بازی GTA 6 و دردسر بزرگ پلی استیشن 4
یکی از اصطلاحاتی که در حال حاضر داخل صنعت ویدیوگیم بسیار زیاد شنیده میشود، جمله تا سال ۲۰۲۵ دوام بیاورید است. حداقل انتظاری که از سال ۲۰۲۵ میرود این است که صنعت بازی جان تازهای به خود بگیرد، دوره فروشهای متزلزل تمام شود و دیگر تعدیل نیرویی نبینیم. مشخصا چند دلیل برای این انتظارات وجود دارد. اول از همه ما شاهد بهبودهای اقتصادی و کاهش نرخ تورم خواهیم بود که نتیجه آن خرج و سرمایه گذاری بیشتر مشتریان میشود. بعد از آن عرضه کنسول جدید نینتندو و احتمالا کنسولهای میاننسلی است که مخاطبین زیادی را به سوی بازار میکشاند و فروش عناوین مختلف را تا حد زیادی بالا خواهد برد. اما بزرگترین بمب سال ۲۰۲۵ عنوان GTA 6 است. با ویجیاتو همراه باشید.
شکی نیست جی تی ای ۶ به یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ ویدیوگیم تبدیل میشود و اگر همه چیز خوب پیش برود، شاید لقب بزرگترین لانچ صنعت سرگرمی تا به امروز را از آن خود کند. افزایش خرده فروشی بازیها، تمرکز همه جانبه رسانهها و کمک به فروش سختافزارهای دنیای ویدیوگیم، مواردی هستند که نسخه بعدی فرانچایز GTA قطعا روی آنها تاثیر میگذارد. البته که انتشار این بازی برای همه سود نخواهد داشت و حتی میتواند ناشران و توسعهدهندگان دیگر را با ریسک بزرگی مواجه کند. حداقل کاری که ناشران میتوانند بکنند، عرضه آثار خود با فاصله حداقل ۶ هفته از انتشار GTA VI است، البته این شرایط برای عناوین لایو سرویس میتواند کمی بهتر باشد.
اما مسئله اصلی نسل فعلی که امیدواریم با انتشار GTA VI حل شود، مشکل بزرگ تعداد بازیکنان بسیار بالای پلتفرم پلی استیشن ۴ است. در مورد مشکلات بازار کنسولهای بازی بارها صحبت شده و دیدهایم که سرعت فروش دستگاههای نسل فعلی نسبت به گذشته چقدر افت کرده است. با احتساب بعضی شاخصه و مقیاسهای دیگر متوجه میشویم که اوضاع روندی رو به رشد به خود گرفته، به خصوص برای پلی استیشن.
ما انتظار داریم راکستار از GTA Online تا آیندهای قابل پیشبینی پشتیبانی کند، اما انتشار GTA VI قطعا برای بازیکنان این عنوان مشکل ایجاد خواهد کرد. راکستار هرگز با چنین چالشی در زمینه انتقال مخاطب مواجه نشده است.
پیرس هاردینگ رولز، تحلیلگر Ampere Analysis
برای مثال درآمد پلی استیشن ۵ از نسخه قبلی فوقالعاده بالاتر بوده؛ حتی از نظر شمار کاربران هم رقمها برای سونی عالی هستند، اما تعداد بسیار زیادی از آنها در حال حاضر از پلی استیشن ۴ استفاده میکنند که مشکل بزرگی به شمار میرود. طی ماه می اخیر، سونی آماری منتشر کرد که ۵۰ درصد مخاطبانش همچنان کنسول پلی استیشن 4 استفاده میکنند و این را در حالی باید در نظر بگیرید که به سالگرد چهار سالگی پلی استیشن ۵ نزدیک میشویم. این قضیه عادی نیست که دستگاههای قدیمی بعد عرضه شدن جایگزین جدیدشان این همه کاربر داشته باشند و میشود شرایط فعلی را تا حدودی مدیون عناوین لایو سرویس سالهای اخیر دانست.
آخرین جدول پلیتایم Newzoo نشان میدهد که بیشترین عناوینی که طی دو ماه اخیر روی پلتفرم پلیاستیشن تجربه شدهاند عناوین فورتنایت، کال آو دیوتی، افسی ۲۴، GTA V، Roblox، ماینکرفت، Rocket League، XDefiant، رینبو سیکس و NBA ۲K۲۴ بودند. بین آثار این لیست، فقط XDefiant است که روی پلی استیشن ۴ منتشر نشده. ماینکرفت به زودی قرار است نسخه مخصوص پلی استیشن ۵ را دریافت کند و قبل از آن طرفداران تنها میتوانستند به تجربه نسخه نسل قبلی بپردازند. آمار دیگری هم که منتشر شده بین بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال GTA Online، پرکاربرترین پلتفرم با اختلاف وحشتناک پلی استیشن ۴ است.
به عبارت دیگر، تقریبا همه عناوین پرطرفدار حال حاضر روی دستگاه نسل قبلی سونی بدون مشکل اجرا میشوند و برای همین مشتری نیازی به ارتقای سختافزار خود نمیبیند، خصوصا در شرایط ناپایدار اقتصادی و هزینههای بسیار بالای زندگی شرایط سختتر هم میشود. البته این مسئله خودش یک فرصت فراهم میکند؛ سونی معتقد است پلی استیشن ۵ به روند صعودی خود ادامه میدهد و از نسل قبلی خود بزرگتر خواهد شد. این مسئله کاملا درست است چون یک زمان به هر حال کاربران نیاز خواهند داشت برای اجرای عناوین روز دنیا سختافزار خود را ارتقا دهند. البته این شرکت باید کمی محتاطانه در رابطه با کاربرانش عمل کند چون ایکس باکس آثار قویتری را طی زمان به دست انتشار خواهد رساند، کنسول جدید نینتندو در راه است، پیسی با قدرت مسیرش را ادامه میدهد و پتانسیل موبایل گیمینگ هر روز بالاتر میرود.
در حال حاضر عرضه GTA 6 میتواند یک نقش مهم برای همه شرکتهای بازیسازی ایفا کند. توسعهدهندگان در این دوره باید با قدرت نسل جدید پیش بروند و همزمان کاری کنند کنسولهای قدیمی توانایی پشتیبانی آثار فعلی را داشته باشند. پیرس هاردینگ رولز، تحلیلگر Ampere، در رابطه با این داستان میگوید: «زمان عرضه GTA VI تعداد زیادی از بازیکنهای نسخه آنلاین به نسل جدید منتقل میشوند ولی همچنان بازیکنان قابل توجهی خواهند بود که پای دستگاههای قدیمی و پیسی میمانند.» به همین دلیل انتظار میرود جی تی ای آنلاین تا آینده معقولی توسط راکستار پشتیبانی شود. این یعنی چند کامیونیتی مختلف در آن زمان باید توسط راکستار حمایت شوند، چون قرار نیست عنوان قبلی برای اثر جدید کاملا کنار برود.
راکستار تا به امروز چنین انتقال عظیمی را تجربه نکرده و شرکت مادرش یعنی Take-Two تخصصش بیشتر برای فرانچایزهای ورزشی لایو سرویس است که سالانه به دست انتشار میرسند. اما اهمیت تجاری حال حاضر فرانچایز GTA مشکل انتقال کاربران را کم میکند و انتظار میرود تعداد بالایی از طرفدارانش برای همین موضوع دست به خرید پلی استیشن ۵ و دیگر کنسولهای نسل نهمی بزنند. طبق اخبارهای متعدد سونی به زودی قصد عرضه نسخههای پیشرفتهتر دستگاههای خود را دارند و حتی اگر کنسول جدید نینتندو را هم در نظر نگیریم، باز هم ۲۰۲۵ سال بزرگی برای صنعت بازی محسوب میشود.
تغییر نسل اخیری که برای کنسولها رخ داد، پیشرفت قابل توجهی در عملکرد ایکس باکس و پلی استیشن داشت. اما یک سوال وجود دارد. تقریبا ۵ سال طول میکشد تا گیمرها کاملا به نسل جدید منتقل شوند و همین مقدار زمان نیاز است که ساخت آثار کلان بودجه و AAA به اتمام برسد. حال آیا نسلهای تقریبا ۷ ساله کنسولهای بازی برای دوره فعلی جوابگو هستند؟ قطعا در صورتی چنین اتفاقی رخ خواهد داد که پیشرفت دستگاهها چندین برابر دورههای قبلی باشد و قادر باشند که تغییر فوقالعاده عظیمی ایجاد کنند. به هر حال مشکل اصلی نسل فعلی باید با عرضه GTA 6 حل شود تا جدای از سود عظیمی که راکستار خواهد کرد، صنعت بازی نیز به روال عادی خود برگردد.
خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما عرضه GTA 6 چقدر میتواند روی احیای دنیای ویدیوگیم تاثیرگذار باشد؟ آیا خرید پلی استیشن ۵ و بقیه کنسولهای فعلی با عرضه نسخه جدید جی تی ای تضمین شده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید: