برترین فیلم های کلاسیک کالت هالیوود
برترین فیلم های کلاسیک کالت هالیوودی دهه نود
دهه ۱۹۹۰ دهه شگفتانگیزی برای فیلمها بود. فیلمهای مستقل زیادی در هالیوود موج ایجاد میکردند. برخی از این فیلمها هنگام انتشار بلافاصله موفق بودند، اما برخی دیگر در گیشه شکست خوردند. به هر حال، دهه ۹۰دهه خوبی برای برخی از بهترین فیلم های کلاسیک کالت بود که تاکنون ساخته شده است.
انتخاب یک لیست قطعی از بهترین فیلم های کلاسیک کالت دهه ۹۰ دشوار است. از این گذشته، فیلمهای خارقالعاده زیادی از این دهه برای انتخاب وجود دارد، از جمله جواهرات دستکمگرفته مانند، Drop dead ،Trainspotting gorgeous،۱۲Monkeys، Cry Baby. با این حال، برخی از فیلمهای دهه ۹۰ بیشتر از سایرین در روح زمان نفوذ کردهاند. این فیلم های کلاسیک کالت دهه ۹۰ قطعاً همچنان روی پوسترهای اتاق خواب دانشجویان ظاهر میشوند و مورد علاقه طرفداران در آینده باقی خواهند ماند. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا بهترین فیلم های کلاسیک کالت دهه ۹۰ را مروری کنیم.
۱۰ – فیلم The Boondock Saints
شانس ایرلندیها در فیلم کالت محبوب سانتهای بوونداک به اوج خود میرسد. این فیلم داستان دو برادر کاتولیک به نامهای مورفی و کانر مکمانوس را دنبال میکند که جشن سنت پاتریکشان به طور ناگهانی توسط مافیای روسیه برهم میخورد. به جای اینکه تسلیم شوند، برادران تصمیم میگیرند با مهاجمان مبارزه کنند. آنها در مطبوعات به عنوان قهرمان معرفی میشوند و باور میکنند که این اتفاق یک دعوت الهی برای مبارزه با دیگر جنایتکاران بوستون است.
سال ۱۹۹۹شاید تأثیرگذارترین سال در تاریخ سینما باشد. این سال شاهد انتشار فیلمهای کالت دیگری مانند باشگاه مبارزه و Office Space بود، همچنین سانتهای بوونداک. این فیلم کمدی جنایی تاریک به اندازه دیگر فیلمهای سال ۹۹ توجه نمیشود اما برای طرفداران فیلمهای اکشن خشن و با سبک خاص قطعاً ارزش دیدن دارد. مدتها قبل از اینکه نورمن ریدوس در سریال مردگان متحرک شبکه AMC مورد علاقه طرفداران شود، او در نقش مورفی مکمانوس بر روی صفحه نمایش فرمان میراند. او شیمی قابل درک عمیقی با شان پاتریک فلانری به عنوان برادرش، کانر دارد. برادران در بوستون با شرورترین جنایتکاران شهر مبارزه میکنند و هر صحنه مبارزه به زیبایی فیلمبرداری شده و سرگرمکننده است.
۹ – فیلم DONT BE MENACE
اشتری، که بیشتر با نام تری شناخته میشود با بازی شون وینانز ، برای زندگی با پدر جوانش به شهر داخلی نقل مکان میکند. زندگی در خیابانها برای کسی مثل تری سخت است، اما خوشبختانه، پسر عمویش لوک داگ با بازی دمون وینانز برای آموزش سریع در مورد نحوه زنده ماندن در آنجا حضور دارد. خوب است که تری این درس را یاد میگیرد، زیرا یک مجرم سابق به نام توثپیک با بازی دارل هیث وجود دارد که پس از شروع فریبکاری با دوستش، داشیکی بازی ترِیسی چِرِل جونز ، با تری حساب دارد.
در بین تمام این درامها، تری به باربیکیوها و مهمانیهای خانگی در محلهاش میرود، از فروشگاه محلی دیدن میکند، از مادربزرگ مصرفکننده ماریجوانای لوک داگ با بازی هلن مارتین دیدن میکند و از بابایش با بازی لامارد جی. تیت مدل موهای بد میگیرد. فیلمهای پارودی همیشه مورد علاقه همه نیستند، اما برادران وینانز میدانند که در این ژانر چه کاری انجام میدهند. تهدید نباش، که فیلمهای تهدید به جامعه و Boyz in the hood را به سخره میگیرد، یکی از خندهدارترین فیلمهای آنهاست.
این فیلم کلاسیک کالت، دارای دیالوگهای به یاد ماندنی، انتخاب لباسهای طنزآمیز مانند دمپایی خرگوش لوک داگ و حضور خوشایند برنی مک فقید است. شاون و مارلون وینانز فیلمنامه را بر اساس تجربیات شخصی خود در بزرگ شدن در پروژههای مسکن نیویورک و تماشای این فیلمها نوشتند. تهدید نباش به طور ظریف موضوعات واقعی مربوط به نژاد در آمریکا را بررسی میکند، اما این کار را از طریق لنز سبک منحصر به فرد کمدی وینانز انجام میدهد.
۸ – فیلم Fear and Loathing in Las Vegas
فیلمهایی که در لاس وگاس ساخته میشوند، یا خشن هستند یا جذاب. ترس و انزجار به بینندگان ترکیبی از هر دو را ارائه میدهد. این فیلم یک روزنامهنگار به نام راؤول دوک با بازی جانی دپ و وکیل او دکتر گونزو بازی بنسیو دل تورو را دنبال میکند که برای پوشش یک مسابقه موتورسیکلت به لاس وگاس سفر میکنند. دوک تحت تأثیر مسکالین است، در حالی که گونزو یک ورق اسید سانشاین مصرف میکند، که باعث میشود سفر آنها حتی سورئالتر و عجیبتر به نظر برسد. به عنوان مثال، دوک توهم میزند که یک دسته خفاش در اطراف سر او میچرخند، در حالی که گونزو سعی میکند یک پخشکننده نوار را به وان حمام بیاورد تا بتواند آهنگ “سفید خرگوش” از جفرسون ایرپلین را بهتر بشنود. بقیه فیلم جزئیات مصرف مواد مخدر آنها و نحوه طنزآمیز تأثیر آن بر تجربه آنها در لاس وگاس را شرح میدهد.
ترس و انزجار در لاس وگاس، بر اساس کتاب غیرمعمول هانتر اس. تامپسون، به عنوان یکی از عجیبترین و سرگرمکنندهترین کابوسهای دهه ۱۹۹۰ باقی مانده است. این فیلم با سبک بصری منحصر به فرد کارگردان تری گیلیام و دو اجرای خارقالعاده جانی دپ در نقش راوول دوک و بنسیو دل تورو در نقش دکتر گونزو مشخص میشود. مصرف مواد مخدر در فیلم مورد بررسی قرار میگیرد، اما نه به گونهای که بیش از حد جذاب یا بیش از حد موعظهگرانه به نظر برسد.
فیلمنامه بین این دو پیام در تعادل است و به بینندگان یک سفر ذهنی واقعی میدهد، زیرا آنها شاهد تجربیات روانگردان مختلف دوک و گونزو همراه با آنها هستند. صحنهگذاری لاس وگاس در دهه ۱۹۶۰ کاملاً غرقکننده است و برای بینندگان آسان است که احساس کنند در کنار آنها در شِورلت ایمپالا قرمز نمادین این فیلم حضور دارند. ترس و انزجار در لاس وگاس به ساختار سنتی روایی پایبند نیست، بنابراین برای هر مخاطبی مناسب نیست. با این حال، این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های کلاسیک کالت منتشر شده در این دهه شناخته شده است.
۷ – فیلم Natural Born Killers
میکی با بازی وودی هارلسون و مالوری نکس با بازی جولیت لوئیس یک زوج بدنام متاهل هستند که در فیلم قاتلان ذاتی به یک قتل عام وحشیانه میپردازند. این خشونت در یک رستوران در نیومکزیکو آغاز میشود و تا زمانی که همه کسانی که تا به حال به آنها ظلم کردهاند کشته شوند، ادامه مییابد. متأسفانه، هنگامی که میکی و مالوری طعم خون را چشیدهاند، از کشتار روانپریشان خود دست نمیکشند. یک زن در یک هتل پس از گروگان گرفته شدن به شدت مورد ضرب و شتم قرار میگیرد و بیش از ۵۰ قربانی دیگر نیز در حالی که در سراسر نیومکزیکو، آریزونا و نوادا در حال حرکت هستند، قربانی میشوند.
سرانجام، آنها در یک مزرعه در بیابان دستگیر میشوند، اما این قبل از آن است که رسانهها قتلهای جمعی آنها را در سریال محبوب جنایی واقعی، مانیاکهای آمریکایی به تصویر بکشند. قاتلان ذاتی سهم خود از جنجال را دیده است. برخی از منتقدان این فیلم را به ترویج جرم و قتل متهم کردهاند. این فیلم همچنین زمانی که شایعاتی مبنی بر اینکه این فیلم مورد علاقه تیراندازان مدرسهای مسئول کلمباین بوده است، لکه سیاه دائمی بر میراث خود داشت. الیور استون، کارگردان، و برادران وارنر، استودیو، در نتیجه تحت آتش قرار گرفتند و از آن زمان، این فیلم شهرت بیشتری نسبت به هر فیلم دیگری در دهه ۹۰ به دست آورده است.
اگر بحث جنجالها را کنار بگذاریم، به راحتی میتوان فهمید که چرا قاتلان ذاتی به یکی از فیلم های کلاسیک کالت تبدیل شده است. وودی هارلسون و جولیت لوئیس، اجراهای ترسناکی را به عنوان زوج قاتل میکی و مالوری نکس ارائه میدهند. در همین حال، استون زاویه دوربین را به گونهای تنظیم میکند که هر صحنه خشونت گرافیکی عمداً احساس شود که کمی خارج از محور و غیرعادی است. تزیین روی کیک، فیلمنامه است که توسط کوئنتین تارانتینو، کارگردان محبوب کالت، نوشته شده است. تا کنون، قاتلان ذاتی سختترین فیلم برای تماشا در لیست فیلمهای کلاسیک کالت دهه ۹۰ است اما برای طرفداران فیلمهای مهیج درباره قاتلان سریالی ارزش دیدن دارد.
۶ – فیلم Romeo + Juliet
تقریباً همه در مقطعی از تحصیلات خود یا رومئو و ژولیت را خواندهاند یا وانمود کردهاند که آن را خواندهاند. کارگردان باز لورمن این کلاسیک شکسپیر را در “رومئو + ژولیت” بازسازی کرد. در اقتباس سینمایی، کاپولتها و مونتاگها دو امپراتوری تجاری رقیب هستند که برای رومئو (لئوناردو دی کاپریو) ایجاد رابطه با ژولیت زیبا (کلر دانس) که او برای اولین بار در یک مهمانی لباس باشکوه میبیند، سخت میکند. تلاشهای رومئو برای صلح توسط اعضای خانواده کاپولت خنثی میشود و قبل از اینکه بتواند دوباره تلاش کند، توسط رئیس پلیس از شهر تبعید میشود. ژولیت چیزی جز بودن با رومئو نمیخواهد، بنابراین این دو هر کاری را که لازم است انجام میدهند تا به هم برسند.
کلاس ادبیات انگلیسی دبیرستان زمانی که باز لورمن فیلم با سبک خاص رومئو + ژولیت را منتشر کرد، بسیار کمتر خستهکننده شد. این فیلم یک اقتباس مدرن از نمایشنامه عاشقانه ویلیام شکسپیر است که رقابت بین مونتاگها و کاپولتها را شرح میدهد. کریگ پیرس و لورمن فیلمنامه را با همان انگلیسی قدیمی که شکسپیر استفاده کرده بود پر کردند، اما همه چیز دیگر، از صحنهگذاری در ویرونا بیچ تا طراحی لباس زیبا، برای نوجوانان دهه ۹۰ مدرن شده است. حتی در ابتدای و اوج فیلم، تیراندازیهایی وجود دارد. لئوناردو دی کاپریو و کلر دانس در نقشهای رومئو و ژولیت رویایی هستند و سخت است که در زیبایی بصری اقتباس سینمایی آن غرق نشوید.
۵ – فیلم Office Space
پیتر گیبونز با بازی رون لیوینگستون احساس میکند که در شرکت نرمافزاری اینیتک در تگزاس، صرفاً در حال چرخیدن در جای خود است. او از کار بیانگیزه است و ترجیح میدهد وقت خود را در چاتسکی، جایی که عشق او جوآنا با بازی جنیفر آنیستون که به عنوان پیشخدمت کار میکند، بگذراند. روز به روز، پیتر کارهای روزمره یک شغل شرکتی را انجام میدهد، که شامل برخورد با رئیس خودکامه با بازی به یاد ماندنی گری کول و تقریباً تا هر آخر هفته مشغول کار میشود. پیتر سرانجام از این کار خسته میشود و همراه با چند همکار، تصمیم میگیرد با آلوده کردن برنامه حسابداری شرکت خود با یک ویروس، علیه مدیریت سرکشی کند. وقتی پول وارد میشود، وجدان پیتر شروع به غلبه بر او میکند.
پنج سال قبل، کلرک، مردان را در اواسط دهه بیست خود نشان داد که از مشاغل عادی خود ناراضی هستند. آفیس اسپیس نیز روایتی متفاوت از این موضوع را ارائه میدهد و روزمرگی نشستن در یک اتاق کار و کار در یک دفتر را بررسی میکند. مایک جاج، کارگردان، سالها به عنوان نویسنده کمدی برای بیویس و باتهد و پادشاه تپه کار کرده بود قبل از اینکه آفیس اسپیس را به عنوان اولین فیلم سینمایی خود در سال ۱۹۹۹ منتشر کند. این کمدی سیاه طنزآمیز بر اساس یک فیلم کوتاه انیمیشن ساخته شده توسط مایک جاج بود که در سال ۱۹۹۲ در Saturday Night Live به نمایش درآمد.
جادج آن را به یک نظر طنزآمیز در مورد زندگی اداری تبدیل کرد، از جمله همه چیز از یک رئیس آزاردهنده یکنواخت و تحقیرآمیز تا کد لباس خستهکننده و محافظهکار. پس از این همه سال، نحوه طنزآمیز کردن فرهنگ شرکت در آفیس اسپیس همچنان قابل درک است و بهترین صحنههای فیلم همچنان خندهدار و به یاد ماندنی هستند. همچنین لذتبخش است که شاهد بازیگران کمدی با استعدادی مانند جنیفر آنیستون و رون لیوینگستون هستیم که مهارتهای خود را در هر صحنه به نمایش میگذارند.
۴ – فیلم The Big Lebowski
جفری دود لبوفسکی با بازی جف بریجز در فیلم The Big Lebowski به اشتباه مورد هدف قرار میگیرد. دو ماموری که برای یک خلافکار کار میکنند، وارد خانه او میشوند و از او پولی را میخواهند که همسر او بدهکار است. معلوم میشود این جفری لبوفسکی که آنها دنبالش بودهاند، نیست اما این مانع از تخریب خانه او و حتی ادرار کردن روی فرش او توسط آدمدزدها نمیشود، قبل از اینکه متوجه شوند اشتباه کردهاند. لبابوفسکی داستان را برای شرکای بولینگ خود، والتر با بازی جان گودمن و دنی با بازی استیو بوشمی تعریف میکند و این سه نفر این را به عنوان ماموریت خود قرار میدهند که برای فرش تخریب شده غرامت بگیرند. آنها در میفهمند که وارد مسیر شدن که بزرگتر از حد آنهاست و درگیر یک زنجیره آدمربایی و باجخواهی میشوند.
لبوفسکی بزرگ چیزهای زیادی برای دوست داشته شدن دارد، به همین دلیل است که این فیلم جز فیلم های کلاسیک کالت تمام این سالها دوام آورده است. جف بریجز در نقش دود به شدت جذاب و خندهدار است. شخصیت او یک ولگرد دوستداشتنی و سادهلوح است که هیچ مشکلی با پوشیدن روبدوشامبر بیرون از خانه یا نوشیدن بیپایان وایت روسی ندارد زیرا این چیزی است که او دوست دارد. او زندگی سادهای دارد و تنها چیزی که میخواهد، جبران فرش خراب شده خود است.
لبوفسکی بزرگ، موسیقی متن فوقالعادهای دارد با آهنگهایی از Creedence Clearwater ،Revival وBob Dylan. از همه مهمتر، دود با همتیمیهای بولینگ خود، والتر و تئودور، شیمی انکارناپذیری دارد بنابراین هر صحنهای که آنها در آن حضور دارند، پر از کمدی و انرژی است. برادران کوئن متخصص در خلق کمدیهای عجیب و غریب و خشک هستند که در فرهنگ عامه ماندگار میشوند اما لبوفسکی بزرگ همیشه بهترین آنها خواهد بود.
۳ – فیلم Fight Club
زندگی میتواند در چشم به هم زدن تغییر کند. برای راوی Fight Club با بازی ادوارد نورتون، این لحظه زمانی اتفاق میافتد که چراغ پایلوت روی اجاق گاز او خاموش میشود و آپارتمانش را منفجر میکند. او برای ماندن پیش تایلر دردن با بازی برد پیت، مرد بیثبات و سرکش که در یکی از پروازهای تجاری خود با او آشنا شده است، میرود. تایلر و راوی، زنجیرهای زیرزمینی از باشگاههای مبارزه را شروع میکنند، که از کارگران بزرگسال یقهآبی که به کارگرانی که مزد کمتری میگویند، تشکیل شده است که از زندگی خود راضی نیستند. باشگاههای مبارزه به آنها احساس هدفمندی میدهد و جای خالی را در قلب آنها پر میکند. با این حال، تایلر در نهایت با یک طرح بزرگتر به نام پروژه هرج و مرج ظاهر میشود که از کنترل خارج میشود و باعث میشود راوی دوستی خود را دوباره ارزیابی کند.
باشگاه مبارزه در سال ۱۹۹۹ در گیشه شکست خورد و از سوی منتقدان نیز نقدهای معمولی دریافت کرد. این ممکن است تعجبآور به نظر برسد زیرا این فیلم بعداً به یکی از محبوبترین فیلمهای دهه ۱۹۹۰ تبدیل شد. نیویورک تایمز آن را فیلم کالت تعریفکننده زمان ما نامید و در رتبه ۲۵ فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تمام دوران مجله امپایر قرار دارد. جذابیت فیلم در صحنههای با سبک خاص، خشونت گرافیکی و صدای جذاب راوی است که دیوار چهارم را میشکند. همچنین از اجراهای به یاد ماندنی بازیگران اصلی و شخصیتهای فرعی از جمله هلنا بونهام کارتر در نقش مارلا سینگر و خواننده میت لوآف در نقش رابرت پاولسون بهرهمند است. باشگاه مبارزه ترکیبی جذاب از طنز در کنار خشونت و پیامهای نیهیلیستی ارائه میدهد. مضامین اصلی فیلم همچنان طنینانداز هستند.
۲ – فیلم Clerks
دانت با بازی برایان اوهالوران و راندال با بازی جف اندرسون، کارمندانی هستند که در فروشگاههای مجاور کار میکنند. دانت پشت پیشخوان فروشگاه مواد غذایی کوئیک استاپ کار میکند، حتی اگر ترجیح میدهد هاکی بازی کند یا وقت خود را با دوست دخترش ویرونیکا با بازی مارلین گیلیوتی بگذراند. راندال، در همین حال، روزهای خود را با توصیه فیلمها برای اجاره در RST Video میگذراند. دانت از وضعیت زندگی خود ناراضی است و از اینکه هنوز در شغلی کار میکند که بیشتر برای نوجوانان مناسب است، خجالت میکشد.
کار هنوز جذابیت خود را برای راندال از دست نداده است که از گفتگوها، بیرون رفتن با بهترین دوست خود تمام روز و تعامل با شخصیتهایی که از فروشگاههای آنها عبور میکنند، از جمله جی با بازی جیسون میوز و باب ساکت با بازی کوین اسمیت لذت میبرد. کوین اسمیت انگشت خود را روی نبض چیزی گذاشته بود که در مورد کار در خدمات مشتری بسیار آزاردهنده است. چه خانمی که همهی گالونهای شیر را بررسی میکند یا فردی که هزاران سوال در مورد اینکه کدام فیلم را اجاره کند میپرسد. مخاطبانی که در این موقعیتها کار کردهاند، میتوانند با هر صحنه ارتباط برقرار کنند و بخندند.
فیلمنامه اسمیت، تیز و هوشمندانه است با دیالوگهای خندهدار و خطوط قابل نقل مانند این تیکهی “من حتی امروز نباید اینجا باشم”. دو شخصیت اصلی، مردانی در دهه بیست خود هستند که هنوز بزرگ نشدهاند و در زندگی خود بیهدف هستند. Clerks در جشنواره فیلم ساندنس در سال ۱۹۹۴ یک موفقیت فوری بود و ۳۰ سال بعد، همچنان همان لذت را دارد. برای طرفدارانی که میخواهند از این داستان بیشتر داشته باشند، دو دنباله، یک سری کتابهای مصور و یک سریال انیمیشن در اپل تیوی نیز وجود دارد.
۱ – فیلم Pulp Fiction
جشنواره فیلم کن نمیدانست چه چیزی به سرش آمده است وقتی پالپ فیکشن در سال ۱۹۹۴اکران شد. این فیلم بزرگترین جایزه جشنواره را برد و در نتیجه، تبلیغات زیادی دریافت کرد. مخاطبان و منتقدان تحت تأثیر سبک روایت منحصر به فرد فیلم قرار گرفتند که چهار داستان جنایی را همه در یک فیلم ۱۵۴دقیقهای با مهارت اداره میکند. اول، دو آدمکش به نامهای جولز وینفیلد با بازی ساموئل ال. جکسون و وینسنت وگا با بازی جان تراولتا وجود دارند که برای پادشاه جنایت مارسلوس والاس با بازی وینگ رهامز کار میکنند. در ادامه یک بوکسور وجود دارد که برای مارسلوس کار میکند به نام بوچ کولیدج با بازی بروس ویلیس که باید یک مسابقه آیندهاش را ببازد تا رئیسش بتواند پول دربیاورد.
Pulp Fiction، این دو داستان را با هم ترکیب میکند، در حالی که همچنین میا با بازی اما تورمن، همسر مارسلوس والاس را وارد میکند که یک معتاد به مواد مخدر است و نیاز به سرگرمی و مراقبت مداوم توسط وینسنت دارد. در میان همه اینها، دو دزد کوچک به نامهای پامپکین با بازی تیم روث و هانی بانی با بازی آماندا پلامر جود دارند که قصد دارند یک رستوران را سرقت کنند. هیچ لیستی از فیلم های کلاسیک کالت دهه ۹۰ بدون حداقل یک فیلم کوئنتین تارانتینو کامل نیست. این کارگردان در دهه ۱۹۹۰ مشغول ساختن تعداد زیادی فیلم شگفتانگیز بود. در حالی که عشق واقعی، سگهای انباری و از گرگ و میش تا سپیده دم به خودی خود کلاسیکهای کالت محترمی هستند، پالپ فیکشن همچنان پس از این همه سال بزرگترین پایگاه هواداران را دارد.
پالپ فیکشن با مهارت چهار داستان جنایی را با هم ترکیب میکند، همه با عناصر و دیالوگ کمدی، خشونت گرافیکی و دنبالههای هیجانانگیز اکشن. این فیلم همچنین با سبک بصری منحصر به فرد تارانتینو ترکیب شده است که هر صحنه به زیبایی رندر شده است. این امر به ویژه در صحنه افتتاحیه با جولز و وینسنت و دنباله رقص معروف بین میا و وینسنت در یک رستوران قدیمی به نام جک رَبیت اسلیم صادق است. از همه مهمتر، پالپ فیکشن به دلیل موسیقی متن باورنکردنی و بازیگران عجیب و غریب خود که همگی توسط یک گروه با استعداد بازی شدهاند، بسیاری از آنها در آینده با تارانتینو کار کردند، آزمون زمان را پشت سر گذاشته است.
جمعبندی
سینمای کالت بخش ویژهای از سینما را در خود قرار داده که مهمترین جایگاه برای تولید خلاقیتهایی در ابعاد مختلف سینما را به خود نمایش میگذارند. در این لیست یکی پس از دیگری، آثاری قرار داده شدند که نقطه تازهای در فیلم های کلاسیک کالت آغاز کردند. فیلمهایی که از نظر بعدهای مختلف سینمایی خلاقیتی به جا گذاشتهاند.