فانی لند‌

انتقاد انبوه‌سازان از مالیات تفاوت بهای زمین

شرکت های انبوه‌ساز به عدم توقف دریافت مالیات تفاوت بهای زمین گلایه کردند.

به گزارش تجارت نیوز،

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، خواستار توقف دریافت مالیات تفاوت بهای زمین از سازندگان مسکن از رئیس سازمان امور مالیاتی شد.

فرشید پورحاجت در نامه ای خطاب به محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد: ساخت مسکن از تکالیف مصرح در قانون اساسی است که به لحاظ ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با چند صد نوع فعالیت صنفی تولیدی، توزیعی، خدماتی و… به عنوان پیشران اقتصادی از آن ذکر می‌شود. برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن همواره از برنامه‌های کلان دولت بوده که توسط انبوه‌سازان مسکن و ساختمان و سازندگان خرد تولید می‌شود.

از آنجا که فرآیند تولید و اخذ مجوزها بطور متوسط مستلزم 3 سال زمان بوده و وجود قوانین و مقررات اجرایی نیز دارای تفاسیر و برداشت‌های مختلف است به نظر می‌رسد اصلاح شرایط موجود و بهبود فضای کسب و کار فعالان بخش خصوصی تولیدکننده مسکن و ساختمان دارای اهمیت فراوان باشد.

با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات در بخش مسکن و بویژه مواد 64 و 77 قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شد بجای مالیات مقطوع بخش مسکن، مالیات عملکرد از درآمد ساخت مسکن مطالبه شود و بر اساس آئین‌نامه تبصره 5 ماده 77، بهای زمین از درآمد فروش انبوه‌ سازان خارج و درآمد ساخت مشمول مالیات شود.

با توجه به اینکه نرخ‌های تعیین‌شده در کمیسیون‌های تقویم املاک با قیمت‌های روز تفاوت چشمگیری دارد، مأموران مالیاتی عملاً مالیات تفاوت بهای زمین را به عنوان مالیات ساخت از انبوه‌سازان مطالبه کردند که مورد اعتراض تمام انبوه‌سازان است.

در همین راستا، دادنامه سوم مهر هیات عمومی دیوان عدالت اداری رأی به ابطال ماده 12 آئین‌نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم داد اما کماکان حوزه‌های مالیاتی با تفسیرهای مختلف برگه‌های مالیاتی خلاف واقع جهت سازندگان انبوه مسکن صادر می‌کنند.

بنابراین درخواست می شود دستور توقف عملیات اجرایی جهت انبوه‌سازان صادر و ضمن بررسی و بحث و تبادل نظر پیرامون قانون فوق با حضور کارشناسان و نمایندگان کانون سراسری انبوه‌سازان، اشکالات و موانع برطرف شود. 

 

منبع :

بورس پرس

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!