«اقتصاد تئاتر ایران» وضعیت مطلوبی ندارد/ حضور «سلبریتی» در یک اثر نمایشی میتواند «تضمینکننده فروش» باشد! – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: «علیرضا معروفی» کارگردان یکی از نمایشهای حاضر در بخش مسابقه ی تئاتر صحنه ای جشنواره فجر با بیان این مطلب که اقتصاد تئاتر ایران وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: در شرایط کنونی، حضور یک سلبریتی یا چهره مشهور در یک اثر نمایشی میتواند تضمینکننده فروش آن باشد، حتی اگر کیفیت هنری اثر پایین باشد.
«علیرضا معروفی» کارگردان نمایش «دیفن هیدرامین» که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز حضور دارد در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن انتقاد نسبت به اوضاع اقتصاد تئاتر در خصوص ورود سلبریتی ها به این عرصه بیان کرد: اقتصاد تئاتر ایران وضعیت مطلوبی ندارد. در شرایط کنونی، حضور یک سلبریتی یا چهره مشهور در یک اثر نمایشی میتواند تضمینکننده فروش آن باشد، حتی اگر کیفیت هنری اثر پایین باشد.
وی افزود: این وضعیت نشان میدهد که مخاطب بیشتر برای دیدن چهرهها به سالنها میآید تا برای تئاتر. البته، حضور سلبریتی در تئاتر، در صورتی که به درستی انجام شود و تمرکز بر کیفیت اثر باشد، میتواند به رشد این هنر کمک کند. اما استفاده ابزاری از چهرهها برای فروش آثار، باعث کاهش ارزش و کیفیت هنری میشود.
این هنرمند عرصه تئاتر در انتقاد نسبت به سالن داری خصوصی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات بزرگ تئاتر، رفتار سالنداران خصوصی است که نگاهشان بیشتر تجاری است تا فرهنگی. البته من مدیریت ایرانشهر و تئاتر شهر را از این قاعده مستثنی میدانم اما برای سالن های خصوصی، موضوع اصلی این است که اثر چقدر فروش خواهد داشت، نه کیفیت هنری آن. این رویکرد، گروههای هنری را تحت فشار قرار میدهد و بسیاری از آثار ارزشمند به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینهها، فرصت اجرا پیدا نمیکنند.
معروفی با بیان این مطلب که با وجود این، تئاترهای خوب میتوانند موفق باشند، چه با حضور سلبریتی و چه بدون آن. تصریح نمود: نمونههایی مانند هیدن نشان دادهاند که کیفیت و محتوای قوی، عامل اصلی موفقیت است. اما نباید فراموش کرد که عادت دادن مخاطب به دیدن چهرههای مشهور روی صحنه، در درازمدت به تئاتر آسیب میزند. این روند از سالها پیش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت، حضور سلبریتی در تئاتر فینفسه ایرادی ندارد. حتی بسیاری از چهرههای مشهور از همین صحنهها به سینما معرفی شدهاند. مسئله اصلی، نحوه و هدف استفاده از این چهرههاست. باید فضایی ایجاد شود که هم سلبریتیها و هم تئاتر در کنار هم رشد کنند، نه اینکه صرفاً به ابزاری برای فروش تبدیل شوند.
کارگردان نمایش دیفن هیدرامین در پایان این گفت و گو به نقش جشنواره تئاتر فجر در تبلیغ عمومی این هنر برای اقشار مختلف عامه پرداخت و خاطرنشان کرد: جشنواره فجر، به نوعی ویترین تئاتر ایران است که از تنوع فراوانی برخوردار است. این تنوع، از آثار مختلف هنرمندان در سبکها و موضوعات متفاوت گرفته تا حضور گروههای شهرستانی با فرهنگهای گوناگون، مخاطب را به دیدن این ویترین ترغیب میکند. مثلاً ممکن است مخاطب ابتدا نمایشی از مهرداد کوروشنیا درباره فروید ببیند و سپس به تماشای اثری از محمد برهمنی با موضوعی متفاوت بنشیند. چنین تنوعی فرصت آشنایی با جنبههای متنوع هنر تئاتر را برای مخاطبان فراهم میکند.
شایان ذکر است که چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از سوم تا دوازدهم بهمن در دو بخش صحنهای و خیابانی به دبیری خیرالله تقیانی پور در گوشه و کنار پایتخت برگزار خواهد شد.