فانی لند‌

بازی Ghost of Yotei از لحاظ تاریخی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

بالاخره انتظارها به پایان رسید و مشخص شد که استودیو بازی‌سازی ساکرپانچ، پس از کار روی بازی گوست آو سوشیما روی چه عنوانی کار کرده است. بازی Ghost of Yotei، ساخته جدید این استودیو خواهد بود که در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد و در طول این مطلب، با هم به بررسی یافته‌های خود از تریلر و اطلاعاتمان از بازی خواهیم پرداخت. با ویجیاتو در ادامه همراه باشید.

اطلاعات اولیه از Ghost of Yotei

بازی گوست آو یوتئی یک عنوان اکشن و ماجراجویی است که شما را در نقش جنگجویی به نام آتسو (Atsu) قرار می‌دهد. داستان بازی حدود ۳۲۹ سال پس از گوست آو سوشیما، یعنی سال ۱۶۰۳ در جریان قرار دارد. بازی در جزیره هوکایدو و نزدیکی کوه یوتئی در جریان خواهد بود. به گفته سازندگان بازی، این عنوان سعی خواهد داشت تا انتخابات بسیاری را پیش روی بازیکن گذاشته تا داستان یوتئی را پیش ببرد. هنوز تاریخ انتشار دقیقی از این عنوان در دست نیست و با توجه به اولین تریلر منتشر شده از سوی سازندگان در رویداد استیت آو پلی پلی‌استیشن در ماه مهر، قرار است تا در سال ۲۰۲۵ آن را تجربه کنیم.

ویژگی‌های محیطی جزیره هوکایدو و کوه یوتئی

هوکایدو شمالی‌ترین جزیره ژاپن بوده که دومین جزیره بزرگ ان نیز محسوب می‌شود. این جزیره از تنوع محیطی بسیاری برخوردار است و می‌توان دشت‌ها، کوه‌های آتشفشانی، کشت‌زارها و مناطق ساحلی زیبا و البته خطرناکی را در این جزیره پیدا کرد. از آنجا که این جزیره، شمالی‌ترین بخش ژاپن بوده و در نزدیکی روسیه قرار دارد، زمستان‌های خشک و بسیار سردی دارد و از همین رو، موجوداتی که در شرایط آب و هوایی سرد زندگی می‌کنند، در این منطقه به وفور یافت می‌شوند که نمونه آن، گرگی است که در طول تریلر در کنار آتسو دیدیم.

کوه Yōtei که در گذشته با نام کوه Ezo (نام قدیمی جزیره هوکایدو) نیز شناخته می‌شد، در شهرستان شیربیشی در جنوب غرب این جزیره قرار دارد. یوتئی در واقع یک آتشفشان خاموش بوده که دشت‌های زیبایی در کنار آن قرار دارد. در کل می‌توان گفت که جزیره انتخاب شده برای تجربه بازی، یک انتخاب هوشمندانه بوده که به دست هنرمندان استودیو ساکرپانچ می‌توان انتظار محیط‌ها و آب و هوای متنوعی در طول بازی داشته باشیم که به زیبایی قسمت اول باشد. البته، از آن جا که داستان بازی سال‌ها پس از گوست آو سوشیما اتفاق می‌افتد و ژاپن دوره جدیدی را تجربه می‌کند، باید انتظار داشت که حیات در محیط‌های مختلف بازی بیش از پیش احساس شود و فعالیت‌های جانبی بسیار بیشتر و رویدادهای تصادفی متعددی در طول مسیر و گوشه و کنارهای جزیره هوکایدو در دسترس قرار بگیرد.

ویژگی‌های دوره ادو (قرن ۱۷ – ۱۹)

دوره ادو، پس از دوره‌های سنگوکو و دوره کوتاه آزوچی–مومویاما رخ می‌دهد، دوره‌ای که حدود ۲۰۰ سال و با قدرت به حیات خود ادامه داده است. این دوره، شوگون قوانینی برای جلوگیری از سرمایه‌داری، از جمله محدود کردن برخی از مدل‌های مو، لباس‌های اشرافی و آویزه‌های تزیینی اضافی را تصویب کرد. همچنین فعالیت زنان در این دوره محدود شده بود و برای مثال، با نشر اعلامیه‌ای زنان از اجرای هر گونه فعالیت نمایشی منع شدند. در دوره ادو، اگرچه مدتی تجارت ژاپن با اروپا قوت گرفت و بسیاری از تعاملات ژاپن با غرب در این دوره اتفاق افتاد، اما ژاپنی‌ها نسبت به غرب چندان خوشبین نبودند و این موضوع دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شد.

حکمران‌های ژاپن از ورود مبلغان مسیحی به داخل کشور استقبال نمی‌کردند و ادعا داشتند که ورود این افراد به ژاپن و ترویج دین‌شان، یک نوع جنگ نرم بوده و غرب سعی دارد تا با ورود فرهنگ خود به داخل ژاپن، این منطقه را به استعمار کشیده و تحت کنترل خود درآورد. حتی در دوره‌ای ژاپن با استفاده از سیاستی به نام ساکوکو، استبداد نظامی اعمال می‌کرد و با ممنوع کردن ارتباط و تجارت مردمان کشور ژاپن با اتباع خارجی، جلوی ورود فرهنگ غربی به کشور را می‌گرفت. البته این به معنی قطع ارتباط با ژاپن نبود و صرفا ارتباطات خود را به صورت محتاطانه و محدودی پیش می‌برد.

دوره ادو حسابی زندگی رعایا را تلخ کرده بود و آنقدر وضعیت مردم اسفناک بود که برای کنترل خورد و خوراک خود مجبور بودند تا کودکان خود را پس از تولد از بین ببرند و یا این که به سختی از آن‌ها کار بکشند. اگرچه که در این دوره مردم نسبت به آداب و رسوم قدیمی، دین و البته فرهنگ فئودالی خود بی‌توجه بودند، اما این دوره از نظر سواد پیشرفت چشمگیری داشت و تعداد مردان باسواد تا حدود ۴۰٪ از کل تخمین زده می‌شد.

شهوت‌رانی و سرگرمی‌های زودگذر از جمله نمایش رقاصه‌ها، مجالس آوازخوانی و گرمابه‌ها در این دوره رواج بسیاری پیدا کرده بود و عمده موضوعات کتاب‌ها به ماجراهایی شامل خوشگذرانی، عیاشی و خودکشی‌های عاشقانه خلاصه می‌شد. شوگون‌سالاری در این دوره اوج پیدا کرده بود و تلاش برای برقراری حکومت نظامی به وفور دیده می‌شد. برای مثال تنها سامورایی‌ها اجازه داشتند تا کاتانا حمل کنند و هرگونه قدرت‌نمایی و استفاده بی‌مورد از سلاح سرد، مجازات شدیدی به همراه داشت. تعداد زیادی از نینجاها در این دوره کشته و یا ناپدید شدند و در کل، قدرت برتر به دست شوگان و نیروهای حکومتی افتاد.

دوره ادو می‌تواند یک دوره فوق‌العاده برای روایت داستان بازی باشد. موقعیت سیاسی و اجتماعی حساس ژاپن و وضعیت نه چندان جالب رعیت‌ها می‌تواند یک داستان فوق‌العاده را رقم بزند و حضور شخصیت‌های غربی در طول داستان اتفاق چندان عجیبی نخواهد بود. وجود محیط‌های شهری و مناطق سرگرمی غربی در بازی چندان غیرمنتظره نیست و گشت و از آنجا که گشت زدن یک زن جنگجوی شمشیر به دست در محیط‌های بازی امری غیرمنتظره در آن دوره تاریخی است. احتمالا باید شاهد حضور شکارچی‌های بسیاری باشیم که از سوی شوگان برای کشتن شما اعزام خواهند شد.

از آن جا که این دوره به فعالیت‌های سیاسی مختلف مشهور است، حضور انتخاب‌های بازیکن نقش مهمی پیدا خواهد کرد و طبق شایعات و گفته سازندگان، به نظر می‌رسد که شخصیت اصلی بازی یعنی آتسو می‌تواند انتخاب‌های مختلفی در طول بازی داشته باشد و در کل، دست بازیکن برای پیشروی در داستان و مقابله با جناح‌های مختلف بسیار باز خواهد بود.

شخصیت آتسو و ویژگی‌های او

هنوز اطلاعات چندانی در رابطه با آتسو در دسترس نیست، اما می‌توان حدس‌های بسیاری در رابطه با سبک مبارزه او زد. این شخصیت از سلاح‌های مختلفی در طول تریلر استفاده کرد که از میان آن‌ها می‌توان به ترکیب کاتانا و واکی‌زاشی (شمشیر کوچک‌تر)، کوساری کاما (داس و زنجیر) و یک سلاح گرم باروتی اشاره کرد. البته که این تمام ماجرا نیست و ظاهرا می‌توان این سلاح‌ها را با استفاده از مواردی مثل روغن و اشتعال آن تقویت کرد. این موضوع با توجه به این که در گوست آو سوشیما تنها به سلاح کاتانا در حالت عادی دسترسی داشتید واقعا اتفاق جذابی خواهد بود و یک تنوع عالی محسوب می‌شود. باید در ادامه دید که آیا بازی محدود به این سلاح‌ها خواهد بود یا این که در ادامه به ابزارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهیم کرد.

یکی دیگر از نقاط جالب بازی که اطلاعات زیادی از آن در دسترسمان قرار نگرفت، گرگی بود که در طول تریلر به تصویر کشیده شد. به نظر می‌رسد که آتسو می‌تواند با رام کردن این حیوان از آن به عنوان همراه استفاده کند و مشخص نیست که آیا حیوانات قابل تعامل دیگری در بازی حضور خواهند داشت یا خیر. اگرچه که ظاهرا حیات وحش بازی گسترش پیدا کرده و برای مثال دسته‌ای از اسب‌ها را در طول نمایش دیدیم که اگر بتوانید آن‌ها را رام کرده و یا با آن‌ها تعامل داشه باشید، اتفاق جذابی خواهد بود. بخش زیادی از گیم‌پلی بازی به تصویر کشیده نشد و هنوز روش‌های مخفی‌کاری آتسو و نحوه تعامل با دیگر شخصیت‌های داخل بازی مشخص نیست، اما قطعا با توجه به سبک و سیاق بازی، مخفی‌کاری یک المان بسیار مهم داخل این عنوان خواهد بود که باید دید آتسو از چه ابزارهایی در این عنوان استفاده خواهد کرد.

انتظارات ما از بازی و پایان‌بندی

هنوز اطلاعات زیادی از این بازی در دسترس نیست و سوال‌های بسیاری در رابطه با این بازی وجود دارد، اما با توجه به فاصله نسبتا زیاد میان دوره ادو و حمله مغول‌ها به جزیره سوشیما، انتظار داریم تا تغییرات گسترده‌ ژاپن طی این سه قرن احساس شود. این تغییرات جدای سلاح‌ها و تجهیزات بازی، در رابطه با گسترش شهرها نیز صدق می‌کند و انتظار داریم تا جدای حیات وحش زیبای این بازی، محیط‌های شهری گسترده‌ای در دنیای شبح یوتئی حضور داشته باشد.

فعالیت‌های جانبی بیشتر و سرگرمی‌های محیطی از دیگر انتظارات ما به عنوان بازیکن خواهد بود، چرا که گوست آو سوشیما با وجود جذابیت بسیار بالای خود، نتوانست تا آنطور که باید و شاید یک جهان باز جذاب و محتوای کافی برای ماجراجویی در دنیای بازی، خصوصا پس از به پایان رساندن داستان را به مخاطب ارائه کند. در کل، خلاقیت و القای احساس پیشرفت مهم‌ترین نکته‌ای است که این بازی باید از پس آن برآمده و یک تجربه جذاب را با پیشرفت تمامی جوانب گوست آو سوشیما به تصویر بکشد.

اما نظر شما چیست؟ آیا به این بازی امید دارید و در کل، فکر می‌کنید که آیا Ghost of Yotei می‌تواند میراث گوست آو سوشیما را ادامه دهد؟

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!