فانی لند‌

تحویل بیش از 70 تا 80 درصد طلای فروخته شده به کاربر/ بحث خالی فروشی اصلا باز نمی‌شود

به گزارش تجارت نیوز،

پیش از این امین کلاهدوزان بارها و بارها در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق به مساله خالی فروشی پرداخته بود. خالی فروشی در نوع خود پدیده تازه‌ای نیست. اصرار رئیس انجمن توسعه تجارت الکترونیک بر وضع ضوابط و شرایطی بود که جلوی چنین امکانی برداشته شود. 

سقوط ارزش سرمایه بحرانی‌ست که مردم را به سمت طلای دیجیتال یا معامله آنلاین آن سوق داده است. بعد از ماجرای بورس مواردی پیدا می‌شدند که با دور زدن قوانین و استفاده از خلاء میان کلمات مبهم آن، به سلامت بازار آسیب وارد کردند. در بازاری که طرفین یک معامله امینت را احساس نکنند، دچار تحولات بسیاری خواهد شد.

مطرح شدن مساله خالی‌ فروشی از سوی کلاهدوزان و وضع شرایط جدید از سوی بانک مرکزی برای پلتفرم‌های معامله آنلاین طلا، نیاز شد بار دیگر به این مسائل پرداخته شود. در مصاحبه‌ای اختصاصی با علیرضا عیوضی مدیرعامل گلدیکا، به خالی‌فروشی و مسائل پیرامون آن پرداختیم.

خالی فروشی حتی در بازار سنتی طلا هم وجود داشته است

عیوضی در مورد خالی فروشی گفت: «خالی‌فروشی پدیده تازه‌ای نیست و فقط هم در سامانه‌های آنلاین هم وجود ندارد. از قدیم حتی در بازار سسنتی طلا هم وجود داشته است. در توضیح خالی‌فروشی باید گفت که می‌شود شما طلا یا هر نوع دارایی را به فروش برسانید ولی پشتوانه لازم را نداشته باشید. مثلا به صورت آنلاین طلا را به فروش برسانید اما پشتوانه لازم را نداشته باشید.»

وی با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی و تشکیل یک کمیته برای رسیدگی و نظارت بهتر یا به‌صورت کلی قانون‌گذاری بهتر اظهار کرد: «کمیته‌ای تشکیل شده در وزارت صنعت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک که آقای کلاهدوز رئیس است. ضوابط جدید تعیین شده که بازیگران این بازار موظف هستند پشتوانه طلا خود در بانک معتبری ذخیره کنند. طبق اطلاعات من سامانه‌های بزرگی که در این حوزه وجود دارند خود را با این قانون جدید تطبیق داده‌اند و این اتفاق افتاده است.» 

ضوابط موجود گنگ بودند و خلاءهایی داشت که خالی‌فروشی را ممکن می‌کرد

تا قبل از وضع شرایط جدید مبنی بر ذخیره پشتوانه طلا از سوی پلتفرم‌های معامله آنلاین طلا، این پلتفرم‌ها گرچه تعدادشان به مرور زمان بیشتر شد و طبیعتا تعداد کاربرانی که به این بازار روی آوردند وارد روند افزایش گشت. رشد فزاینده توجه عمومی به این بازار که عوامل مختلفی در آن نقش داشتند باعث شد بانک مرکزی و انجمن توسعه تجارت‌ الکترونیک به آن ورود کرده و قوانین موجود این حوزه را مورد بازنگری و بازنویسی قرار دهند. 

عیوضی در این‌باره گفت: «ضوابط اولیه در این حوزه از سال نود و هشت به وجود آمدند و از همان سال مجوزهای فعالیت پلتفرم‌ها و سامانه‌ها صادر می‌شود. البته چون برخی از کلمات مبهم بوده و خلاءهایی وجود داشت بازنگری در قوانین ضرورت داشت.»

بازنگری قوانین در بهترین حالت خود با حضور نمایندگان بخش خصوصی و در تعاملی بین رگولاتور و اجزا صورت می‌پذیرد. عیوضی در مورد فرایند بازنگری ظوابط موجود گفت: «ما ضوابط را مطالعه و اصلاحیه آن را به انجمن ارسال کردیم. از طریق اتاق اصناف هم پیگیر آن هستیم. خود گلدیکا پیش از اینکه این اتفاق بیافتد به ازای تک به تک معاملاتی که در سامانه وجود داشت پشتوانه طلا خود را تامین می‌کرد؛ یا حتی بیش از آن هم تامین می‌شد. یعنی تامین طلا در ساختار ما به شکل پیشینی اتفاق نمی‌افتد و پسینی است. اگر نیاز شود ما می‌توانیم ذخایر خود را وارد روند معاملات کنیم».

ما در مسیر خوبی قرار داریم

با رجوع به تجربه عمومی، خاطره خوبی از تصمیمات نهاد قانون‌گذار دریافت نمی‌شود. تصمیماتی که معمولا بدون حضور متخصصین اخذ می‌شدند، نارضایتی عوامل مربوط را به همراه خود داشتند. از این رو، تعامل رگولاتور با اجزا، نه تنها ضروری‌سعت بلکه می‌تواند محصولات مثبت بسیاری داشته باشد. یکی از این محصولات تنظیم شدن ضوابط و قوانین برای تسهیل تجارت و توسعه آن است. مساله‌ای که عیوضی در مورد ابراز خوشحالی کرد و گفت: «اینکه نهاد ناظر کمیته‌ای تشکیل دهد و یک کمیته مخصوص این حوزه را رگوله می‌کند در کلیت خود یک اتفاق خوب است. هر چند که در جزئیات انتقادات زیادی به آن وارد می‌آید اما به نظر من این می‌تواند اتفاقات خوبی در پی داشته باشد. همین که ما ضوابط را مطالعه و اصلاحیه‌ای روی آن نوشتیم یک اتفاق مثبت است.»

کاربر مشتاق است طلا را از به صورت آنلاین خریداری و آن را دریافت کند 

عیوضی در مورد وضعیت خود گلدیکا گفت: «ما پیش از رونمایی از سامانه خود مجوزهای لازم اخذ کردیم. مجوزی که توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صادر شد. من فکر می‌کنم در آن زمان و قبل از ما کمتر سامانه‌ای وجود داشت. بر اساس آمار و دیتایی که وجود دارد، ما بیشترین میزان تحویل طلا به کاربران را در یک سال اخیر داشتیم. دلیلش هم این است که ما در بخش تحویل هیچ هزینه مازادی از کاربران دریافت نمی‌کنیم.  شاید در تمام این مدت بیش از 70 یا 80 درصد طلا فروخته شده به کاربر را تحویل داده‌ایم. به بیان دیگر کاربر مشتاق بوده که طلا را از به صورت آنلاین خریداری کرده و آن را دریافت کند. این روش از تمام مجوزها معتبرتر است. با صفر کردن کارمزد در بخش تحویل کاربران زیادی به دریافت طلای خریداری شده خود روی آوردند. بدین ترتیب بحث خالی فروشی هم باز نمی‌شود.»

عیوضی در پایان این بخش از صحبت‌های خود گفت: «از نظر تعداد کاربر هم مطمئنیم که جزو سه رتبه اول هستیم. در مورد حجم فروش هم همینطور است؛ یعنی جزو سه رتبه اول هستیم. اما در مورد حجم تحویل طلا به کاربر رتبه اول هستیم. تقریبا از پارسال هم به سوددهی رسیدیم».

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارت‌نیوز بخوانید. 

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!