فانی لند‌

بهترین پردازنده برای بازی های 4K

پردازنده یکی از مهم‌ترین بخش‌های کامپیوتر برای درست کار کردن آن است. همچنین تاثیر بسیار زیادی بر روی اجرا بازی‌ها، مخصوصا بازی‌های 4K می‌گذارد. حتی اگر شما بهترین کارت گرافیک را داشته باشید، باید یک پردازنده قدرتمند انتخاب کنید تا بتوانید به صورت کامل از کارت گرافیک خود استفاده کنید. در این مقاله از ویجیاتو، قصد داریم تا به شما بهترین پردازنده برای بازی های 4K را معرفی کنیم.


چرا به یک پردازنده قوی برای اجرا بازی‌های 4K نیاز داریم؟

پردازنده شما باید بتواند مانند کارت گرافیک شما قدرتمند باشد زیرا وظیفه دارد تمام دستورات را در سراسر کامپیوتر پردازش کند. پردازش دستورات و نیاز‌های بازی نیز، بخشی از این ظیفه محسوب می‌شود. برای اینکه کامپیوتر شما به مشکل گلوگاه (Bottleneck) بر نخورد، باید پردازنده‌ای را انتخاب کنید که بتواند با سرعت مطلوب و کافی تمام دستورات لازم برای پردازش یک بازی با کیفیت 4K را مدیریت و اجرا کند.


Ryzen 9 7950X3D، بهترین پردازنده برای بازی 4K

این پردازنده دارای ۱۶ هسته Zen 4 است و نسل دوم فناوری 3D V-Cache را نیز دارد که حافظه کش این پردازنده در سطح ۳ به ۱۲۸ مگابایت می‌رسد. همین باعث می‌شود که این پردازنده سریع‌ترین پردازنده در زمینه گیمینگ در بازار باشد. در تست‌ها، پردازنده Ryzen 9 7950X3D نسبت به پردازنده پرچمدار اینتل، Intel Core i9 13900KS، می‌تواند ۱۴ درصد الی ۴۰ درصد عملکرد بهتری داشته باشد.

حافظه کش ۱۲۸ مگابایتی سطح ۳، قابلیتی خاص را برای این پردازنده فعال می‌کند. AMD Ryzen 9 7950X3D از فناوری پیشرفته ترشه‌های ۳ بعدی AMD معروف به 3D V-Cache استفاده می‌کند. این فناوری چیپست DRAM را در بالای پردازنده با استفاده از Hybrid bonding، بر روی یک دیگر قرار می‌دهد. این فناوری در نسل اول پردازنده‌های X3D، پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D نیز وجود دارد.

با این حال، به دلیل محدودیت‌هایی مرتبط با فناوری انباشته کردن چیپست‌های 3D بر روی پردازنده ایجاد می‌کند، AMD Ryzen 9 7950X3D ممکن است در برخی از برنامه‌ها به خوبی پردازنده‌های دیگر عمل نکند. البته ممکن است که افزایش قدرت در تمام بازی‌ها هم نیز اتفاق نیفتد. مهم است که قبل از خرید یک پردازنده، نکات مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید. اما با این حال، پردازنده AMD Ryzen 9 7350X3D سریع‌ترین پردازنده گیمینگ است.

سری پردازندهRyzen 9ریز معماریZen4مدل7950X3DسوکتAM5تعداد هسته۱۶ هستهتعداد رشته۳۲ رشتهسرعت پایه کلاک۴.۲ گیگاهرتزسرعت بوست کلاک۵.۷ گیگاهرتزگرافیک یکپارچهAMD Radeon Graphicsتوان مصرفی پردازنده۱۲۰ واتمقدار حافظه کش سطح دو۱۶ مگابایتمقدار حافظه کش سطح سه۱۲۸ مگابایت


Intel Core i9 13900K، بهترین پردازنده اینتلی برای بازی‌های 4K

پردازنده Intel i9 13900K، به شکل باورنکردنی قدرتمند است و می‌تواند به راحتی به رغبای خود غلبه کند. با ۲۴ هسته و ۳۲ رشته‌ای که دارد، می‌تواند به راحتی عملیات‌هایی که از یک هسته و یا چند هسته استفاده می‌کنند را انجام دهد. همین امر باعث می‌شود در بین قدرتمند‌ترین پردازنده‌ها در زمینه پردازش‌های چند هسته‌ای باشد.

پردازنده Intel Core i9 13900K مصرف برق پایه ۱۲۵ واتی دارد و می‌تواند تا ۲۵۳ وات نیز برسد. این سقف حرارتی نشان دهنده مصرف بسیار زیاده بر روی معماری Raptor Lake است. البته قدرت پردازنده i9 13900K افزایش چشمگیری نیز داشته است. نسل ۱۳ پردازنده‌های اینتل، پیشرفت ۱۵ درصدی در پردازش تک هسته‌ای و ۴۱ درصد در پردازش چند هسته‌ای داشته است.

این پیشرفت چشمگیر را می‌توان به راحتی در اجرای بازی‌های 4K شاهد بود. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که شما دیگر نیاز به خرید یک مادربر جدید ندارید و می‌توانید بدون خرید یک مادربرد جدید، از تمام قدرت این پردازنده استفاده کنید.

حافظه کش سطح ۲ این پردازنده، این بار دو برابر ظرفیت دارد و این به پردازنده این اجازه را می‌دهد که داده‌های بزرگ‌تر، سریع‌تر دسترسی داشته باشد. این باعث می‌شود که CPU بتواند به سرعت پردازش دستورات را انجام دهد، بدون اینکه ‌backlog ایجاد شود. با تمام این اوصاف، این پردازنده نقاط ضعفی نیز دارد. پردازنده Intel Core i9 13900K گرمای بسیار زیادی در زمان پردازش سنگین تولید می‌کند و کنترل آن ساده نیست.

سری پردازندهCore i9ریز معماریRaptor Lakeمدل13900KسوکتFCLGA1700تعداد هسته
(Cores)۸ هسته Performanceتعداد رشته‌ها (Threads)۳۲ رشتهفرکانس بوست (Top Boost Frequency)۵.۸ گیگاهرتزفرکانس پایه (Base Frequency)۳ گیگاهرتزگرافیک یکپارچهintel UHD Graphics 770فرکانس گرافیک یکپارچه۱.۶۵ گیگاهرتزنوع حافظه رم قابل پشتیبانیDDR5 – ۵۶۰۰
DDR4 – ۳۲۰۰حافظه کشکش اسمارت: ۳۶ مگابایتکش سطح دو۳۲ مگابایتتوان مصرفی (TDP)۱۲۵وات (پایه)
۲۵۳ وات (توربو)


Ryzen 9 7900X، بهترین پردازنده AMD برای بازی‌های 4K

پردازنده AMD Ryzen 9 7900X، قسمتی از جدید‌ترین معماری Zen 4 پردازنده‌های AMD‌ است و قدرت پردازنده‌های آن را به یک سطح دیگری می‌رساند. سوکت AM5 از رم DDR5 و PCIe Gen 5 را پشتیبانی می‌کند. همین باعث می‌شود که سری ۷۰۰۰ پردازنده‌های AMD بالاترین سرعت ممکن با فناوری‌های حال حاضر را داشته باشند.

این پردازنده دارای ۱۲ هسته و ۲۴ رشته است. Ryzen 9 7900X قدرت چند هسته‌ای زیادی را به شما ارائه می‌دهد. به همان اندازه نیز، قدرت پردازش تک هسته‌ای دارد. با سرعت بوست ۵.۶ گیگاهرتزی که این پردازنده دارد، AMD پیشرفت زیادی در افزایش قدرت پردازش تک هسته‌ای در پردازنده های خود ایجاد کند. این پردازنده به دلیل قدرتی که دارد می‌تواند به راحتی با پردازنده‌های اینتل مقایسه شود و برای اجرا بازی 4K‌ عالی است.

کش هسته‌های پردازنده‌های Ryzen که ریز معماری Zen 4 دارند، دو برابر است و الان هر پردازنده دارای ۱ مگابایت حافظه کش است. این به این معنی است که پردازنده‌ها می‌توانند داده‌های بیشتری را پردازش کنند و همین باعث افزایش سرعت پردازش آنها می‌شود.

البته میزان مصرف برقی که پردازنده Ryzen 9 7900X دارد نسبت به نسل پیشین خود بیشتر است. با مصرف پایه ۱۷۰ واتی و بوست ۲۳۰ واتی، پردازنده گرمای بیشتری تولید می‌کند. همانند Core i9 13900K که بسیار پر مصرف و داغ است. فناوری‌های خنک کننده جدید نیز با میزان مصرف و تولید گرمای پردازنده‌های جدید به طور کامل همگام نیستند.

سری پردازندهRyzen 9ریز معماریZen4مدل7900XسوکتAM5تعداد هسته۱۲ هستهتعداد رشته۲۴ رشتهسرعت پایه کلاک۴.۷ گیگاهرتزسرعت بوست کلاک۵.۶ گیگاهرتزگرافیک یکپارچهAMD Radeon Graphicsتوان مصرفی پردازنده۱۷۰ واتمقدار حافظه کش سطح دو۱۲ مگابایتمقدار حافظه کش سطح سه۶۴ مگابایت


Ryzen 7 5800X3D، مقرون به صرفه‌ترین پردازنده برای بازی‌های 4K

پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D، نشان دهنده یک شاهکار مهندسی است و توانست عناون بهترین پردازنده گیمینگ را از Core i9 12900K بگیرد. البته دلایلی وجود دارد که الان در بالا‌ترین قسمت لیست در کنار پردازنده‌های امروزی نیست. با ۸ هسته و ۱۶ رشته، در کنار حافظه کش ۹۶ مگابایتی که فناوری 3D V-Cache است، Ryzen 7 5800X3D یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گیمر‌ها است.

چیزی که پردازنده Ryzen 7 5800X3D را از بقیه پردازنده‌های موجود در بازار جدا می‌کند، استفاده از 3D V-Cache است. بر خلاف حافظه کش 2D سنتی در بقیه پردازنده‌ها، کش 3D با استفاده از فناوری سه بعدی به صورت عمودی روی یک دیگر قرار گرفته‌اند. همین باعث می‌شود که فضای بیشتر برای جای گیری بیشتر چیپست‌ها در محدوده مورد نظر وجود داشته باشد و حافظه کش بیشتری بدون کاهش سرعت در دسترس پردازنده باشد.

به همین علت پردازنده Ryzen 7 5800X3D‌ می‌تواند حافظه کش ۹۶ مگابایتی در سطح ۳ داشته باشد و سرعت کلی دسترسی آن به ۲ ترابایت در ثانیه برسد. این پردازنده سرعت هسته کمتری نسبت به هم رده‌های خود دارد. سرعت پایه هسته این پردازنده ۳.۴ گیگاهرتز است و در حالت بوست به ۴.۵ گیگاهرتز می‌رسد. این اتفاق به دلیل است که در این نسل از پردازنده، حافظه 3D V-Cache در سرعت بالای هسته‌ها ناپایدار‌تر می‌شود.

متاسفانه این به این معنی است که پردازنده Ryzen 7 5800X3D نمی‌تواند به خوبی از پس فعالیت‌های تک هسته‌ای و یا WorkStation بر بیاید. همچنین از اورکلاک کردن نیز پشتیبانی نمی‌کند. اما برای بازی این پردازنده، یک CPU تمام عیار است.

در حالی که فناوری‌های جدید مزیت‌های مهمی را در فعالیت‌های مربوط به گیمینگ در اختیار شما قرار می‌دهند، ممکن است در تمام سناریو‌ها به کمک شما نیاید و در همه شرایط به نفع شما عمل نکند.

سری پردازندهRyzen 7ریز معماریZen3مدل5800X3DسوکتAM5تعداد هسته۸ هستهتعداد رشته۱۶ رشتهسرعت پایه کلاک۳.۴ گیگاهرتزسرعت بوست کلاک۴.۵ گیگاهرتزگرافیک یکپارچهبدون پردازنده گرافیکیتوان مصرفی پردازنده۱۰۵ واتمقدار حافظه کش سطح دو۴ مگابایتمقدار حافظه کش سطح سه۹۶ مگابایت


Intel Core i9 12900K، بهترین پردازنده نسل ۱۲ اینتل برای بازی‌های 4K

پردازنده Intel Core i9 12900K، پرچمداره نسل ۱۲ اینتل است که یکی از بهترین پردازنده‌ها برای اجرای بازی‌های 4K است. i9 12900K، نسخه پیشرفته تر از پردازنده نسل قبلی خودش، i9 11900K‌ است. اما این پردازنده با معماری جدید‌تر Alder Lake ساخته شده است که نسبت به Rocket Lake جدید‌تر است. بر خلاف بازخوردی که 11900K دریافت کرد، پردازنده 12900K نظر بسیاری از منتقدان را جلب کرد با اینکه گران‌تر بود.

گرچه پردازنده Core i9 12900K مصرف برق بیشتر از ۱۲۵ وات نسبت به پردازنده هم رده AMD‌ خود دارد و می‌تواند قدرت زیادی را در اختیار شما قرار دهد. اما کسانی که این پردازنده را خریده‌اند باید برای این پردازنده مادربرد خود را به یک مادربرد با سوکت FCLGA 1700 ارتقا دهند. پردازنده Core i9 12900K، دارای ۱۶ هسته و ۲۴ رشته است و آن را به یک گزینه مناسب برای مولتی تسکینگ (Multitasking) و گیمینگ تبدیل می‌‌کند.

اینتل با پیشرفت‌ها و سرمایه گذاری‌هایی که در معماری Alder Lake بر روی مجموعه پردازنده‌های این معماری انجام داد منجر به بهبود پردازنده‌های خود در همه زمینه‌ها شد. اینتل با عرضه پردازنده های نسل ۱۲ خود، دوباره توانست عنوان بهترین پردازنده در اجرای بازی‌های 4K از آن خود کند. اما نکته قابل توجه، قدرت مولتی تسکینگ و قدرت پردازش پردازنده Core i9 12900K‌ است که با Ryzen 5900X رقابت می‌کند.

پردازنده Core i9 1200K، قابلیت اورکلاک کردن نیز دارد که باعث افزایش چشمگیر قدرت پردازشی تک هسته‌ای می‌شود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این پردازنده تبدیل به یک CPU بسیار مطلوب برای اجرای بازی‌های 4K‌ شود.

سری پردازندهCore i9ریز معماریAlder Lakeمدل12900KسوکتFCLGA1700تعداد هسته
(Cores)۸ هسته Performanceتعداد رشته‌ها (Threads)۲۴ رشتهفرکانس بوست (Top Boost Frequency)۵.۲ گیگاهرتزفرکانس پایه (Base Frequency)۳.۲ گیگاهرتزگرافیک یکپارچهintel UHD Graphics 770فرکانس گرافیک یکپارچه۱.۵۵ گیگاهرتزنوع حافظه رم قابل پشتیبانیDDR5 – ۴۸۰۰
DDR4 – ۳۲۰۰حافظه کشکش اسمارت: ۳۰ مگابایتکش سطح دو۱۴ مگابایتتوان مصرفی (TDP)۱۲۵وات (پایه)
۲۴۱ وات (توربو)


چه موارد را در زمان خرید یک پردازنده برای اجرای بازی 4K باید در نظر گرفت؟

وقتی شما قصد دارید که یک پردازنده مناسب برای اجرای بازی‌های 4K‌ تهیه کنید، باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک تجربه مناسب و روان در بازی کردن داشته باشید. همچنین در مقاله پردازش‌های سنگین پردازنده، می‌توانید با کار‌هایی که بیشترین فشار را به پردازنده می‌آورند آشنا شوید.

سرعت کلاک هسته پردازنده

از مهم‌ترین ویژگی‌های پردازنده برای اجرای بازی‌ها به صورت 4K، سرعت کلاک مناسب برای پردازنده است. سرعت کلاک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت بارگذاری بازی شود و این نکته در اجرای بازی‌های 4K بسیار مهم است. در این زمان پردازنده شما باید قدرت و توان پردازش تصاویر با رزولوشن بالا را داشته باشد تا بتواند به درستی در کنار کارت گرافیک شما کار کند.

تعداد هسته و رشته پردازنده

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم، در نظر داشتن تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازنده است. هر چه تعداد هسته و رشته پردازنده بیشتر باشد، قدرت آن در انجام فعالیت‌های سنگین‌تر و Multitasking بیشتر می‌شود. همین باعث می‌شود پردازنده بتواند به راحتی چندین برنامه مختلف را اجرا کند و بدون اینکه مشکلی داشته باشد از پس محاسابت آنها بر بیاید.

حافظه کش

از دیگر مواردی که باید در نظر داشته باشید، مقدار حافظه کش پردازنده است. هر چه مقدار حافظه کش پردازنده بیشتر باشد، می‌تواند داده‌های پر تکرار بیشتری را در آن ذخیره کند. این ویژگی باعث افزایش سرعت بارگذاری و عملکرد پردازنده می‌شود. در واقع، مقدار حافظه کش بیشتر، مدت زمانی را که پردازنده باید صرف رسیدن به داده‌های پر کاربرد کند کمتر می‌کند و باعث روان‌تر شدن تجربه گیمینگ شما می‌شود.

معماری پردازنده

نوعی معماری که برای ساخت پردازنده استفاده می‌شود نیز مهم است. برای مثال، معماری حال حاضر پرازنده‌های اینتل Raptor Lake نام دارد. در حالی که معماری پردازنده‌های AMD، با نام Zen 5 شناخته می‌شوند. هر معماری نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. برای همین مهم است که بدانید کدام یک از این معماری‌ها می‌تواند نیاز‌های گیمینگ شما را به طور کامل بر طرف کند.

معمولا، آخرین معماری، بهترین معماری است که با جدید‌ترین فناوری‌ها، رم‌های بهتر و سوکت پردازنده جدید عرضه می‌شود. برای مثال، شما نمی‌توانید یک پردازنده Zen 4 را بر روی یک مادربرد AM4 نصب کنید. مادربرد شما باید حتما سوکت AM5 داشته باشد که هزینه بیشتری نیز نسبت به یک مادربرد AM4 دارد.

سوکت پردازنده

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای زمانی است که یک پردازنده برای اجرای بازی‌های 4K‌ در نظر دارید، سوکت پردازنده است. در واقع تعیین کننده قابلیت سازگاری بین پردازنده و مادربرد است. پردازنده‌های متفاوت از سوکت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند تا بتوانند به مادربرد متصل شوند. تمام مادربرد‌های نیز با تمام پردازنده‌ها قابل استفاده نیستند. انتخاب یک پردازنده که با مادربرد سازگار نباشد می‌تواند باعث یک سیستم شود غیر قابل کارکرد باشد.

مصرف برق پردازنده

در آخر، میزان سقف حرارتی پردازنده نیز باید مد نظر شما باشد. TDP در واقع میزان نیاز به برق پردازنده برای استفاده از تمام قدرت خود را نشان می‌دهد. هر چقدر میزان این عدد بالاتر باشد، جریان بیشتری نیاز دارد و به موازات آن گرمای بیشتری نیز تولید می‌کند. زمانی که یک پردازنده بیش از حد داغ شود، نمی‌تواند به درستی کار کند.

این اتفاق باعث کاهش قدرت پردازنده می‌شود که در اجرای بازی‌های 4K بسیار مهم است. اجرای بازی‌های 4K نیاز به قدرت زیادی دارد و شما برای این کار به تمام قدرت پردازنده خود نیاز دارید تا بتوانید تصاویری با کیفیت بالا دریافت کنید.


آیا تجربه 4K بازی‌ها ارزشش را دارد؟

اینکه آیا تجربه بازی‌ها به صورت 4K‌ ارزش دارد یا خیر، بستگی به شما و سلیقه‌تان دارد. بازی‌های 4K، رزولوشن بسیار بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و این باعث می‌شود که تصاویر و گرافیک، وضوح و دقت بیشتری داشته باشند. البته برای اینکه بتوانید به طور کامل تمام ویژگی‌های بازی‌های 4K را تجربه کنید، شما نیاز به یک صحفه نمایش و کامپیوتر که قابلیت پخش تصاویر 4K را داشته باشد نیز دارید که بسیار گران قیمت خواهند بود.

علاوه بر این، تمام بازی‌های برای اجرا در رزولوشن 4K‌ بهینه نشده‌اند. بعضی بازی‌ها حتی ممکن است با قوی‌ترین سخت‌افزار‌ها نیز در هنگام اجرا به صورت 4K‌ دچار مشکل شوند. در آخر اما، تفاوتی که بین تصاویر 4K و دیگر رزولوشن‌ها وجود دارد بسیار زیاد است که تمام هزینه‌ها را منطقی می‌کند. در نهایت اینکه تجربه بازی‌ها به صورت 4K ارزش دارد یا خیر، به سلیقه شما، بودجه و بازی‌هایی که قصد تجربه آنها را دارید بستگی دارد.


بهترین پردازنده‌ای که می‌توانید برای اجرای بازی‌های 4K‌ انتخاب کنید

زمانی که شما قصد دارید برای اجرای بازی‌های 4K یک پردازنده انتخاب کنید، باید ویژگی‌هایی مانند: سرعت کلاک، تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، میزان حافظه کش پردازنده، معماری و میزان مصرف برق را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن تمام این ویژگی‌ها، می‌توانید مطمئن شوید که یک پردازنده‌ای را تهیه کرده‌اید که از پس اجرای بازی‌های 4K بر می‌آید و می‌تواند تجربه روانی از بازی را در اختیار شما قرار دهد.

هر زمانی که کیفیت و رزولوشن تصویر افزایش پیدا کند، کارت گرافیک نیز باید محاسبات بیشتری را برای ساخت محیط گرافیکی انجام دهد و هر چقدر مقدار این محاسبات بیشتر شود، دستوراتی که کارت گرافیک شما به پردازنده برای محاسبه ارسال می‌کند بیشتر می‌شود. برای همین نیاز به یک پردازنده قدرتمند دارید.

پردازنده Ryzen 9 7950X3D، بهترین پردازنده برای اجرا بازی‌ها به صورت 4K است. این پردازنده ۱۶ هسته و ۳۲ رشته دارد و بهترین پردازنده برای اجرای بازی‌های 4K است.

شما در زمان خرید باید به سرعت کلاک، تعداد هسته‌ها و رشته‌ها و حافظه کش آن دقت کنید تا بتوانید یک پردازنده مناسب با نیاز‌های خود تهیه کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!