فانی لند‌

اینتل در سال 2005 فرصت خرید انویدیا را داشت

بنابر گزارش نیویورک تایمز، اینتل در سال‌های گذشته یک فرصت طلایی را برای خرید کمپانی نوپای Nvidia از دست داد؛ شرکتی که حالا دومین کمپانی با ارزش جهان محسوب می‌شود.

 پل اوتلینی، مدیرعامل وقت اینتل، در سال 2005 به هیئت مدیره پیشنهاد کرد تا انویدیا را به ارزش 20 میلیارد دلار خریداری کنند. با این وجود مخالفت‌های داخلی باعث شد اوتلینی از پیگیری این پیشنهاد دست بکشد. حالا ارزش Nvidia به حدود 3.5 تریلیون دلار رسیده و این تصمیم از دست رفته، یکی از بزرگترین فرصت‌هایی بود که Intel به عنوان یکی از پیشروان فناوری از دست داد.

در همان زمان، برخی از مدیران اینتل پیش‌بینی می‌کردند که معماری چیپ‌های گرافیکی Nvidia ممکن است در آینده به‌ویژه در حوزه دیتاسنترها اهمیت زیادی پیدا کند. حالا که انویدیا به یکی از بزرگترین ارکان عرصه هوش مصنوعی تبدیل شده است، می‌فهمیم که این پیش‌بینی به چه اندازه درست بوده و می‌توان به عنوان یک نقطه‌ سرنوشت‌ساز در تاریخ فناوری ثبت کرد.

این آخرین باری نیست که Intel چنین فرصت‌هایی را از دست می‌دهد و اشتباهات آن‌ها تنها به Nvidia محدود نمی‌شود. اخیرا گزارش‌ها حاکی از آن منتشر شده که اینتل در سال 2018 از خرید 15 درصد سهام OpenAI، به ارزش 1 میلیارد دلار صرف نظر کرد. حالا که ارزش OpenAI به حدود 80 میلیارد دلار رسیده، این سرمایه‌گذاری می‌توانست برای اینتل بازگشتی 12 برابری به همراه داشته باشد.

با توجه به تحولات اخیر و وضعیت کنونی اینتل، به نظر می‌رسد که این شرکت در زمینه برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و استراتژی‌های کلان همچنان به چالش‌های خود ادامه می‌دهد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!