فانی لند‌

سکه‌های ضرب ۱۴۰۳، حباب غیرمنطقی سکه را می‌شکند

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تاکید کرد بخش قابل توجه قیمت سکه، حباب است که مردم باید حتما قبل از ورود به این بازار به آن توجه داشته و مراقب این موضوع باشند. درواقع حبابی که در بازار سکه وجود دارد، غیرمنطقی است که سعی می‌شود با توجه به عرضه‌های بانک مرکزی و عرضه سکه‌های با ضرب سال۱۴۰۳ این حباب کاهش یابد.

به گزارش تجارت نیوز،

 سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: حراج‌های مرکز مبادله از این پس سه‌روز در هفته و در روز‌های زوج برگزار خواهد شد. به گزارش ایبنا،‌ اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار کرد: حراج‌های سکه در مرکز مبادله شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کند؛ به‌طوری‌که ما از هفته جاری سه روز در هفته (روز‌های زوج) حراج سکه در مرکز مبادله خواهیم داشت. او ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی، عرضه یک میلیون قطعه انواع سکه در حراج‌های مرکز مبادله آغاز خواهد شد. البته با توجه به استقبالی که از حراج‌های مرکز مبادله شده است، امیدواریم همچنان به خوبی پاسخگوی متقاضیان سکه باشیم.

 

بالسینی افزود: نکته مهم بعدی بحث سکه‌های با ضرب سال۱۴۰۳ است که وعده آن داده شده بود و به‌زودی حراج آن در مرکز مبادله آغاز می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. مسلما مجموعه این اتفاقات کمک خواهد کرد تا حباب غیرمنطقی سکه تا حد زیادی کاهش یابد و خوشبختانه با توجه به آمار و اطلاعاتی که در اختیار داریم این کاهش قیمت به‌طور جدی اکنون آغاز شده است. او با تاکید بر اینکه بازار سکه هم اکنون با ریسک بالایی همراه است، گفت: بخش قابل توجه قیمت سکه، حباب است که مردم باید حتما قبل از ورود به این بازار به آن توجه داشته و مراقب این موضوع باشند. درواقع حبابی که در بازار سکه وجود دارد، غیرمنطقی است که سعی می‌شود با توجه به عرضه‌های بانک مرکزی و عرضه سکه‌های با ضرب سال۱۴۰۳ این حباب کاهش یابد.

بالسینی به اختلاف قیمت بین سکه‌های امامی و بهار آزادی اشاره کرد و گفت: این اختلاف قیمت مدت‌هاست وجود دارد که مطمئنا عرضه سکه‌های به ضرب سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ کمک خواهد کرد این تفاوت غیر منطقی قیمت کمتر شود. همان‌طور که می‌دانید سکه با یک ضرب مشخص و عیار یکسان از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود. این سکه‌ها از نظر وزن و گرم هم تفاوتی با هم ندارد لذا این تفاوت قیمت سکه‌های امامی و بهار آزادی با عرضه سکه‌های سال۱۴۰۳ به مرور کاهش خواهد یافت. او گفت: حراج‌های سکه در مرکز مبادله بستر بسیار امنی برای متقاضیان است که با توجه به تحولات اخیر انتظار بر کاهش حباب سکه وجود دارد؛ در نتیجه امیدوارم مردم نیز به این موضوع دقت کافی داشته باشند.

۷۰ درصد متقاضیان برنده حراج سکه شدند

بیست‌وششمین حراج سکه طلا در حالی با تخصیص ۴۰۳۳ قطعه انواع سکه طلا به پایان رسید که کل ثبت سفارش سکه، ۵۷۲۸ قطعه بوده است.  به گزارش مرکز مبادله ایران، براساس این آمارها به ۷۰درصد ثبت سفارش‌ها، سکه تخصیص داده شده است. بیست و ششمین حراج سکه طلا روز شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار شد و از مجموع ۲۳۶۳ قطعه ربع‌سکه ثبت سفارش‌شده، ۱۷۷۸ قطعه با میانگین قیمت ۱۶میلیون و ۴۳۳هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد. همچنین، از مجموع ۹۷۸قطعه نیم‌سکه ثبت سفارش‌شده، ۵۹۲قطعه با میانگین قیمت ۲۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد.

در حراج تمام سکه نیز ۲۳۸۷ قطعه سکه ثبت سفارش شد که ۱۶۶۳ قطعه با میانگین قیمت ۴۸میلیون و ۴۲۱هزار تومان تخصیص داده شد. بدیهی است، در بین متقاضیان افرادی بالاتر و افرادی پایین‌تر از این قیمت‌ها، قیمت پیشنهادی اعلام کرده و به آنها تخصیص داده شده است. این گزارش حاکی است، از ۱۳اسفندماه۱۴۰۲ تاکنون، ۲۶حراج از طریق سامانه معاملات سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار شده است که طی این حراج‌ها، در مجموع ۳۹۷هزار و ۹۲۱قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این حجم تخصیص ۲۱۱هزار و ۷۸۸قطعه، نیم‌سکه ۷۵هزار و ۶۵۳قطعه و تمام‌سکه ۱۱۰هزار و ۴۸۰قطعه است.

متقاضیان برای دریافت سکه، به جدول زمانی تحویل سکه توجه داشته باشند. زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا از ۱۴آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا ۲۱آبان ماه ادامه خواهد داشت. طی این دوره فقط هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت می‌شود. هزینه تحویل ۳۰هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود. اشخاصی که طی بازه زمانی ۲۲ تا ۲۹آبان‌ماه برای دریافت سکه اقدام کنند، علاوه بر هزینه تحویل، باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کنند. هزینه انبارداری سکه طلا ۵۰هزار تومان در هر روز به ازای هر سکه خواهد بود و به شعبه بانک عامل پرداخت می‌شود. این هزینه شامل روزهای تعطیل نیز خواهد بود. در صورتی که اشخاص در بازه زمانی تحویل سکه اقدام به دریافت سکه نکنند، معامله فسخ و پس از اعلام بانک عامل وجه معامله پس از کسر کارمزد خرید و سایر هزینه‌های عملیاتی به کیف پول خریدار عودت داده می‌شود؛ در صورت انفساخ معامله به‌دلیل عدم مراجعه خریدار به شعبه انتخاب‌شده در سامانه برای دریافت سکه طلا در مهلت مقرر، خریدار به مدت ۱۸۰روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع می‌شود.

 

منبع :

دنیای اقتصاد

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!