فانی لند‌

به یاد بازی‌هایی که از تحسین شدن جا می‌مانند

حدود دو هفته پیش، یادداشتی درباره کاندید شدن بازی Shadow of The Erdtree نوشتم و از استانداردهای دوگانه و ساختار تعیین نشده مراسم مهمی مثل گیم اواردز انتقاد کردم. راستش را بخواهید در این یادداشت هم قصد دارم به یک اتفاق دیگه که به گیم اواردز مرتبط است بپردازم و از آن انتقاد کنم. شاید با خودتان بگویید «چرا انقدر با این مراسم مشکل داری؟». اول از همه باید بگویم، از نظر من باید ممنون جف کیلی باشیم که چنین بستری را برای بازی‌های ویدیویی فراهم کرده و فرصتی برای تحسین بهترین‌های سال ایجاد کرده است. این خدمت بزرگی به صنعت است؛ اما مسئله من برای این یادداشت چیز دیگری‌ست. بازی Indiana Jones And The Great Circle چند روزی‌ست که منتشر شده و نمرات بسیار خوبی را دریافت کرده اما این بازی فرصتی کسب نکرد تا به مراسم گیم اواردز 2024 برسد.

مسئله‌ای که ذهن من را برای این مدت درگیر کرده، این است که چرا اکثر بازی‌هایی که اواخر ماه نوامبر و دسامبر منتشر می‌شوند، نمی‌توانند در لیست بهترین‌های سال جایگاهی داشته باشند. درست است که گیم اواردز اعلام کرده که شانس کسب جوایز برای این بازی‌ها به سال بعد منتقل می‌شوند، اما حداقل تجربه ثابت کرده که این اتفاق آن‌طور که باید به چشم نمی‌آید و شانس این بازی‌ها باز هم زیاد نیست. 

به طور مثال بازی‌ Super Smash Bros Ultimate با اینکه در ماه دسامبر سال 2018 عرضه شد، در مراسم سال 2019 تحسین شد و در سه بخش از جمله بخش بهترین بازی سال کاندید شد. اما همه بازی‌ها به خوش‌شانسی سوپر اسمش نبودند. اگر نگاهی کلی به سال 2019 داشته باشیم، تعداد بازی‌هایی که متریال گوتی را داشتند چندان زیاد نبودند. حتی در آن سال نامزد شدن بازی‌هایی مثل کنترل و دث استرندینگ هم به خودی خود جای بحث دارد. با این حال، خوب بود که یکی از بهترین بازی‌های سال 2018، شانس این را داشت تا در مراسم سال بعد بیشتر دیده شود. 

در طول چند سال گذشته، تعداد بازی‌هایی که در ماه دسامبر منتشر شدند و در مراسم سال بعد دیده نشدند، به نسبت زیاد بوده است. از جمله بازی‌ها می‌توانم به Need For Speed Unbound اشاره کنم که شانسی برای کسب نامزدی در بخش بهترین بازی ورزشی/ریسینگ را نداشت و در سال 2023 هم عنوان Avatar: Frontier of Pandora شانس نداشت تا در بخش بهترین بازی اکشن ماجراجویی و بهترین کارگردانی هنری سال 2024 کاندید شود. اما معادله امسال به کل فرق می‌کند. در همین بازه که کاندیدهای بخش‌های مختلف معرفی شدند، بازی‌های Stalker 2 و Indiana Jones and The Great Circle معرفی شدند و نمرات قابل قبولی را هم کسب کردند.

بازی ایندیانا جونز به اعتقاد بسیاری از منتقدان، می‌توانست در لیست بهترین‌های امسال قرار بگیرد. اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانست دستاورد بزرگی برای بتسدا و ایکس باکس باشد. ایکس باکس در طول یک دهه گذشته، هیچ عنوانی را بین نامزدهای بخش Game of The Year نداشته و حضور ایندیانا جونز می‌توانست این چرخه نفرین‌شده را بشکند و افتخاری برای استودیوهای ایکس باکس به ارمغان بیاورد. 

به دید من، مشکل اصلی اینجاست که مراسم بزرگی مثل گیم اواردز در ماه دسامبر برگزار می‌شود. اگر به مراسم‌های هم‌رده در شاخه‌های مختلف سرگرمی نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که زمان برگزاری این مراسم‌ها بین ماه‌های ژانویه تا مارس است. به طور مثال، مراسم گرمی که برای انتخاب بهترین‌های موسیقی سال برگزار می‌شود، در ماه فوریه برگزار و کاندیدها اواخر ماه نوامبر مشخص می‌شوند. یا مراسمی مثل اسکار، کاندیدها در ماه ژانویه مشخص می‌شوند و مراسم در ماه مارس برگزار می‌شود. در صورتی که گیم اواردز کاندیدها را در دومین هفته نوامبر و برنده‌ها در ده روز اول دسامبر معرفی می‌کند. 

تغییر بازه زمانی گیم اواردز می‌تواند اتفاق مثبتی برای صنعت باشد. وقتی زمان برگزاری این مراسم به تاریخی مثل هفته دوم ژانویه منتقل شود، بازی‌های ماه دسامبر هم فرصت درخشش و کسب جایزه را دارند و به طور کامل می‌توان پرونده یک سال را بست. چرا این موضوع مهم است؟ چون حیف است که عنوانی مثل ایندیانا جونز، هرگز دیده نشود.

در سال آینده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، عناوین مهمی مثل GTA VI، دث استرندینگ 2، Judas، فیبل، Doom The Dark Ages و Monster Hunter Wilds  و ده‌ها بازی مهم دیگر هم منتشر می‌شود و طبق گزارش‌ها و ادعاهایی که تا به امروز وجود داشته، می‌توان گفت که این بازی‌ها مهم‌ترین عناوین سال 2025 هستند. بین این عناوین، شانس برای درخشش بازی ایندیانا جونز بسیار کم می‌شود و این اتفاق ناراحت‌کننده است. 

برای مراسم مهمی مثل گیم اواردز که ادعای اسکار ویدیوگیمی را دارد، این اتفاق مهمی‌ست. امیدوارم موفقیت عنوانی مثل Indiana Jones and The Great Circle و استاکر 2 تلنگری به تهیه‌کنندگان این مراسم باشد که توجه بیشتری به تمام بازی‌ها داشته باشند و برای آن‌ها ارزش قائل شوند. امیدوارم ایندیانا جونز در سال بعد موفق باشد و ماشین گیمز به دستاوردی که لیاقتش را دارد برسد، اگرچه که ایکس باکس هم می‌توانست ناشر موفقی برای امسال باشد، اما سال بعد هم شانس کمتری ندارد و Doom Dark Ages و Fable می‌توانند پرچم ایکس باکس را در سال 2025 بالا ببرند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!