فانی لند‌

مکمل کلاژن بخوریم یا نه؟

راهنماتو-کلاژن این روزها به همه چیز افزوه می‌شود؛ از محصولات مراقبت پوستی بگیرید تا قهوه صبحگاهی. کلاژن پروتئینی است که در پوست، مو، ناخن، استخوان‌ها و عضلات یافت می‌شود و گفته می‌شود که به بهبود قابلیت ارتجاعی و حجم پوست کمک می‌کند.

به گزارش راهنماتو، فرایند طبیعی پیری، آسیب ناشی از آفتاب و عواملی مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی می‌توانند سطح کلاژن ما را کاهش دهند. به همین دلیل است که کلاژن به شکل نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها، که معمولاً از حیوانات به‌دست می‌آیند، بسیار محبوب شده است.

با این حال، همچنان شک و تردیدهایی در مورد اثربخشی مکمل‌های کلاژن وجود دارد. لورا داولینگ، داروسازی که در حوزه سلامت زنان تخصص دارد، به یک مطالعه از سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند که «شواهد بسیار خوبی در حمایت از استفاده از مکمل‌های خوراکی کلاژن برای بهبود سلامت پوست ارائه داده است.»

 اما دکتر یانیس آلکساندریدس، پزشک زیبایی، می‌گوید: «مکمل‌های کلاژن برای بهبود کیفیت پوست ثابت نشده‌اند. تحقیقات بیشتری لازم است تا اثربخشی آن‌ها را تأیید کنیم.»

اما به کدام توصیه باید اعتماد کنیم؟

خبرنگار گادرین، آنیتا بهاگوانتداس، شخصاً دست به امتحان اثرات کلاژن زده است. او می‌گوید: «من چند ماهی است که کلاژن مصرف می‌کنم و هنوز تغییری در پوست یا موهایم مشاهده نکرده‌ام.»

 اما داولینگ می‌گوید: «افراد به داروخانه مراجعه می‌کنند و محصولات کلاژن می‌خرند، زیرا خودشان حس می‌کنند که پوست‌شان انعطاف‌پذیرتر و خشکی آن کم‌تر شده است.»

بهاگوانتداس می‌گوید: «شاید برای اطمینان مصرف آن‌ را چند دوره دیگر ادامه دهم.»

 کلاژن بی‌خطر است؟

 داولینگ می‌گوید: «عوارض جانبی اصلی که ممکن است با مصرف کلاژن تجربه کنید، مشکلات گوارشی است، اما به طور کلی تحمل مکمل‌های کلاژن بالاست.»

به‌طور کلی، مصرف کلاژن به شرطی که از منابع معتبر تهیه شود و در مقدار توصیه‌شده مصرف گردد، بی‌خطر است و می‌تواند در کنار رژیم غذایی و مراقبت‌های پوستی، به سلامت پوست و مو کمک کند. اگر دنبال راه‌های طبیعی‌تری هستید، غذاهایی مانند آب قلم، ماهی و سفیده تخم‌مرغ حاوی کلاژن هستند و می‌توانند به افزایش سطح کلاژن در بدن کمک کنند.

 

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!