برای رسیدن به هوای پاک چه باید کرد؟
به گزارش سلام نو، این حق مردم است که بدانند چه شرایطی دارند. خیلی بد است که اطلاعات را هم سانسور کنیم. این پاک کردن صورت مسئله است. این کار کردن نیست. با هزار و یک جور لابی، موقعیت دولتی خوب میگیرند و وقتی روی صندلی مینشینند همه چیز یادشان میرود!
سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم در گفتگو با برنامه « اینجا تهران است» با اظهار تاسف از افزایش روزافزون آلودگی هوا در کشور با بیان مطلب فوق، گفت: مجلس با تصویب قانون هوای پاک تعیین تکلیف جدی (برای دستگاه ها) داشته و این قانون را ابلاغ کرده و پرونده نظارتی هم باز کرده است و حتی برای برخی مدیران مقصر، حکم تخلف، قصور و ترک فعل و حکم قطعی صادر شد.
او افزود: باید چرخه ای از فعالیت دستگاهها برای بهبود کیفیت هوا انجام شود. همزمان با تامین سوخت باکیفیت برای منابع ثابت و متحرک، باید کیفیت وسایل نقلیه هم افزایش یافته و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.
رفیعی با تاکید بر اینکه باید کالیبراسیون ایستگاههای پایش آلودگی انجام شود تا اعداد واقعی به مردم نشان داده شود گفت: تطابق ایستگاههای زیر نظر شهرداری با ایستگاههای زیر نظر محیط زیست باید انجام شود تا اعداد واجد اعتبار باشند. در این شرایط وظیفه وزارت بهداشت و دستگاههای خدماترسان امدادی بسیار سنگین است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر مزایده حدود 200 هزار دستگاه خودرو که برای دستگاههای مختلف بوده و ساخت آنها به سال 60 بازمیگردد به رادیو تهران گفت: اگر این خودروها وارد ناوگان حمل و نقل شوند قطعا آلودگی هوا را تشدید خواهند کرد. در جلسه ای که با وزیر صمت داشتم از وی خواستم جلوی اینکار را بگیرد. سه شنبه این هفته(11 دی) جلسهای با موضوع آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی برگزار خواهد شد که به سمع و نظر مردم خواهد رسید.
او با بیان اینکه مدیریت این شرایط و بهبود کیفیت هوا نیازمند تدابیر مدیریتی است گفت: در این شرایط حاد و بحرانی میتوان از ورود کامیون ها و وسائل حمل و نقل سنگین به تهران جلوگیری کرد. اگر وزارت راه عوارض کمتری بگیرد یا عوارض را نگیرد این وسایل میتوانند از اتوبان غدیر عبور کنند و وارد شهر تهران نشوند.
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم با اشاره به تاکسیهای اینترنتی بیکیفیتی که از شهرهای دیگر وارد تهران میشوند و خدمات میدهند گفت: چرا این خودروها ساماندهی نمیشوند؟ چه کسی مسئول است؟ قانون تکلیف را مشخص کرده است. حکم صادر شده، تذکر داده شده، تببین شده و گرفتیمشان اما همچنان در روی همان پاشنه میچرخد.
او با اظهار تاسف به رادیو تهران گفت: برخی از نمایندگان مجلس و دوستان ما در دولت خوششان نمیآید که ما اینگونه صحبت کنیم. این حق مردم است که بدانند چه شرایطی دارند. خیلی بد است که اطلاعات را هم سانسور کنیم. این پاک کردن صورت مسئله است. این کار کردن نیست. با هزار و یک جور لابی، موقعیت دولتی خوب میگیرند و وقتی روی صندلی مینشینند همه چیز یادشان میرود!
او در پایان این گفتگو در پاسخ به اظهارات بهروز تشکر مجری برنامه «اینجا تهران است» مبنی بر اینکه برخی میگویند پول نداریم، امکانات نداریم، تجهیزات نداریم، قانون نداریم گفت: عرضه نداریم. انگیزه هم نداریم. اگرنه هم پول و قانون هست و تکلیف هم مشخص هست و سیاستهای کلی نظام هم هست. باید کسی باشد که دلش بسوزد.
برنامه “اینجا تهران است” پنجشنبه ها و جمعه ها ساعت ۱۷، به تهیه کنندگی و سردبیری مریمسادات آصفی و با اجرای بهروز تشکر از شبکه رادیویی تهران روی آنتن میرود.