمی از این الگو پیروی می‌کند. در حالی که فصل اول خیلی‌ها را کاملا جذب کرد، فصل دوم همان افراد را بسیار پریشان کرد. اما چرا؟ چون سازندگان توضیح زیادی پیرامون معما‌ها ندادند، اما چند موضوع و پازل جدید اضافه کردند.

یک نگرانی مهم پیرامون این سریال اینجاست که نویسندگان به وضوح می‌خواهند این داستان برای مدت طولانی دوام بیاورد و گسترش این نوع پازل‌ها در طول فصل‌ها ایده خوبی نیست. با همه این تفاسیر From یکی از جذاب ترین سریال‌های سال‌های اخیر است. البته به نظر داستانی نسبتا ناشناخته است، اما اگر مضامین ترسناک معمایی را دوست دارید، نباید دیدن این سریال را از دست بدهید. به هر حال، اگر به دنبال یک سریال اعتیاد آور وحشیانه با هیجان و رمز و راز هستید، توجه شما را به From معطوف می کنم؛ چون ارزشش را دارد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!