تأسیس «تعاونیهای هنری» با نظارت «دولت» تنها راه برون رفت از معضلات شدید «معیشتی هنرمندان» است – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه تأسیس تعاونی های هنری با نظارت دولت تنها راه برون رفت از معضلات شدید معیشتی هنرمندان است تصریح کرد: چه افراد فنی و تکنیکی و چه افراد هنری مانند بازیگران و کارگردانان و نویسندگان باید در ذیل تعاونی های فرهنگی و هنری فعالیت کرده و با یکدیگر در ارتباط باشند. این اتفاق باعث می شود اولاً این گروه ها قدرت بگیرند و در ثانی هیچ کسی بیکار نماند و اگر کسی هم بیکار است بتوان از درون خود این تعاونی ها به او مدد رساند.
بازیگر فیلم های سینمایی «دیگه چه خبر؟» و «افسانه آه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: حدود ۳۰ تا ۳۲ سال قبل من همراه با تعدادی از دوستان هنرمندم در پی یک پژوهشی کردیم و این پژوهش باعث شد تا شرکتی به نام آب تاب را تأسیس کنیم. علیرضا زرین دست، مهوش شیخ الاسلامی و تنی چند از چهره های مطرح سینمای آن روزگار در این شرکت حضور داشتند که البته پس از مدتی از هم پاشید.
وی ادامه داد: ما در اوقات فراغتی که داشتیم صحبت می کردیم که برای بیکاری اهالی فرهنگ و هنر چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ یکی از بهترین حرف هایی که آنجا زده شد توسط سعید ابراهیمی فر بود که او هم به نقل از فردی در ترکیه بازگو کرد. او توضیح داد که در ترکیه هنرمندان خودشان شرکت های تعاونی تأسیس کرده اند و به یاری هم آمده اند. ما روی این طرح کار کردیم و تلاش داشتیم تا آن را به ایران بیاوریم و تکمیلش کنیم.
الماسی افزود: متأسفانه پس از آنکه این طرح نوشته شد متوجه شدیم که دولت حمایتی از آن نمی کند چرا که همه دنبال درآمد و سودهای آنی هستند و فکر می کنند که مشکلات شان باید یک باره حل شود در صورتی که هر معضلی باید ریشه یابی شود.
این سینماگر پیشکسوت در همین خصوص با بیان اینکه تأسیس تعاونی های هنری با نظارت دولت تنها راه برون رفت از معضلات شدید معیشتی هنرمندان است تصریح کرد: چه افراد فنی و تکنیکی و چه افراد هنری مانند بازیگران و کارگردانان و نویسندگان باید در ذیل تعاونی های فرهنگی و هنری فعالیت کرده و با یکدیگر در ارتباط باشند. این اتفاق باعث می شود اولاً این گروه ها قدرت بگیرند و در ثانی هیچ کسی بیکار نماند و اگر کسی هم بیکار است بتوان از درون خود این تعاونی ها به او مدد رساند.
بازیگر فیلم های سینمایی «تفنگ های سحرگاه» و «جدال بزرگ» خاطرنشان کرد: در ایران انحصار همیشه برای عده ای خاص از افراد است. مثلاً وام را به تهیه کنندگان می دهند در صورتی که باید همه عوامل و دست اندرکاران سینما از وام بهره مند شوند. در واقع همه باید با هم در کار رقابت داشته باشند و نسبت به کاری که پیش رو دارند مسئول باشند. تعاونی می تواند انحصار در سینما را از بین ببرد.
وی متذکر شد: برخی هنرمندان از بیکاری در حال فرسوده شدن هستند؛ دولت می تواند نظارت داشته باشد و کمک بکند تا این تعاونی ها شکل بگیرند. سرمایه و پول دست دولت است. بانک ها از دولت حرف شنوی دارند و اگر دولتمردان بخواهند می توانند در تشکیل این تعاونی ها سینماگران را یاری دهند. حتی تأسیس تعاونی های رقیب نیز می تواند بسیار کمک کننده و یاری دهنده باشد.
الماسی یادآور شد: در زمانی ما خواستیم تعاونی راه بیندازیم که شهریار پارسی پور مأمور شد بچه ها را شناسایی کند اما یک باره دیدیم حرف های عجیب و غریبی راجع به ما می زنند و ما هم از این فاصله گرفتیم. نکته اینجا است که اهالی سینما باید خودشان بدانند برای اینکه در دازمدت مشکلات شان به صورت ریشه ای برطرف شود و دیگر کسی غم نان نداشته باشد باید از تشکیل تعاونی ها حمایت کنند و امیدوارم که چنین شود.