السوردز دیسی چیست؟
بسیاری از کاراکترهای کمیک بوکی برای دهههاست که در این صنعت به دست آفرینندگان گوناگون مورد استفاده قرار گرفتهاند. هر کدام از رویدادها و خطوط داستانی مربوط به این شخصیتها ویژگیهای مخصوص به خودی دارند که باعث میشود شماری از آنها با تعدادی دیگر همخوانی نداشته باشند. یکی از راههای چارهی دیسی برای گذر از چنین چالشی پایهگذاری السوردز بود. اگر با السوردز دیسی آشنایی ندارید و نمیدانید چگونه چنین پدیدهای به روایت داستانهای گستردهتر و بیشتر از کاراکترهای کمیکهای دیسی کمک میکند، در این نوشتار با آن آشنا خواهید شد.
السوردز چیست؟
السوردز یکی از ایمپرینتهای دیسیست که شخصیتهای این انتشارات را در محیطها و حالوهوای تازه قرار میدهد. داستانهای السوردز بیرون از پیوستگی دیسی روی میدهند تا نویسندهها و نگارگران بتوانند سویههای متفاوتی را مورد کندوکاو قرار دهند. برای نمونه، بتمن قرن نوزدهم که به شکار جک ریپر میپردازد یا جاستیس لیگی که از ژاپن فئودال پاسداری میکنند.
این روش نهتنها میگذارد تا آفرینندگان آزمایشات خود را با کاراکترهای سرشناس دیسی انجام دهند بلکه برای خوانندگان یک نقطهی آغاز مناسب پدید میآورد. از آن جایی که کمیکهای السوردز بیرون از پیوستگی سنتی قرار دارند، نیازی نیست تا چیزی از گذشتهی دیسی برای خواندن آنها بدانید.
البته همهی داستانهای دیسی از جهانهای موازی زیر چتر السوردز قرار نمیگیرند. هر چند اگر از نگاه فنی به این موضوع بنگریم، تفاوت خاصی بین یک داستان السوردز و هر کدام از داستانهایی که در یکی از جهانهای موازی دیسی رخ میدهند وجود ندارد.
نخستین داستان السوردز چه بود؟
چندین پاسخ برای این پرسش وجود دارد. دیسی عملاً از ایدهی داستانهای بیرون از پیوستگی از شمارهی ۱۹ کمیک Superman در سال ۱۹۴۲ بهره برد. در این شماره ماجرایی با نام Superman, Matinee Idol روایت میشود که در آن کلارک و لوئیس به سالن نمایشی میروند تا یک قسمت از سری کارتون سوپرمن فلایشر را تماشا کنند.
این ماجرا، آشکارا مزاحآمیز بود و قرار نبود در پیوستگی بنیادین باشد. هر چند که دیسی داستانهایی را نیز منتشر کرده بود که در آن ماجراجوییهای این کاراکتر در رویا رخ میدادند اما این اولین مورد واضحی بود که روایتش بخشی از کنون به شمار نمیآمد. با بازچاپ در سال ۱۹۶۶ و شمارهی ۱۸۳ کمیک Superman به این ماجرا به عنوان نخستین «داستان خیالی» دیسی مورد اشاره قرار گرفت.
داستانهای خیالی زمینهساز السوردز شد. در طی دورهی نقرهای، دیسی داستانهای خیالی گوناگونی را منتشر کرد که در آن وضعیت فراگیر شخصیتها دچار دگرگونیهای دور از انتظاری میشد. یکی از برجستهترینهایشان مربوط به سال ۱۹۶۳ و شمارهی ۱۶۲ کمیک Superman میشد که The Amazing Story of Superman-Red and Superman-Blue نام داشت. در این داستان، مرد پولادین تبدیل به دو قهرمان سوا از هم شد که منجر به حل شدن بسیاری از مشکلات سوپرمن بود.
همهچیز در سال ۱۹۸۹ و با کمیک Batman: Gotham by Gaslight تغییر یافت. این وان-شات شوالیهی تاریکی را در دوران ویکتوریایی قرار داد تا با جک ریپر رویارویی داشته باشد. موفقیت Batman: Gotham by Gaslight باعث شد تا دیسی برای پایهگذاری ایمپرینت السوردز الهام بگیرد. وقتی که این کمیک دوباره عرضه شد، این بار برچسب السوردز خورده بود تا عملاً اولین عنوان از این ایمپرینت به شمار آید. نخستین کمیکی که لوگوی السوردز روی آن خورد نیز Batman: Holy Terror نام داشت که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. این رمان گرافیکی شامل بروس وینی میشد که به عنوان کشیش در یک آمریکای متفاوت زندگی میکرد.
برجستهترین داستانهای السوردز دیسی
تعدادی از شناختهشدهترین داستانهای کمیکهای دیسی از دل ایمپرینت السوردز بیرون آمدهاند. در این بخشِ نوشتار به شماری از آنها اشاره میکنیم.
Kingdom Come از مارک وید و الکس راس: یک آینده در جهانی موازی که شامل برجستهترین نگارگریهای الکس راس است. این کمیک نه تنها یکی از بهترین آثار السوردز محسوب میشود بلکه میتوان یکی از برترین کمیکهایی که دیسی تا کنون منتشر کرده است به شمار آید.
Justice League: The Nail از آلن دیویس و مارک فارمر: یک میخ به چه اندازه میتوانست دنیای دیسی را دگرگون کند؟ اگر آن میخ باعث پنچر شدن ماشین جاناتان و مارتا کنت میشد تا نتوانند سفینهی کال-ال نوزاد را بیابند مایهی دگرگونی بزرگی میبود. حالا که دههها از چنین رویدادی گذشته است، دیگر سوپرمنی در دنیای دیسی وجود ندارد.
Superman: Red Son از مارک میلر، دیو جانسون و کیلیان پلانکت: با یک گام پیشتر برداشتن، Superman: Red Son میپرسد چه میشد اگر سفینهی کال-ال در اوکراین دوران شوروی فرود میآمد و در جایگاه قهرمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بزرگ میشد.
The Golden Age از جیمز رابینسون و پاول اسمیت: یک بازنگری از قهرمانان دوران طلایی دیسی. این داستان به اندازهای به محبوبیت رسید که المانهایی از آن به پیوستگی بنیادین راه یافت.
Superman: Speeding Bullets از جی. ام. دیمتیس و ادواردو بارتو: چه میشد اگر کال-ال نوزاد توسط توماس و مارتا وین پیدا میشد؟
همان گونه که میبینید، تغییر سرگذشت سوپرمن و محل فرود سفینهاش در دوران نوزادی یکی از ایدههای محبوب در السوردز به شمار میآید.
السوردز بیرون از دنیای کمیکها
اگر از هواداران سریالهای دیسی باشید، شاید اپیزود Elseworlds را از کراساوور سال ۲۰۱۸ اروورس به یاد آورید. در طی این کراساوور، یکی از روانپزشکان آرکهام با اسم جان دیگان از کتاب سرنوشت استفاده کرد تا راستینگی را بازنویسی کند. بدین گونه، دنیا زیرورو شد.مثلاً الیور کوئین تواناییهای فلش را به دست آورد. این قسمت کراساووری در دنیای اروورس کنون به حساب میآید، پس عملاً یک داستان السوردز نیست. هر چند چون دیگان دنیا را به راستی دگرگون ساخت، عنوان اپیزود چندان هم دور از واقعیت نیست.
در همین حال، جیمز گان و پیتر سفرن رهبری دنیای آثار تازهی اقتباسی از کمیکهای دیسی با نام دیسی یونیورس را بر دوش دارند. این دو، دنیایی را گسترش میدهند که فیلمها، سریالها، بازیهای ویدیویی و دیگر مدیومها را در خود جای دادهاند. ولی دیگر آثار اقتباسی دیسی همانند جوکر واکین فینیکس، سریال Harley Quinn و دنیای بتمن مت ریوز کجا قرار میگیرند؟
بر اساس گفتههای سفرن و گان، هر پروژهای از دیسی که بیرون از جهان تازهی آنها قرار داشته باشد برچسب السوردز خواهد خورد. به این ترتیب، کمک بزرگی به تماشاچیان در از هم تمیز دادن روایتها بدون گیج شدن خواهد شد. همچنین به لطف السوردز، محتوای رسانهای فراوانتری از دیسی قابل ساخت است تا هواداران ماجراهای بیشتر با تمهای گوناگون را تجربه کنند.