بی وای دی با عبور از فورد، به ششمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد
فروش بی وای دی در 3 ماه گذشته از فورد پیشی گرفت. این شرکت اکنون به ششمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شده است. اگر روند فروش بیوایدی همچنان ادامه داشته باشد، این شرکت در کل سال 2024 از فورد پیشی خواهد گرفت. تحلیلگران اقتصادی پیشبینی کردهاند بیوایدی ممکن است سال جاری به آمار فروش 4 میلیون دستگاه برسد.
بیوایدی درحالحاضر فقط 10 هزار دستگاه با استلانتیس، پنجمین خودروساز جهان، فاصله دارد. علاوهبر بیوایدی، فروش جیلی و چری نیز در سهماهه سوم 2024، جولای تا سپتامبر، افزایش یافت.
مقایسه آمار فروش بی وای دی و فورد
از ژوئیه تا سپتامبر 2024، بی وای دی یکمیلیون و 130 هزار دستگاه خودرو فروخت. این آمار نشاندهنده رشد 38 درصدی فروش این خودروساز چینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. فورد در همین مدت، 40 هزار خودرو کمتر فروخت. درنتیجه فورد از رتبه ششم به رتبه هفتم پرفروشترین خودروسازان جهان سقوط کرد اما در ردهبندی کلی، فورد با فروش 3 میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو اندکی جلوتر از بی وای دی با مجموع فروش 3.25 میلیون دستگاه است.
بی وای دی تنها شرکت چینی نیست که فروش آن رشد خارقالعادهای کرده است. جیلی با فروش 820 هزار دستگاه در سهماهه سوم 2024، رشد 14 درصدی فروش را تجربه کرد. این خودروساز چینی با عبور از نیسان و هوندا، در جایگاه نهم قرار گرفت. چری که اکنون سومین خودروساز بزرگ چین به حساب میآید، نیز در رتبه دوازدهم این ردهبندی قرار دارد. چری در سهماهه سوم 2024 بیش از 550 هزار دستگاه خودرو فروخت و رشد 27 درصدی را تجربه کرد.
افت فروش ژاپنیها، اروپاییها و آمریکاییها
خبرگزاری آسیایی Nikkei گزارش داده فروش بسیاری از برندهای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی در سهماه گذشته کاهش یافته است؛ برای مثال فروش تویوتا با کاهش 4 درصدی به 2 میلیون و 730 هزار دستگاه رسید. گروه فولکس واگن نیز کاهش 7 درصدی را تجربه کرد و فقط توانست 2 میلیون و 170 هزار دستگاه بفروشد. گروه هیوندای با کاهش 3 درصدی و فروش یکمیلیون و 770 هزار دستگاه خودرو، جایگاه خود را در رتبه سوم حفظ کرد. اوضاع در استلانتیس نیز بسیار وخیم گزارش شده است. این گروه افت فروش 20 درصدی را تجربه کرد و مجموع فروش سهماهه آن به یکمیلیون و 140 هزار دستگاه رسید.
افزایش فروش بی وای دی قدرت مالی این شرکت را نیز تقویت کرده است. در سهماهه سوم 2024 این شرکت 201 میلیارد یوان معادل 27 میلیارد و 6 میلیون دلار درآمد کسب کرد. این رقم بالاتر از تسلا با درآمد 25 میلیارد و 2 میلیون دلاری است.