تفاوت تیپ‌های شاهین؛ اختلاف ۴۰۰ میلیونی از کجا آب می‌خورد؟

تفاوت تیپ‌های شاهین؛ اختلاف ۴۰۰ میلیونی از کجا آب می‌خورد؟

فرارو– شاهین پلاس به‌عنوان گران‌ترین سواری داخلی سایپا در بازار آزاد به طور متوسط یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. ارزان‌ترین تیپ این خانواده، شاهین G دنده‌ای است که این یکی را معادل ۸۴۰ میلیون می‌فروشند. این وسط شاهین اتوماتیک تیپ G قرار می‌گیرد و ۹۰۰ میلیون ارزش دارد.

به گزارش فرارو؛ تقریبا سه سال از عرضه اولین نسخه‌های شاهین دنده‌ای معروف به شاهین G می‌گذرد. پارسال نسخه اتوماتیک شاهین G روانه بازار شد و نیمه دوم ۱۴۰۳، سومین عضو خانواده یعنی شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه و گیربکس جدید به فهرست محصولات سایپا اضافه شد. 

شاهین G دنده‌ای؛ ۸۴۰ میلیون تومان

شاهین G دنده‌ای قدیمی‌ترین تیپ این خانواده است و قرار بود با اسم رهام روانه بازار شود. اولین‌بار سال ۹۷ خودرویی با این شمایل در معرض دید قرار گرفت و نهایتا با اسم شاهین G به فهرست محصولات سایپا اضافه شد. 

شاهین G از سال ۱۴۰۰ به شکل رسمی پا به بازار گذاشت و به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو مجهز شد. موتور M۱۵T نسخه توربوشارژی از موتور M۱۵ معروف سایپاست که قبلا روی مدل‌هایی مثل تیبا، کوییک و ساینا امتحان شده. وزن هزار و ۲۷۰ کیلویی شاهین دنده‌ای کنار موتور M۱۵T ترکیب برنده‌ای به حساب نمی‌آید و به همین خاطر در همان سال‌های اولیه عرضه شاهین دنده‌ای به بازار، حرف از نسخه دیگری با پیشرانه‌ای قوی‌تر به میان می‌آمد.

قیمت شاهین G دنده‌ای در کارخانه سال ۱۴۰۰ به ۳۴۵ میلیون تومان نمی‌رسید. تا اواخر آبان امسال هم قیمت شاهین دنده‌ای کارخانه حول‌وحوش ۴۴۴ میلیون تومان بود، اما این عدد الان به ۵۹۳ میلیون تومان تبدیل شده است. 

قیمت شاهین دنده‌ای صفرکیلومتر در بازار آزاد بیشتر از این حرف‌هاست و همزمان با آخرین روز‌های دی‌ماه امسال رقمی نزدیک ۸۴۰ میلیون تومان ازسوی فروشنده‌ها به گوش می‌خورد؛ چیزی معادل ۴۰ درصد بالا‌تر از کارخانه. 

شاهین اتوماتیک؛ ۹۰۰ میلیون

قیمت شاهین اتوماتیک در بازار آزاد حدود ۶۰ میلیون تومان بالاتر از شاهین دنده‌ای اعلام می‌شود؛ تقریبا ۹۰۰ میلیون تومان است. شاهین اتوماتیک البته توسط خود سایپا با قیمتی نزدیک ۷۳۹ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به دست حواله‌دارن می‎‌رسد و از تفاوت ۲۰ درصدی قیمت بین کارخانه و بازار حکایت دارد. 

تفاوت تیپ‌های شاهین؛ اختلاف ۴۰۰ میلیونی از کجا آب می‌خورد؟شاهین پلاس برخلاف شاهین دنده‌ای و اتومات به پیشرانه ME16 مجهز شده است

شاهین اتوماتیک از حیث فنی تفاوت زیادی با شاهین دنده‌ای ندارد. از همان موتور ۱.۵ لیتر M۱۵T زیر کاپوت شاهین اتوماتیک استفاده شده تا مثل شاهین دنده‌ای ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور خروجی به سمت چرخ‌ها هدایت شود.

شاهین اتوماتیک درمقایسه با شاهین دنده‌ای به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به ۰.۳ لیتر بنزین بیشتری نیاز دارد و همان وزن هزار و ۲۷۰ کیلویی، حکم پاشنه آشیل سدان گرانقیمت سایپا را ایفا می‌کند. این یکی از سال ۱۴۰۲ به جمع محصولات سایپا اضافه شد، اما سومین و تا اینجای کار آخرین تیپ شاهین، با لقب شاهین پلاس در بازار به چشم می‌خورد.

شاهین پلاس؛ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون

شاهین پلاس گران‌ترین سواری سایپا لقب گرفته است. قیمت شاهین پلاس در کارخانه ۸۶۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان است که در مقایسه با شاهین اتوماتیک و شاهین دنده‌ای به ترتیب حدود ۱۲۳ و ۲۶۹ میلیون تومان بیشتر تعیین شده.

قیمت شاهین پلاس در بازار آزاد، اما بالای مرز یک میلیارد تومان اعلام می‌شود و همزمان با روز‌های پایانی دی‌ماه به قریب یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت شاهین پلاس در بازار آزاد با این اوصاف چیزی معادل ۴۰ درصد از نمایندگی‌های سایپا بالاتر اعلام می‌شود. 

شاهین پلاس برخلاف شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک از موتور ME۱۶ استفاده می‌کند. به زبان ساده با موتوری در حد و اندازه TU۵ پلاس ایران‌خودرو سروکار داریم که تفاوت شگرفی با موتور M۱۵T شاهین‌های نسل قبلی ندارد. تبدیل گیربکس CVT به گیربکس AT۶ یکی دیگر از مهمترین تغییر‌ها به حساب می‌آید. سوای بحث فنی باید از اضافه شدن آپشن‌هایی مثل گرمکن صندلی‌های جلو و صندلی برقی راننده اسم ببریم که در شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک وجود ندارند و در تیپ شاهین پلاس اضافه شده‌اند.

مشخصات

شاهین G دنده‌ای

شاهین G اتوماتیک

شاهین اتوماتیک پلاس

قیمت کارخانه

593 میلیون و 842 هزار تومان

739 میلیون و 655 هزار تومان

862 میلیون و 290 هزار تومان

قیمت بازار آزاد

840 میلیون تومان

900 میلیون تومان

یک میلیارد و 230 میلیون تومان

پیشرانه

M15T

M15T

ME16

حجم موتور

1.5 لیتر

1.5 لیتر

1.6 لیتر

حداکثر قدرت خروجی

110 اسب‌بخار

110 اسب‌بخار

111 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور خروجی

178 نیوتن‌متر

178 نیوتن‌متر

150 نیوتن‌متر

مصرف سوخت

7.2 لیتر به ازای 100 کیلومتر

7.5 لیتر به ازای 100 کیلومتر

7.2 لیتر به ازای 100 کیلومتر

گیربکس

دستی پنج دنده

CVT هفت دنده

AT6 شش دنده

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها