فانی لند‌

خدمات حمل و نقل عمومی؛ صدرنشین تورم مهر ماه

به گزارش تجارت نیوز،

نگاهی به آخرین داده‌های مرکز آمار ایران درباره شاخص قیمت مصرف‌کننده مهر ماه از جهش قابل توجه تورم حمل و نقل عمومی، به‌ویژه در بخش خدمات، حکایت دارد. 

خدمات حمل و نقل عمومی؛ رکورددار تورم 

تورم سالانه خدمات حمل و نقل عمومی در مهر ماه شاخص 55.4 واحد درصد را نشان می‌دهد و در محاسبات نقطه به نقطه عدد 53.6 واحد درصد ایستاده است.

این ارقام بدان معناست که خدمات حمل و نقل عمومی در 12 ماه منتهی به پایان مهر 1403 (سالانه) و همچنین در مقایسه با مهر سال گذشته (نقطه‌ای) بیش از هر کالا و خدمت دیگری رشد قیمت پیدا کرده است.

البته در محاسبات 30 روزه مهر ماه تورم این بخش چندان نجومی نبود و شاخص 1.6 درصد را به ثبت رساند. 

به نظر می‌رسد بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از نیمه دوم سال و به تبع آن افزایش تقاضا برای دریافت خدمات حمل و نقل عمومی در رکوردشکنی تورم خدمات حمل و نقل عمومی در مهر ماه بی‌تاثیر نیست. 

در کنار افزایش تقاضا، مشکلات عرضه این خدمات نیز مشکلاتی در حمل و نقل عمومی کشور ایجاد کرده است.

آن‌طور که پیش از این پیروز حناچی، شهردار اسبق تهران، به تجارت‌نیوز اعلام کرد، «فقط شهر تهران در بخش اتوبوسرانی به هفت هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که حتی نیمی از آن فعال نیست. از این میزان نیز 1500 دستگاه مختص بخش خصوصی است که قرارداد عمده آنها در مراحل پایانی خود قرار دارد.».

این شرایط در بخش ناوگان ریلی و تاکسیرانی نیز حاکم است و آنها نیز اوضاع چندان بهتری نسبت به ناوگان اتوبوسرانی کشور ندارند. 

تورم ماهانه حامل‌های انرژی بالای 5 درصد 

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شده بخش آموزش با عبور از شاخص 16.8 واحد درصد، تورم عجیبی را در طول 30 روز بر جا گذارد. با این حال گروه «آب، برق و سوخت» هم که به‌ عنوان حامل‌های انرژی شناخته می‌شود با ثبت تورم 5.3 واحد درصد رشد قابل توجهی در این ماه داشته است. 

ریشه شکل‌گیری چنین شاخصی به سیاست‌های دولت چهاردهم بازمی‌گردد که در شروع پاییز چراغ سبز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نشان داد تا این اقلام که به شکل دستوری قیمت‌گذاری می‌شوند پس از مدت‌ها تغییر نرخ را تجربه کنند و حالا نمود آن در محاسبات تورمی مرکز آمار ایران مشخص شود. 

برای مطالعه بیشتر لبنیات و تخم مرغ رکورددار گرانی مواد غذایی در مهر را بخوانید. 

به اشتراک گذاری

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!