اتحادیه اروپا متا را بهدلیل عدمشفافیت در ارائه سرویسهای خود تهدید کرد
اتحادیه اروپا تا ابتدای سپتامبر به متا فرصت تغییر داد.
به گزارش تجارتنیوز، اتحادیه اروپا میگوید به متا اطلاع داده است که مدل «پرداخت یا رضایت» (Pay or Consent) برای سرویسهای فیسبوک و اینستاگرام ممکن است قوانین حمایت از مصرفکنندگان را نقض کند. تعاونی حمایت از مصرفکنندگان (CPC) اتحادیه اروپا میگوید این شرکت تا اول سپتامبر 2024 فرصت دارد تغییراتی در مدل «گمراهکننده» و «گیجکننده» خود پیشنهاد دهد، در غیر این صورت با جریمههای مالی مواجه میشود.
به گزارش سایت رسمی «کمیسیون اروپا»، مدل «پرداخت یا رضایت» متا که سال گذشته معرفی شد، به کاربران امکان میدهد برای استفاده از فیسبوک و اینستاگرام بدون مشاهده تبلیغات، ماهانه 12.99 یورو بپردازند یا اجازه دهند این شرکت دادههای شخصی آنها را جمعآوری کند و از آن برای ارائه تبلیغات شخصیسازیشده استفاده کند. اتحادیه اروپا استفاده از دادههای شخصی کاربران را نقض حریم خصوصی میداند؛ همچنین قبلاً جداگانه متا را به تخطی از قانون بازارهای دیجیتال بهواسطه مدل کسبوکار این شرکت متهم و بابت نقض GDPR آن کمپانی را جریمه کرده بود.
دلیل زیر ذرهبین قرارگرفتن متا در اتحادیه اروپا
رگولاتور CPC که تحقیقاتش را پس از شکایت گروههای نظارت بر مصرفکنندگان آغاز کرد، ادعا میکند متا از واژههای دوپهلو برای توضیح نحوه عملکرد هر دو نسخه پولی و رایگان فیسبوک و اینستاگرام استفاده میکند. این نهاد میگوید «رایگان» خواندن نسخههای بدون آگهی فیسبوک و اینستاگرام گمراهکننده است؛ زیرا همچنان کاربران را ملزم میکند با ارائه دادههایشان برای تبلیغات هدفمند موافقت کنند.
«دیدیه ریندرز»، کمیسر عدالت اتحادیه اروپا، میگوید مشتریان نباید به این فکر کنند که درصورت پرداخت اشتراک تبلیغاتی مشاهده نخواهند کرد، یا باوجود اینکه شرکت از دادههای شخصی آنها سود میبرد، استفاد از این پلتفرمها رایگان است. او افزود شرکتها باید درمورد نحوه استفاده از دادههای کاربران شفاف باشند.
«مت پولارد»، سخنگوی متا، در دفاع از شرکت خود گفت: «اشتراکها طبق مقررات اروپا و بهعنوان جایگزینی برای تبلیغات، مدل تجاری تثبیتشدهای در بسیاری از صنایع هستند.»
CPC متا را به رفتارهای غیرمنصفانه تجاری متهم میکند. جریمه متا میتواند تا پرداخت 4 درصد از درآمد سالانهاش در کشورهای اتحادیه اروپا باشد.
منبع :
دیجیاتو