فانی لند‌

بررسی بازی Unknown 9 Awakening

مدتی است که بازی‌های ویدیویی، تمایل خاصی به سمت رئالیسم جادویی و یا آثار فانتزی پیدا کرده‌اند و با وجود علاقه سازندگان در راستای ساخت بازی‌هایی با این سبک و سیاق، عمدتا شاهد آثار ضعیفی بودیم که آنطور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده است. بازی Unknown 9 Awakening جدیدترین تجربه مرموز و اسرارآمیزی است که به تازگی منتشر شده و در طول این مطلب، قرار است تا با هم به بررسی آن بپردازیم.

ناشر بازی:

باندای نامکو

مدت زمان بازی:9 ساعت

سازنده بازی:
Reflector Entertainment

کامل کردن بازی:9 ساعت

ماجراجویی در دنیای ناشناخته‌های هند، استفاده از قدرت‌های جادوییی برای رفع عطش انتقام و در نهایت دزدیدن یک زپلین غول‌پیکر از دل جنگل‌های اسرار آمیز و استفاده از یک ژونال و دفترچه قدیمی برای حل کردن معماهای باستانی، از آن ترکیب‌هایی است که روی کاغذ خبر از یک بازی با حال و هوای آنچارتد و تمی جادویی می‌دهد. من هم به هنگام تماشای تریلرهای Unknown 9 Awakening چنین حسی داشتم و به نظر همه چیز این بازی خبر از یک سرگرمی خاص و پر از ماجراجویی می‌داد؛ اما تمام امید و آرزوهایم برای این بازی از همان دقایق ابتدایی تجربه‌اش نقش بر آب شد.

هارونا با بازی Anya Chalotra (که پیش از این او را در نقش ینیفر سریال ویچیر دیده بودیم)، به همراه استاد خود ریکا به دنبال کشف آثار تمدنی قدیمی است که مردمان آن، به خصوص ۹ دانای باستانی راهی برای از بین بردن چرخه نابودی جهان و به قولی مرگ پیدا کرده بودند. طی این ماجراجویی، گروه با حمله فردی به نام Vincent Lichter و افراد او قرار می‌گیرد و ریکا به هنگام محافظت از هارونا کشته می‌شود. حال در طول بازی ما کنترل هارونای جوانی را به دست خواهیم گرفت که قصد دارد آتش انتقام خود را با یافتن وینسنت تسکین داده و میراث استاد خود را زنده نگه دارد.

ماجراجویی هارونا، پیچ و خم داستانی چندان عجیبی ندارد، اما روند مناسبی را طی می‌کند و به خوبی شخصیت‌های جدید به بازی اضافه شده و به اندازه به داستان هر یک، از جمله خود هارونا پرداخته می‌شود. صداگذاری منطقی و دوست داشتنی شخصیت‌ها باعث شده تا بازیکن به راحتی به حرف‌های شخصیت‌ها گوش کرده و تا حدی با آن‌ها همزاد پنداری کرده و با گذشته‌ آن‌ها آشنا شود. کلیشه‌هایی مثل انتقام، شخصیت‌های همراه عجیب و غریب و یک شرور مرموز با هدفی به ظاهر منطقی اما شیطانی، روایتی نیست که با دنبال کردن آن هیجان‌زده شویم و در یادمان ثبت شود. با وجود تمام این موارد، Unknown 9 روایت قابل قبولی دارد و در تلاش است تا بدون آن که داستان بازی خسته‌کننده ظاهر شود، شما را تا انتهای بازی همراه کند.

سازندگان ادعا کرده‌اند که بازی Unknown 9 Awakening، تنها شروعی بر روایت جهان این بازی خواهد بود و باید منتظر محصولاتی چندرسانه‌ای، از جمله پادکست و فیلم‌هایی کوتاه از این بازی باشیم که جهان آن را بسط داده و کامل کنند. هارونا به لطف دستبندهای جادویی و مخصوصی که از سوی ریکا به او رسیده، این قابلیت‌ را دارد که به نوعی روح خود را از بدن جدا کرده و به مانند راهب‌های هندی چون Kharazim از دیابلو، به سبک و سیاق جالبی با دشمنان خود مبارزه کند.

بازی در کل به دو بخش سکوبازی و مبارزات تقسیم می‌شود که بخش پلتفورمینگ بازی واقعا ساده و خسته‌کننده است و تنها به بالا رفتن از یک سری موانع تا رسیدن به بخش مبارزات محدود می‌شود. مبارزات اما، عمده این بازی را تشکیل می‌دهد که به صورت مخفی‌کاری یا مستقیم دنبال می‌شود. بخش مخفی‌کاری بازی با توجه به هوش مصنوعی دشمنان یک فاجعه است! دشمنان نه شما را می‌بینند و نه احساستان می‌کنند و حتی به راحتی می‌توانید از کنار‌ ‌آن‌ها عبور کرده و حتی کلی ویدیو بامزه ضبط کنید! در مبارزات مستقیم اما اوضاع به مراتب سرگرم‌کننده‌تر دنبال می‌شود.

نیروی به خصوص هارونا حس و حالی مشابه Force جدای‌ها در جهان استاروارز را به بازیکن منتقل می‌کند و بازیکن با استفاده از این قابلیت می‌تواند نامرئی شود، دشمنان را تسخیر و برای مدتی کنترل کند، اشیاء را به سمت داخل کشیده و یا حتی به جلو پرتاب کند. برای دفاع حملات دشمنان نیز می‌توانید سپری جادویی ایجاد کرده و حملات دشمنان را دفع کنید و در نهایت با بیرون کشیدن روح دشمنان آن‌ها را به صورت مخفیانه از بین ببرید.

ترکیب تمام این نیروها و قابلیت‌هایی که با استفاده از بخش درخت مهارت‌ها به دست می‌آورید، زمین مبارزه بازی را به یک دفتر رنگ‌آمیزی تبدیل می‌کند که هر طور که دوست داشته باشید می‌توانید آن را رنگ کنید. دوست دارید دشمنان خود را صرفا با استفاده از مشت‌های قدرتمند هارونا زمین‌گیر کنید یا قصد دارید تا آن‌ها را تسخیر کرده و یکی پس از دیگری از پای در آورید؟ این امکان را خواهید داشت! االبته که راه‌های دیگری هم وجود دارد و برای مثال می‌توانید دشمنان خود را به مانند یک دومینوی انسانی به سمت تله‌های انفجاری هدایت کرده و آن‌ها را به صورت همزمان نابود کنید. قدرت‌های هارونا در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما ترکیب آن‌ها و آبجکت‌های محیطی می‌تواند واقعا سرگرم‌کننده ظاهر شود.

تعداد بالای مهارت‌های بازیکنان به شما اجازه می‌دهد که به خوبی سبک مبارزه خود را پیدا کردن و با ارتقا دادن قدرت‌های جادویی هارونا در آن بخش به خصوص، سبک مبارزه مخصوص خود را خلق کنید. برای مثال ممکن است ترجیح دهید که نامرئی شده و دشمنان بازی را تک به تک شکار کنید و از همین رو، بهتر است تا مهارت‌های خود را در این بخش خرج کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید که دشمنان را به سمت کپسول‌های گاز پرتاب کرده و آن‌ها را مشتعل کنید، جادوی پرتاب کردن دشمنان مناسب خواهد بود.

بخشی از مبارزات بازی، به قسمت‌هایی اختصاص دارد که بازیکن در آن دشمنان را تسخیر کرده و از قابلیت‌های آن‌ها استفاده می‌کند. این قابلیت واقعا جذاب است، اما متاسفانه تنوع کم دشمنان باعث شده که در نهایت خلاقیت بازیکن در گستره‌ محدودی به کار گرفته شود و تعداد بیشتر دشمنان اجازه می‌داد تا مبارزات بازی از سطح فعلی فراتر رفته و به یک بازی واقعا سرگرم‌کننده تبدیل شود.

همه چیز تا این جا خبر از یک بازی خوب و سرگرم‌کننده با اشکالاتی نه‌ چندان آزاردهنده می‌دهد، اما باورکنید که تمامی نکاتی که تا به اینجای بررسی به آن اشاره کردم، در آرمانی‌ترین حالت بازی رخ خواهد داد و در حال حاضر، تجربه نهایی Unknown 9 Awakening از نظر فنی یک فاجعه محسوب می‌شود که روی پلی‌استیشن ۵ غیرقابل بازی است.

بازی به هنگام گشت و گذار در محیط‌های بازی، نرخ فریم ناپایدار ۳۰ و به هنگام مبارزات نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ فریم در ثانیه در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و مبارزات را به یکی از طاقت‌ فرسا‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۴ را برای شما رقم می‌زند. جالب است بدانید که بازیکن اجازه ندارد که بازی را روی حالت Quality یا Performance قرار دهد و خروجی تصویر در نهایت برای تمام بازیکنان یکسان خواهد بود. جالب‌تر آنکه رویدادهایی مثل انفجار یا ریزش کوه و غیره، اوضاع از چیزی هم که فکر می‌کنید بدتر‌ می‌کند و عملا نمی‌توانید آنطور که باید و شاید بازی را تجربه کنید. البته که مشکلات نهایی بازی به افت فریم ختم نمی‌شود و کیفیت چهره‌ها، تکسچرها و طراحی محیط‌های بازی گاهی در حد یک بازی نسل هفتمی ظاهر می‌شود و بدتر از همه، پیش می‌آید که اشیاء داخل بازی درهم فرو رفته و باگ‌های بی‌شماری در طول تجربه شما دهد. اوضاع حتی در طراحی حرکت‌های بازی و انیمیشن‌ها بهتر نیست. گاهی دکمه‌های بازی به هنگام بالا رفتن از محیط به درستی کار نمی‌کنند و انیمیشن شخصیت‌ها در صورتی که تسخیرشان کنید مزحک به نظر می‌رسد.

اگرچه طراحی محیط از نظر بصری قابل قبول است و تماشای غروب، دورنماهای جنگل و قدم زدن در خیابان‌های قدیمی با حال و هوای هندی واقعا دوست داشتنی بوده و حس و حال خوبی را به بازیکن منتقل می‌کند. در کل می‌توان گفت که بازی از نظر فنی بسیار شلخته ظاهر شده و بازیکن عدم مسئولیت‌پذیری تیم فنی و ناشر را کاملا درک و احساس می‌کند.

موسیقی و صداگذاری بازی همانطور که گفتم قابل قبول به نظر می‌رسد و صداپیشگان با تمام توان خود سعی داشته‌اند تا به شخصیت‌های اصلی و فرعی روح ببخشند. موسیقی بازی نیز می‌تواند تا حد استاندارد حال و هوای ماجراجویی و باستانی بازی را منتقل کرده و در لحظات اکشن بازیکن را هیجان‌زده کند. کلیت کارگردانی لحظات اکشن بازی قابل قبول است که بعضا یادآور آثاری مثل آنچارتد خواهد بود، اما تعداد آن‌ها بسیار کم بوده و در کل می‌توان گفت که مدت زمان حدودا ۹ ساعته بازی نمی‌تواند به درستی حق مطلب را ادا کند.

بررسی بازی Unknown 9 Awakening براساس کد ارسالی ناشر (Bandai Namco) و روی پلی‌استیشن 5 صورت گرفته است.

می‌خرمش…

در حال حاضر با توجه به مشکلات فنی بازی هیچ دلیلی وجود ندارد که خرید آن را به شما توصیه کنم!

نمی‌خرمش…

مشکلات فنی بسیار زیاد و کلیت کلیشه‌ای بازی از دلایلی است که خرید بازی Unknown 9 Awakening حداقل در شرایط فعلی پیشنهاد نمی‌شود.

55

امتیاز ویجیاتو

بازی Unknown 9 Awakening را می‌توان ناامیدکننده‌ترین تجربه سال دانست که با وجود شخصیت‌های دوست داشتنی و ایده‌های خلاقانه خود در بخش گیم‌پلی، در نهایت اثری شلخته و پر از مشکلات فنی متعدد است که شما را از تجربه آن پیشمان خواهد کرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!