بررسی بازی Astro Bot
یادم میآید کنسول PS5 را همان اوایل به خاطر بازی دیمنز سولز تهیه کردم و میخواستم ببینم قدرت این سخت افزار نسل نهمی تا چه اندازه است. دیمنز سولز بسیار خوب بازسازی شده بود و جزئیات محیطها دیوانه کننده به نظر میرسید، اما در کمال تعجب Astro Playroom تمام نیازهای من را به عنوان یک بازیکن تازه وارد به نسل جدید برطرف کرد؛ یک دموی تکنیکال که قرار بود قدرت سخت افزاری PS5 را نشان دهد. برای من که با نسخههای قبلی Astro روی کنسول PS4 خاطرات چندانی نداشتم، دیدن موجودات بامزهای که به هر بهانهای من را میخنداندند، یادآور روزهای خوشی بود که در سالهای دور به هنگام بازی کردن ماریوهای کلاسیک تجربه کرده بودم. پس از Playroom انتظار کشیدن برای یک نسخه دیگر که بتواند خلاقانه باشد، سخت به نظر میرسید تا اینکه در جریان رویداد State of Play از بازی جدید رونمایی شد. نمایشها از همان ابتدا جذاب بودند و همین موضوع باعث شد تا چند ماه باقی مانده برای عرضه شدن Astro Bot برایم به کندی سپری شود. حالا جدیدترین ساخته Team Asobi وارد بازار شده و پس از تجربه ۲۵ ساعت و گشت و گذار، پیدا کردن نقاط مخفی و به دست آوردن تمامی اچیومنتهای بازی، میتوانم راحتتر دربارهاش صحبت کنم. با بررسی بازی استرو بات از ویجیاتو همراه باشید.
ناشر بازی:
Sony Interactive Entertainment
مدت زمان بازی:16 ساعت
سازنده بازی:
Team Asobi
کامل کردن بازی:25 ساعت
بازی زمانی آغاز میشود که دستگاه PS5 که استروهای مختلفی را به همراه دارد، در فضا مشغول حرکت است تا اینکه Nebulax از راه میرسد و با خارج کردن CPU کنسول، تمامی استروها را از دستگاه به بیرون پرتاب میکند. همین موضوع باعث میشود که استرو بات سیارهها و کهکشانهای مختلف را زیر و رو کند تا بتواند دوستانش را به خانه بازگرداند. مطابق معمول تمامی بازیهای پلتفرمر، داستان فقط بهانهای است تا ماجراجوییهای قهرمان داستان توجیه شود؛ پس انتظار خاصی را در این بخش نداشته باشید.
بازی Astro Bot را باید یک دستاورد فنی و هنری بزرگ برای سخت افزار PS5 قلمداد کرد و لحظه به لحظه آن را ستود. سازندگان تلاش کردهاند تا ویژگیهای مثبت نسخه قبل را به بازی جدید منتقل کنند و علاوه بر آن، ویژگیهای جدیدتری را هم به استرو بات بیاورند. نتیجه این حرکت، گرافیک فنی بسیار خوب و بدون نقص بوده که در بین عناوین پلتفرمر همتایی ندارد. علاوه بر این باید به فیزیک خارقالعاده بازی اشاره کرد که در هر لحظه میتواند حیرت زدهتان کند. سازندگان از اینکه فیزیک بازی خود را به رخ بکشند، کوچکترین ترسی نداشتهاند و حالا میتوانید هرکاری که خواستید، با اجسام داخل محیط انجام دهید؛ از پخش کردن برگها و سیبهای داخل محیط گرفته تا شوخی کردن با پارتیکلهای مراحل رترو، همگی جسارت تیم سازنده را نشان میدهد.
همه این موارد در حالی رخ میدهد که کوچکترین اثری از افت فریم احساس نخواهید کرد و این مورد برای استرو بات دست کمی از معجزه ندارد. در طول بازی، بازیکن وظیفه دارد تا بیش از ۳۰۰ استرو را جمع آوری کند و به محیط هاب بیاورد. هر کدام از این استروها برای خود رفتار اختصاصی دارند و برای این موضوع، انیمیشنهای متفاوت و غیر تکراری استفاده شده است. با توجه به اینکه بازی تنها در مدت سه سال ساخته شده، این مورد را باید به لیست دستاوردهای تیم سازنده اضافه کرد؛ زیرا هر کدام از این انیمیشنها زمان زیادی را از توسعه دهندهها میگیرد.
موسیقی Astro Bot از نقاط قوت آن به حساب میآید و در اکثر مواقع با قطعات غیر تکراری مواجه هستیم. علاوه بر این، تنظیم مجدد و ریمیکس برخی از قطعات مربوط به بازیهای کلاسیک پلیاستیشن، بسیار هوشمندانه صورت گرفته است. به عنوان مثال در مرحله اختصاصی بازی God of War، از موسیقی ماندگار Bear McCreary استفاده شده با این تفاوت که ساختار آن به واسطه بافت الکترونیکی موسیقی بازی استرو بات تغییر کرده است. اضافه شدن صدای کریتوس به هنگام پخش موسیقی که از کلمه Boy استفاده میکند، بازیکن را به خنده میاندازد و در عین حال به او یادآوری میکند که تا چه اندازه با این بازیهای پلیاستیشن خاطره ساخته است. افکتهای صوتی هم از سوی دیگر در بالاترین استانداردهای روز قرار میگیرند و به واسطه کمک گرفتن از قابلیتهای DualSense احساس راه رفتن، ضربه زدن، شنا کردن و از این قبیل کارها را به خوبی به بازیکن منتقل میکنند.
تا به الان هرچه پیرامون بازی گفتیم، نقش مقدمه را برای ستاره اصلی یعنی گیمپلی ایفا میکنند. گیمپلی در Astro Bot به قدری فکر شده و خلاقانه است که نمونهاش را فقط میتوانید در نمونههایی همچون Super Mario Odyssey یا حتی Super Mario Galaxy پیدا کنید. شما در نقش استرو بات وظیفه دارید تا با کشف کهکشانها و در ادامه سیارهها، استروهای مختلف را پیدا کنید و آنها را به سمت هاب بفرستید. هر مرحله اصلی بالغ بر هفت عدد استرو را شامل میشود که برخی از آنها به عنوان مهمان از بازیهای دیگر در بازی قرار گرفتهاند. این بازیها طیف وسیعی را شامل میشوند که با هرکدامشان خاطرههای بسیار زیادی ساختهایم.
شخصیتهای بازیهایی همچون سری کسلوینیا، کرش بندیکوت، لگسی آو کین، دث استرندینگ و… با ظاهر استرو در مراحل مختلفی پنهان شدهاند که باید آنها را پیدا کنید. مراحل تنوع بسیار خوبی دارند و در اکثر اوقات، باید با اتکا به یک قابلیت خاص، آنها را پیش ببرید. به عنوان مثال در یک مرحله میتوانید زمان را متوقف کنید یا در مرحلهای دیگر به اندازه یک موش کوچک در آیید تا از مناطق باریک عبور کنید. تنوع در بازی استرو بات حرف اول را میزند و این موضوع به کمک رنگ بندیهای شاد بیشتر به چشم میآید.
سازندگان تلاش کردهاند تا در تمامی گوشه و کنار بازی، محتوای مخصوص بسازند که در این راه موفق ظاهر شدهاند. گاهی اوقات نقاط کور یک مرحله به یک بخش مخفی ختم میشود و گاهی هم میتوان با قدم گذاشتن روی یک سکوی دور افتاده، تعداد زیادی سکه به دست آورد. این سکهها که واحد پول بازی به شمار میآیند، در آزاد کردن انیمیشنهای مخصوص به استروهای آزاد شده کمک میکنند و باید آنها را از طریق یک دستگاه به دست آورد. مطابق معمول تمامی ساختههای استودیوهای فرست پارتی سونی، استرو بات هم فوتو مود دارد و اگرچه این بخش به شدت ساده و ابتدایی کار شده، اما کار را راه میاندازد.
در نهایت باید گفت که جدیدترین انحصاری پلیاستیشن، تمامی معادلات سال ۲۰۲۴ را به هم ریخته و باید آن را از حالا به عنوان بخت جدی فصل جوایز به حساب آورد. بازی محتوای بسیار زیادی دارد و میتواند در حدود ۱۵ ساعت، شما را به خودش مشغول کند که عدد مناسبی برای یک عنوان پلتفرمر به حساب میآید.
100
امتیاز ویجیاتو
تیم اسوبی به عنوان خالق مجموعه Astro Bot یکی از ارزشمندترین استودیوهای سونی است که توانسته در مدت زمان اندک و گذاشتن کمترین میزان خرج روی دست ناشر، اثری حیرت انگیز را روانه بازار کند. بازی حاضر در رسالت خود یعنی سرگرم کردن مخاطب از هیچ تلاشی فروگذاری نمیکند و ارزش تمام ۶۰ دلاری را که برایش پرداخت میشود، دارد.