۲۹ مهر به عنوان «روز ملی صادرات» در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است، که علت آن اهمیت صادرات در بهبود شاخصهای اقتصادی و تامین نیازهای کشور است، در همین راستا شاهد افزایش قابلتوجه صادرات نفتی و رشد صادرات غیرنفتی هستیم که نتیجه دیپلماسی منطقهای در خارج و «جهش تولید» در داخل کشور است.
به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۹ مهر به عنوان «روز ملی صادرات» تعیین شد. از اینرو همهساله در این تاریخ سازمان توسعه تجارت ایران، به منظور توسعه فرهنگ عمومی صادرات کشور و تشویق صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و بازرگان کشور، همایش روز ملی صادرات را برگزار و از صادرکنندگان برتر تقدیر میکند.
آسیا در ۵ ماه نخست سالجاری (۱۴۰۳) عنوان بزرگترین بازار صادراتی ایران را به خود اختصاص داد. بر اساس آخرین آمار گمرک، بیشترین سهم صادرات ایران در پنجماهه نخست سالجاری به کشورهای آسیایی اختصاص داشته و «چین» مهمترین مقصد صادراتی ایران شناخته شد.
«محمدعلی دهقان دهنوی» رئیس سازمان توسعه تجارت اخیرا در اولین نشست خبری خود در آستانه روز ملی صادرات، اظهار کرد: «یکی از مزیتهای سازمان توسعه تجارت این است که یک روز در تقویم ملی کشور به این نام تعیین شده تا بهانهای برای تقدیر از صادرکنندگان به عنوان یکی از مهمترین ذینفعان خدمات سازمان ما باشد. امسال نیز بیستوهشتمین دوره تقدیر از صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور برگزار میشود.»
وی با بیان اینکه تاکنون فرآیندهای لازم جهت ارزیابی صادرکنندگان در بخشهای مختلف انجام شده است، افزود: «بر اساس دستورالعملهای سازمان توسعه تجارت و در قالب کمیتهای متشکل از نمایندگان بخش خصوصی بهویژه اتاق بازرگانی و اتاق تعاون، ارزیابیها انجام شده و در نهایت پس از اقدامات کارشناسی، نتیجه نهایی به تصویب کمیته خواهد رسید. در مجموع در ۵۰ گروه کالایی و خدماتی شامل، ۴۰۰ گروه کالایی، پنج گروه فناورانه و پنج گروه خدماتی ارزیابیها صورت میگیرد و صادرکنندگان نمونه و ممتاز انتخاب خواهند شد و در روز ۲۹ مهر که روز ملی صادرات است، معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.»
افزایش صادرات و کاهش تراز تجاری منفی در سالجاری
رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با آمارهای صادراتی طی ششماهه ابتدایی سالجاری (۱۴۰۳) نیز ادامه داد: «از ابتدای سالجاری تا پایان شهریور، در حوزه صادرات حدود ۷۰ میلیون تن از لحاظ وزنی صادرات انجام شده که ارزش این حجم صادرات ۲۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم نسبت به میزان صادرات در مدت مشابه سال گذشته، ۳.۴ درصد افزایش وزنی و از منظر ارزشی ۶.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. امید است که این افزایش تا پایان سال هم ادامهدار باشد تا تراز تجاری منفی را جبران کند.»
دهقان دهنوی، پنج بازار صادراتی نخست کشور و مقصد صادراتی را چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان معرفی کرد و گفت: «چین با کمی بیشاز هفت میلیارد دلار طی ششماهه، مقصد اول صادراتی ما بوده است. عراق با حدود ۵.۲ میلیارد دلار مقصد دوم بوده است. امارات با ۳.۴ میلیارد دلار، مقصد سوم بوده است. پس از آن به ترتیب ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار و افغانستان با حدود یکمیلیارد دلار، مقاصد چهارم و پنجم بوده است. این پنج کشور مجموعا ۷۵ درصد صادرات ما را به خود اختصاص دادهاند؛ این نشان میدهد که به لحاظ توسعه صادرات در بازارها و متنوعسازی مقاصد صادراتی بایستی بیشتر تلاش کنیم.»
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه نخستین جلسه شورای عالی صادرات بهزودی برگزار و مجدد جلسات آن از سر گرفته میشود، عنوان کرد: «در نشستی که اخیرا با معاون اول رئیسجمهور داشتیم، بر روی این موضوع تاکید شد و ایشان نیز موافقت خود را اعلام کردند. امیدوار هستیم که به زودی شاهد برگزاری جلسه باشیم. به دنبال این هستیم که مصوبههای این شورا بر اساس ماده ۱۳۸ باشد تا معادل مصوبه هیات وزیران و قابلتصویب باشد.»
افزایش ۱۲ درصدی صادرات پتروشیمی
بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صاردات گمرکی کشور از ابتدای سالجاری تا پایان مرداد، با احتساب نفتخام و کوره، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی، به ۴۱.۷ میلیارد دلار رسیده است و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۳۶۲ دلار برآورد شده که ۲.۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است.
بر اساس این آمار، صادرات کالاهای پتروشیمی در پنجماهه ابتدایی سالجاری ۹.۸ میلیارد تن شده با حجم وزنی ۲۴.۵ میلیون تن ارزشگذاری شده که ۱۲.۸ درصد رشد در ارزش تجاری و ۱۲.۵ درصد رشد در وزن صادراتی را نشان میدهد. طبق این گزارش، از ابتدای سالجاری تا پایان مرداد، گاز طبیعی مایعشده با ارزش ۲۰۲ میلیارد دلار، پروپان مایعشده با ارزش ۱.۴ میلیارد دلار و متانول با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار، سهقلم عمده کالای صارداتی در این مدت هستند.
بررسی مقاصد صادراتی ایران نشان میدهد که، در نیمه نخست سالجاری ۷ کشور، ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادهاند. بر همین اساس چین با ۷.۲ میلیارد دلار، عراق با ۵.۲ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳.۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۱ میلیارد دلار، پاکستان با یکمیلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از عمدهترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت بودند.
۷ کشور نیز ۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادهاند. بر همین مبنا کشورهای امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد دلار، چین ۸.۵ میلیارد دلار، ترکیه ۵.۱ میلیارد دلار، آلمان ۱.۲ میلیارد دلار، فدراسیون روسیه و هند هر کدام با ۸۰۰ میلیون دلار و هنگکنگ با ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. در مجموع طی نیمه نخست سالجاری، چین با ۱۵.۷ میلیارد دلار، امارات با ۱۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار سه شریک عمده تجاری کشور بودهاند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته (۱۴۰۲) طی گزارشی اعلام کرد که میزان درآمد کشور از محل صادرات نفت و گاز در سال گذشته (۱۴۰۱) به بیشاز ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به دوره قبلی یعنی سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۳ درصد افزایش را تجربه کرده است. افزایش بیش از ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران را میتوان در رابطهای مستقیم با افزایش فروش نفت، تسویه بدهیهای گازی و توسعه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاهها در آبهای فراسرزمینی دانست.
این موارد، قطعهای از پازل بزرگ دیپلماسی فعال و پویای انرژی در دولت سیزدهم به شمار میروند. گفته میشود که ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، بهتنهایی ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با رقم ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، یک افزایش ناباورانه داشته است.
«جواد اوجی» وزیر نفت دولت سیزدهم از افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکهای نفت ایران در دولت سیزدهم خبر داده و گفته است که در آغاز بهکار این دولت، تولید نفت حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز بود، اما امروز تولید نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده و نکتهی مهم آن است که هرچه تولید نفت انجام میشود یا در پالایشگاههای داخلی به مصرف میرسد یا به صادرات اختصاص مییابد.
هر چند که در آغاز بهکار دولت سیزدهم کشور ۷۸ میلیون بشکه میعانات ذخیرهشده داشت، اما گزارشها نشان میدهند که درآمد نفتی ایران در دو سال فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۵ برابر شده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز از درآمد ۱۹ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۵ ماهه سال ۲۰۲۲ خبر داده و کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۵۴ میلیارد دلار اعلام کرده که این رقم معادل ۶.۵ درصد از کل درآمد نفتی اوپک در این دوره بوده است. پس از خروج امریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، صادرات نفت ایران و به دنبال آن درآمدهای این بخش با کاهش همراه شد.
البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم، صادرات نفت ایران و وصول درآمدهای آن هم رشدی چشمگیر داشت، به نحوی که استفاده از راهکارهای مختلف برای افزایش فروش و صادرات نفت با وجود تحریمها در مرکز توجه قرار گرفت تا آنجا که به گواهی آمارهای اقتصادی، شرایط صادرات نفت بهبود یافت.
اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم در فروردین ۱۴۰۲ گفت که سال گذشته (۱۴۰۱) به میزان ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر شد و پیشبینی میشود که امسال (۱۴۰۲) رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.
وی بیان کرد: «با توجه به اینکه یکی از بخشهای تأمینکننده نیازهای ارزی کشور، وزارت نفت است، در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریمهای ظالمانه، خوشبختانه به فضل الهی و همت همکارانمان در صنایع نفت و گاز کشور، رکوردهای مطلوبی در زمینه صادرات نفتخام، میعانات گازی، فرآوردههای نفتی و پتروشیمی داشتیم.»
ایران، سومین تولیدکنندهی نفت اوپک
ناگفته نماند که تولید نفت خام ایران بر اساس تازهترین گزارش اوپک، در ماه اوت ۲۰۲۳ (مرداد – شهریور ۱۴۰۲) با ۱۴۳ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون بشکه رسید و پس از عربستان سعودی و عراق، جایگاه سومی را دوباره از آن خود کرد. همچنین گزارش ماه سپتامبر اوپک نشان میدهد که ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه اوت (مرداد – شهریور) ۲۷ میلیون و ۴۴۹ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۱۱۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۳۳۶ هزار بشکهی ماه ژوئیه است.
بر اساس گزارش ماه سپتامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۶۷ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۷۷ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون بشکه در جایگاه سومین تولیدکنندهی اوپک قرار گرفته است. ایران در ماه اوت ۳ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۴۳ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر – مرداد ۱۴۰۲) بوده است.
به گفتهی تحلیلگران، صادرات بالاتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریمهای آمریکا بوده است. واقعیت این است که موفقیت ایران در فروش و صادرات نفت آنچنان چشـمگیر بوده که رئیسجمهور آمریکا را وادار به واکنش کرده است. در آبان ۱۴۰۰، رئیسجمهــور آمریکا در ســخنانی کــه در عمــل خلاف وعدههــای کاخ ســفید برای لغــو تحریمهــای ظالمانه علیــه ایران و بازگشــت واشــنگتن بــه برجام اســت، خواســتار کاهــش خریــد نفــت ایــران از ســوی کشــورهای واردکننده شد. این اظهارنظرها نشان میدهد که ایران در فروش و صادرات نفت خود مســیر درســتی را رفته اســت.
آمارهــای اقتصادی نیــز نشــان میدهـد که، رشـد اقتصادی کشــور بــا نفت، بیشــتر از رشــد اقتصادی بدون نفت است که حکایت از افزایش درآمدهای نفتی ایران دارد. به گفته مسئولان، از ابتدای آغاز دولت سیزدهم با مجموعه اقدامهای انجامشده حتی یکسنت هم از پول صادرات نفت و میعانات گازی مسدود نشده و همه پول خود را دریافت کردهایم.
ارتقاء صادرات غیرنفتی، راهکار توسعهی تجاری کشور
کارشناسان معتقدند که، یکی از حوزههای مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در کشور، «صادرات غیرنفتی» است، که میتواند از مجاری مختلفی بر تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد. اقتصاد ایران که به واسطهی درآمدهای نفتی و نوسانات عمدهی آن نتوانسته است آنگونه که باید بخش غیرنفتی خود را بهبود دهد، میتواند در شرایط تنگنای درآمدهای نفتی، از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره ببرد و این اقدام از ضروریات اقتصاد کشور برای گذار به یک اقتصاد سالم و با درآمدهای پایدار است. برای شتاب بخشیدن به صادرات غیرنفتی باید به ماهیت ساختار موجود و سپس ایجاد تحول ساختاری در حوزه صادرات توجه کرد.
در یک نگاه میتوان گفت، صادرات غیرنفتی دارای مشکلات متعددی است که برخی از آنها شامل موانع پیمانسپاری ارزی، نوسانات بالای نرخ ارز، نبود نظام ارزی مشخص، افزایش هزینههای تولید، عدم بازاریابی مناسب و مستمر، ضعف دستگاه دیپلماسی اقتصادی و … است. تعیین راهبرد مناسب تجاری برای کشور و نحوه تعامل با اقتصاد جهانی از گامهای مهم سیاستگذاری تجاری کشور بوده و وجود چنین راهبرد مناسبی، باعث میشود صادرکنندگان امکان برنامهریزی برای بازاریابی محصولات خود و افزایش تولید و اشتغال را داشته باشند.
باید بعد از «اصلاحات ساختاری» (اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرآیندها و سامانههای تجارت خارجی)، بخشهایی از اقتصاد کشور که مزیت دارد را، شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخشها ساماندهی کرد. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مهمی دارد.
گام بعدی در راستای انتقال فناوری، استفاده از روشهای مختلف از جمله «فعالشدن دستگاه دیپلماسی کشور» است تا بتواند با کاهش مشکلات تحریمی، واردات فناوری موردنیاز برای جهش تولید را تسهیل کرده و سطح رقابتپذیری کالاهای داخلی را در حد قابلقبولی در سطح استانداردهای رقابتپذیر بینالمللی ارتقاء دهد.
«بازاریابی فعال»، گام دیگری است که نیازمند فعالشدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور است. بهطوری که این دو سازمان باید با اتکا به رایزنان بازرگانی کارآمد و متخصص، بازاریابی فعال صادراتی را در خصوص محصولات داخلی انجام دهند. علاوه بر این تلاشهای دیپلماتیک از جمله نشستهای مستمر، ادواری و مشترک مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و کشورهای عمدهی طرف تجاری جهت تبادلنظر و امکانسنجی نحوه و زمینههای همکاریهای تجاری برای بیاثر کردن تحریمها، دارای اهمیت کلیدی است.
«وجود بازارهای جایگزین» که امکان مبادله با آنها در شرایط تحریم وجود داشته باشد و «همکاری و عضویت در اتحادیههای منطقهای» دارای سود متقابل تجاری برای طرفین و شناسایی بازارهای جایگزین برای بازارهای فعلی و گسترش روابط تجاری برای محصولات داخلی نیز، میتواند بسیار مؤثر باشد.
با توجه به مطالب فوق، صادرات نقش موثری در تعادل تراز تجاری و تامین نیازهای کشور با بهرهی مطلوب دارد، به نحویکه توسعهی صادرات موجب افزایش دارایی ارزی و کاهش پایه پولی کشور میشود و دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را با سایر دولت – ملتها ارتقا میبخشد. در همین راستا طی سالیان اخیر شاهد افزایش چندبرابری صادرات نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی هستیم که این امر با پیشرفت زیرساختهای کشور رو به جلو خواهد بود.
در این مطلب، قصد داریم به دنیای خوشطعم و محبوب شکلات معروف سوئیس وارد شویم؛ جایی که برندهای معروف شکلات سوئیس با کیفیت بینظیر و طعمهای منحصربهفرد، هر ساله عاشقان شکلات را از سراسر جهان به سوی خود جذب میکنند.
از معروفترین شکلاتهای سوئیس گرفته تا برندهایی که با نوآوریهای خلاقانه خود نامی ماندگار در این صنعت به دست آوردهاند، همه را بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم بهترین انتخابها را در تور سوئیس داشته باشید.
تاریخچه شکلات سوئیسی
تاریخچه شکلات سوئیسی به قرن ۱۸ میلادی بازمیگردد و از همان زمان، این کشور به یکی از قطبهای جهانی تولید شکلات معروف سوئیس تبدیل شد. اولین کارخانه شکلاتسازی در سوئیس در سال ۱۸۱۹ توسط فرانسوا-لوئی کایه تأسیس شد. او با ایجاد فرایندهای جدید تولید شکلات، گام مهمی در ارتقاء کیفیت این محصول برداشت.
چندین سال بعد، در سال ۱۸۷۵، دانیل پیتر با اختراع شکلات شیری – که با ترکیب شیر خشک با شکلات به دست آمد – تحول بزرگی ایجاد کرد. این نوآوری به سرعت باعث افزایش محبوبیت شکلاتهای سوئیسی شد و آنها را به طعمی ماندگار و دلپذیر تبدیل کرد.
آمارهای اخیر نشان میدهد که سوئیس همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکلات در جهان است. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان شکلات سوئیس، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۸۰ هزار تن شکلات در این کشور تولید و به سراسر جهان صادر شده است.
نوآوریهای دیگری که در این صنعت رخ داد، توسط رودولف لینت صورت گرفت که با اختراع فرآیند کُنچینگ، بافت نرم و لطیفی به شکلاتها بخشید و استاندارد جدیدی را در صنعت شکلات ایجاد کرد.
بهترین شکلات های سوئیس
در ادامه توضیحات مختصری دربارهی بهترین برندهای شکلات سوئیس ارائه میدهم که شامل تاریخچه کوتاه، دلایل برتری، مزایا، معروفترین محصولات و حدود قیمت آنها است.
Lindt
شرکت Lindt در سال ۱۸۴۵ توسط دیوید اسپرانگلی و پسرش در زوریخ تاسیس شد. این برند با استفاده از فرمولهای اختصاصی و ترکیب بهترین مواد اولیه توانست به یکی از محبوبترین برندهای شکلات در جهان تبدیل شود.
دلیل برتری Lindt، تعهد این شرکت به کیفیت بالا و نوآوری است. رودولف لینت، یکی از نوآوران در صنعت شکلات، فرآیند “کُنچینگ” را برای Lindt ابداع کرد که بافتی نرم و طعمی غنی به شکلاتها بخشید.
از معروفترین محصولات Lindt میتوان به Lindt Excellence، Lindor Truffles و Lindt Swiss Chocolate Bars اشاره کرد. قیمت محصولات Lindt بسته به نوع و حجم آنها متفاوت است؛ به عنوان مثال، یک بسته Lindor Truffles حدوداً بین ۸ تا ۱۵ دلار و شکلاتهای تختهای Excellence بین ۳ تا ۶ دلار قیمت دارد.
Toblerone
Toblerone در سال ۱۹۰۸ توسط تئودور توبلر و امیل بوم در شهر برن سوئیس تأسیس شد و بهخاطر شکل مثلثی منحصربهفرد و ترکیب عسل و بادام محبوبیت یافت. این برند به دلیل طراحی خلاقانه و طعم متفاوت محصولاتش شناخته میشود. Toblerone توانسته با طراحی متمایز و بستهبندی جذاب، جایگاه ویژهای در میان برندهای شکلات داشته باشد.
از معروفترین محصولات Toblerone میتوان به Toblerone Original، Toblerone Dark و Toblerone White اشاره کرد. قیمت این محصولات معمولاً بین ۳ تا ۱۰ دلار متغیر است که به سایز و نوع شکلات بستگی دارد.
Cailler
Cailler یکی از قدیمیترین برندهای شکلات سوئیسی است که در سال ۱۸۱۹ توسط فرانسوا-لوئی کایه بنیانگذاری شد. Cailler با تمرکز بر استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و تولید شکلاتهای بدون مواد افزودنی به برندی معتبر تبدیل شده است. دلیل اصلی محبوبیت این برند، استفاده از شیر تازه از مزارع سوئیس و کیفیت بینظیر شکلاتهای آن است.
از معروفترین محصولات Cailler میتوان به Cailler Lait، Cailler Frigor و Cailler Ambassador اشاره کرد. قیمت محصولات Cailler نیز بسته به نوع و وزن آنها بین ۵ تا ۲۰ دلار متغیر است.
Frey
Frey در سال ۱۸۸۷ توسط رابرت و ماکس فری تأسیس شد و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکلات در سوئیس شناخته میشود. این برند به دلیل تنوع بالای محصولات و تمرکز بر تولید شکلاتهای ارگانیک و طبیعی مورد توجه قرار گرفته است. Frey همچنین به دلیل پایبندی به اصول پایداری در تولید و توجه به محیط زیست شهرت دارد.
محصولات معروف Frey شامل Frey Chocobloc، Frey Milk Chocolate و Frey Dark Chocolate میشوند. قیمت محصولات Frey معمولاً از ۴ تا ۱۵ دلار متغیر است.
Sprüngli
Sprüngli یکی از لوکسترین و معتبرترین برندهای شکلات سوئیسی است که از سال ۱۸۳۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این برند بیشتر به دلیل تولید شکلاتهای دستساز و مرغوبیت بالای مواد اولیهاش شناخته میشود. Sprüngli از ترکیبات خاص و طعمدهندههای طبیعی برای تولید محصولاتش استفاده میکند و شهرت آن بیشتر در میان دوستداران شکلاتهای لوکس است.
معروفترین محصولات Sprüngli شامل Luxemburgerli Macarons، Grand Cru Chocolate و Chocolate Bars هستند. قیمت محصولات Sprüngli معمولاً از ۱۰ دلار به بالا شروع میشود و ممکن است بسته به نوع و خاص بودن محصول به بیش از ۵۰ دلار هم برسد.
انواع شکلات های سوئیسی
انواع شکلاتهای سوئیسی به دلیل تنوع در طعم، بافت و کیفیت از محبوبیت بالایی برخوردارند. هر کدام از این انواع دارای ویژگیهای منحصربهفردی هستند که به واسطه استفاده از مواد اولیه با کیفیت و فرآیندهای خاص تولید به دست میآیند.
شکلات شیری (Milk Chocolate)
شکلات شیری، یکی از محبوبترین انواع شکلات سوئیسی است که با استفاده از شیر تازه و پودر شیر تولید میشود. دانیل پیتر، یکی از تولیدکنندگان سوئیسی، در سال ۱۸۷۵ برای اولین بار این نوع شکلات را ابداع کرد. شکلات شیری به دلیل طعم شیرین و بافت نرم و لطیف، طرفداران زیادی دارد و معمولاً برای افرادی که به دنبال طعم ملایمتری هستند، مناسب است. برندهایی مانند Lindt و Cailler در تولید شکلات شیری معروفاند.
شکلات تلخ (Dark Chocolate)
ت تلخ یا شکلات سیاه، به دلیل درصد بالای کاکائو و طعم غنیتر و تلختر، انتخابی مناسب برای کسانی است که طعم قویتری از کاکائو را ترجیح میدهند. این نوع شکلات با درصدهای مختلف کاکائو (از ۵۰٪ تا ۹۹٪) تولید میشود و خواص سلامتی بیشتری نسبت به سایر انواع شکلات دارد. برند Lindt با سری محصولات Excellence و برند Frey با شکلاتهای تلخ خالص، به عنوان بهترین تولیدکنندگان شکلات تلخ در سوئیس شناخته میشوند.
شکلات پرالین (Praline)
پرالین نوعی شکلات مغزدار است که در آن از ترکیبات مختلف مانند فندق، بادام، یا کرم شکلاتی استفاده میشود. این نوع شکلاتها به دلیل طعم غنی و ساختار چندلایه، یکی از محبوبترین گزینهها برای هدیه و مراسمها هستند. برند Sprüngli در تولید شکلاتهای پرالین لوکس و دستساز شناخته میشود.
شکلات سفید (White Chocolate)
شکلات سفید، بر خلاف سایر انواع شکلات، فاقد پودر کاکائو است و تنها از کره کاکائو، شکر و شیر تشکیل میشود. این نوع شکلات دارای طعم ملایمتر و شیرینتری است و به دلیل نبود کاکائو، طعم و رنگ آن متفاوت از سایر شکلاتهاست. برندهای Toblerone و Lindt در تولید شکلات سفید با کیفیت بالا و طعم دلپذیر معروف هستند.
شکلات با طعمهای میوهای و گیاهی (Flavored Chocolate)
سوئیسیها به نوآوری در طعمها علاقهمندند و انواع شکلاتهایی با طعمهای میوهای مانند پرتقال، توتفرنگی و گیاهی مانند نعناع را تولید میکنند. این شکلاتها علاوه بر طعم جذاب، دارای تنوع در مزه و ساختار هستند و برای کسانی که به دنبال تجربههای جدید در شکلات هستند، مناسباند. برند Frey یکی از پیشگامان تولید شکلاتهای طعمدار در سوئیس است.
شکلاتهای سفارشی و لوکس
برخی از برندهای سوئیسی مانند Sprüngli و Läderach به تولید شکلاتهای سفارشی و لوکس مشهورند. این شکلاتها به صورت دستساز و با استفاده از بهترین مواد اولیه تولید میشوند و دارای طراحیهای خاصی هستند. این نوع شکلاتها به دلیل قیمت بالا و کیفیت ممتاز، به عنوان گزینههای لوکس و مناسب هدیه شناخته میشوند.
تأثیر شکلات سوئیسی بر گردشگری
شکلات سوئیسی نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران به این کشور دارد و به یکی از عوامل مؤثر در رشد صنعت گردشگری سوئیس تبدیل شده است. به دلیل شهرت جهانی شکلاتهای سوئیسی، هر ساله هزاران گردشگر به امید تجربه مستقیم طعم اصیل این شکلاتها به سوئیس سفر میکنند. شکلات در سوئیس نه تنها یک محصول خوراکی، بلکه بخشی از فرهنگ و هویت ملی این کشور است.
یکی از اصلیترین جاذبههای گردشگری شکلاتی در سوئیس، تورهای بازدید از کارخانههای شکلاتسازی است. برندهای معروفی مثل Lindt، Cailler و Frey امکاناتی را فراهم کردهاند تا بازدیدکنندگان بتوانند از مراحل مختلف تولید شکلات بازدید کنند و حتی تجربه ساخت شکلات خود را داشته باشند.
همچنین، موزهها و مراکز شکلات سوئیسی نیز جاذبههای مهمی برای گردشگران به شمار میآیند. یکی از معروفترین این موزهها، موزه شکلات Lindt Home of Chocolate در نزدیکی زوریخ است که شامل نمایشگاههایی درباره تاریخچه شکلات و مراحل تولید آن، به همراه بزرگترین فواره شکلات جهان است.
فستیوالهای سوئیس که مرتبط با شکلات هستند، بهطور منظم در این کشور برگزار میشوند که در آنها بازدیدکنندگان میتوانند انواع مختلف شکلات را امتحان کنند و از نزدیک با تولیدکنندگان محلی آشنا شوند.
بعلاوه، فروشگاههایی مانند Sprüngli در زوریخ و Läderach در نقاط مختلف سوئیس، با ارائه شکلاتهای دستساز و لوکس، مکانی مناسب برای گردشگران و خرید هدایای منحصر به فرد به شمار میآیند.
اگر قصد سفر به سوئیس را دارید و دنیای شکلاتهای سوئیس برایتان جذاب است؛ میتوانید از تورهای سوئیس آریا کیا سفر کمک بگیرید که امکان بازدید از کارخانههای شکلات سازی معروف برایتان فراهم خواهد شد و شانس خرید شکلاتهای سوئیس از درب کارخانه را خواهید داشت.
منبع : آریا کیا سفر؛ مجری مستقیم تورهای سوئیس (https://www.ariakiasafar.com/)
در این مطلب، قصد داریم به دنیای خوشطعم و محبوب شکلات معروف سوئیس وارد شویم؛ جایی که برندهای معروف شکلات سوئیس با کیفیت بینظیر و طعمهای منحصربهفرد، هر ساله عاشقان شکلات را از سراسر جهان به سوی خود جذب میکنند.
از معروفترین شکلاتهای سوئیس گرفته تا برندهایی که با نوآوریهای خلاقانه خود نامی ماندگار در این صنعت به دست آوردهاند، همه را بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم بهترین انتخابها را در تور سوئیس داشته باشید.
تاریخچه شکلات سوئیسی
تاریخچه شکلات سوئیسی به قرن ۱۸ میلادی بازمیگردد و از همان زمان، این کشور به یکی از قطبهای جهانی تولید شکلات معروف سوئیس تبدیل شد. اولین کارخانه شکلاتسازی در سوئیس در سال ۱۸۱۹ توسط فرانسوا-لوئی کایه تأسیس شد. او با ایجاد فرایندهای جدید تولید شکلات، گام مهمی در ارتقاء کیفیت این محصول برداشت.
چندین سال بعد، در سال ۱۸۷۵، دانیل پیتر با اختراع شکلات شیری – که با ترکیب شیر خشک با شکلات به دست آمد – تحول بزرگی ایجاد کرد. این نوآوری به سرعت باعث افزایش محبوبیت شکلاتهای سوئیسی شد و آنها را به طعمی ماندگار و دلپذیر تبدیل کرد.
آمارهای اخیر نشان میدهد که سوئیس همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکلات در جهان است. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان شکلات سوئیس، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۸۰ هزار تن شکلات در این کشور تولید و به سراسر جهان صادر شده است.
نوآوریهای دیگری که در این صنعت رخ داد، توسط رودولف لینت صورت گرفت که با اختراع فرآیند کُنچینگ، بافت نرم و لطیفی به شکلاتها بخشید و استاندارد جدیدی را در صنعت شکلات ایجاد کرد.
بهترین شکلات های سوئیس
در ادامه توضیحات مختصری دربارهی بهترین برندهای شکلات سوئیس ارائه میدهم که شامل تاریخچه کوتاه، دلایل برتری، مزایا، معروفترین محصولات و حدود قیمت آنها است.
Lindt
شرکت Lindt در سال ۱۸۴۵ توسط دیوید اسپرانگلی و پسرش در زوریخ تاسیس شد. این برند با استفاده از فرمولهای اختصاصی و ترکیب بهترین مواد اولیه توانست به یکی از محبوبترین برندهای شکلات در جهان تبدیل شود.
دلیل برتری Lindt، تعهد این شرکت به کیفیت بالا و نوآوری است. رودولف لینت، یکی از نوآوران در صنعت شکلات، فرآیند “کُنچینگ” را برای Lindt ابداع کرد که بافتی نرم و طعمی غنی به شکلاتها بخشید.
از معروفترین محصولات Lindt میتوان به Lindt Excellence، Lindor Truffles و Lindt Swiss Chocolate Bars اشاره کرد. قیمت محصولات Lindt بسته به نوع و حجم آنها متفاوت است؛ به عنوان مثال، یک بسته Lindor Truffles حدوداً بین ۸ تا ۱۵ دلار و شکلاتهای تختهای Excellence بین ۳ تا ۶ دلار قیمت دارد.
Toblerone
Toblerone در سال ۱۹۰۸ توسط تئودور توبلر و امیل بوم در شهر برن سوئیس تأسیس شد و بهخاطر شکل مثلثی منحصربهفرد و ترکیب عسل و بادام محبوبیت یافت. این برند به دلیل طراحی خلاقانه و طعم متفاوت محصولاتش شناخته میشود. Toblerone توانسته با طراحی متمایز و بستهبندی جذاب، جایگاه ویژهای در میان برندهای شکلات داشته باشد.
از معروفترین محصولات Toblerone میتوان به Toblerone Original، Toblerone Dark و Toblerone White اشاره کرد. قیمت این محصولات معمولاً بین ۳ تا ۱۰ دلار متغیر است که به سایز و نوع شکلات بستگی دارد.
Cailler
Cailler یکی از قدیمیترین برندهای شکلات سوئیسی است که در سال ۱۸۱۹ توسط فرانسوا-لوئی کایه بنیانگذاری شد. Cailler با تمرکز بر استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و تولید شکلاتهای بدون مواد افزودنی به برندی معتبر تبدیل شده است. دلیل اصلی محبوبیت این برند، استفاده از شیر تازه از مزارع سوئیس و کیفیت بینظیر شکلاتهای آن است.
از معروفترین محصولات Cailler میتوان به Cailler Lait، Cailler Frigor و Cailler Ambassador اشاره کرد. قیمت محصولات Cailler نیز بسته به نوع و وزن آنها بین ۵ تا ۲۰ دلار متغیر است.
Frey
Frey در سال ۱۸۸۷ توسط رابرت و ماکس فری تأسیس شد و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکلات در سوئیس شناخته میشود. این برند به دلیل تنوع بالای محصولات و تمرکز بر تولید شکلاتهای ارگانیک و طبیعی مورد توجه قرار گرفته است. Frey همچنین به دلیل پایبندی به اصول پایداری در تولید و توجه به محیط زیست شهرت دارد.
محصولات معروف Frey شامل Frey Chocobloc، Frey Milk Chocolate و Frey Dark Chocolate میشوند. قیمت محصولات Frey معمولاً از ۴ تا ۱۵ دلار متغیر است.
Sprüngli
Sprüngli یکی از لوکسترین و معتبرترین برندهای شکلات سوئیسی است که از سال ۱۸۳۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این برند بیشتر به دلیل تولید شکلاتهای دستساز و مرغوبیت بالای مواد اولیهاش شناخته میشود. Sprüngli از ترکیبات خاص و طعمدهندههای طبیعی برای تولید محصولاتش استفاده میکند و شهرت آن بیشتر در میان دوستداران شکلاتهای لوکس است.
معروفترین محصولات Sprüngli شامل Luxemburgerli Macarons، Grand Cru Chocolate و Chocolate Bars هستند. قیمت محصولات Sprüngli معمولاً از ۱۰ دلار به بالا شروع میشود و ممکن است بسته به نوع و خاص بودن محصول به بیش از ۵۰ دلار هم برسد.
انواع شکلات های سوئیسی
انواع شکلاتهای سوئیسی به دلیل تنوع در طعم، بافت و کیفیت از محبوبیت بالایی برخوردارند. هر کدام از این انواع دارای ویژگیهای منحصربهفردی هستند که به واسطه استفاده از مواد اولیه با کیفیت و فرآیندهای خاص تولید به دست میآیند.
شکلات شیری (Milk Chocolate)
شکلات شیری، یکی از محبوبترین انواع شکلات سوئیسی است که با استفاده از شیر تازه و پودر شیر تولید میشود. دانیل پیتر، یکی از تولیدکنندگان سوئیسی، در سال ۱۸۷۵ برای اولین بار این نوع شکلات را ابداع کرد. شکلات شیری به دلیل طعم شیرین و بافت نرم و لطیف، طرفداران زیادی دارد و معمولاً برای افرادی که به دنبال طعم ملایمتری هستند، مناسب است. برندهایی مانند Lindt و Cailler در تولید شکلات شیری معروفاند.
شکلات تلخ (Dark Chocolate)
ت تلخ یا شکلات سیاه، به دلیل درصد بالای کاکائو و طعم غنیتر و تلختر، انتخابی مناسب برای کسانی است که طعم قویتری از کاکائو را ترجیح میدهند. این نوع شکلات با درصدهای مختلف کاکائو (از ۵۰٪ تا ۹۹٪) تولید میشود و خواص سلامتی بیشتری نسبت به سایر انواع شکلات دارد. برند Lindt با سری محصولات Excellence و برند Frey با شکلاتهای تلخ خالص، به عنوان بهترین تولیدکنندگان شکلات تلخ در سوئیس شناخته میشوند.
شکلات پرالین (Praline)
پرالین نوعی شکلات مغزدار است که در آن از ترکیبات مختلف مانند فندق، بادام، یا کرم شکلاتی استفاده میشود. این نوع شکلاتها به دلیل طعم غنی و ساختار چندلایه، یکی از محبوبترین گزینهها برای هدیه و مراسمها هستند. برند Sprüngli در تولید شکلاتهای پرالین لوکس و دستساز شناخته میشود.
شکلات سفید (White Chocolate)
شکلات سفید، بر خلاف سایر انواع شکلات، فاقد پودر کاکائو است و تنها از کره کاکائو، شکر و شیر تشکیل میشود. این نوع شکلات دارای طعم ملایمتر و شیرینتری است و به دلیل نبود کاکائو، طعم و رنگ آن متفاوت از سایر شکلاتهاست. برندهای Toblerone و Lindt در تولید شکلات سفید با کیفیت بالا و طعم دلپذیر معروف هستند.
شکلات با طعمهای میوهای و گیاهی (Flavored Chocolate)
سوئیسیها به نوآوری در طعمها علاقهمندند و انواع شکلاتهایی با طعمهای میوهای مانند پرتقال، توتفرنگی و گیاهی مانند نعناع را تولید میکنند. این شکلاتها علاوه بر طعم جذاب، دارای تنوع در مزه و ساختار هستند و برای کسانی که به دنبال تجربههای جدید در شکلات هستند، مناسباند. برند Frey یکی از پیشگامان تولید شکلاتهای طعمدار در سوئیس است.
شکلاتهای سفارشی و لوکس
برخی از برندهای سوئیسی مانند Sprüngli و Läderach به تولید شکلاتهای سفارشی و لوکس مشهورند. این شکلاتها به صورت دستساز و با استفاده از بهترین مواد اولیه تولید میشوند و دارای طراحیهای خاصی هستند. این نوع شکلاتها به دلیل قیمت بالا و کیفیت ممتاز، به عنوان گزینههای لوکس و مناسب هدیه شناخته میشوند.
تأثیر شکلات سوئیسی بر گردشگری
شکلات سوئیسی نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران به این کشور دارد و به یکی از عوامل مؤثر در رشد صنعت گردشگری سوئیس تبدیل شده است. به دلیل شهرت جهانی شکلاتهای سوئیسی، هر ساله هزاران گردشگر به امید تجربه مستقیم طعم اصیل این شکلاتها به سوئیس سفر میکنند. شکلات در سوئیس نه تنها یک محصول خوراکی، بلکه بخشی از فرهنگ و هویت ملی این کشور است.
یکی از اصلیترین جاذبههای گردشگری شکلاتی در سوئیس، تورهای بازدید از کارخانههای شکلاتسازی است. برندهای معروفی مثل Lindt، Cailler و Frey امکاناتی را فراهم کردهاند تا بازدیدکنندگان بتوانند از مراحل مختلف تولید شکلات بازدید کنند و حتی تجربه ساخت شکلات خود را داشته باشند.
همچنین، موزهها و مراکز شکلات سوئیسی نیز جاذبههای مهمی برای گردشگران به شمار میآیند. یکی از معروفترین این موزهها، موزه شکلات Lindt Home of Chocolate در نزدیکی زوریخ است که شامل نمایشگاههایی درباره تاریخچه شکلات و مراحل تولید آن، به همراه بزرگترین فواره شکلات جهان است.
فستیوالهای سوئیس که مرتبط با شکلات هستند، بهطور منظم در این کشور برگزار میشوند که در آنها بازدیدکنندگان میتوانند انواع مختلف شکلات را امتحان کنند و از نزدیک با تولیدکنندگان محلی آشنا شوند.
بعلاوه، فروشگاههایی مانند Sprüngli در زوریخ و Läderach در نقاط مختلف سوئیس، با ارائه شکلاتهای دستساز و لوکس، مکانی مناسب برای گردشگران و خرید هدایای منحصر به فرد به شمار میآیند.
اگر قصد سفر به سوئیس را دارید و دنیای شکلاتهای سوئیس برایتان جذاب است؛ میتوانید از تورهای سوئیس آریا کیا سفر کمک بگیرید که امکان بازدید از کارخانههای شکلات سازی معروف برایتان فراهم خواهد شد و شانس خرید شکلاتهای سوئیس از درب کارخانه را خواهید داشت.
منبع : آریا کیا سفر؛ مجری مستقیم تورهای سوئیس (https://www.ariakiasafar.com/)