فانی لند‌

آیا رمان‌های سری اساسینز کرید ارزش خواندن دارند؟ 

اساسینز کرید یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تاریخی دنیای ویدیو گیم است. اگرچه که یوبی‌سافت به عنوان ناشر و سازنده همواره به این موضوع اشاره کرده که این سری قصد ندارد تا تعریف دقیق وقایع تاریخ باشد و برداشتی کاملا تازه از این دوران دارد، اما طرفداران همیشه این اثر را با توجه به فضای تاریخی که دارد دنبال می‌کنند. این سری همیشه به بازی‌های ویدیویی متکی نبوده و کتاب‌های زیادی هم از این سری وجود دارد که در این مطلب قرار است به معرفی آن‌ها بپردازیم. با ویجیاتو همراه باشید.

سری اول کتاب‌های اساسینز کرید؛ روایت دقیق داستان این‌بار با کتاب

اولین کتاب سری اساسینز کرید با نام رنسانس (Renaissance) همزمان با انتشار نسخه دوم بازی در سال 2009 منتشر شد. این کتاب روایت دقیق داستان Assassins Creed 2 این‌بار در قالب یک کتاب بود و نویسنده آن آنتون گیل بود که البته با نام مستعار الیور باودن (Oliver Bowden) کتاب را منتشر کرده و احتمالا ترجمه‌های فارسی این کتاب را با همین نام پیدا کنید. این کتاب به طور کامل داستان اتزیو آدیتوره را شرح می‌داد و ماجراهای او را به طور دقیق و مانند بازی روایت می‌کرد. تنها تفاوت این است که توصیف احساسات شخصیت‌های داستان و محیط از بازی بیشتر است. نکته‌ای که درباره این کتاب‌ها وجود دارد، حذف کامل داستان دزموند مایلز یا بهتر بگویم حذف داستان مدرن اساسینز کرید است و این کتاب‌ها فقط به بخش تاریخی بازی‌ها می‌پردازند.

این روند تقریبا با کتاب‌های پیمان برادری (Brotherhood) ادامه یافت و دقیقا داستان بازی Assassins Creed Brotherhood با روایت نویسنده در کتاب تعریف شد. البته تفاوتی که در اینجا وجود داشت این بود که داستان‌های کوتاهی از فاصله زمانی سال‌های 1503 تا 1507 که در بازی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود، در کتاب تعریف می‌شود. با این حال کلیت کتاب باز هم به همان اتفاقات بازی خلاصه می‌شود و مو به موی ماجرای اتزیو و نبردش با سزار بورجا در کتاب نیز روایت می‌شود.

شاید تا اینجا با خودتان گفته باشید «پس ماجرای الطائر چه شد؟». اندرو هولمز (که او هم با نام مستعار الیور باودن کتاب را منتشر کرد) در کتاب سوم به نام نهضت مخفی (The Secret Crusade) به ماجرای الطائر پرداخت. داستان این کتاب اتفاقات بازی اول و بازی فرعی Bloodlines را پوشش داد و یکی از نکات جذاب آن، تعریف بخشی از داستان از دید نیکولو پولو، گردشگر مشهور ایتالیایی و پدر مارکو پولو است. 

کتاب چهارم Revelations نام دارد که داستان بازی با همین نام را روایت می‌کند و در انتشارات فارسی با نام مکاشفات شناخته می‌شود. این کتاب همانند بازی به ماجراهای اتزیو در میان‌سالی و در شهر قسطنطنیه و ادامه ماجرای الطائر و فرزندان او می‌پردازد. نکته‌ای که درباره این کتاب وجود دارد، تعریف بخش پایانی داستان اتزیو است که در قالب انیمیشن Embers به نمایش درآمد و روزهای پایانی زندگی اتزیو را روایت می‌کند.

سری دوم کتاب‌ها؛ تعریف داستان‌های شنیده نشده

از این نقطه به بعد کتاب‌ها رویکردی متفاوت را پیش گرفتند. کتاب فراموش شده (Forsaken) همزمان با بازی Assassins Creed 3 منتشر شد اما برداشتی مستقیم از اتفاقات بازی نبود. شروع ماجراهای کتاب از دوران کودکی هیثم کنوی است و ماجرای حمله به عمارت کنوی و کشتن ادوارد کنوی را هم شامل می‌شود. همچنین نوع روایت داستان هم از سوم شخص به اول شخص تغییر پیدا کرده و کل ماجرای بازی سوم از دید هیثم تعریف می‌شود و تنها بخشی از داستان از دید کانر روایت شده است.

در کتاب چهارم به نام پرچم سیاه (Black Flag) این رویکرد ادامه پیدا کرد. داستان این کتاب به چند سال قبل از اتفاقات بازی Black Flag برمی‌گردد و جاه‌طلبی‌های ادوارد کنوی برای تبدیل شدن به یک دزد دریایی قهار را تعریف می‌کند. بعدها داستان کتاب به اتفاقات بازی می‌رسد و پس از تعریف آن، به قصه بازگشت ادوارد به انگلیس پرداخته می‌شود. این داستان هم به مانند کتاب قبلی، از دید ادوارد کنوی روایت می‌شود. 

کتاب پنجم با اسم وحدت (Unity) اتفاقات بازی یونیتی را از دید شخصیت‌های الیز و آرنو روایت می‌کند. این کتاب فرم روایی متفاوتی را پیش می‌گیرد و کاملا شامل دو خط داستانی می‌شود و بخش زیادی از کتاب از دید کاراکتر الیز روایت می‌شود که حضور کم‌رنگی در بازی داشت.

سری سوم کتاب‌ها؛ مسیری مستقل

 کتاب ششم با نام دنیای تبهکاران (Underworld) کاملا داستان خودش را از بازی مستقل می‌کند و حول محور شخصیت هنری گرین قرار دارد. اینکه او چگونه مسیرش به اساسین‌ها رسید و چگونه قبل از وقایع بازی سیندیکیت، به یکی از مهم‌ترین اعضای فرقه در شهر لندن تبدیل شد. بخش انتهایی کتاب هم وقایع بازی را از دید هنری و ایوی فرای روایت می‌کند. کتاب‌ ریشه‌ها – سوگند صحرا (Origins – Desert Oath) این مسیر را ادامه داد و پیش‌زمینه‌ای برای بازی Assassins Creed Origins بود. این کتاب داستان بایک جوان را روایت می‌کرد که توسط پدرش راهنمایی شده و در مسیر اساسین‌ها قرار گرفته است. 

کتاب بعدی باز هم رویه‌ی متفاوتی را پیش گرفت. از آنجا که بازی Assassins Creed Odyssey روندی نقش‌آفرینی را پیش گرفته بود و داستان براساس انتخاب‌های بازیکن پیش می‌رفت، کتاب اودیسه (Odyssey) یکی از مسیرهایی که ممکن بود در طول بازی اتفاق بیفتد را روایت کرد. همچنین لازم است اشاره کنیم که این کتاب، شخصیت کاساندرا را محور قصه قرار داده بود و قصه‌ی اودیسه را از دید این شخصیت روایت می‌کرد. سال 2020 همین روند برای کتاب اساسینز کرید والهالا جلو رفت اما در سال 2023 کتاب Daughter of No One برای نسخه میراژ منتشر شد و داستان کاراکتر روشن و ماجراجویی‌های او در قلعه الموت را تعریف می‌کرد و در حقیقت این کتاب هم پیش‌زمینه‌ای برای بازی بود.

از سال 2019 به بعد یک سری کتاب جدید هم با نام The Ming Storm آغاز شد که به گفته خود نویسنده (یان لیشنگ) به خط اصلی ارتباطی ندارد و قرار است تا داستان Chronicles: China را در چند جلد روایت کند.

درباره نویسنده

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم، نویسنده سری اول کتاب‌ها، آنتون گیل است که با نام اولیور باودن کتاب‌ها را منتشر کرد. اینکه چرا این کتاب‌ها با نامی مستعار منتشر نشده دلیل قطعی ندارد، اما فرضیه‌هایی وجود دارد حاکی از آنکه اولویر باودن، یکی از کارمندان اداره آبسترگو است که مشاهدات خود از تاریخ را به صورت کتاب منتشر کرده است. آنتون گیل جوایز زیادی برای کتاب The Journey Back From Hell دریافت کرد و از طرفی دیگر علاقه زیادی به بازی‌های ویدیویی داشت و شیفته فضای تاریخی سری اساسینز کرید شد. او تصمیم گرفت تا با یوبی‌سافت برای نوشتن رمان‌هایی براساس بازی همکاری کند و ماجراجویی‌های اتزیو و الطائر را به صورت کتاب روایت کرد.

پس از او مسئولیت نوشتن رمان‌های اساسینز کرید به اندرو هولمز سپرده شد و او هم نویسندگی این کتاب‌ها را با نام مستعار اولویر باودن منتشر کرد. کتاب‌های فراموش شده تا سوگند صحرا به قلم اندرو هولمز نوشته شد و از این کتاب به بعد، نویسنده‌های مختلف مشغول به کار شدند. کتاب اودیسه توسط گوردن دوهرتی (Gordon Doherty)، کتاب والهالا توسط متیو جی. کربی (Matthew J. Kirby) و کتاب Daughter of No One توسط ماریا لوییس (Maria Lewis) نوشته شده است.

آیا کتاب‌ها برای طرفداران اساسینز کرید جذاب است؟

اگر از طرفداران پر و پا قرص بازی‌های اساسینز کرید هستید، خواندن کتاب‌ها می‌تواند دید تازه‌ای به شما نسبت به خود بازی بدهد. همچنین اگر به دنبال تقویت زبان انگلیسی خود هستید، خواندن ترجمه فارسی کتاب و در ادامه تجربه بازی می‌تواند تجربه خوبی برایتان رقم بزند. کتاب اصلی هم به درستی و به شکلی جذاب اتفاقات را روایت می‌کند و در کل می‌توانم بگویم که کتاب‌ها برای طرفداران سری اساسینز کرید انتخاب جذابی‌ست. برای کسانی هم که قادر به تجربه بازی‌های اساسینز کرید نیستند یا به طور کلی به بازی‌های ویدیویی علاقه ندارند، خواندن این کتاب‌ها می‌تواند پیشنهاد جذابی باشد. 

مخاطبان این کتاب‌ها اغلب افراد نوجوان هستند. از آنجا که شخصیت‌های تاریخی مثل ماکیاولی و داوینچی هم در کتاب‌ها حضور دارند، خواندن داستان برای افراد غیر آشنا با فضای اساسینز کرید هم می‌تواند جذاب باشد.

درباره سری دوم و سوم کتاب‌ها، خواندن داستان‌های جدید در یک قالب متفاوت اتفاق جذابی‌ست. اگر دوست دارید تا اتفاقات بازی را به شکل کتاب بخوانید، سری اول کتاب‌ها به طور کامل به همین شکل داستان‌ها را روایت می‌کند. اما سری دوم و سوم در صورتی جذاب‌تر می‌شود که بازی‌ها را تجربه کنید و در کنار آن با خواندن کتاب‌ها، از لایه‌های بیشتر داستانی باخبر شوید. 

اگرچه که برخی از آثار مثل Underworld چندان خط روایی جذابی رو پیش نمی‌گیرند، کتابی مثل وحد داستان مستقل شنیدنی را روایت می‌کند. در کل می‌توانم بگویم قشر نوجوانی که به مسائل تاریخی علاقه دارند و سررشته‌ای در دنیای ویدیو گیم و سری اساسینز کرید دارند، این سری رمان‌ها می‌تواند انتخاب جذابی باشد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!